در چرایی راکت های پاکستان بر کنر:
مرزی که مرز نیست اما حصارکشی می شود
کابل با اسلام آباد بر سر مرز دیورند به توافق رسیده اما همچنان مردم را قربانی سند خاک گرفته صد ساله می کند و به تعبیری، این ارگ است که اجازه کشتار مردم را به پاکستانی می دهد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۷    ۱۳۹۶/۸/۲۴ کد خبر: 141619 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، در صدمین سال از امضای تفاهمنامه مرز دیورند دیگر نه هند بریتانیایی بلکه کشوری در آن سوی مرزها همچنان بر سر این موضوع در جنجال با افغانستان است که سیاستی براساس تروریسم دارد و افغانستان را حیاط خلوت افراط گری خود می پندارد.

اینکه مسیله دیورند برای رهبران پشتون حیثتی تلقی می شود که به هیج سیاستمدار و قومیتی اجازه بررسی و ابراز نظر نمی دهد و سبب جنگ و ناامنی های مدام در جغرافیای افغانستان شده می توان گفت که بیش از آنکه متعصبان قومی از جنجال دیورند سود برند برای پاکستان بهترین فرصت است که از تروریسم گرفته تا راکت های خود را حواله افغانستان کند.

طی اقدامی که اسلام آباد آن را حصارکشی برای حفظ امنیت مرزی خود عنوان کرده بیش از مرز تعیین شده دیورند در خاک کشور پیش روی کرده اند.

نکته تاسف برانگیز، راکت پراکنی های بیشمار این کشور به مناطق مرزی و بخصوص ولایت کنر است که سکوت جامعه جهانی نسبت به آن جای سوال دارد حال، چرا پاکستان با وجود حصارکشی و نرمش سیاسی حکومت وحدت ملی همچنان مناطق مرزی افغانستان را در شلیک راکت ها ویران و مردم را قربانی می کند؟

پاکستان در عمر کوتاه خود بدل به یکی از قدرت های منطقه ای شده و حامی به قدرتمندی امریکا دارد و همپینان اقتصادی همچون چین که از ابتدا به دلیل دشمنی دیرینه با هند خواهان تصرف افغانستان و برقراری حکومتی افراط گرایان در آن بوده است.

این در حالی است که جهان، دیورند را مرز رسمی میان دو کشور می داند اما، رهبران پشتون بر اساس اهداف قومیتی این موضوع را به چنان کلاف سردگمی بدل کرده اند که حتی مردم در ابهام از چرایی آن هستند.

اما با فرض براینکه خواست افغانستان برای واگذاری مناطق دیورند عملی شود، باید گفت که قبایل مرزی اکنون جزی از جامعه پاکستان شده و از ناسازگارترین مردمانی هستند که حتی در صد سال قبل قدرتی به مانند بریتانیا از عهده سرکوب آنان بر نیامد و هیچ گاه بدل به ذخیره های قومی ارگ نشینان نخواهند شد در حالی که افغانستان توان پذیرش بیش از ده میلیون جمعیت را ندارد، آنهم قبایلی که همواره بر سر خودمختاری با اسلام آباد در نبرد می باشند.

این کشور، همچنان که با گروه های تروریستی عملا نظام افغانستان را فلج کرده و از این راه به امتیازهای بیشمار منطقه ای دست می یابد از سوی جنجال بر سر مرز دیورند در کنار حصارکشی، مناطق مرزی افغانستان را در راکت های خود بدل به قتل گاه می کند.

اما چرا حکومت وحدت ملی نسبت به موافقان پذیرش مرز دیورند با خشونت و تعصب برخورد می کند و در سیاستی ابهام آمیز در قبال حصارکشی مرزی پاکستان سکوت کرده و فقط شلیک راکت ها را بر کنر محکوم می کند؟

بر اساس برخی خبرها، پاکستان اعلام کرده که بر سر موضوع دیورند با رییس ستاد ارتش افغانستان به توافق رسیده است، ارگ به خوبی می داند که توان بازپس گیری مناطق دیورند را ندارد اما از آنجایی که جنگ و ناامنی دلیل بقای حکومت های قبیله ای است و از این طریق خواهان به سرانجام رساندن اهداف سلطه گرانه در کشور، همراه اسلام آباد هستند و خاین کشور و ملت خود.

راکت های پاکستان اگر همچنان که مدعی هستند بر سر شورشیان شلیک می شود باید در درون این کشور و ویران کننده پناهگاه های طالب و شبکه حقانی باشد نه مردم بی دفاع مناطق دورافتاده افغانستان.

این کشور همچنان که در مقابل حکومت ضعیف و معامله گر اشرف غنی که تمامی توان وی خرج اختلاف های درون حکومتی و قربانی کردن مردم می شود، نه تنها مرز دیورند را حصار کشی بلکه بیش از حدود تعیین شده پیش روی کرده است.

اما نکته قابل تامل، مناطق راکت باران شده پاکستان است که باید اهدافی بس بزرگ در پس پرده در جریان باشد، همواره معادن کم یاب و استراتژیک توسط عوامل خارجی و داخلی به ناامنی کشیده می شود و به احتمال زیاد، ولایت کنر اکنون دارای امتیازی است برای پاکستان که باید تهی از سکنه شود.

حال دلیل هرچه باشد از معادن گرفته تا حمایت از تروریستان، برای افغانستان درگیر با جنگ که هر گوشه آن دستخوش غارت یک قدرت می باشد، هزینه ای بیش از جنگ و ویرانی دارد و آن بی تفاوتی نسبت به تجاوزها و مرگ بی گناهان است.

حکومت وحدت ملی با اسلام آباد بر سر مرز دیورند به توافق رسیده اما همچنان مردم را قربانی سند خاک گرفته صد سال گذشته می کند و به تعبیری این ارگ است که اجازه کشتار مردم را به اسلام آبادی داده که با تروریسم، افغانستان را به زانو در می آورد و با مرز دیورند مردم را قربانی می کند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کابل
اسلام آباد
نظرات بینندگان:

>>>   باید دیورند را فراموش کنیم و به فکر مردم و کشورمان باشیم که زیره خط،فقر میسوزند و در گیر جنگ هستند . جنگ سر قدرت است و دیورند و طالب و دین فقط بهانه است .
حبیب الله یوسف زی

>>>   کدام دیورند
خودت را محکم کن که که کنر و ننگرهر و پکتیکا و پکتیا و خوست را از دست ندهی.
در تمام این ولایات کلدار رایج است و پشتوی پاکستانی صحبت میشود

>>>   پاکستان کار نیک کرد مگر از شرتروریست ها راحت شویم اگر تروریست از آنطرف می آید.

>>>   عبدالغفور لیوال کجاست برود حالا جلو راکت های پاکستانی را بگیرد ،

>>>   تاوان حرف های پوچ بی ارزش لیوال کرزی وکسانیکه از هر وسیله ناجایز استفاده سیاسی میکنند را مردم بیدفاع کنر بدهند

>>>   اوغان یا پشتون دلیل، منطق، و اسناد تاریخی را قبول نداردو مغز آنها هنوز آنقدر انکشاف نکرده که بر مبنای عقلانیت و شعور انسانی بحث کنند. فقط غوارو نه غوارو را میدانند

>>>   خط ديورند از نگاه ديگر غير افغانى 62 سال ٻيش

12 مى 1955 , اين خبر در هفته نامه آلمانى "دى سيت" (Die Zeit) چاپ شد
گزارشگر اِيرنست کروگر (Ernst Krüger)

