غني ستايی مرتضوی بی مورد است
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۶    ۱۳۹۶/۸/۲۴ کد خبر: 141610 منبع: پرینت

رفيق مرتضوي جوان با استعدادي است. من از خيلي جهات تحسين اش مي كنم. خدا در بدترين شرايط او را به داد غني رساند. دفتر سخنگوي رياست جمهوري در هرج و مرج و بي برنامگي مطلق به سر مي برد كه مرتضوي انجا رفت. ارگ در فضاي رسانه اي هيچ حضور معناداري نداشت و سخنگويان آن سه جمله در دفاع از سياست هاي دولت به زبان رانده نمي توانستند.

مرتضوي كه آمد نه تنها دفتر سخنگوي رياست جمهوري را جمع و جور كرد كه براي آن هدف نيز تعيين كرد. دفتر سخنگوي رياست جمهوري حالا نه تنها مرجع واحد توضيح سياست هاي ارگ است كه عملا وظيفه جدي تبليغات دولتي را نيز انجام مي دهد. با رسانه ها در مي افتد و در مورد اينكه چه چيزي خبر است و چه كسي ژورناليست، معيار قضاوت خلق مي كند و حتی در مهندسي فضاي خبري و خلق اجنداي رسانه اي دست دارد. يك سخنگو بايد همين كار را بكند.

مرتضوي اما يك كار بد انجام مي دهد كه به عنوان يك خبرنگار حرفوي و يك جوان مربوط به نسل امروز بايد فورا دست از آن بكشد؛ كيش شخصيت پردازي براي غني. اين كار ضد دمكراسي است چون معطوف به بت آفريني سياسي است.

در اينكه غني ادم كتاب خواني است، شكي نيست. در اينكه كتاب خواني يك امتياز و حتی يك فضيلت است، نيز شكي نيست اما غني ستايي بر اساس برخي كمالات فردي شخص، در كنار اينكه مباحث سپهر عمومي و افكار عامه را منحرف مي كند، در پي خلق مشروعيت مبتني بر كيش شخصيت است. اين براي دمكراسي بد است. مخرب سياست به عنوان ميدان مجادله آزاد در خصوص اوامر عمومي است.

مدح و وصف كمالات فردي محمد اشرف غني احمدزی از نظر واقعگرايي نيز بي معنا است. به دو دليل:
يك: هيچ ریيس جمهوري كل روز را نمي خوابد. همه سياستمداران جدي قبل از طلوع افتاب بر مي خيزند و تا نيمه هاي شب كار مي كنند. اغلب بخاطر برنامه هاي فشرده شان وقت چاي صبح و نان چاشت شان را هم با ملاقات و جلسه هاي كاري مدغم مي كنند. بنابراين 16 ساعت كار هيچ چيزي غير معمولي براي يك كشوري كه در هر ساعت بمبي در ان منفجر مي شود و هر روز ده تا بيست سرباز آن كشته مي شود، نمي باشد. در كشوري كه در محور تلاش هاي قدرتمندترين كشورهاي دنيا و سازمان هاي كمك دهنده بين المللي است، 16 ساعت كار نكردن در ان غير عادي است. اصلا من جاي نفر بودم، خوابم نمي برد.

دو: وظيفه ریيس جمهور كتاب خواندن نيست. هيچ كسي در موقعيت مسوول يكي از پيچيده ترين كشورهاي دنيا كه حتی يك سال بعد ان قابل پيش بيني نيست، نمي تواند وقت اش را به خواندن صدها صفحه گزارش در خصوص مسايل امنيتي و توسعه اي كشور در هفته اختصاص دهد. نه كه رییس جمهوري هاي ديگر اهميت چنان گزارش ها را ندانند؛ در كشورهاي ديگر معمولا، اين كار به عهده مشاوران و تيم حمايت تکنيكي يك ریيس جمهور است. يك ریيس جمهور زماني ممكن است يك گزارش را شخصا بخواند كه به هيچكسي در اطراف خويش اعتماد نداشته باشد اما ریيس جمهور نمي تواند و نبايد كل وقت خويش را به خواندن اختصاص دهد. كرسي حكمراني كرسي تصميم گيري است نه مطالعه. كسي كه كرسي تصميم گيري را با كتابخانه خلط مي كند، كارش را بلد نيست. ما كه در حوزه كارهاي اكادميك مصروفيم مي دانيم كه رساندن نتيجه ي يك تحقيق به سياستمداران چقدر كار سختي است؛ چون هيچكسي بيشتر از دو سه صفحه را نمي خواند. كسي وقتي براي خواندن ندارد.

بنابراين توصيفات ناموجه غني از طرف مرتضوي هم بي مورد است و هم غلط. بي مورد است چون مورد ندارد. از اين هم ساده تر مي توان گفت؟ هيچ ریيس جمهوري ساعت 7 شام نمي خوابد. غلط است چون معطوف به كيش شخصيت پردازي است. تلاش براي خلق مشروعيت سياسي بر مبناي ستايش از كيفيت هاي فردي كنش ضد دمكراسي و توطيه بر عليه سياست به عنوان امر معطوف به نقد و حسابگيري و بويژه نقد رهبري در سپهر عمومي است.

