علت برکناری وزیر معارف
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۸    ۱۳۹۶/۸/۲۴ کد خبر: 141575 منبع: پرینت

اداره بازرسی عمومی آمریکا برای بازسازی افغانستان می خواست تا یک گزارشی از فساد اداری در وزارت معارف در سال های گذشته تهیه کند.
بخصوص این بحث زمانی مطرح گردید که بحث معلمین و مکاتب خیالی در میان کمک کنندگان بزرگ به یک موضوع کلان فساد مالی مبدل گردید.

اسدالله حنیف بلخی هم آمادگی خود را منحیث وزیر معارف برای همکاری با تیم اداره بازرسی عمومی آمریکا یا سیگار اعلام می دارد. اما زمانیکه ارگ از این موضوع آگاه می شود سلام رحیمی، رییس دفتر غنی، رییس نظارت و ارزیابی بنام سبحان روف را نزد وزیر معارف می فرستد و از او می خواهد تا خودش شخصا در روند تهیه این گزارش اشتراک ننماید. اما وزیر معارف می گوید که دیگران جرات گفتن حقایق را ندارند و باید خودش شخصا با افراد اداره بازرسی عمومی امریکا همکاری کند و اطلاعات که در مورد فساد در وزرات معارف وجود دارد را با آنها شریک سازد.

اما چنین پاسخی به مشام ارگ خوش نمی یاید. بعد از ملاقات سبحان روف با وزیر معارف، سلام رحیمی از وزیر معارف می خواهد تا با او در ارگ بیبند. در جلسه که بین هر دوی آنها برگزار می گردد، سلام رحیمی از برای وزیر معارف می گوید که رییس جمهور غنی نمی خواهد تا خودت (وزیر معارف) در مورد فساد اداری در دوره گذشته افشا سازی نمایی. چون بدون شک تمام اسناد شما در مورد فاروق وردک می باشد و او فعلا وزیر در امور پارلمانی است.

وزیر معارف هم از این حرف مایوس می شود و بر می گردد به وزارت. برای همکاران نزدیکش تمام موضوع را می گوید. بعد وزیر معارف یک کاپی از تمام اسناد فساد را به غنی می دهد و از آنروز تا حال در قبال آن همه اسناد هیچ اقدام صورت نگرفته است.

با امید اینکه حال محترم اسدالله حنیف بلخی مسوولیت دولتی ندارد و برای رضای ضمیر خودش هم که شده حقایق را برای مردم برملا سازد.

یکی از کارمندان وزارت معارف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
برکناری
وزیر معارف
نظرات بینندگان:

>>>   پاروک وردک مفسد ترین وزیر بود درعین حال ریـش ( نقاب ) هم داشت

>>>   روزی نه روزی زاغ خیل وال هم همینطور میشود

>>>   مردم افغانستان اگر یک کمی هم خرد و هوش داشته باشند باید برای محاکمه شدن فاروق وردک دزد بسیار ماهر و درجه یک مظاهره کنندو و باید فاروق وردک به لوی سارنوالی معرفی شود.

>>>   وزارت دفاع و داخله و معارف از جمله وزارت هایی هستند که بزرگترین بودجه را دارا میباشند.
بنأ بزرگترین فساد و خورد و برد درین وزارت ها وجود دارد.
از همین جهت وزرای این وزارت ها به مراتب زیادتر نظر به وزرای دیگر وزارت خانه برطرف میشوند و کمیشن این وزات ها نیز نظر به وزارت های دیگر به مراتب زیاد تر است.
شما باید میلیونر دالری باشید تا به این وزارت ها دسترسی پیداکنید.