بسیج عمومی" وکارفرمای سفارت افغان در کراچی (اسلام آباددرسالهاى 1960) فرا خواننده شد , نشانگر این است که تنش میان افغانستان و پاکستان به یک نقطه خطرناک نزدیک مى شود.
اختلافات این دو کشور به زمانی بر مى گردد که پاکستان پس از تجزيه هند یک کشور مستقل پاکستان بوجود آمد و مدعى شد مناطق مرزی افغانستان، استان چترال، "استان مرزی شمال غرب"، و بلوچستان به عنوان قلمرو بخش هند است
افغانستان امیدوار بود که پس از تقسیم هند حداقل استان چیترال و استان شمال غربی را بدست آورد . ولى پاکستان گفت هيچ منطقه شمال آنطرف مرز ديورند در قلمرو پاکستان نيست
افغانستان دلایلی ارائه نمود که دراین مناطق قبایل پتان زندگى ميکنند و که برادران پتان در افغانستان و از يک نژاد، زبان و فرهنگ اند. بلافاصله کابل به این واقعیت اشاره کرد که انگلستان در سال 1893 خودسرانه خط مرز به اصطلاح مرز ديورند را کشيده. این تحت اداره ویژه انگلیسی ها بود و نه تحت مدیریت دولت فدرال مرکزى هند.
دولت پاکستان حتی خواست کابل را توجه نکرد مبنى بر تعهد دولت افغانستان که هيچگاه قصد اتحاد مناطق جنوب ديورندرا مناطق مورد مناقشه در افغانستان را ندارد و می خواست که براى هفت میلیون پتان فرصت برای تصمیم گیری در یک همه پرسی داده شود که آیا آنها خود دولت آزاد و مستقل پتانستان را تشکیل می دهند یا همچنان با پاکستان مى مانند.
فرماندار پاکستان جنرال غلام محمد، حالت اضطرار اعلام کرد . و پاکستان غربى را تقويت کرد. در همين اوج حال نخست وزیر افغانستان در یک سخنرانی رادیویی از "عواقب جدی" دولت واحد پاکستان غرب را هشدار داد. یک روز پس از سخنرانی نخست وزیر افغانستان شورشهای در مقابل سفارت پاکستان کابل ، برپاشد که در آن پرچم پاکستان پاره شده و محل اقامت خصوصی سفیر . درگیری مشابهی در کنسولگری پاکستان در جلال آباد صورت گرفت، در نزدیکی خیبر و قندهار از سوی دیگر یک حمله به کنسولگری افغانستان در پیشاور براه انداخته شد. بلافاصله پس از آن، دولت در کراچی در بازگشت از زنان و کودکان پرسنل دیپلماتیک به پاکستان دستور داد. سفیران دو کشور برای گزارش فراخوان شدند.
در چند هفته که از آن زمان گذشته، وضعیت را تشدید کرده است به طوری که با مبارزات روزانه واحد چریکی، به خصوص در استان مرزی شمال غرب انتظارا״ انجام مى مى شد. وقوع مخاصمات برای افغانستان اقدامات پاکستان را درپى داشت . فلج شاهرا
کابل- هند اکنون پاکستان- فلج ترافیک در افغانستان کشور فاقد خطوط راه آهن و در نتیجه تنگى اقتصاد مصرفى و قطع همه حمل و نقل . مواد نفتى از پشاور به کابل بند شد در حدود 90 درصد کل اموال و مواد از همين شاهرک راه حمل و نقل مى شد ( افغانستان در محاصره اقتصادي
راه بسوى ایران از طریق مشهد پیچیده و پر هزینه بود هنوز روسيه وامريکا شاه راه وکوتل ها ىسالنگ را نساخته بودند
اخبار از کابل مبنى بر تضاد بین شاه ظاهر خان و نخست وزیر طرفدار شوروی اش محمد داود خان اودور زاده اش به آلمان هم رسيد که شاه ظاهر خان به واشنگتن، لندن و انکر ه ترکيه درخواست کمک در زمينه نموده بود. پسانتر سفیر افغانستان در واشنگتن و وزارت امور خارجه امريکا چنين اخبار را رد کردند.
با این حال روشن شد، که شوروی به خواهش ها و نیازهای افغانستان مؤثرتر وزودتر پاسخ داد یک سری از توافقات انجام شد. ساخت و ساز جاده ها، شاهراه هاى تانک گذر، خطوط نفت، مخازن و سیلوها تونل ها و ساخت ارتش نظامى و ارسال سلاحهاى مدرن به مردک اش داودخان سریع تکمیل شد .کشور شوراها(شوروى )فقط به عنوان علاقه مند منافع افغانستان و شوروى شناخته شد.

>>>   این بهترین کار پاکستان است. با این کار امنیت در این مرز بیشتر می شود. چرا بعضیها اصرار دارند که نباید رفت و امدها در این مرز کنترل شود؟ اتفاقا این کار پاکستان بتید از سوی افغانستان مورد استقبال قرار گیرد زیرا افغانستان همیشه می گوید شورشیان از انسوی دیورند می ایند.

>>>   خوب شد.بی غم شوم.از خاک خود دفاع کرده نمی توانیم.همه در دزدی معامله جاسوسی مشغول است.بچه های جوان غریب کشته می شوند.افرین پاکستان ما دیورند را کار نداریم.

>>>   حصار کشی دیورند با کمک چین و پیمان شانگهای صورت میگیرد.
در مرحله بعدی خلع سلاح و خلع تجهیزات ثقیله در هردو طرف سرحد، توسط قوای حافظ پیمان شانگهای صورت میگیرد.
در مرحله سوم، مبارزه برضد کشت مواد مخدره و از بین بردن کشت مواد مخدره و توقیف دهقانان و قاچاقچیان مواد مخدره ، صورت میگیرد.
دولت چین در قرن نوزدهم میلادی در مبارزه علیه قاچاق تریاک که توسط دولت انگلیس وقت بر علیه اش صورت گرفته بود، موفقعیت چشم گیری بدست آورده بود که دولت انگلیس مجبور شد تا از کشتی های نظامی بر علیه چین استفاده نماید و در نتیجه جنگ بین چین و انگلیس صورت گرفت که در آن انگلیس شکست خورد.

>>>   بدون معامله یا با معامله اصل دیوار کشی مشکل ندارد فقط نظارت شود که از خط به طرف داخل افغانستان نه لغزند.
کسانیکه نمیپزیرند میتوانند مظاهره کنند.

>>>   سلام
کسانیکه با پسته های امنیتی پا کستان در خط سرحدی مخالفت دارند، قاچاق بران اندکه راه قا چاق شان بسته میشود. مانندقدیر وغیره وگرنه بامنیت هر دو کشور مفید است .افغا نستان توان محافظت خط سر حدی را ندارد.
حمید ننگرهاری.

>>>   بلاخره پاکستان یک تصمیم عقلانی گرفت.

>>>   من نمی دانم چرا افغانها با این دیوار کشی مخالف هستند؟ این دیوار چه ضرری برای کشور افغانستان دارد جز اینست که مانع از عبور و مرور تروریستان می شود. پاکستان دوست دارد که امنیت کشورش راتامین کند. این را هم باید بدانیم که خط دیورند دیگه فرضی نیست افغانستان فقط می خواهد کشور خود را برای خط دیورند به باد فنا بدهد. این کشور شر پشتونهای افغانستان را نمی تواند دفع کند می خواهد پشتونهای پاکستان را هم بر آنان اضافه کند!

>>>   کسانیکه دیورند را قبول ندارند میتوانند به آن طرف این خط سرحدی بروند و با اکثریت برادران خود ملحق شوند.

>>>   یک تنگه جای خود را درست نگهداری کرده نمیتوانند تمام شان لاف و غالمغال را انداخته اند که ما دیورند را قبول نداریم. تو اینطرف را چه خوب ساختی که حالا غم آنطرف را میخوری؟ برخیز بیدار شو از این خواب و رویا که خرابی نکنی.

>>>   باید مرز ما وپاکستان دریای کنر باشد

>>>   انجام این کار باید بر وقت میشد به نفع افغانستان است افغانستان هیچگاهی قدرت کنترول سرحداتش را ندارد این سرحد رسمی بین المللی است و به نا حق باعث درد سر شده چون مردم آنطرف نمیخواهند با افغانستان باشند .

>>>   هروز جلال آبادی
و برای آن جوانان تاجیک چه میگویند که از شمال ، غرب و حتا مشرقی میایند و در هلمند ، ارزگان و پکتیا از عزت و شرف و ناموس پشتونها دفاع میکنند و جان های شیرین خوده فدا میکنند ؟

>>>   حصارکشی پاکستان در مرز دیورند کار خوب نیک است که دشمن از آن طرف مرز به افغانستان نه آید.

>>>   عمل نيك است، همه سرحد را سيم برقدار نمايند كه ديگر كسي نتواند عبور نمايد، هم ما آرام ميشويم و هم پاكستان.

>>>   ما از پاکستان صرف نیم ازخاک آنهارا می خواهیم اما نمیدانیم پاکستان از ما چی میخواهد؟

>>>   پاکستان حق دارد کشوریست مستقل .. واین کار ناشی از پختگی سیاسی دولت انکشور است کار بسیار عالی

>>>   حالي ١٥سال است در خانه خانه پشتون ها گيلم غم هموار است بس به همين خوش است كه اشرف غني پشتون است و كرزي پشتون بود حيف به حال ما

>>>   خوب شد.گرفتن ا مناطق اسان نیست.مگر از تروریست جلو گیری هم شده نمتواند.از سوراخ جالی می ایین.

>>>   Amirzada
از حصار کشی در مرز معروف دیورند میان افغانستان و پاکستان استقبال باید کرد و افغانستان نیز به کمک جامعه جهانی دیوار اعمار کند. اینکار چند سود بزرگ برای افغانستان دارد
۱) جنجال تاریخی با پاکستان به پایان می رسد.
۲) امنیت در مرز تامین میشود و جلو رفت و آمد تروریستان گرفته و یا حد اقل کاهش می یابد.
۳) قاچاق مواد مخدر و کالاها کاهش پیدا میکند
۴) مهمتر از همه افعانستان حاکم بر تمامیت ارضی خود میشود
۵) تجارت سیاسی بنام دیورند به پایان می رسد

