خرید سامانه«اس-400»روسیه امنیت جتهای«اف-۳۵» را تهدید می کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۵    ۱۳۹۶/۸/۲۷ کد خبر: 141709 منبع: پرینت

یک مقام بلندپایه نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که ترکیه با خرید سامانه پدافند هوایی «اس-400» از روسیه، امنیت جت های جنگنده «اف-35» را با تهدید روبرو می سازد.

به گزارش راشاتودی، یک مقام بلندپایه نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که ترکیه با خرید سامانه پدافند هوایی «اس-400» از روسیه، بهره برداری از جت های «اف-35» را با تهدید مواجه می سازد؛ جت های جنگنده ای که آنکارا قصد دارد 100 فروند آن را خریداری نماید.

اوایل هفته جاری، خبرگزاری رویترز به نقل از «نورالدین جانیکلی» وزیر دفاع ترکیه گزارش داد که آنکارا خرید محموله سامانه موشکی زمین به هوای «اس-400» از روسیه را تکمیل کرده است.

«هیدی گرانت» معاون فرمانده نیروی هوایی آمریکا در امور بین الملل خرید این سامانه پدافند هوایی از سوی ترکیه را از نظر مقام های آمریکا «موضوعی نگران کننده» برشمرد؛ نگرانی هایی که با توجه به تحویل نخستین محموله جت های جنگنده اف-35 به ترکیه در سال 2018، شدت بیشتری می یابد.

تحلیلگران حوزه دفاعی نگران آن هستند که بهره برداری همزمان ترکیه از جت های اف-35 و سامانه های پدافند هوایی اس-400، می تواند امنیت این جت های جنگنده را به خطر بیاندازد؛ زیرا اطلاعات گردآوری شده توسط سامانه اس- 400 ممکن است نقاط ضعف و آسیب پذیری جت های اف- 35 را افشا نماید.

هیدی گرانت در مصاحبه ای اظهار داشت که نه تنها آمریکا بلکه تمام شرکا و متحدان این کشور که جنگنده های اف-35 را خریداری کرده اند، نگران این مساله هستند؛ زیرا «لازم است ما از این تکنولوژی پیشرفته محافظت کنیم».

طبق اظهارات گرانت، خرید سامانه های اس- 400 از روسیه برای ترکیه به عنوان یک عضو ناتو پیامدهای بیشتری خواهد داشت.

گفتنی است جنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا در ماه ژوییه اعلام کرد که سامانه های پدافند هوایی «اس-400» فاقد قابلیت همکاری با سامانه های ناتو است. این درحالی است که «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه با رد تمام انتقادات اعلام کرد که ترکیه نمی خواهد منتظر حمایت و پشتیبانی متحدان خود در ناتو شود.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روسیه
اس
400
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است