بوسه احمدشاه دُرانی بر درگاه امام رضا (ع)
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۷    ۱۳۹۶/۸/۲۸ کد خبر: 141760 منبع: پرینت

احمدشاه ابدالی یا دُرانی که از او به عنوان بنیان‌گذار افغانستان نوین یاد می‌شود، پس از کشته شدن نادرشاه افشار، در قندهار تاج‌گذاری کرد و به قدرت رسید.
از آنجا که جانشین قدرتمندی برای نادرشاه وجود نداشت، فرماندهان و افرادی از اعضای خانواده‌اش، سرزمین‌های مفتوحه او را در قانون نانوشته‌ای که برخی مواقع با زور شمشیر نیز همراه بود، در اختیار گرفتند.
در این میان احمدشاه درانی جایگاه مخصوصی برای خود قایل بود که توقع داشت سایر حاکمان محلی از جمله فرمانروایان دهلی و غرب خراسان مثل مشهد و نیشابور از او اطاعت کنند.

بنابراین، احمدشاه در دوره زمامداری خود، 3 بار برای به اطاعت درآوردن بازماندگان نادرشاه، به مشهد مقدس و نیشابور لشکرکشی کرد که اولین لشکرکشی او در سال 1163 هجری انجام شد.
وی در این لشکرکشی‌ها ضمن قدرت‌ نمایی در برابر حاکمان محلی، ارادت خاصی به امام رضا(ع) نیز از خود نشان داد. چنانچه در مطلب «خواجه ربیع و ماجرای تاریخی آن» گذشت، احمدشاه در یکی از این لشکرکشی‌ها، به احترام امام رضا(ع) وارد محدوده مشهد نشد بلکه در منطقه خواجه ربیع اردو زد. وی بارها به زیارت امام هشتم (ع) آمد و «عتبه» و «درگاه» این امام را بوسید.
«محمود حسینی» واقعه ‌نگار احمدشاه و صاحب تاریخ «احمدشاهی» در صفحه 298 کتابش، حتی هدف از آمدن احمدشاه را به مشهد، فقط بوسیدن دروازه و درگاه امام رضا(ع) عنوان کرده است.

به هر حال شاه درانی که جایگاه برادر بزرگ‌تر را نسبت به سایر جانشینان نادرشاه افشار پیدا کرده بود، درباره تولیت و اداره آستان مقدس رضوی نیز اهتمام و توجه ویژه داشت. وی با صدور سه فرمان که به ترتیب در سال‌های 1168، 1170 و 1171 هجری قمری صادر نمود، بیش‌ از پیش توجهات مردم به خصوص اهل‌سنت را به اهمیت این مکان مقدس جلب کرد.

اصل فرمان‌های شاه درانی درباره تأييد و ابقای «ناظر»، «وكيل» و همچنین تعيين «متولی» برای آستان قدس رضوي است. فرمان نخست كه در 24 صفر سال 1168 هجری، در تأييد نظارت «ميرزا محمد رضی» بر امور اداری آستان قدس رضوی است. میرزا محمد كه پيش از اين نيز ناظر آستان قدس بود از طرف احمدشاه درانی در سمت خود ابقاء گردید.

سند دوم كه در رجب سال 1170 هجری صادر شده، درباره تعیین وکیل برای آستان قدس رضوی بوده است. در این فرمان، «میرزاعلی رضای ايشیك آقاسی» به عنوان وکیل در آستان قدس رضوی تعیین گردیده است. البته سمت‌های ناظر و وکیل برای آستان قدس در آن زمان رایج بوده که فعلاً ساختار و تشکیلات این آستانه، تغییر کرده است.

سند سوم و آخری نیز فرمان ديگری در خصوص ابقای «ملامحمد شریف خان» در مسند توليت آستان قدس رضوی است که در ربیع‌الاول سال 1171 هجری صادر شده است. اصل این سندها در بخش اسناد کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. این شمه‌ ای از توجه احمدشاه درانی به بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) و ارادت او به این امام رووف و مهربان بود که اکنون در سالروز شهادتش قرار داریم.

مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
احمدشاه درانی
امام رضا
نظرات بینندگان:

>>>   ازین مقاله دو نتیجه گیری می توان داشت:
1. نتنها اهل مذهب شیعه به امام رضا(ع) احترام قایل اند بلکه اهل سنت نیز به 12 امام عقیده و احترام خاص دارند.
2. با وجود که احمد شاه درانی قدرت منطقه را به دست داشت، به عقاید مذهبی دیگران احترام قایل بودو حتی جهت نگهداری بهتر آن فرمان ها صادر کرده بود.

>>>   چنگیز خان چهار رکن اسلام را که آسانتر بود، قبول کرد، اما حج را قبول نکرد.
زیرا مگرم آدم دیوانه باشد که در عصر و روزگاری که موتر و طیاره و ریل نیست، پای پیاده و یا درپشت اسپ و شتر و قاطر، چند هزار کیلومتر را ، چند ماه طی کند و به مکه برود.
بنأ بعضی ملا ها او را مسلمان میدانستند و بعضی ها نی.
این که او چند میلیون نفر راکشت و چند هزار شهر را سوختاند و تخریب کرد، برایشان بی تفاوت بود.
اشرف غنی در هنگام مبارزات انتخااتی، در هر ولایت که میرفت، به مردم سرک و کلینیک و مکتب و برق و بند برق و میدان هوایی و شغل و کار و غیره وعده میداد.
این که او چقدر به این وعده اش عمل کرده است، از مردم این ولایات بپرسید.
حتی بخاطر اثبات مسلمان بودن خود، امام حسین را نواسه خدا خطاب کرد.
زیرا فکر میکرد که در صورتی که عیسی برای عیسوی ها فرزند خدا باشد، در آنصورت محمد نیز برای مسلمانان فرزند خدا است و بی بی فاطمه نواسه خدا و امام حسین کواسه خدا و بی بی عایشه و بی بی خدیجه نیز عروس های خدا میباشند.
بنأ آنچه را که رهبران انجام میدهند اکثرأ بازی دادن مردم است و خاک زدن در چشم مردم است و شما نباید باور کنید.

>>>   مرگ نادر شاه اغاز بدبختی وجدایی ما بود .نبود یک شاه مقتدر که همه کشور را یکپارچه کند همزمان با نفوذ انگلیس و روس ها در منطقه تا به امروز بر همه مردم ان سرزمین تاریخی تاثیر گذاشته است.اگر همچنان وحدت داشتیم و از نظر جمعیتی و پهنه جغرافیایی ان وسعت گذشته را داشتیم هیچ کدامشان نمیتوانستند به هر یک از ما جدا جدا زور بگویند و ظلم کنند.
افسوس افسوس افسوس که مردمان ما امروزه سرشان هر کدام به امورات روزانه زندگی گرم است و نمیفهمند علت اصلی بدبختی ها از کجاست. به قول استاد لایق شیرعلی شاعر تاجیک:

گفت علامه اقبال که بر خیز ز خواب!
بزدلی گفت فلانی ست مخاطب، نه منم...
آن یکی در خم طلا سر خود کرد فرو
دیگری گفت بیا مهوش سیمین ذقنم...
آن یکی گفت غم گاو و بز و بزغاله
دیگری گفت غم خانه و فرزند و زنم...
دامن کوه گرفتیم و دم مرکب خویش
رفت از دست همه دامن دشت و دمنم
ای خراسان تو بگو ساحت ایران ویچ کو؟
من از این فاجعه چون شکوه به یزدان نکنم؟
کو دگر شعشعه دانش و فرهنگ بزرگ؟
کو دگر کر و فر و نعره غلغل فکنم؟
روز و شب از غم تو گریه کنان می‌سوزم
تو به خون غرقه و من غرق ملال و محنم
گریه من نه از آن است که درگاهم سوخت،
هم نه زآن است که شد سوخته باغ و چمنم،
گریه من نه از آن است که بیچاره شدم
هم نه زآن است که فرسوده بود پیرهنم
گریم از آنکه تو را حکم به کشتن کردند
ای تو هم پایه و هم مایه انسان بُدنم !
گریم از آن که ز بن مایه این قسمت تلخ
من سخن گویم اگر نیست کسی هم سخنم
گریم از آنکه به ژرفای چنین فاجعه‌ای
نشود خیره کس از هم نصب و هم وطنم
گریم از آنکه دو سه بی طرف بی شرفی
به سرم سنگ ببارند که من دم نزنم
گریم از آنکه تو تنهایی و من تنها تر
وطنم، آوطنم، آوطنم، آوطنم