>>>   عجب مردمي هستيم، اگر دولت دخالت كرد گفتيم كه دولت ميخواهد تروريستان داخل أفغانستان شوند. اگر ساكت ماند گفتيم ميگويم " دولت بيخبر". فكر كتم مع أين ملت شرر أنداز أست تا دولت.
البته به نظر شخص بنده، اگر واقعا" بخواهيم إز نفوذ و نفوس تروريستان و دشمنان جلوگري كنيم بايد كه با ايجاد همچون ديوار نتنها كه حمايت كنيم بل بايد آنرا مستحكم تر هم بسازيم.
زيرا اكثريت مردم آنطرف مرز نتنهاي اينكه خود را وفادار به أفغانستان نميدانند بلكه به پاكستانى بودن خويش افتخار نموده حاضرند كه ضد بار خود را قرباني كنند. من بار ها با پشتون هاي آنطرف مرز در أين مورد صحبت هاي داشتيم و إز آنها سوال كرديم كه آيا خوان يك افغانستان بزرگ جدا إز زير سلطه پاكستانى ها هستيد. اكثراً جواب شان رد بود. تا اينكه يمس شان كه همه أهل قلم و دانش بودند إز من سوالي كرد كه نتنها جوابي برأيك نداشتم بلكه تا جايي خجالتم كشيدم. با بحث هاي هر روزه يي كه بر همين محور داشتيم روزي اين جوان إز من پرسيد. "فرض كنيم كه ما پشتون هاي آنطرف مرز با دولت أفغانستان و عليه پاكستانى شويم آيا كدام ضمانت قوي ومستحكمي وجود خواهد داشت كه ما را دوباره به پاكستان و امسال أم معامله و بقروض نرسانيد"؟!. شخصاً خودم منحيث يك افغان كدام تضمين را جستجو ندارم. و اگر دوستان أهل قلم و أهل سياست ما كه عاري أر تعصبات قومي، فكري و نژادي اند و چيزي به ذهن شان خطور ميكند بفرمايند.
و البته يك عده محدودي هم در آنطرف خط زنگي دارند كه خود را مربوط به أفغانستان ميدانند تا پاكستان. ولي امروزه حكومت پنجابي ها آنقذ تسلط خويش را بر مردمان آنطرف مرز مستحكم نموده كه نتنها خود را در بست در خدمت شان قرار داده بلكه حاضراً به خاطر منافع پاكستان دست به هر اقدام شرور و خرابكارانه بزنند. و جز اطاعت چاره يي هم ندارند.
پس پيتر من به آنعده كساني كه زور كمتر تلخه بيشتر دارند اينست تا بجاي هيأها كردم و چيغ كشيدن هاي زير نافي كه بعضاً سبب اسهالات و رسوايي هاي درون تنباني هم ميگردد. بيايند كمي ديپلماسي سياسي و شعوري بياموزند تا نه إز راه شمشير كشيدن و چيغ زدن إز بل از رَآه عقل و خرد به أين مسله فايق بيايم.
ناپليون بناپارات نخسين امپراطور فرانسه در چايي ميفرمايد " تا لحظه يي كه زورت بر دشمنت نرسيده از او اطاعت كن".
امروزه چي بخواهيم و چي نخواهيم حكومت نظامي پاكستان اهم إز نگاه قوا و اهم إز نگاه تجهيزات نظامي از بركت خائنين ملي افغانستان دست بالا دارد. پس بيايم تا بجاي شعار " دا پشتونستان زمونژ" ولسوالي هاي سرحدي فعلي و چند سال قبل خويش را حفظ كنيم كه اندك غفلت سبب از دست دادن بيشتر أين ساحات ميشود. بجاي كوچيدن هزاران نفري بطرف شمال دشت ها و جنگلات سمت جنوب را حفظ كنيم. بجاي كوبيدن به فرق يكديگر جلو دشمن مشترك و نمايندگان حلقه بگوش پنجابي ها را بگيريم.
در صدو بيست سال آخير مرمان آنطرف مرز برأي مان بيگانه بوده زيرا زير سلطه پاكستان ميباشند. بياييم بجاي قوم از هموطن بود دفاع كنيم. روزي يكي از دوستان به اصطلاح " فرنگي أم " از من سوال كَرد كه اگر يك فارسي زبان تاجكستان و يا إيراني به يك پشتون دعوا كند تو طرفدار از كدامش خواهي كرد ؟ گفتم هزار زبان و نژادم را فداي هموطن خود خواهم كرد. أين درست است كه فارسي زبان ها با هم وجهه مشترك زباني و نژادي دارند. ولي با پشتون ، هزاره، أزبك، هندو غيره اقوام أفغانستان هموطن من هستند. من با آنها منافع مشترك دارم، درد آنه درد من است و خوشبختي شان آسايش من.
بلي دوستان عزيز! بيايد برأي مدتي هم كه شده مردمان آنطرف مرز را فراموش كني و به درد داخلي خودمان رسيده گى كنيم. بيگانه بيگانه است!
با احترام به آنعده يي كه هنوز هم خود را مربوط أين طرف ميدانند مثل يكي از دوستان عزيزم كه تمامي پاكستان و طرفداران پاكستان به تار موي مردم أفغانستان بدل نميكند ولي افسوس كه تعداد شان به مراتب كمتر از آن است كه ما فكر ميكانيك.
با احترام
ميرويس

>>>   نه حــصــــار کـشـی است نه داغــش نه ستــــون پـنجــــم وشـــشــــم !
حکومت تاحال اسنادی در دست ندارد که ثابت سازد داغــــش ستون پنجم وششم درافغانستان وجود داشته باشد یا پاکستان حصارکشی کرده باشد !!!!

>>>   نه ستون پنجم وششم است نه درافغانستان داغش است ونه حصار کشی شده!!!

>>>   حکومت افغانستان به کسی اجازه نمیدهد که در مرز ما دیوار بسازد

>>>   بهترین کار را کرده است.

>>>   کجا هستند مدعیان بیوجدان فاشیستهای احمق که داد از{ لړ وبړ} میزنند پاکستان مرز خود را حصار کشی کرد هنوز هم شما فاشیستهااحمقانه دل خود را خوش میکنید که لړ وبړ یو ، دی پشتونستان د مونږ خاوره ده هههههههه

>>>   باید همینطور میشد مرز بین المللی شناخته شده از زمان امیر عبد الرحمان تا حال 21 بار از طرف حاکمان محمدزایی تایید وامضا شده است.ادعای ارضی یک حلقه فاشیستی ارگ باطل است.

>>>   بيانات اقاي فاروق وردك كه هستند كساني درمقام هاي عالي دولت كه ديورند را به قيمّت هاي جهل ، ،سي و ده مليون دالر فروخته اند و در دولت به اصطلاح وحدت ملي شجاعانه كار دارند و بنام خط ديورند بالاي ديگران تاخت و تازهم مي نمايند .
قسمت اعظم اين پول ها به كمپاين انتخاباتي مصرف ميشود و قيمتي هم درخزانه هاي شخصي أفراد ذكرشدهذخيره ميگردد .
اگر هموطنان ما به ياد داشته باشند در أوائل سال جاري روساي شوراي امنيت دو كشور افغانستان و پاكستان تحت نظر ريس شوراي امنيت انگيس سندي سرحدي را مبني بر حصار كشي ديورند امضا نمودند كه اين خود نشان دهنده اخرين بار بعد از عبدالرحمن خان وغيره و غيره نادر ظاهر الي جناب شان كه فعلا داد از داعيه پشتون ميزند و در باطن قبر پشتون ها را ميكند به امضا رسيد .
امروز پاكستان بدون ممانعت حصار خود را الي نقطه اخير رساندند ، موضوعات نزد فاروق وردك است لطفا اورا بخوانيد فشار دهيد كه پولهاي معارف را دزديده خود بخود إقرار ميكند
خالد

>>>   کدام دیورند.
سر تیمور دیورند مرده و رفته.

>>>   دیورند و دیورند بازی فقط مصرف داخلی دارد، آنهم جهت سود جوئی های سیاسی بر مبنای قومیت۰ اکثریت این سیاستمداران به اصطلاح ملی گرا پشتون وقتی به پاکستان به آن مناطق مورد مناقشه شان میروند در این ارتباط مانند موش خاموش میمانند، وگرنه همان برادران همتبار پختون پاکستانی خودشان جگر ایشان را از راه پاهین برایشان خواهد کشید، و حاجت به پنجابی ها اصلاً نیست...

>>>   دیورند میورند خطا خورد پشت گپ نگرد

>>>   پاكستان حق دارد به عنوان يك كشور از مرزهايش حراست و حفاظت كند تا از عبور و مرور تروريست ها جلوگيري صورت گيرد. اين حق براي افغانستان و هر كشور ديگر نيز محفوظ است. زماني كه ما پاكستان را حامي و لانه تروريزم مي دانيم، چرا از سياست پاكستان نسبت بر إيجاد محدوديت بر مرزها و دروازه هايش بر آشفته شويم!؟ ما نه تنها از إيجاد محدوديت بر دروازه «تورخم» و «چمن» حمايت مي كنيم؛ بلكه براي جلوگيري از عبور تروريستان از آنطرف مرز به افغانستان، پاكستان بايد در امتداد مرز ديورند، حصار كشي يا ديوار بزرگ إعمار كند تا هم از رفت و آمد تروريزم جلوگيري شود و هم بر ادعاي ارضي دو طرف بر مرز ديورند پايان داده شود. اينطوري نمي شود كه هم مرزها باز باشد از سوي هم توقع مدينه فاضله در دو طرف مرز داشته باشيم.
هارون معترف

>>>   نخست عرض كنم كه ميان من و جنرال هاي پاكستان نه، بلكه دو ملت خواستار پايان دادن بر عبور و مرور تروريزم در دو طرف مرز ديورند هستند، تنها كسان كه طرفدار آزاد بودن مرز ديورند هستند، طالبان و حلقات تروريستان ديگر استند كه اينجا نقطه اشتراك شمارا نيز با آن ها نشان مي دهد. دوم اينكه مرز ديروز «فرضي» نيست بلكه مرز شناخته شده و تاييد شده از جناب ملل متحد و جامعه جهاني است. سوم اينكه مسله ديورند يك قضيه نهائي و حل شده است و هيچ مشكل استراتيزيك ميان دو كشور وجود ندارد، بلكه مشكل تنها در حلقات قومي و شونيزم در اين طرف مرز ديورند است. اگر باور نداريد برويد در آن طرف مرز همه پرسي راه اندازيد اگر يك درصد موافق با الحاق اراضي پاكستان به نفع افغانستان يافتيد، شما برنده هستيد. مسله مهم اين است كه سالهاست ما از بابت مرزهاي باز ديورند، قرباني داده ايم و اين تماميت خواهي ادعاي ارضي مافياي قومي در افغانستان عامل بحران بوده. بنا مردم افغانستان ازين بعد حاضر نيستند قرباني گاو شيري مرز ديورند شوند.

