اتمر همچنان در کتاب سپنتا مشکوک است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۲    ۱۳۹۶/۸/۳۰ کد خبر: 141872 منبع: پرینت

در وسط جلد اول و دوم کتاب "سیاست افغانستان؛ روایتی از درون"، واکنش احمد ضیا مسعود به سپنتا را خواندم. حالا با پایان جلد دوم این کتاب، با خود می گویم سپنتا حق دارد در مجالس سیاسیون، دیپلمات ها و روزنامه‌نگاران یک سر و گردن از همه بلندتر بنشیند.

کاش استاد اخگر زنده بود تا دو جلد کتاب رفیق اش را و استاتوس فیسبوکی همکارش آقای مرتضوی را همزمان می خواند. چون سپنتا دوست فکری استاد اخگر بود و مرتضوی همکارش، هر دو از درون روایت می کنند. اما این کجا و آن کجا.

کرزی مثل سیزده سال ریاست اش کاراکتر اصلی کتاب سپنتا است. کرزی در این کتاب بجای قره قول تیوری توطیه سر کرده است. سپنتا کرزی را گاهی زخمی، گاهی شهید و نیز تلاش کرده است او را از محل مناقشه سالم نجات دهد.

پس از سپنتا؛ نبیل قهرمان کتاب است، صالح غازی و در عین حال هر دو قربانیان سیاست های نادرست ارگ و بهایی سنگین که امنیت ملی به پاکستان پرداخته است. غنی همچنان ذلیل است و اتمر پیوسته مشکوک. درست مثل آن مرد دکاندار کویتگی که بجای اختر منصور وارد ارگ شد.

مساله مهمی که توجه مرا جلب کرده است غیبت داعش در کتاب سپنتا است. در 951 صفحه کتاب فقط یکبار و آنهم مربوط به عراق از داعش نام برده می شود. یکبار هم از ابوبکر البغدادی. در روزهای پایانی ماموریت سپنتا، داعش هر چند به صورت بسیار کمرنگ مطرح شد. حالا با انتشار این کتاب داعش تقریبا مسولیت اکثریت حملات تروریستی در شهرها را به عهده می گیرد. آیا این بدان معنا است که داعش یک اسرار مربوط به شورای امنیت ملی است و پدیده مربوط حکومت وحدت ملی؟ درحالیکه سپنتا هیچ نامی از داعش نمی برد، در استراتژی چهار ساله که شورای امنیت ملی تدوین کرده داعش دشمن شماره یک حکومت وحدت ملی در صدر جدول قرار گرفته است.

در یک نگاه کلی و پایانی کتاب، افغانستان دوران حکومت وحدت ملی از هر نطر در بن بست است. مبارزه با تروریسم شکست خورده، دمکراسی به مضحکه کشیده شده و قانون اساسی تعلیق شده، فساد پابرجا است و چنین به نظر می آید که داعش پروژه تازه و بخشی از حکومت وحدت ملی است که سپنتا به عنوان مشاور امنیت ملی رییس جمهور پیشین از آن بی خبر است ورنه افشاگری های دست اول که سپنتا خطرش را به جان گرفته ارزش داشت که به این سوژه داغ هم توجه می کرد.

سپنتا با این دو جلد روایت از درون نشان داد که به روشنگری وفادار مانده است و بیش از هر روشنفکر و روزنامه‌نگار دیگری مفید واقع شده است. احتمالا سپنتا پاسخ این سوال را که روشنفکر باید جذب قدرت شود یا نه، در همین کتاب داده است. شاید این کتاب معطوف به این مساله چاپ شده باشد.

این کتاب به دلیل سوژه ها و چهره ها و نقش سیاسی و بحث برانگیزی که نویسنده دارد، در سایه سیاست خواهد ماند اما ارزش معنوی و تاریخی کتاب بیشتر و فراتر از روزمرگی سیاسی است. کتاب زبان فاخر دارد و اشتهایی خواننده را تحریک می‌کند.

ناجی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اتمر
سپنتا
نظرات بینندگان:

>>>   از خود اسپنتا هم كتبي موجود است مبني براين نقل و قول است كه ؛
اسپنتا را در عنفوان جواني پدرش به ظاهر شاه تحفه داد تا غلامي باشد در دربار پادشاه. هيچ كس نميدانست كه اين نوجوان گذشته آش را فراموش كند و كتاب نويس شود. بعضي ها هم گفته اند كه پادشاه نوجوانان زيبا صورت را خوش داشت.
حالا من ميگويم كه با اين مصارفي كه به اسپنتا خرج شده بايد دست آخر دنباله رو كرزي نميشد و اين قدر سخن ناحق نمي گفت.

>>>   کاش سپنتا در کتابش از نقش خودش برای آماده سازی اذهان مردم جهت امضای دو قرارداد فروش افغانستان (قرارداد سترادیژی و امنیتی)با امریکا چیزی می نوشت.
سپنتا دوسال تمام برای این قرارداد ها تبلیغ کرد، با تبانی با کرزی لویه جرگۀ فرمایشی را دائر کرد، تا لویه جرگه امضای این دو قرارداد را تائید کند. در اخیر کرزی با مداری گری که دارد، پای خود را پس کشید و مسئولیت امضای آنرا به غنی و اتمر واگذار شد.
از سپنتا کرده آدم پله بین و وطنفروش وجود ندارد.

>>>   سپنتا سالها مردم را به به پیوستن به رهایی دعوت میکرد و امپریالیزم و سویتیرم را رد
مگر در نهایت رفت در دامن آلمان و آمد در خدمت پروژه های امپریالیزم
نمیدانم به خاطر گپ های سابق معذرت خواسته یا نی
سلیمان لایق بر سر گور بارق میگوید ما اشتباه کردیم و شما به بیراحه بردیم
و فعلن با معاش دالری از معاش روبلی رو گردانده است
چه ضمانتی است که چند سال بعد که امریکا رفت و چین آمد اسپنتا نگوید که اینش درست است آنش غلط
آدم هابی که به پشیزی نمی ارزند
نوکر کرزی
گرزی نوکر ISI

>>>   سپنتا از دوام راه عقيدتي خود ( ستم ملي ) و ماييوءزم نتيجه دلخواه بدست نياورد وناگزير شد خواب شيرين در اغوش باداران خود ( امپرياليزم ) را بلا وقفه ادامه بدهد.
اين كمونست هاي نام نهاد چه مايوست هاو چه پرچمي ها وخلقي ها چقدر مردم ضعيف بودند كه به به مجرد تغير سياست جهاني چنان پشت به انديشه هاي پوچ خود كردند كه حتي از نام گرفتن ان مي شرمند.
نورزي


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است