>>>   احمد شاه درانی نام کشور را تغیر نداده۰
نام اوغانستان چه وقت و از کجا پیدا شد؟

احمد خان ابدالی که یکی از کارمندان دربار نادر افشار بود پس از آنکه نادر افشار بقتل رسیده بود در سال ۱۷۴۷ میلادی (حدد ۲۷۰ سال قبل) در قندهار اعلان سلطنت نمود و خودش را امیر خراسان اعلام کرد۰
او یک دیوان اشعار (شعر های فارسی و پشتو احمد خان درانی)، و یک کتاب تاریخ بنام تاریخ احمد شاهی دارد که زیر نظر خودش در دربارش نوشته میشدند۰
درهیچ یکی از این آثار تاریخی نامی از افغانستان نرفته و همیشه خراسان ذکر شده۰

شهاب ترشیزی شاعردربار تیمورشاه درانی در مورد انتقال پایتخت از قندهار به کابل در تجلیل از این عمل شاه آورده:
کابل امروز به آئین کیان جشن گرفت ء که نهد تاج بسرشاه خراسان تیمور

نام کشور تا زمان امیر محمد افضل خان، پدر عبدالرحمن خان هم خراسان بود۰ امیر محمد افضل خان بنام خودش بحیث امیر خراسان سکه ضب زده بود، وآن سکه ها در موزیم ها موجود هستند۰
سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد

نام افغانستان در ابتدا توسط یک انگلیسی بنام Mountstuart Elphinstone و شاه شجاع در مورد این کشور گرفته میشد۰

واژه افغانستان بصورت رسمی نخستین بار در معاهده مثلث لاهور میان شاه شجاع، مکناتن و رنجیت سنگه، توسط انگلیسها بکار برده شد.
سپس این واژه در نخستین قانون اساسی بنا برخواست انگلیس توسط امان الله تأیید گردید.

تعیین حدود افغانستان امروزی در حدود ۱۳۰ سال قبل در زمان امیر عبدالرحمن خان در نتیجه یک سازش بین برتانیه کبیر و روس تزاری آنوقت صورت گرفت۰
هردو دولت بزرگ استعماری دنیا این کشور جدید التاسیس را در بخشی از خراسان کهن بکمک دست نشانده های خود ایجاد کردند چون در آن زمان به یک منطقه حايل بین قلمرو هایشان ضروت داشتند۰
افغانستان یا افغانلند یک نام جعلی است که توسط انگلیس به این کشور داده شده۰ اسم اصلی این دیار خراسان است

>>>   تا کسی به زیارت مشهد نرود نمی فهمد که معنای امام رئوف یعنی چه .
عایشه از تهران

>>>   بلى احمد خان ابدالی 257 سال پيش 1747 ميلادى با چار هزار سپاه شاهنشاهى نادرافشار ولى بدون شهربانو اش به کندهار آمد.
امروز 24 نوامبر 2017 ميلادى است . 295 سال پيش يعنى 1722 ميلادى شهريار خراسان در هرات تولد شده بود. وى در کاخ قده خود با تيمورشاه باردار آبستن بود.
حاکمان پشتون مى شرميدند که واقعيت رابيا کنند. ولى چون پدراش از پشتونهاى پارسى زبان ملتان بود به هرات سکونت داشت. علت عمده که چرا يازده سال خدمت احمد خان ابدالی در سپاه شاهنشاهى نادرافشار از برگ تاريخ خراسان بريده شده ظنز پارسى باز "بى مسووليتى تاجيکان و ايرانيان و فارسى زبانان است که نمى بايست از سوى پدرکلان بانو تيمورشاه " ظنز پارسى بسته حمايت مى شدونمى بايست زير رکاب نادرافشار نمى دويد. امروز سه گاهنامه در ايرانزمين بکاربرد دارد.
تقويم قمرى: تقويم اسلامى است که زياد براى ماه هاى وجشنهاى اسلامى ضرور است سال عمر انسان بصورت عادى تقويم خورشيدى است.