>>>   کی انجام بدهد درکابینه ما مزدورهای دالخور نشسته تمام انتحاریها بسته بندی شده گی درخانه های وکیلهای پارلمان که هم ازدولت معاش میگیرند وهم ازپاکستان ، سلاح زروی مانداریم ازما تفنگ بادی است یک آرد ومواد ارتزاقی مانداریم مافقط یگانه
سرمایه ملی مااست کوکنار وچرس وهیرویین است غیرازاینکه ما
.....وگول بسزیمتان دیگر کاری ما نداریم.

>>>   مشکل بزرگتر از پاکستان ما در داخل با یون و همفکران خیال بافش داریم تا وقتی بالای این خیالبافان چیره نشویم هیچگاهی مشکل ما با پاکستان حل نخواهد شد

>>>   اگر قرار باشد مرز دیورند شناخته نشود مرز های شمالی هم باید شناخته نشود اگر مرز دیورند پشتونها را تقسیم کرده مرز های شمال تاجیکها اوزبیکها را تقسیم کرده هیچ دلیلی وجود ندارد که به دیورند ارجعیت داده شود ولی با شمال مانند انگشت ششم برخورد شود
Mohammad Yasinizad

>>>   مرز ديورند مثل بقيه مرز هاى كشور، يك مرز رسمى بين اللملى شناخته شده و توقع ما در اين مورد بيجا و غير منطقى است. من با اقاى متعرف موافق ام.
Mohammad Zahir

>>>   پاکستان حق اش است که‌ از مرزهای خود دفاع کند پل اتک نی تورخم وپشاور سپید بولدک ،

>>>   باید ما بدانیم چرا از دیگر کشورهای همسایه تروریست نماید بخاطریکه دو طرفه مرز بسته تحت کنترول است
در مرز پاکستان افعانستان پاکستان خواهان دیوار کشیدن شد خندق میکند مگرافغانستان واکنش ضد نشان دادمثلآ در تورخم چند نفر افسر سرباز کشته شدند چرا در وازه جور میکند پاکستان بخاطر اینکه طایفه مزدور از همان راه خود را در قدرت رسانیدن در این سه دوره انتخابات ریاست جمهوری اوراق فورم رای دهی از پاکستان نیامد با صندوق های پر
Shirindel Aziz

>>>   به قول دلقك شناخته شده شما بسيج شويد از كنر دفاع كنيد !
بلى بسيج شويد از كنر دفاع كنيد و مصروف قبر كندن بر جنازه هاى عزيزان تان باشيد شما برأى مردن افريده شده ايد وديگران برأى حكومت كردن!
جالب انكه با تمام مصلحت انديشى تان حتى پشزى اهميت نداريد و قابل اعتماد نيستيد، بيگانه هستيد !
Zahir Ariaie

>>>   ماباید تعداد راکت هارا دقیق حساب کنیم

>>>   چرات پاکستانی های زاده انگلیس در زمان حکومت داکتر نجیب الله چنین راکت پراگنی ها را بر کشور ما نمیکردند چون میدانستند که افغانستان سلاح اسکارت و لونا و اورگان دارد اگر یک فیر بخاک شان کنیم با سلاح اسکارت پاکستان را زیر وزیر و بخاک یکسان میکن اما مساسفانه که امروز کشور ما کمبود چنین سلاح های دور برد را دارد و پاکستان تا حال چندین بار به این خیانت وجنایت شان در پهلوی اعزام ترورستان بخاک ما اقدام نظامی را انجام داده اند حال وظیفه جامع بین المللی بخصوص اریکا است یا اینکه افغانستان را مجهز به سلاح های دور برد نظامی کند و یا اینکه مطابق توافقنامه امنیتی چون تعرض خارجی است در مقابل پاکستان عمل درست کند تا بجای شان شانده شود وجلو تعرضات پاکستان گرفته شود .

>>>   از عموم کشور های صلح دوست جهان به شمول کشور های شمال افغانستان خواهش وتقا ضای آنرا منحیث یک تبعه صلح طلب افغانستام دارم عطا محمد نور را که به اعمال ضد وحدت ملی وتفرقه نفاق خود سری وغصپ دارایی های عامه در همین مدت چند سال مصروف وبه فرعون زمان خود تبدیل شده است وبه هیچ وجهه مصدر خدمتی به کشور نمی گردد جز سمبول خیانت وتشویق دیگران به چپاول داراهه های عامه را از حمایت خارج وبه دولت افغانستان پیشنهاد دارم دارایی های مو صوف وشرکای دیگر آنرا ومطابق قانون با موصوف اجرات گردد
با احترام رحیم کریم

>>>   ازشهامت و دلیری سربازان شجاع افغان تشکرمینمایم تمام ملت افغانستان ازمردتازن وخوردوکلان حاضراندکه تاپای جان درمقابل این دشمن سفاک وزبون تآخرین قطره خون برزمندبیقین که سرانجام پروزی ازآن ماست نظری هستم ازحوزه جنوب غرب

>>>   کجاسیتید او.... که سالها غلامی امریکاو پاکستانرا کردید بخیزید که بامتجاوزین مبارزه کنید منتظر غنی ننشینید.وطن خودتانرا سرخودتان تباه وبرباد کردمیگذارید که پشت دروازه هایتان برسند.

>>>   ینازم ذستان تورا ای رزمنده دلیر افغان که چند ...رابه چتلگاه فرستادی ازدور دستانت را می بوسم
شریفی

>>>   پاکستان نمیتوامد کار خود را پیش برد
غیرت خراسانی

>>>   برای رهایی از چنگ دکاندار و تیکه داران دین تنها یک راه است.
بسیج ملی در برابر کشورهای مرتجع عربی و رژیم اخوانی ترکیه و رژیم نظامیگر پاکستان.
همین گونه باید برای وادار ساختند دولت به اصطلاحات بایسته است تا رژیم را وادار به برگزاری لویه جرگه و ویرایش قانون اساسی و ساختار نظام سازیم.

>>>   كليم الله همسخن
افشاگرسیاسی می نویسد:
"جنجال بر سر رهبري حزب تازه تاسیس بنام محور:
داكتر اسپنتا رحمت الله نبيل رییس پیشین امنیت ملی را در منزل ارشاد احمدي معين سابق وزارت خارجه، منشی جريان سياسي《 حزب محور 》خطاب كرده است و خود را رهبر حزب خوانده است. این در حاليست كه رحيم وردك ، زلمي رسول و چند تن دیگر نيز خود را رهبر حزب به دنیا نیامده (محور)می دانند، محور تنها جريان سياسی ی کشور است که رهبران آن بیشتر از اعضای حزب هستند. ولی منبع افشاگر سیاسی می گوید: رهبر واقعی پشت پرده و اصلی این جریان آقای کرزی است "

>>>   Abdul Lalzad
وقتی حاکمان افغانستان مرز رسمی در بین دو کشور را به رسمیت نمی شناسند و دعوای مالکیت بر نیم پاکستان دارند، شما از حاکمان پاکستان چه توقع دارید که در مقابل این ادعا ها دست زیر الاشه بنشینند و بگذارند که افغانستان صاحب قدرت و اقتداری شود که نیم آن را تجزیه نموده و به خود ملحق سازد؟؟؟
وقتی از خورد تا بزرگ ما مرگ بر پاکستان می گوید و آن را کشور بدون تاریخ و دالخور می داند، شما از آنها چه توقع دارید که برای ما گل بفرستند؟

>>>   تا زماني مرز را به رسميت نه شناسيم و ادعاي ارضي بر خاك پاكستان داشته باشيم، مداخله پاكستان هم طبعي است.

>>>   Sharifi
درود بر شما. از نظر من پاکستانی های ارگ به مراتب خطرناکتر از پاکستانی های بیرون مرز هستند .

