انتخابات متفاوت شورای ولایتی هرات
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۵    ۱۳۹۶/۸/۲۹ کد خبر: 141837 منبع: پرینت

انتخابات هیات اداری شورای ولایتی هرات برگزار گردید. انتخاباتی که از جهاتی با دوره‌های قبلی متفاوت به نظر می‌رسید.

در آستانه برگزاری انتخابات شورای ولایتی هرات، عفیف جمشیدی، یکی از اعضای شورای ولایتی ترور شد. اینکه حذف جمشیدی با انتخابات شورا رابطه‌ای داشت پرسشی است که باید بدان دقت شود. هر چند از همان ساعات نخست ترور جمشیدی بعضی‌ از صاحبنظران ترور او را با انتخابات شورای ولایتی مرتبط دانستند.

موضوع دیگر، موقف نمایندگان جامعۀ تشیع هرات در قبال انتخابات شورای ولایتی است که متفاوت با گذشته عمل کردند و اکثریت آنان به علیزایی رای ندادند درحالیکه این گروه قبلا در کنار علیزایی ایستاده بودند و به نفع او دست بالا می‌کردند.

نمایندگان جامعه تشیع هرات، اینبار اگرچه به علیزایی رای نداد اما از طرف دیگر در انتخابات هم اشتراک نکرد. به عبارت دیگر اگر آنان به نفع رییس شورا، ریی ندادند؛ در مقابل او هم قرار نگرفتند. این موضوع گمانه‌هایی را در نزد یک‌عده برانگیخت که گویا این گروه، مطابق یک سناریوی از قبل طرح‌ریزی‌شده از تیم علیزایی جدا شدند تا هم در آخرین فرصت به تقویت موقف اجتماعی خود بپردازند و هم در تیم مقابل دو دستگی ایجاد کنند.

از طرفی آقایان کبرزانی و صالحی نیز مورد نقد و انتقاد قرار گرفتند و به باور یک‌عده، آن دو بودند که در صف خودی، تزلزل ایجاد کردند. نیز خانم رامش که در دور قبلی در صف مخالفان علیزایی قرار داشت اما اینبار در کنارش ایستاد و به نفع او رای داد. به باور اکثریت قهرمان میدان هاشمی بود که به تنهایی در برابر کامران خان به رقابت رفت؛ اگر چه بیشتر از یک رای نداشت. از طرفی حضور ناهمگون پدرام به عنوان نامزد و سپس کنار رفتن او، جز بر پیچیدگی اوضاع نیفزود.

صرف نظر از دیدگاه‌های متفاوت و گوناگون، وقتی اینبار به جریان انتخابات و مسایل قبل از آن نظر افکنیم، دیده می‌شود که علیزایی از مجموع رای 19 عضو شورا، فقط 9 رای را با خود داشته است و ده نفر دیگر در کنار او نبودند. با حذف جمشیدی، آرای دو تیم، 9 – 9 مساوی شده است. امری که برای هیچ‌کدام از دو جانب، نتیجه مطلوب را به بار نمی‌آورده و این زمانی بوده که درایت‌های سیاسی و فنون مذاکره، بیشتر از هر مورد دیگری می‌توانسته کارآمد باشد. ظاهر قضیه نشان می‌دهد که تیم کامران خان با جذب دو عضو طرف مقابل، صالحی و رامش، موفق‌تر عمل کرده است.

و اما به نظر می‌رسد که تیم مقابل با وصف پیشرفت نسبتا خوب، اینبار بدتر از دور قبل بازی کرده و بیشتر از آن دور، دچار تشتُّت و پراکندگی شده است. در دور قبلی این گروه توانسته بود که یک تیم کوچک را سازماندهی کند اما اینبار از عهده ساختن همان تیم کوچک هم عاجز آمد.

به نظر می‌رسد که اگر این تیم، انسجام بیشتری می‌داشت و تلاش بیشتری به خرج می‌داد؛ می‌توانست پیروز میدان باشد اما چنانچه دیده می‌شود، این اتفاق نیفتاده است بنابراین و به نظر نگارنده این سطور، تقصیر این کم‌کاری و سهل‌انگاری متوجه تمام اعضای این تیم است. از همه مهم‌تر اینکه به باور یک‌عده، امیر اسماعیل خان نیز در این راستا ضعیف عمل کرده و نتوانسته است که یک محور قوی را تشکیل دهد و به گونه درست مدیریت کند.

حسینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای ولایتی
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   فنون مذاکره کدام است برادر جان. یعنی فکر می کنید که هم تیمیهای علی زایی دیگران را با فنون مذاکره جذب کرده اند؟ مقداری پول پایین و بالا کرده اند و دیگران هم قیمت خود را گفته اند و خلاص. این که بر کسی پوشیده نیست.

>>>   هرکه رشوت داده و هرکه رسوت گرفته ملعون است

>>>   چرا به یک پشتون رای داده اید همیشه دروغ میګفتید که در هرات تاجیک ها اکثربت است دیدی اکثریت بودن پشتونها
وند باز

>>>   جامعه تشییع دایم نفاق کرده و همین اصطلاح بلکل بوی خون میدهد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است