>>>   اصلا ما تحت مستمره امریکا هستیم اگر نه در طول سه سا ل وزیران خود را انتخاب کرده نتو استیم

>>>   کاملٱ صحت دارد
کارمند وزارت معارف

>>>   اینرا همه میدانند کسانیکه با خواست ارگ و تیم چندنفره محدود ارگ سر پیچی کند و سر تسلیم فرود نیاورد بدون هیچ دلیلی و هیچ مطلبی فرمان برکناری ان از جانب خود خواه قومگرا اشرف غنی احمدزی صادر میگردد و بخصوص که از نسل و زبان خودش نباشد وزیر مخابرات هم با نا فرمانی از خواست غیر قانونی حنیف اتمر به یک اتهام دسیسه وظیفه اش بحالت تعلیق قرار گرفت و پس از انکه از جانب دادستانی کل عدم مسولیت اش هم به اثبات رسید دوباره بوظیفه گماشته نشد مانند وزارت معارف یکتن از همفکر و همزبان خودشانرا بحیث سرپرست موظف و مقرر کردند این حکومت وحدت ملی نه بلکه یک حکومت تگ قومی و انحصار توسط چند تن محدود در داخل ارگ است و سبب ناکامی و دلخوره مردم هم همین چیز باعث گردیده است .

>>>   حرفی برای گفتن نیست ،باید گریست به حال این حکومت داری .

>>>   علت اصلی برکناری وزیر معارف، انتقاد داکتر حنیف بلخی از فاروق وردک بود و افشای مکاتب خیالی که، مورد پیگیری قرار نگرفت و برخلاف توقع مردم اوغانستان،فاروق وردک ارتقا داده شد.

>>>   علت هر چه باشد کسی بالای این جنازه گریه نمیکند حتی جناب نور چون نورازین انتخابش سخت پشیمان بود احتمالا این برکناری با تفاهم مین حنیف وغنی خان وکرزی صورت گرفته باشد تا بالای اقای نور فشار اورده باشند به همین دلیل هم جنا حنیف که پدرش خداوند بیامرزد چند دوره از پابوس های کرزی بوده در همین زمان بود که اورا سفیر کویتش ساختندودر سفر های خارجی کرزی مولوی حنیف را باخود میبرد ومیخواست اورا ضد استاد عطا استعمال نماید در حالی که مولوی حنیف پشتوانه ای مردمی نداشت بیچاره کرزی از مزارشریف تنها اورا داشت چون اوچند کتاب بی اربط وارتباط را به اصطلاح تالیف نمود بود به مصرف ارگ چاب میشد اما خواننده ای نداشت اوکه بلخی تخلص مینمود تنها خانمش از بلخ باستان بود وخودش یتیم بچه ای از سمنگان واز خرم وسارباغ معامله ای سری وپنهانی هرچه باشد اسدالله باحضورش در مراسم معرف سرپرست جدیدابروی همه را برد واسباب خجالت شمال رافراهم ساخت
عبدالجبار اریای

>>>   به نظر اينجانب! علت بركناري محترم وزير صاحب، نزديكي ايشان به والي صاحب عطا هم مي تواند باشد. از منظر فساد هم اين روايت دوستان قابل درك و تآئيد است ولي تنها خود فساد دليل كاملي نيست چون در ديگر وزارت خانه هاي ما هم چنين روايت هايي و چنين دوسيه هايي به وفور يافت مي شوند. پس چرا صرف وزارت معارف؟

>>>   در مورد فساد فاروق وردک چیزی نمیتوانم بگویم ممکن درست باشد ولی این حرف که وزیر علت دور شدنش میگوید کاملا نا درست است . وزیر به علت بی کفایتی اش از سمتش برکنار شده

>>>   بنظر مه برای وزیر مخلوع معارف چیزی برای از دست دادن نمانده,هم از لحاظ سنی و هم از لحاظ افکار عامه پس بهترین کار اینست که هرچه در چانته داره بیرون اندازد تاکه مردم حقایق را بهتر بدانند.
هروی