>>>   پاكستان حق دارد به عنوان يك كشور از مرزهايش حراست و حفاظت كند تا از عبور و مرور تروريست ها جلوگيري صورت گيرد. اين حق براي افغانستان و هر كشور ديگر نيز محفوظ است. زماني كه ما پاكستان را حامي و لانه تروريزم مي دانيم، چرا از سياست پاكستان نسبت بر إيجاد محدوديت بر مرزها و دروازه هايش بر آشفته شويم!؟ ما نه تنها از إيجاد محدوديت بر دروازه «تورخم» و «چمن» حمايت مي كنيم؛ بلكه براي جلوگيري از عبور تروريستان از آنطرف مرز به افغانستان، پاكستان بايد در امتداد مرز ديورند، حصار كشي يا ديوار بزرگ إعمار كند تا هم از رفت و آمد تروريزم جلوگيري شود و هم بر ادعاي ارضي دو طرف بر مرز ديورند پايان داده شود. اينطوري نمي شود كه هم مرزها باز باشد از سوي هم توقع مدينه فاضله در دو طرف مرز داشته باشيم.
هارون معترف

>>>   نخست عرض كنم كه ميان من و جنرال هاي پاكستان نه، بلكه دو ملت خواستار پايان دادن بر عبور و مرور تروريزم در دو طرف مرز ديورند هستند، تنها كسان كه طرفدار آزاد بودن مرز ديورند هستند، طالبان و حلقات تروريستان ديگر استند كه اينجا نقطه اشتراك شمارا نيز با آن ها نشان مي دهد. دوم اينكه مرز ديروز «فرضي» نيست بلكه مرز شناخته شده و تاييد شده از جناب ملل متحد و جامعه جهاني است. سوم اينكه مسله ديورند يك قضيه نهائي و حل شده است و هيچ مشكل استراتيزيك ميان دو كشور وجود ندارد، بلكه مشكل تنها در حلقات قومي و شونيزم در اين طرف مرز ديورند است. اگر باور نداريد برويد در آن طرف مرز همه پرسي راه اندازيد اگر يك درصد موافق با الحاق اراضي پاكستان به نفع افغانستان يافتيد، شما برنده هستيد. مسله مهم اين است كه سالهاست ما از بابت مرزهاي باز ديورند، قرباني داده ايم و اين تماميت خواهي ادعاي ارضي مافياي قومي در افغانستان عامل بحران بوده. بنا مردم افغانستان ازين بعد حاضر نيستند قرباني گاو شيري مرز ديورند شوند.

>>>   سالهاست ما از بابت مرزهاي باز ديورند، قرباني داده ايم و اين تماميت خواهي ادعاي ارضي مافياي قومي در افغانستان عامل بحران بوده. بنا مردم افغانستان ازين بعد حاضر نيستند قرباني گاو شيري مرز ديورند شوند.

>>>   استراتژیک افغانستان نه استراتژیک عده ای از پشتونها

>>>   مرز ديورند مثل بقيه مرز هاى كشور، يك مرز رسمى بين اللملى شناخته شده و توقع ما در اين مورد بيجا و غير منطقى است. من با اقاى متعرف موافق ام.
Mohammad Zahir

>>>   پاکستان حق اش است که‌ از مرزهای خود دفاع کند پل اتک نی تورخم وپشاور سپید بولدک ،

>>>   جنگ با پاکستان در یک سطح وسیع ملی نیست. در یک نگاه قومی، بسیاری ها جنگ با پاکستان را جنگ یک قوم می دانند که دیگر اقوام نباید در ان دخیل باشند.

>>>   درمقابل پاکستان ماباید تعداد راکت هارا ئدقیق حساب کنیم که اشتباه رخ ندهد
ر

>>>   "در مقابل پاکستان باید چگونه رفتار کنیم؟"
مثلیکه تا امروز کرده ایم!!!!!!!!!!!!>>>   رهبران پاکستان کشور خود را مدرن ساخته اند و حاکمان افغانستان در فکری وزارت و چوکی میباشند . زره

>>>   شاه آغا مراد محسنی
پدرآن شان وطن را فروختند حالا اینها بخاطر دفاع از وطن دادخواهی میکنند عجب ولا.
تمام بد بختی جامعه از دست ای وحشی های قرن بیست ویک است.
بالای خود ریشخند زدند

>>>   خیلی تحلیل زیبا دست تان درد نکند.


>>>   پاکستان با چنین رفتار خصمانه ترورست پروری اش در حالت انزوای جهانی قرار گرفته اما پاکستان بی شرم انرا بخود نمیگیرد وبه جنایت اش ادامه داده واز روی سیاهی به هیچ کشوری از ازادی خواهان جهان روی و ابرو به پاکستان باقی نمانده این سیاست گنده پاکستان دشمن انسان و انسانیت سبب به انزوا کشاندن پاکستان گردید است اما کجاست شرم وحیا که پاکستان منصرف از ترورست پروری و ترورست اندیشی دست بردار گردد حالا باز گرگ پیراش عزیز مشاور خارجی پاکستان با حرف های دروغین همیشگی اش در کمک به اوردن صلح در کشور ما افغانستان حرف و حدیثی دروغین اش را میزند تا فشار جامعه بین الملل از جمله امریکا که سالانه ملیون ها دالر کمک را از امریکا میگرند صدا به راه انداخته که ما خواهان صلح در کشور افغانستان هستیم در حالیکه دروغ محض است اگر خواهان صلح در کشور ما هستند مراکز تعلیمی وتربیوی ترورستان از جمله طالبان را در خاک پاکستان ببندند واز کمک مالی و نظامی و لوجستیکی و نقشه کشی جنگی به گروه مزدور طالبان و شبکه حقانی دست بردار اند ما را خیر پاکستان بکار نیست از شر رسانی دست بگیرند.

>>>   از فدریکو گارسیا :
گناه
چه دلپذيراست
اينکه گناهانمان پيدا نيستند
وگرنه مجبور بوديم
هر روز خودمان را پاک بشوييم
شايد هم مي بايست زير باران زندگي مي کرديم
و باز دلپذيرو نيکوست اينکه دروغهايمان
شکل مان را دگرگون نمي کنند
چون در اينصورت حتي يک لحظه همديگر را به ياد نمي آورديم
خداي رحيم ، تو را به خاطر اين همه مهرباني ات سپاس
انتخاب : از گیلگمش

>>>   مارا غم لــــــرو بـــر کشته است

>>>   نشر اخبار ياوه سرايى هاى كرزى توسط خبرنگاران ، در واقع كمپاين به ملا عمر است.

>>>   پاکستان بعد از نوزده سال، پروسه سرشماری نفوس خود را آغاز کرد. آیا مهم نیست که افغانستان نیز بعد از حداقل پنجاه سال، سرشماری نفوس را انجام دهد. هر کشور، مسلما برای هر فعالیت حکومتی و جهانی، نیاز دارد تا تعداد دقیق نفوس خود را بداند، سن و جنسیت نفوس اش مشخص باشد. تراکم نفوس و رشد ان واضح گردد. وگرنه چگونه برای مردم، پلان های اقتصادی و مالی و معارف و صحی و غیره را طرح خواهد کرد، چگونه یک کشور رشد نفوس خود را برنامه ریزی و کم و زیاد آنرا مهار خواهد ساخت، چگونه بودجه را بر مبنای تراکم نفوس در مناطق مختلف اختصاص خواهد داد.چگونه برای آینده پلان خواهد کرد
در قرن بیست و یک، اگر کشوری تعداد دقیق نفوس خود را نداند، مانند فردیست که نام وتخلص خود را نمی داند.

>>>   به پادو هایی پاکستانی درداخل که وطن می فروشند ل....د این تنها پاکستان عامل این همه بدبختی درین کشور نیست عامل اصلی بدبختی ریشه در داخل و فرهنگ قبیلوی و مزدوری به بیگانکان دارد. نگاه های تانرا بیشتر به داخل کنید .

>>>   پاکستان یک کشور جنایت کار دنیا مردم آن صرف بنام مسلمان و در قیافه و عقل ....ند به نظرم این مردم چتل و....باید نابود و کشوری به نام پاکستان که نزد من جنگل .... است باید از نقشه دنیا حذف گردددددددددد

>>>   هر زمانیکه آی اس آی پاکستان به اقدام تحریک آمیز و خاینانه در رابطه با خط دیورند دست زده اند، همزمان به جواسیس سازمانهای استخباراتی منطقه دستور داده اند تا در مورد به رسمیت شناختن خط دیورند به انواع لاطایلات شروع کنند.

>>>   اینها مفکرره ای اس ای را تائید میکند ومردم افغانستان فیصله این کنگره راهرگزقبول نمیکند دیورند رسمی نیست ویک خط فرضی است وتا یک قطره خون ما که باقی باشد خط دیورند راقبول نمیکنیم این فیصله کاریک شخص ویا یک حزب نیست ودرفیصله خود باید نگوئید یعنی بالای مردم امرنکنید

>>>   هرگزتائید نشود چرا

>>>   نمیدانم چراعین گپهای حکومت چرکستان رابعضی افغانهای ما تکرارمیکند علتش چی خواهد بود

>>>   اگر يك پشتون «افغان» حتا از روى احساسات هم پشتونستان خواهى كند، قابل درك است ، واما وقتى يك تاجيك، هزاره و ازبيك ، داغتر از افغان ها براى سرحد شكنى گلو پاره كنند، نمى شود آنرا درك كرد، اين گله نمى توانند عواقب خطرناك آنرا به غير پشتون ها درك كنند، براى يك لحظه فرض كنيد ، پشتونستان هم جز خاك فعلى افغانستان شد ، سرزمين كه اكثريت پشتونها «افغان» در آن زيست دارند ، در اين صورت غير پشتون ها ديگر نه در سياست اكثريت خواهند بود و نه هم در محاسبه ، آنگاه چه خواهد شد !!!! مگر اين كه جوالى گرى اكثريت را كنيد، گزينه ديگر نداريد و يا اين كه جدا شويد و كشور ديگر براى تان نام گذارى كنيد.