غرجی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
شاه حسین مرتضوی
نظرات بینندگان:

>>>   غنی خود بین است و خود رای
چندین صد مشاور دارد اما مدیریت ندارد.
در انتخابات لاف مدیریت میزد اما معلوم شد که منظورش مدیریت یک دفتر با چند کارمند بود.
ساده بگویم
پولیس ترافیک در یک چار راهی تردد ترافیک را مدیریت میکند و زمانی موفق است که ترافیک محل با انسداد مواجه نشود.
اما بد ترین پولیس ترافیک همان است که به جای استفاده از قوانین ترافیک جاده و به کار گیری مهارت و اتوریته مسلکی گاه بر سر جلو این موتر مینشیند تا از چار راه عبورش دهد و گاه بر سر جلو آن موتر .
کا ری که کاکا احمدزی سال ها است که مصروف است و روزانه به گفته مرتضوی 16 ساعت وقتش را میکرد بی خبر از اینکه در جهت دیگر بخش هاییکه هنوز نوبت شان نرسیده باید چندین 16 ساعت منتظر بمانند و دریورانی که این کاکا سر جلو شان نشسته چندین ساعت بیکار.
این است وضعیت کابینه موجود چون کار را کابینه موازی زیر نام شورای این و شورای آن به دریوری خلیفه احمد زی انجام میدهد.
من به جناب مرتضوی توصیه میکنم تا چند وقتی برای کار آموزی راهی دفتر ریس جمهور بنگله دیش شود و ببیند که چند ساعت کار میکند و چگونه.
و ژورنالستان عزیز لطف کنند ویک گذارش تحقیقی در مورد تعداد مشاورین روسای جمهور دنیا و معاش ماهانه شان انجام بدهند و من متیقنم که کپ قهرمانی به کاکا احمد زی میرسد.

>>>   کتاب خوانی و یا کتاب نخوانی غنی احمدزی چه درد مردم را دوا میکند از عملکرد ان منحیث ریس جمهور و سر قوماندان اعلی قوای مسلح در اوردن امنیت شهروندان کشور و زندگی مردم و دسترخوان انها که شب ها اکثریت مردم بدون نان با اولاد وزن شان سر به بستر یخ و خنک میگذارند چه کاری نیکی را انجام داده و از بی عدالتی های ارگ و زیر دستان ان و از قومگرایی و زبان اندیشی و خود خواهی و بی توجه ای و عدم شنوایی از داد و فغان مردم از فساد و بی عدالتی در دولت ریس جمهور کتاب خوان بگفته مداح ان چه دستاورد در کسول دارد اقای مرتضوی خوب درک کرده که جناب ریس جمهور غنی احمدزی خیلی از منتقدین اش بداش میاید واز چاپلوسن توصیف گویان اش اش خیلی خشنود و راضی و شخص طرف توجه ی اش قرار میگیرد اقای مرتضوی این موضوع را خوب درک درست کرده همیش در رسانه بمانند مداحان در صفت و توصیف نادرست و دور از واقعی جناب ریس جمهور دهان میگشاید .

>>>   وصف بیش ازحد مذمت است.

>>>   تجملات ، زرق و برق دنیا خوب خوب انسانها را فریفته مرتضوی دیگه کی است ؟آنهم در این روزگار. خودش خوب میداند که اروزوی حکمرانی در ری ، عمر سعد را با جد همین آغا در کربلا مواجه کرد و چیزی هم به دستش نیامد . اگر در کنار مزیت های رئیس جمهور که معلوم نیست مزیت است یا خیر، میگوید از نواقصات او هم بگوید شاید بد نباشد در غیر آن باید نزد خدا جوابگو باشد زیرا هم مردم را فریب میدهد و هم رئیس جمهور را گمراه میسازد

>>>   اګر محقق ستایی ویا عبدالله ستایی و یا مسعود ستایی کند باز مرتضوی نیست. نور چشم چند دزد است و باز هم بیرق های رنګارنګ لوطی ها را بر افراشته و مرتضوی ستایی میکنید.

>>>   نخیر اقای قومگرا چنین نیست باید مرتضوی منحیث یک ژورنالست حقایق را بیان کند نه اینکه بصفت وکیل مدافع و مداح عمل کند و این مداحی هم جای را نمیگیرد چون مردم شاهد عملکرد ریس جمهور هستند و هر ان عملکرد خوب و بد انرا درک و لمس میکنند با همین درک و لمس قضاوت درست از عملکرد ریس جمهور و سایر ارگانهای دولتی خواه هرکسیکه باشد ابراز نظر میکنند و این حق هر شهروند است و هیچکس حق ندارد که نظر شخصی خود را بدیگران تحمیل کند توهین و تحقیر اشخاص ولو که مجرم هم باشد کار خاینانه و دور از عقل و منطق و خلاف اخلاق و ادب انسانی است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است