>>>   ای گلبیدینه ببینید دیگه چی کارا کده:
چرا حکمتیار، مجروح را کشت؟
در دسامبر 1987 میخائیل گرباچف رهبر شوروی به رئیس جمهور رونالد ریگان گفته بود که وی بدون ملاحظه و ضعیت، قوای شوروی را از افغانستان بیرون خواهد برد. دپلومات ها دست به کار شدند تا برنامۀ یک حکومت انتقالی را تهیه کنند که پس از خروج شوروی، حکومت را درکابل دردست گیرد. دپلومات ها مکرراً به نتایج یک نظر سنجی که از سوی بهاء الدین مجروح که در میان افغان های مهاجر، در اوایل همان سال راه اندازی شده بود؛ رجوع می کردند. نظرسنجی نشان میداد که هفتاد درصد مهاجران از تشکیل یک حکومت به رهبری ظاهر شاه پادشاه پیشین افغانستان درمقایسه با رهبران جهادی، پشتیبانی می کردند. بسیاری ها بدین باور بودند که مرگ مجروح در واقع پاسخی به آن نظر سنجی و هشداری برای حامیان ظاهر شاه بود.
همچنان احتمالات دیگری هم وجود دارد.
«اژدهای خودی» شهکار نا تمام بهاء الدین مجروح که در نوع خود حماسۀ منظوم و نثر مسجع به شمار می آید، منظره یی آفریده شده است که در آن، واکنش و مشاهدات یک مسافر «نیمه شب» وبی نام توصیف شده است که در یک دنیایی مانند دنیای مجروح، به سرگردانی افتاده است. مسافر درجریان مشاهداتش، با اژدهای چند چهرۀ ظلم وستم دست و پنجه نرم می کند.
شبی برای من روایت شده بود که بهاء الدین مجروح و حکمتیار در یک محفل دپلوماتیک در پشاور دعوت شده بودند. درآن محفل یک بار با هم رخ به رخ شدند. حکمتیار از وی پرسید:
«اژدهای خودی چیست؟»
مجروح پاسخ داد: « اژدهای خودی، تو هستی»

اشرف غنی دردهمین سالگشت مرگ بهاء الدین مجروح، دانشمند ارشد امور اجتماعی دربانک جهانی بود و دخترش، مریم، فصل هایی از کتاب «اژدهای خودی» را زیرعنوان «پایان اقامت مؤقت یک مهاجر» ترجمه کرد. درپایانۀ متن، که تاریخ 22 جون 1984 درآن رقم خورده است، آمده است:« مسافر، شماری از آدم های غریبه را دید که به خیمه گاه مهاجران نزدیک می شدند.»
« ریش های ژولیدۀ شان که تا به ناف های شان می رسید، همچو نقابی سیاه صورت های شان را پوشانیده بود. چشمان شان از پس نقاب ها، به سان یک جفت غار، شعله های خشمگین، حسودانه، نفرت بار و دشمنانه را به بیرون می جهاند. بعد از آن که مردان برافروخته، از روی بدجنسی و دروغ، جماعتی از مردم را به سنگسار کردن دو انسان تحریک کردند، مسافر پیکره های مرده گان را دفن می کند و خطاب به مهاجران ندا سر می دهد: شما از نماینده های ترور و غرق در فساد با آغوش باز استقبال کردید و به آنان فرصت دادید که شما را رهبری کنند. شما اهریمن سیاه را درسینه جا دادید تا بیشتر ازین قلب های تان را تیره و تباه گرداند وسپس اژدها، قادر است بار دیگر تاخت بردارد و شما را ببلعد.»
زمانی که دکترغنی با حکمتیار پیمان بست، باید از خود می پرسید که آیا به «اژدها» فرصت می دهد که «یک بار دیگر خیز بردارد و شما را درکام خودش فرو برد.»
مامون

>>>   یک کاپی از همان اسناد داده شده به غنی را به یکی از روزنامه های معتبر بدهد تا هر روزه قسمت وار نشر کند.

>>>   کسانی که به لوی سارنوالی معرفی شده نتیجه چه است که فاروق وردک معرفی شود....
ع.ح از کابل

>>>   گلبدين تنها مجروح را نكشته، هر كسي را كه در باره حكمتيار چيزي ميدانست و يا مخالف سياستش باشد كشته و ميكشد.

>>>   وزیر برکنار شد امافراد وابسته به فاروق وردک که سابقه تندرو را نیز دارد و قبلآ آمر استخدام ریاست منابع بشری معارف بودند. ایشان حالا سیاست حذف فارسی زبان ها بخصوص تاجیک ها را در دادستانی کل یا لوی سارنوالی افغانستان آغاز نموده است.
کارمندانی که وابسته به معاون مالی و اداری لوی سارنوال (آقای وحیدالدین ارغوان) و یا وابسته به رئیس وردکی جدید منابع بشری آن اداره ( ناصر همت) نیستند از وظایف برکنار و بجای آنان یکی از اقوام وردک و یا ازبک وابسته به ارغوان و مقرر گردیده و یا ارتقا مینمایند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است