>>>   رحمکیان دروازی
از افغانستان که ما داریم می سوزیم بهتر است پشتونستانی داشته باشیم در همسایگی مان و ما هم از شر شان خلاص شویم

>>>   بهترين گذينه فقط تجزيه ميباشد

>>>   دولت از انسان های دانا و توانا می هراسد و میانه خوب با آنها ندارد، در عوض به انسانهای نادان و ضعیف رو می آورد چون آنها توان تشخیص حق و باطل را نداشته با اطاعت محض مانع هیج نوع خیانت و جنایت دولت نمی شوند.

>>>   Zahir Ariaie
شمايى كه امروز از شناخت مرز ديورند هراس داريد و منتظر ايد تا وضعيت بگونه يى شود كه منافع تان در خطر نيفتد ويا ديگران اينكار را كنند، شما سياست مدار نه بلكه يك تجارت پيشه سياست هستيد كه روى امواج خلق شده يى بوجود أمده توسط زحمات ديگران سوار و بزدلانه سوء استفاده مى كنيد . ما خوب اين روز ها را به ياد خواهيم داشت كه كى ها در راستايى منافع مردم صادقانه قدم برمى دارند، كى ها شجاعت سياست گذارى و موقف گيرى را دارند، كى ها با با بازى روى منافع مردم و سياست هاى پوپلستى دنبال راه يابى در قدرت بودند، كى ها براى مردم ما جهت خوشنود ديگران دشمن تراشيدند، كى ها با هر تغير و تحول سياسى راه و روش عِوَض كردند؟! مردم نخواهند گذاشت تا تيكه داران و سود جويان مكار و فريب كار شب رفيق دزد و روز رفيق قافله همچنان بر گرده هاى مردم سوار و اداى سياست مدارى و مردم دارى كنند.

>>>   Asar Hakim
دیورند مرز رسمی افغانستان و پاکستان است. هرگونه هیاهو و سرو صدا در نپذیرفتن آن بی هوده است. سیاست مدار با جسارت به این امر اذعان می کند، سیاست‌گر مصلحت‌جو در این مورد خاموش و پوپولیست و عوام‌فریب آن را قبول نمی‌کند.

>>>   این واقعیت را باید پذیرفت و به این سرطان نقطه پایان باید گذاشت
با وجود این همه ضعف در رهبری داکتر صاحب عبدالله ،
جسارت بزرگی به خرچ داده است !

>>>   لطیف پدرام:
دیورند مرز رسمی و بین المللی افغانستان و پاکستان است، هرگونه سر و صدا در باره دیورند مصرف داخلی دارد.

>>>   عبدالمنان دهزاد
دیورند مرز رسمی و بین المللی افغانستان است. دعوا بر سر این مرز ریشۀ قومی و قبیله‌یی دارد

>>>   كليم الله همسخن
پشتون پاکستانی را به دار بیاویزی از پاکستانی بودنش انکار نمی کند. سال هاست در خدمت دولت پاکستان قرار دارند و پشتون افغانستانی را انتحار می کنند و انتحاری تربیه می کنند. اما، پشتون افغانستانی همان عاشق یک طرفه است

>>>   Zafari
آفرین پدرام صاحب.این سرحد خون و آتش باید بسته شود.ما از دست همی سه چار ملیونش اینجه به عذاب استیم.

>>>   درست گفته است.

>>>   حق كاملن با دكتر پدرام است .

>>>   Yasinizad
شجاعت پدرام در تابو شکنی امروزیش ستودنیست باید حمایت شود

>>>   Aminagha Naimi
شما که همیشه معامله کردید مشکل نیست پدرام ازجمله فرزندان راستین این مرز بوم است بلی خط دیورند یک مرز شناخته شده بین المللی است وهیچ کس از آن چشم پوشی کده نمیتواند شما خاینین همیشه معامله کردید وسند همین مرز هم بابه های شما امضا کردن نه پدرام .

>>>   خی سر مادر تان هر روز پاکستان راکت پراگنی می کند غیرت ات چی شد.

>>>   ﭘﺸﺘﻮﻥ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻨﻄﺮﻑ ﺩﯾﻮﺭﻧﺪ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ . ﻣﺎ ﮐﯽ ﺍﺯ ﭘﺸﺘﻮﻥ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﻨﻄﺮﻑ ﺩﯾﻮﺭﻧﺪ ﺧﯿﺮ ﺩﯾﺪﯾﻢ ﮐﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻢ ﺑﯿﺎﯾﻨﺪ؟؟ ﻧﻤﯿﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺑﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺗﺮﻭﺭﺳﺖ ﻫﺎ ﻭ ﻃﺎﻟﺐ ﻫﺎ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺷﻮﺩ

>>>   سید عسی هاشمی
دیورند یک امضاکارداشت که امیرعبدالرحمن خان خاک فروش امضاکرد دگه امضانمیخواهد .دیورند مرز شناخته شده است

>>>   نوکر پاکستان هستید از احمد شاه بابا تا غنی

>>>   Enayet Azizi
نوکر شما هستن که ۱۲۰ سال پیش وطن خود را فروختین حالا میخواهین بخاطر افزایش نفوذ خود دیگر ملیت های افغانستان را قریانی خیانت خود کنید

>>>   شفیق الله پارسا
از عبدالرحمن تا داکتر نجیب همه این شاهان خط دیورند را به رسمیت شناخته اند و در پای ورق امضا کرده اند

>>>   مابهاراتا حماسه ملی به منزله شهنامه هند است مخصوصا فصل سرود آسمانی که قهرمان داستانش کـرشـنـا است ، او مظهر اعلی واکمل مقام انسانیت ووجودی ایده الی بشمار میرود، اصول اخلاقی کرشنا از خود گذشتگی انسان وپاکی باطن اوست به نظر اوترک دنیا وریاضت کشیدن لزومی نداردبلکه دنیا محل واقعی زندگانی وهر فردی مسئول انجام تکالیف خویش است چنانکه فرزند را اطاعت پدر ومادر وزن را عفت وپاکی وخانه داری وشوهر را حمایت زن وفرزند ونوازش بیچارگان برعهده است وهر فرد مکلف به کسب معرفت و آموختن به همنوعان وبی نیازی از اندوختن مال است ، حکومت با عدل وداد ورعیت پروری وتامین آسایش افراد برعهده فرمانروا است ، طبقه لشکری باید دلیر ودر میدان نبرد قهرمانان بلند نظر باشند
زرگر طلای ناب بفروشد واز غل وغش اجتناب نماید وبرهمه فرض است که درجامعه زندگی منزه ومتر قی داشته باشند ومنافع خودرابا مصالح دیگران منطبق سازند هرگاه این تکالیف وجدانی را انسان نیک انجام بدهد ودلش پیوسته از خدا شناسی سرشار باشد سعادت مند و رستگار است
(گیلگمش )

>>>   يك گپ و خلاص
موچى

>>>   Mateen Qaium
فعلا ما لوگر . ننگرهار. خوست.. پکتیا.. پکتیکا را نیز از دست دادیم. در بیشتر ولایات ما کلدار می چلد دعوای مرز دیورند یک احمقی بیش نیست.. دیورند چند صد سال می شود مرز رسمی است که در آرشیف بین المللی ثبت شده است

>>>   Jan Ali
الهی که باگفتن چنین واقعیت هزاران سال زنده باشی جناب پدرام. اینکه طعم حقیقت بکام یکعده که پدران شان خاک را فروخته ودر حضور سازمان ملل سند فروش را امضا کرده کرده تلخ است حرف جداست!!!

>>>   ظهور زامیاد
من تمام دیدگاه‌ها پای سخنِ آقای پدرام را خواندم. در میان این جمع یک افغان( پشتون) با منطق ندیدم. اصلن اینان نه دانش دارند و انسانیت را می‌دانند. من نمی دانم چرا در 260 سال هنوز از انسانیت چیزی یاد نگرفته‌اند.
آقایان!
بروید کتاب بخوانید، تاریخ بخوانید ببینید کی هستید! بجای این همه فریاد بی‌جا و احمقانه کمی منطقی باشید. تاریخ کشور را بخوانید، اگر تاریخ نمی‌خوانید اندکی تفکر کنید!
در نهایت از شما جمع که اصلن نه منطق را می‌پذیرید و نه هم تاریخ و انسانیت را، هیچ چیز درست نمی‌شود. وقتی از تاریخ خود چیزی نمی‌دانید، روده درازی نکنید. این همه سخن بی‌جا و نادرست و من در آوردی که نه عقل می‌پذیرد و نه تاریخ این سرزمین.
دیورند خط رسمی میان دو کشور است و سند رسمی این خط در سازمان ملل است. هیچ کسی حق ندارد که خط دیورند را قبول نکند، چون دست شما نیست. در دنیا یک نهاد به نام سازمان ملل است که اسناد مرزی و... میان کشورها در آنجا ثبت می باشد. اگر می توانید بروید دعوا باز کنید، براساس سند موجود شما را کسی دو پل نمی‌خورد.
چون دیورند خط رسمی میان افغانستان و پاکستان شناخته شده است، و این یک حقیقت انکار ناپذیر است.

