از نیوم تا به چالش کشیدن روحانیون وهابی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۲    ۱۳۹۶/۸/۲۴ کد خبر: 141563 منبع: پرینت

شهر بزرگی را در گوشه ی یک ریگزار عظیم و سوزان در نظر بگیرید که سرمایه گذاران ماجراجو را از سراسر جهان جذبش می کند، دانشمندان و صاحبان ایده را به سویش فرا می خواند، و با بهترین شهرهای جهان در استفاده از انرژی بدیل و آخرین دست آوردهای آی تی و "انترنت اشیا" رقابت می کند. هزاران روبات در این شهر که پهنایش نزدیک به بیست و شش هزار کیلومتر مربع است مصروف کار هستند، و آدم ها با فرهنگ ها، باورها و مذاهب متفاوت در کنار هم در آن زندگی می کنند.

اسم این شهر نیوم است، و قرار است در منطقه مرزی میان مصر، اردن و عربستان سعودی ساخته شود، و با یک پل به خاک اصلی مصر وصل شود. بودجه ی ساخت آن پنجصد بیلیون دالر در نظر گرفته شده است. این شهر در حقیقت، مخلوق خیال پردازیی محمد بن سلمان، وزیر دفاع و ولیعهد جوان و تغییر طلب عربستان سعودی است.

حاکمان قبلی عربستان سعودی، آهسته اما پیوسته، با احتیاط و حساب شده حرکت می کردند. این رویکرد در کنار منابع عظیم طبیعی، نزدیکی به غربی ها، تکیه به روحانیون شدیدا محافظه کار و قدرتمند وهابی، و صدور آرام و بی سر صدای هزاران جوان اسلامگرا به کشورهای پیرامون (برای راحت شدن از شر شان) به آنها کمک کرد که مرگ، تبعید و سرنگونی بسیاری از رقیبان و همدوره های تغییر طلب و کمتر محتاط شان در کشورهای منطقه را شاهد باشند. آنها توانستند عربستان را در بخش های مختلف، زیر و رو کنند. اینک، تنها ارزش %5 ارامکو، شرکت اصلی نفت عربستان را حدود 200 بیلیون دالر، بر آورد کرده اند.

ولیعد جوان، ماجراجو و تغییر طلب، محمد بن سلمان اما می خواهد شیوه های دیگر رهبری را بیازماید و راه متفاوتی را پیشروی نسل آینده ی عربستان سعودی بگشاید. او از اسلام معتدل و مداراگر حرف می زند، از دگرگونی اقتصاد و فرهنگ و البته از سیاست خارجی متفاوت. محمد، به چالش کشیدن روحانیون وهابی را از همین حالا شروع کرده است.
آیا این ولیعد جوان و قدرتمند، می رود که سر خود و مردمش را مثل بسیاری دیگر به سنگ سخت واقعیت های منطقه ی ما بکوبد، یا نه، او می رود که با رویاها، آرزوها و رویکرد متفاوت، نه تنها عربستان که کل منطقه را با به زیر کشیدن روحانیون وهابی عربستان، دچار یک دگرگونی فرهنگی جدی بکند؟ آیا نام او با دگرگونی فرهنگی در منطقه رقم خواهد خورد، یا او هم به تلخی به صف حاکمان تغییر طلب اما ناکام منطقه خواهد پیوست؟

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وهابی
عربستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است