محقق: فقر و نداری در چهره مردم بیداد می کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۲    ۱۳۹۶/۸/۲۴ کد خبر: 141602 منبع: پرینت

وضعیت اقتصادی به اندازه ای خراب است که همه از تحصیلکرده گرفته تا بیسواد سرگردان یک لقمه نان و تامین ابتدایی ترین وسایل زندگی هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد محقق، معاون ریاست اجرایی حکومت امروز چهارشنبه 24 عقرب 96 در کنفرانس علمی "مهاجرت، فرصت ها و چالش ها" در کابل گفت: نگرانی های گسترده در بین مردم شمال از حضور روز افزون داعش در سه ولایت فاریاب، جوزجان و سرپل و چندین ولسوالی وجود دارد که روز به روز بر ساحه فعالیت شان افزوده می شود و این موجب شده است که قسمت زیادی از مردم زندگی خود را جمع و آماده فرار از کشور بشوند.

بگفته محقق، مشت نمونه خروار است و این وضعیت نه تنها در شمال که در شمال شرق، جنوب و غرب کشور هم وجود دارد و همه به این مشکل گرفتار هستند.
معاون ریاست اجرایی، درخصوص دلایل مهاجرت در این کنفرانس گفت: یکی دلایل فرار، اقتصاد خراب است، وضعیت اقتصادی به اندازه ای خراب است که اگر به بازار بروید به وضوح در چهره مردم فقر و نداری بیداد می کند و همه از تحصیلکرده گرفته تا بی سواد سرگردان یک لقمه نان و تامین ابتدایی ترین وسایل زندگی هستند.

وی افزود: مردم به همان میزانی که از جنگ و ناامنی فرار می کنند به همان میزان از گرسنگی و فقر سربه جهان کشیده و به یک طرف می روند. سیستم و فساد گسترده ای که در دسترسی شرکت ها و کمپانی های وابسته حکومت به قراردادهای حکومتی وجود دارد باعث شده که صدها شرکت ورشکسته شوند و سرمایه هایشان را از کشور خارج کنند چراکه زمینه کار و امید در داخل کشور برایشان نمانده است.

محقق درخصوص فرار تحصیل کرده ها از کشور نیز افزود: بدلیل تبعیض، خویش خوری و گزینش های نادرست تحصیلکردگان کشور درجاهایی که می خواهند نمی توانند کار کنند و از اینرو ناچار به فرار از کشور می شوند. اگر می خواهیم کشوری داشته باشیم که مردم به زندگی در آن علاقمند باشند باید زمینه های مهاجرت را از بین ببریم و زمینه بازگشت آبرومندانه را فراهم کنیم.

این مقام ارشد حکومتی علت دوام دار شدن جنگ و ناامیدی مردم را رشد روز افزون اختلافات داخلی حکومت دانست و اظهار کرد: هر اختلافی که میان جناح های داخل حکومت واقع می شود یک سیلی ناامیدی است که بر روی مردم زده می شود و مردم بجای اینکه به طرف یکی از جناح ها بروند راه فرار از کشور را انتخاب می کنند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
محقق
کنفرانس مهاجرت
نظرات بینندگان:

>>>   چی کسی شایسته است بانی انقلابی برای رفع مشکل کشور؟
گفته های زهرا فرخنده نادری درعملی پیاده نشد و متفکر دو جهان داکتر صاحب اشرف غنی کشتی لرزان افغانستان را در طی سه سال به سائل کشیده نتوانست.
چی کسی شایسته بانی یک تحول اقتصادی است ، کشور را از عقب ماندگی تاریخی، جهل، فقر و وابستگی، و جنگهایِ خانمان سوزِ چند دهه‌یِ پسین و امروز ، بیرون آورد و به جاده‌یِ آسایش و رفاهیت ، وحدت یک پارچگی اقوام و امنیت رهنمون کند.
هموطنان در حالیک کشور ما سرزمین ثروت« یعنی دارای اکوسیستم غنی » برای تحول بشرفت اقتصادی و فرهنگی به جاده ی آسایش و رفایت است, اما با تاسف نبود مدیریت کار و صادق در وجود رهبری حکومت نظام سیاسی افغانستان را به بحران تباهی کشانیده ! ملتی فقیر و همواره محتاج که ثروت خود را حراج متجاوزان کرد؟
باید خاطرنشان ساخت در بسیاری از کشورجهان نشانداده است که سپردن کار به اهل کار صادق آن در جامعه هر نوع تحول ایجاد می کند.
داکتر یارمحمد حیدر زاده
داکتر علوم در بخش محیط زیست

>>>   خاموشی ملت در برابر این حکومت فاسد وخون آشام تاسف بار است.
مردم شریف نجیب افغانستان اگر میخواهید زنده بانید این غنی طالب وهمدستان فاشیست وجنایت کارش را از ارگ بیرون کنید و یک دست شوید سلاح بردارید در جای زندگی دشمن خاک ، دین و فرهنگ نیاکان تان حمله کنید.

>>>   بخاطریکه مانند شما وامثال تان زمام اموررابدست دارند برای ما چی میگوئی ما چی خدمت کرده میتوانیم

>>>   بخاطر آنکه شما "تیکه داران ....." خود را ملیاردر ساخته اید!!!!
محقق!! مقاله شما در واقعیت به مردم طعنه دادن و گفتن این جمله است:
دیدید چطور گدا ساختم تان!!!!

>>>   جناب محقق ، .چجوری این حس مردم دوستی به شما بیدار شد و همه واقعیت های عینی جامعه رو نمایان کردی ؟ اینو همه قدرت مندان میدونه و یا شما حس درک تان تغیان کرده ! ایشالا که دیگران صاحب قدرت از حال مردم بیچاره خبر شده باشند و فکری به حال جامعه بکند و از پول های باد آورده خیری به مردم برسانند خدا رو خوش نمی یاد یکی با بالش پر قو بخوابد و دیگری سر نهاد بر سنگ

>>>   و در مقابل ثروت و قدرت و شهرت چهره جناب عالی را از دیگران متمایز کرده است.

>>>   هرگز سخنان سخیف ونسنجیده وخائنانه وتحقیرآمیز محقق درحمایت ازدولت اشرف غنی درتظاهرات وتشییع هفت کشته جاغوری که تبسم جزوآنها بود را فراموش نمیکنم، به محقق میگویم، برو اول عقل سیاسی پیداکن، بعد خود راسیاست مدار حساب کن. کاری کردی که خودرا درپیشگاه ملت وقوم خودت بی اعتبارکردی.
لالی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است