کابل و اسلام آباد گرفتار فتنه انگلیس شده اند
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۴    ۱۳۹۶/۸/۲۹ کد خبر: 141827 منبع: پرینت

«تفرقه بينداز و حكومت كن» از معروف ترين سياست هاي رژيم سلطنتي انگليس است كه قرن ها است در حال اجرا شدن است. از اختلاف افکني هاي قومي و مذهبي در درون كشور ها گرفته تا ايجاد اختلافات و چالش ها در مرزهاي كشورها و حتي تجزيه آنها با محوريت ايجاد مناقشات مرزي از جمله نمادهاي اين سياست است.

می توان گفت كه يكي از ريشه هاي بحران هاي بسياري از مناطق جهان برگرفته از همين سياست و مداخلات آشكار و پنهان انگليس است كه تلاش دارد تا از اين موازنه ها براي رسيدن به منافع استعماري خود بهره گيرد. هرچند كه اين سياست از ابعاد ميراث انگليسي ها است اما گويي آمريكايي ها نيز درس هايي از اين سياست گرفته اند و برآنند تا منافع خود را بر اين اساس تامين كنند.

چالش های ايجاد شده ميان همسايگان در غرب آسيا (خاورميانه).
شرق آسيا به ويژه ميان چين و همسايگانش در درياي چين، بحران جاري در آفريقا و آمريكاي لاتين و... را مي توان نمادي از اين وضعيت دانست. از محورهايي كه در هفته هاي اخير درگير بازي تفرقه بينداز و حكومت كن آمريكايي_انگليسي شده است، روابط پاكستان و افغانستان است.

بررسي روابط تاريخي دو كشور نشان مي دهد كه آنها بارها گرفتار فتنه انگليسي شده اند كه از آن جمله طراحي «ديوراند» به عنوان مرز ميان دو كشور است. اين مرز كه از سوي يك افسر انگليسي به نام ديوراند طراحي شد، بخش هايي از مناطق مرزي افغانستان را به پاكستان واگذار كرد تا به اصطلاح اختلاف ميان طرفين را مرتفع سازد اما در اصل انگليس هنگام خروج از منطقه عملا بذر اختلاف ميان دو كشور افغانستان و پاکستان را كاشته است.

باتوجه به اين اوضاع مي توان گفت كه تنها برنده نابساماني در روابط افغانستان و پاكستان، غرب به سركردگي آمريكا و انگليس است كه براي رسيدن به منافع خود از هيچ جنايتي فروگذار نيستند. به عبارت ديگر كابل و اسلام آباد گرفتار سياست انگليسي تفرقه بينداز و حكومت كن شده اند. هر چند كه مجري ظاهري اين طرح اينبار آمريكايي ها هستند و انگليسي ها در وراي اين طرح پنهان شده اند.

با توجه به سوابق انگليسي ها در تجزيه كشورها، اين سناريو مطرح است كه آنها از فضاي كنوني براي تجزيه هر دو كشور و ايجاد منطقه اي جديد ميان آنها استفاده كنند .

پوپل زی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دیورند
مرز افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   درجنگ افغانستان منافع شخصی جنرالان آی اس آی نهفته است درجنگ افغانستان همه آنها ملیاردر شده اند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است