22 سال خورشيدى = 23 سال قمرى است
سال ميلادى ازنگاه تعداد روز = سال خورشيدى

سال ميلادى 1722= 1722-621 يا 622 = 1101 يا 1100 خورشيدى (نظر به ماه است يعنى پيش از سال نو ميلادى)

سال ميلادى 1722= 1135 قمرى 1101

امروز 3 آذر 1396 خورشيدى پارسى برابر به 3 قوس 1396 = 5 ربیع‌الاول 1439 برابر به 24 نوامبر 2017 ميلادى
قوس = صورت فلکی به زبان عربى = کمان به فارسى دوازده صورت فلکى وحيوانى گرديزى! ريحان بيرونى! خيام! و صد نفر ديگر در دربار هاى شاهنشان ايران ستاره شناسان

احمد خان ابدالی چندساله شد?
1- 1135 قمرى فوت 1186 = 51 ساله
2- 1722 فوت جون 1772 = 50 ساله
3- 1101 فوت تير (سرطان)1151 = 50

22 سال خورشيدى = 23 سال قمرى است

2017 - 1722 = 295 سال
1439 -1135 = 304 سال
1396- 1101 = 295 سال

Aug 12, 2014 - 15:24
هرات (پژواک، ٢١ اسد ٩٣): از ٣٠٠ مین سالگرد تولد احمدشاه ابدالی بنیانگذار افغانستان نوین و شخصیت بزرگ ملی کشور؛ در زادگاهش هرات، گرامیداشت به عمل آمد.اين دقيق بودن وعلمى بودن افغان را برجسته تصويرمى کند.

اگر علامه حبيبى از فورمول معادلات الجبرى و وتبدل گاهنامه ها مى دانست پته خزانه به اناکرونيسم نمى شد.

نام ماه های خورشيدى در زبان شرين پشتو (افغاني) که درجمله زبانهاى هندوايرانى است قرارذيل است :

وری٬ غويی٬ غبرگولی٬ چنگاښ٬ زمری٬ وږی٬ تله٬ لړم٬ سلواغه٬ ليندۍ٬ مرغومی٬ کب

نامهاى گاهنامه بر پايه قمر نِمودهای ماه، گام‌های ماه در ستاره‌شناسی از نمودهای ماه، گام‌های ماه ( ماه نو, تربیع اول بدر یا ماه تمام تربیع دوم و ماه تاريک ) در ستاره‌شناسی به حالت‌های مختلف دیده شدن بخش روشن ماه از زمین گفته می‌شود. سال قمرى و يا لمرى و لونار يازده روز از سال خورشيدى ويا سولارکمتر است بيست وسه سال قمرى بيست و دوسال خورشيدى مى شود:
اديان آسمانى يهودى عسويت واسلام از حرکت ماهتاب که مظهر قشنگى گفته مى شد استفاده مى کنند. در عبرى و زبان رومى و در عربى برايش نام دارند.

نامهاى عربى = نامهاى ماه اسلامى
نام هايش در اسلام چيست? : محرم٬ صفر ٬ ربیع‌الاول ٬ ربیع‌الثانی٬ جمادی‌الاول٬ جمادی‌الثانی٬ رجب ٬ شعبان٬
رمضان٬شوال ٬ذی‌القعده٬ ذی‌الحجه
شعراز ابونصر فراهی
ز محرم چو گذشتی برسد ماه صفر
دو ربیع و دو جمادی ز پی یکدیگر
رجب است از پی° شعبان، رمضان و شوّال
پس به ذی‌القعده و ذی‌الحجه بکن نیک نظر

شعراز ابونصر فراهی (یا ابونصر بدرالدین مسعود بن ابی‌بکر فراهی) (درگذشتهٔ سال ۶۴۰ هجری قمری برابر به سال 1242 ميلادى همزمان مولوى وسعدی شیرازی) شاعر و لغت‌نامه نویس فارسی درسرزمين کنونى "افغانستان" بود.
دربار بهرامشاه بن تاج‌الدین حرب، پادشاه سیستان
او در شهر فراه متولد شد، و گفته می‌شود. . اثر معروف او نصاب‌الصبیان، لغت‌نامهای عربی به فارسی و به شعر دوصد بیت بود.
نامهاى برج هاى خورشيدى که صورت فلکى و حيوانى را به زبان عربى چه گويند
حمل، ثور، جوزا - سرطان، اسد، سنبله - میزان، عقرب، قوس - جدی، دلو و حوت

