دانش: یک میلیون و 200 هزار کودک کار داریم
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۹    ۱۳۹۶/۹/۱ کد خبر: 141950 منبع: پرینت

دانش: اقدامات کافی برای کودکان در کشور انجام نشده است
افغانستان علیرغم پیوستن به کنوانسیون های مختلف حمایت از حقوق کودکان با چالش های زیادی در این زمینه مواجه است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، محمد سرور دانش معاون دوم رییس جمهور امروز چهارشنبه اول قوس 96 در مراسمی بمناسبت هفته کودک در کابل گفت: اطفال از آسیب پذیر ترین گروه های جامعه هستند که در معرض هجوم مستقیم انواع ناگواری ها و فشارهای ناشی از زندگی بزرگتر ها قرار می گیرند.

دانش بیان کرد: افغانستان علی رغم پیوستن به کنوانسیون های مختلف حمایت از حقوق کودکان با چالش های زیادی در این زمینه مواجه است و آنطور که شایسته و وظیفه ما است، اقدامات کافی و لازم در این زمینه انجام نشده است.

معاون دوم رییس جمهور، جنگ و فقر را دو پدیده شوم مانع هر نوع آسایش در جامعه گفت و اظهار کرد: مطابق آمار، سه میلیون طفل دسترسی به مکتب ندارند و جای سوال، تاسف و فاجعه است که بیشتر این سه میلیون را دختران تشکیل می دهند.

وی تصریح کرد: در کنار کودکان محروم از مکتب، کودکان کار هستند که رقم آنها در کشور به یک میلیون و 200 هزار تن می رسد و 50 درصد آنها نیز به کارهای شاق مشغول هستند که این مورد نقض صریح معیارهای حقوق بشری درباره کودکان است؛ از نگاه قانون کودکان نباید هیچ مسوولیت اقتصادی بر دوش داشته باشند.

دانش، کودکان در معرض خشونت، کودکان معلول جنگی و یتیم، کودکانی که به استخدام جنگ در آمده اند و کودکانی که در فقر زندگی می کنند از جمله دسته بندی های کودکان در کشور خواند.

این مقام ارشد حکومت درخصوص اقدامات حکومت در فراهم کردن بستر مناسب برای حمایت از اطفال اظهار کرد: افغانستان برای تحقق این مهم به تمام اسناد و معاهدات بین المللی مربوط به اطفال ملحق شده است و در درون کشور نیز تصویب قوانین رسیدگی به تخلفات اطفال، قانون مرکز اصلاح و تربیت اطفال، مقرره تنظیم امور مراکز اصلاح و تربیت، مقرره حمایت از تغذیه اطفال با شیر مادر و قانون منع اشتراک اطفال در قطعات نظامی نمونه هایی از آن تلاش ها است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سرور دانش
هفته کودک
نظرات بینندگان:

>>>   بروید اقای وزیر همگیش موتر شوی است شاگرد مستری گدایگر و دنبال یکلقمه نان میگردند کجا درس است کجا مکتب است
معلم خانه ندارد معلم اعصاب ندارد معلم نان ندارد که درست به شاگرد بیاموزاند

>>>   دانش
کی این کار ها را بکند؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است