>>>   پشتون والی بر آدم با سوادی چون خودت که غلبه کند دیگر امیدی از اصلاح شدن دیگران نباید داشت

>>>   Toorazadah
این یک حقیقت تلخ است، هرکس گفته نمیتواند و گفتن آن وجدان میخواهد.
کسانی که ادعای دیورند طلبی دارند مگر نمیدانند که پاکستانی ها با استخدام هزاران نوکر در چهاردره، بغلان بدخشان و غیره..... حاکمیت دارند.
با اینهایش چه کردید که دیورند از شما باشد؟

>>>   Kerami
آقای پدرام بدون شک درست میگوید. خط دیورند یک خط سرحدی رسمی بین افغانستان و پاکستان میباشد.
اگر. آنعده افغانستانی هاًیکه آنرا منحیث خط رسمی سرحدی قبول ندارند، مرد شوند از دل وجان ترقی و پیشرفت افغانستانرا در اولیت کار وباور خود قرار دهند تا افغانستانرا به سطح پاکستان برسانند و آنوقت است که میتوانند مردم آنطرف سرحد را تشویق نمایند که به بغاوت دست بزنند و الحاق خودرا به افغانستان اعلان نمایند. اگر این کار ممکن نباشد، دعوای عدم رسمیت دیورند جز فاحشه گری سیاسی چیز دیگری تعبیر شده نمیتواند.

>>>   Zada
ما نمیفهمم که قبیله چی رقم منطق داره آز دوکاندا هم که مال راه بخری پشیمان شوی برایت هزینه داره حالا پاکستان هم میگه مرز را به رسمیت بشناس تا سیاست خارجی را به ما بسپار که قبیله هیچ کدام را قبول ندارن واقعا درد آور است این وضیعت فلاکت بار

>>>   Bahzad
راست گفته اگردیورندازشماست چراپدرانتان آنرافروخته ،پدرپدرام نفروخته یعقوب خان ،شاه شجاع و بقیه پادشاهان پشتون فروخته برف خودرابالای بام دیگران نیاندازیدچون شماهاپدرپدروطن فروش و جاسوس هستید

>>>   درود بر پدرام

>>>   دكتر پدرام به حق اين را بيان مى كند؛
مرز دیورند، مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان است، رهبران حکومت و حتا آنانی که ادعای پشاورخواهی و پشتونستانی‌خواهی دارند، بر این مسأله آگاه اند.
در ادعای ارضی دیورند هیچ دلیلی وجود ندارد وحکومت در این مورد مدرکی در دست نداشته و تبلیغات دروغ می‌کند و این تبلیغات هم تنها مصرف داخلی دارد.

>>>   خدایا تو عادل هستی و عدالت میکنی آنانیکه پشتونه هارا به طرفداری پاکستان متهم میکرد تو روسوا کردی و ما دیدیم خدایا تشکر به این عدالت

>>>   گرایش به کوه های سلیمان آنقدر در افغانستان نیرومند است بگونه مثال وقتی بورسهای تحصیلی خارجی به افغانستان داده میشود و یا کمک پولی و اقتصادی خارجی را پشتونستهای دولتی میان افغانستان و قبایل پاکستان تقسیم می کنند.
وقتی می گویند: "دا مو د بابا وطن دا مو د دادا وطن "
منظورشان کوه های سلیمان و عشق به دیار تاریخی شان است نه به افغانستان و ارزشهای مادی و معنوی اش.

>>>   پشتونست ها بر رغم ادعای اکثریت خوب می دانند که در افعانستان اقلیت هستند و نیازمند ناقلین از خاک پاکستان و جابجایی آنها در کابل، در شمال، غرب و مناطق مرکزی اند تا تعادل قومی را برهم بزنند. ازینرو مرز باز و متشنج دیورند به نفع آنهاست.
۳) از مناطق قبایلی پاکستان بحیث عمق استراتیژیک استفاده می کنند.
در یک سده اخیر نشان داد که در هنگام عقب نشینی در جنگ های داخلی به مناطق قبایلی پاکستان پناه بردند و از آنجا لشکر تهیه کردند.

>>>   خط دیورند، مرزبین المللی شناخته شده میان افغانستان و پاکستان است. دندوره های به رسمیت نشناختن این خط به مقصد کاسبی و سوء استفاده های قومی در افغانستان صورت می گیرد. مردم این همه این را می دانستند اما شخصیت های سیاسی شهامت اظهار آن را نداشتند. داکتر لطیف پدرام این تابو را شکست!
یکی از هموطنان- محمد یاسینی زاد" نوشت:
"تابو شکنی پدرام در مورد شناسایی خط مرزی دیورند ستودنیست
باید بطور گسترده مورد حمایت قرار گیرد تا این زخم ناسور از بدن مردم افغانستان مداوا شود و یک عده ناسیونالیست های پشتون را که از خط مرزی دیورند برای شان حکم گاو شیری را ساخته اند به حاشیه رانده شوند
مهم نیست از عبدالله حمایت میکنید یا استاد عطا و یا هم طرفدار پدرام هستید اما از این آواز پدرام بطور همه جانبه حمایت کنید."
حقیقت همین است. نباید منطق و اراده و ایمان تان را در گرو اشخاص بگذارید. باید دیدگاهها و مواضع مورد تایید و رد قرار گیرد نه افراد.

>>>   تناقض؛
خط دیورند ننگین‌ و اما عبدالرّحمّن‌خان همچنان قهرمان‌!!!😆
" ن اخلاقى"

>>>   دیروز در سایت گوگل یک مقاله را که بزبان انگلیسی توسط یک پاکستانی نوشته شده، مطالعه میکردم حتی این نویسنده نیز بصورت تحریک آمیز نوشته است که یکجا شدن پشتونهای دو طرف فیصدی نفوس پشتونها در افغانستان از 45% به 75% بالا میرود.
اصل گپ اینست!!!!

>>>   سياست مدارى كه تا كنون در افغانستان معامله نكرده،

>>>   سران قبیله ودولت تک قومی نمیخواهند که مرز دیورند(غده سرطانی)بسته شود زیرا راه قاچاق طالب,داعش,تروریست ها,اختطافچی ها مال قاچاق ودیگران بنام های کوچی ومهاجرین همه همین مرز دیورند بوده همه ازان طرف دیورند وارد کشورمان میشوند وحلقات فاشیستی درون ارگ هم ازین وضع به نفع قبیله گرایی خودبهره برداری سیاسی میکنند وازانطرف دیورند پشتون های پاکستانی را بداخل وطن ما اسکان داده وسلاح مرگ مجهز شده داخل خاک ما مسکن گزین میشوند تا برای سرکوب ملیت های غیرپشتون آماده باشند که باریک آّب شمالی وقره باغ کودامن (بنام داوودزی ها)زمینهای تاجیکان را میگیرند وهم حملات پشتون های مسلح درلباس کوچی دربهسود ودیگر نقاط هزاره نشین وقتل عام ها وبه یغما بردن مال وماشی شان انجامیده دولت مرکزی بعدازعمل انجام شده وقتل عام مردم بومی هیت حقیقتیاب روان میکند ودراس آنهم پشتون وجانبدار طالب وحزب اسلامی راروان میکند وحقایق کتمان میشود.
این همه بلاها ازانطرف دیورند صادرمیشود.باز بودن مرز موجودیت یک کشور مستقل را منحیث یک قطعه خط واحد جغرفیایی تحت سوال قرار میدهد زیرا کشوریکه مرز نداشته باشددرقلمروش پول واحد وفرهنگ واحد موجودنباشد کشور تحت سوال قرار میگیرد مثلن امروز کلدار پاکستانی درآنطرف دیورند وآینطرف دیورند درچلند است فرهنگ فرتوت پاکستان مسلط است بینظمی وبی امنیتی وبی قانونی همه دردوطرف دیورند حاکمیت دارد.تازمانیکه این غده سرطانی تداوی نشود جنگ در افغانستان ادامه داشته وادامه خواهد دشت .بااحترام داکتر عبید.

>>>   Juyan
بلی دیورند یک مرز رسمی و شناخته شده در سطح بین الملل بین افغانستان و پاکستان میباشد.
و مردم باید پشت این توهم را رها کنند و به واقعیتهای امروزی باید باور نمایند و پشت دغل بازان چون کرزی و... را رها کنند.

>>>   در صورت کاندیدا شدن اقای پدرام برای ریاست جمهوری ما مردم هزاره از ایشان حمایت میکنیم.