نام ماه های خورشيدى در زبان قند پارسى که درجمله زبانهاى هندوايرانى است و پيشينه دوهزارپنجصد ساله دارد قرارذيل است :

فروردین٬ اردیبهشت٬ خرداد٬ تیر٬مرداد٬ شهریور٬ مهر٬ آبان٬ آذر٬ دی٬ بهمن٬ اسفند

از نامها خورشيدى شاعران پارسى گو از رودکى دقيقى فردوسى عنصری بلخی فرخی سیستانی انوری بلخی ويا تبريزى تبرزى ناصرخسرو نظامی اقبال لاهوری: يکى از اشعار قارى عبداله خان ملک الشعراقاري عبدالله خان در 20 ساله گي شخصیت علمی و فرهنگی صاحبت شهرت شد، مشاور و امام شهزاده حبيب الله وليعهد امير عبد الرحمن خان گردید.
وقتي حبيب الله، امير شد، قاري را مربي علمي و ادبي شهزاده امان الله ساخت:
بهار آمد كه عالم زنده گردد
گل زرد، اختر تابنده گردد
به تشريف قدوم فروردين گل
ز شادی يك دهان خنده گرد

دوستان ميتوانند نامهاى فارسى اصلى ماه ها و نه خارجى را در آثار رودکى تا امروز پيدا کنند: اشعار وملک‌ الشعراء قاری عبدالله خان (زمان حبيب اله وامان اله خان) استاد خليل اله خليلى وزير دوران شاه حبيب اله که اوغان با بى احترامى نام اين شاه را مى گيرد و با وجو د سوگند به قران نادرغداراو راکشت. ملک‌ الشعراءدوران شاه پسر نادر غدار ظاهرخان) و استاد بيتاب
ازنامهاى خورشيدى پارسى استفاده کرده اندآثار ملک الشعرا عبدالحق بیتاب
استاد بيتاب شاعر، نويسنده، ادبيات شناس و ترجمان فارسى در شعر سبك هندي:

حمل، ثور، جوزا - سرطان، اسد، سنبله - میزان، عقرب، قوس - جدی، دلو و حوت
نام ماه های خورشيدى در زبان قند پارسى که درجمله زبانهاى هندوايرانى است و پيشينه دوهزارپنجصد ساله دارد قرارذيل است
فروردین٬ اردیبهشت٬ خرداد٬ تیر٬مرداد٬ شهریور٬ مهر٬ آبان٬ آذر٬ دی٬ بهمن٬ اسفند
از نامها ى خورشيدى شاعران پارسى گو از رودکى دقيقى فردوسى عنصری بلخی فرخی سیستانی انوری بلخی ويا تبريزى تبرزى ناصرخسرو نظامی اقبال لاهوری: يکى از اشعار قارى عبداله خان ملک الشعراقاري عبدالله خان در 20 ساله گي شخصیت علمی و فرهنگی صاحبت شهرت شد، مشاور و امام شهزاده حبيب الله وليعهد امير عبد الرحمن خان گردید.
وقتي حبيب الله، امير شد، قاري را مربي علمي و ادبي شهزاده امان الله ساخت:
بهار آمد كه عالم زنده گردد
گل زرد، اختر تابنده گردد
به تشريف قدوم فروردين گل
ز شادی يك دهان خنده گرد
دوستان ميتوانند نامهاى فارسى اصلى ماه ها و نه خارجى را که همين شاعران ادبيات خود را با نظم ونثرو طرز و شيوه گفتار و فرمايشى و تشريفاتى درى يعنى دربارى ناميده انددر جستجو گر اين برگ درج نموده بپالند. منوچهری وملک‌ الشعراء قاری عبدالله خان (زمان حبيب اله وامان اله خان) استاد خليل اله خليلى( وزير دوران شاه حبيب اله که اوغان با بى احترامى نام اين شاه را مى گيرد و با وجو د سوگند به قران نادرغداراو راک شت. ملک‌ الشعراءدوران شاه پسر نادر غدار ظاهرخان) و استاد بيتاب ازنامهاى خورشيدى پارسى استفاده کرده اند. آثار ملک الشعرا عبدالحق بیتاب. استاد بيتاب شاعر، نويسنده، ادبيات شناس و ترجمان فارسى در شعر سبك هندي


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است