>>>   این سخن کاملآ راست ودرست است امید که برادرهای پشتون ما عکس العمل خراب نشان ندهند.
واقعیت همین است پشتونستان مربوط پاکستان است ومداخله در آن صرفه جوی وقت است پاکستان از این فرصت استفاده شایان مینماید. وهزارا انسان به طرف تروریستان سوق میدهد ، امید. سیاست منداران ما به عقل آیند واز این کوشواره طلا دل دور کنند چون همیشه به ضرر مردم ما است ؟؟؟؟
عبدالله ریحان

>>>   واقعا که پدرام مرد جسور و صاحب برنامه ست

>>>   همیشه مردم کشور قربانی های متحمل شده اند اما متاسفا که کدام فایده برای افغانستان نداشته بهتر است به موضوع مهم نقطه پایان داده شود بخاطری مردم آن سوی دیورند کدام تمیل به خاک افغانستان ندارد و در آینده هم نخواهد داشت از همین لحاظ باید به رسمیت شناخته شود
فضلی

>>>   اقای پدرام وعبدالله صلاحیت چنین گپها راندارید باندازه وزن تان گپ بزنید

>>>   ما برای همین سرزمینکه دنیا متعلق به افغانستان می پنداردش چه کرده و چه میکنیم که تلاش برای تصاحب خاک دیگران داریم.واقیعت این است که امضا خط دیورند میان افغانستان و هند بریتانیا بوده.درآن زمان کشوری بنام پاکستان وجودنداشته بنابراین دعوا افغانستان بخاطردوباره بدست آوردن این سرزمین ناحق است ، چراکه پاکستان از هندبریتانیای استقلال خویش را پس از امضااین خط ننگین بدست آورده و حق باپاکستان است.
بااحترام "واحدی"

>>>   باید به این موضوع که همیشه مردم افغانستان قربانی داده نقطه پایان داد
فضلی

>>>   نظرخوب وبه نفع اوضاع فعلی هردوکشوراست کاملآ درست است.
فانی

>>>   جمعیت اسلامی وجنبش ملی هم اینرا تائید میکنند ، تنها کرزی صاحب ومیرویس کرزی قبول ندارند
اعتبار از امروز این مرز بحیث سرحد رسمی شناخته شد

>>>   پدرام درست میگوید چون یک شخص لایق و سخن دان است ئ میدانند که در این کشور چه روان است. کسانیکه خاک را فروختند امروز بنام غازی یاد میشوند. همچنان کرزی و غنی نیز خاک را به پاکستان فروختند و امروز توان دوباره گرفتن اش را ندارند پس مردم را فریب میدهند. و چند تکه دار بی سواد بنام های اتل و فلان استاد شده حق دعوا میکنند. این خاک مربوط کسانی است که همیشه دفاع کردن. نه غلام بودن و نه غلامی انگلس و روس را کردن. بلکه مردانه وار دفاع کردن شهید شدن و بازماندگان شان مبارزه میکنند. فکرتان باشد قبایل این خاک یا مربوط تمام اقوام است اگر قبول ندارید تنها مربوط به تاجیک ازبک و هزاره میباشد شما کوچی هستید.
پلنگ بدخشان

>>>   آفرین به جرعت ات!!!
با همین تعداد قبیله پرست در جنجال استیم که دعوای آنسوی مرز را هم داشته باشیم.

>>>   عمر راوی
دیگران ، دل شان ، اما ، من ، همین موضوع " مرز دیورند " را هم از دریچه منافع تاجیکان خراسان مینگرم . پشتونستانخواهی و همه گونه ادعای سرزمینی علیه پاکستان و همچنان دشمنی های کور و غیر منطقی و احساساتی با پاکستان، به هیچ دلیل و به هیچ عنوان، به سود ما تاجیکان خراسان نیست. اینکه فاشیست های پشتون چهار پای را در یک چپلی کرده اند و میگویند که تا پل اتک را از پاکستان میگیریم، از لوده گی و جهالت خود شان است و شاید هم برای پشتونها خوب باشد که همرای پشتونهای آنسوی مرز یکجا شوند. اما برای ما تاجیکها ، همین اندازه که هموطن پشتون داریم تا قاف قیامت بس ماست. پشتونهای پاکستانی را خدا برای پاکستان داروی همه دردهایش بسازد، ما به آنان هیچ نیاز نداریم .
مساله بسیار جالب این است که فاشیست های پشتون ، از یک طرف داعیه پشتونستان خواهی دارند و میگویند که تا نصف پاکستان را باید بگیریم ، از طرف دیگر همین فاشیست های پشتون بهترین روابط را با دولت پاکستان دارند . همه رنج و عذاب به تاجیکان می رسد و دولت پاکستان هم به ناحق دشمن سرسخت تاجیکان است !

>>>   من با پدرام عزیز موافقم خط دیورند خط مرزی میان افغانستان و پاکستان است این یک حقیقت است که مردم ان طرف خط دیورند هیچگاه قلب افغانی نداشته و ندارد و انها دلش به افغانستان و مردم افغانستان نمی سوزد تا وقتیکه تمام مردم صلح دوست و وطن پرست افغانستان یک دست و هم صدا نشود و این پدیده شوم که قضیه دیورند است خاتمه ندهد مردم افغانستان روی آرامی را نخواهد دید داکتر صاحب لطیف پدرام وضعیت سیاسی رادرست تحلیل نموده است واز جمله راه های نجات افغانستان از جنگ و بد بختی یکش همین است. مردم کشور عزیز ما اگر طرفدار آرامی و امنیت طرقی و پیشرفت است باید هم نظر با پدرام شده و ازین حرکت حزب کنگره ملی پشتیبانی کنید و کشور را به طرف صلح وثبات سوق دهید. کابلی

>>>   نمیدانم درین روزها به دستورکجا ازهرطرف صدا های ای اس ای ازدهن بعضی افغانهای ما بلند میشود تنها پدرام نیست صداهای ضد افغانی زیاد شنیده میشود

>>>   ما چیزی را بنام دیورند نمی شناسیم وضرورت به ان نداریم هر وقت که پول کلدرا را پشتونها از ولایات سرحدی کنار گذاشتن و با ان داد ستدد نکردند انوقت ما باز فکر کرده در مورد دیورند چیزکی خواهیم گفت در غیر ان ادعای مفت ضر ورت نیست هر کس فر وخته خود ش بخرد ما کار نداریم

>>>   خود پدرام اجنت آس آ میباشد
ه.ب از پنجشیر

>>>   بعضی اشخاص برای خیانت به وطن تولد شده اند. مانند پدرام، در سابق برای خوش خدمتی به شوروی و در حال حاضر برای دشمنان افغانستان.

>>>   حرف های نجیب الله کابلی غاصب زمین های دشت چمتله برابر یک بادرنگ ارزش ندارد
ر

>>>   اگر از یورند به اصطلا تیر نشویم والله همه افغانستان را برادران پشتون ما معامله میکنند. که در انصورت همین حق غیر پشتون ها میسوزد.

>>>   ه.ب که خود را از پنجشیر می گویید شما یک پنجشیری نیستید و نه پدرام آی اس آی است. بلکه خود شما موضوع را درست درک نکرده اید.

>>>   تحريم خدمت در جنوب يكى از أهرام فشار و حفظ عزيزان تان براى قربانى نشدن در راه باطل مرز ديورند است.
اگر بر فرزندان تان نفوذ داريد انها را باز داريد ، منطق خود را بجنگانيد كه چرا با خون خود سلطه فاشيزم را بر خود حفظ كنيم؟

>>>   چرا ما در جنوب بجنگیم و کشته شویم باید از استان خود دفاع کنیم

>>>   دیورند یک غده سرطانی برای کشور ما شده است به نفع کشور است که از خیر ان بگذریم

>>>   بسیارخیزک نزن که میفتی

>>>   دیورند باید بحیث مرز رسمی دو کشور تایید شود!!!!!!!!!!!یعنی هنوز رسمی نشده!!!!!!!!!!!!
دیروز گفتی مرز رسمی شده است!!!!!!!!!!!!
در طبابت این مرض تحت نام شیزوفرینیا یاد میشود که معنی اش دوعقله(منفی ومثبت) تشخیص شده است! یکی از عالیمش تردد در دعقلی اش ست مثل جناب پدراموِیچ

>>>   مسئله خط دیورند به راستی که گفته اند غده سرطانی است راست است زیرا در طول تارین این مسئله برای کشور ومردم ما مشکل افرین بوده است .تداوم جنگ ویرانی بی ثباتی کشور فقر تنگ دستی همه وهمه نتیجه همین مسئله است . شما فکر کنید که ایا پشتون های انطرف خط دیورندزنگی ارام خود را رها کرده تا بعیت یک کشوری را که نه قانون ونه حاکمیت ونه امنیت وجود دارد وروزانه صدها فزند این وطن قربانی می شود قبول میکنند .نه هرگز نه پس چرا نا حق وقت خود راضایع میکنندتا چه وقت به این حرف ها سیاست مداران خود را بازی میدهند از همه اولتر از همه کارها کرده باید کله این مسله کندواگر نه صد ها سال دیگر هم بگزرد همین اش است وهمین کاسه .

>>>   اگر حصار کشی در امتداد دیورند به قول یکی از کار شناسان از سر فوم برادران پشتون عبور نوده آنرا به رسمیت نمی بخشند پس دریای آمو هم از سر سیته ایی تاجکها عبور کرده نباید دریا را به رسمیت شناخت وهمینطور مرزهای با ایران ترکمنستان واز یکستان را هم که در کذشته به اساس مشکلات وخانه جنگیهای سلاطین خاین ازدست داده ایم.

>>>   این دیوار خاردار نه بلکه سوته های خاردار است که در همانجای "لر و بر" خواهان میرود۰ مبارک باشد۰

>>>   اوغان یا پشتون دلیل، منطق، و اسناد تاریخی را قبول نداردو مغز آنها هنوز آنقدر انکشاف نکرده که بر مبنای عقلانیت و شعور انسانی بحث کنند. فقط غوارو نه غوارو را میدانند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است