آخرين ميخ ها بر تابوت سياسى جنرال دوستم
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۳    ۱۳۹۶/۸/۲۲ کد خبر: 141475 منبع: پرینت

جنرال دوستم كه بعد از تيرگى روابط اش با ارگ، پيوسته سير نزولى را در مدار قدرت مى پيمايد زمانى ابتكار عمل را تحويل رقبايش داد كه بجاى رجوع و بازگشت به پايگاه اجتماعى خود كه همواره يگانه منبع و منشا قوت او بوده، اقامت در تركيه را ترجيح داد. هر چند اين انتخاب نيز از طيب خاطر و بنابر ميل شخصى اش نبود اما در رفتن اش به شمال نيز مانع چندانى ديده نمى شد.

ارگ نشينان مكار كه با ابزار بُرنده ايشچى جنرال دوستم را كنار زدند بعد از آن نيز بارها عين وسيله را عليه او بكار بردند. نخست مانع ورودش به شمال شدند و طياره حامل او را اجازه نشست در فرودگاه مزارشريف ندادند. سپس به خريدن حلقه رهبرى جنبش پرداختند و دست پروردگان او را در خدمت خويش درآوردند.

حالا كه اين جنرال خسته از جنگ و شكست خورده در سياست، تك و تنها مانده حريفان قدرناشناس و مزدور اش به اين همه بسنده نكرده، تلاش دارند راه او را براى هميشه به عرصه سياست مسدود نمايند.

طوري كه محكمه ابتدايى به تاريخ 10 عقرب سال جارى حكم 5 سال زندان را براى 7 تن از محافظان جنرال دوستم صادر نمود. در اعترافات اين 7 تن آمده كه دستگيرى، شكنجه و آزار جنسى احمد ايشچى به دستور جنرال دوستم صورت گرفته.

بدين ترتيب با همه گفتگوها و معامله هاى پيدا و پنهان نمايندگان ارگ با دوستم و عليرغم كليه انعطاف هاى رهبر جنبش، تا هنوز رد پاى او در پرونده ايشچى مشخص و احتمال محكوميت اش محتمل به نظر مى رسد.

آنچه با دوستم صورت گرفت، بايد عبرتى باشد براى اشخاص، جناح ها و احزاب سياسى اي كه تا هنوز بر ارگ نشينان مكار خوش بين اند و بر قول و وعده هايشان چه در حال و چه هم در آينده باور دارند.

منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال دوستم
ایشجی
نظرات بینندگان:

>>>   جناب نویسنده مطلب قوق ضرب المثل دری است که میګویند خودکرده را نی درد است ونی درمان . سرنګون کردن یک نظام پایدار سه صدساله ومتلاشی کردن اردوی مجهز وبی مانند درمنطقه وهرج ومرج انداختن درکشور کارساده وآسان نبود دهها هزار انسان قربانی هوس های قدرت طلبی دوستم وهمفکرانش شد مال وعزت مردم برباد رفت وافغانستان مبدل بمیدان کشمکش ورقابت قدرتها منطقه وجهان شد همه وهمه ازدست جنرال دوستم بود داکتر نجیب که بالایش اعتماد نموده بود سرنوشتش چه شد ؟ تاحال که دوستم زنده است برایش کفایت میکند دست برورده هایش بګفته شما حقایق را درمورد دوستم درک نموده که ازوی روګردان شده است.

>>>   خوب شد که جنرال دوستم معامله گر به سزای خود رسید. در 30 تاریخ سیاسی وی غیر از معامله گری ولاف دیگر نفع به افغانستان نرسانده است.اخلاق ازبکها نیز بخاطر این شخص بیسواد بسیار تلخ و ناکارا شده است.این لافوک حتی ولایت خودش که جوزجان است را هم از پدیده شوم طالب پاک نکرده است.
بااحترام
پاکدامن

>>>   این کار دوستم برای بار اول نیست در طول سال ها بخاطر پول خیانت های بیشماری نموده.
فیضی

>>>   جنرال دوستم باید سزوار این بد بختی ها باشد در روز اول اتحاد وی با غنی بی سواد ترین افراد میگفت که دوستم خود را در چاه انداخته و این آخرین خیز وی است که در چاه می افتتد و همان طورهم شد.

>>>   کسی که بخدا باور دارد باید به انتقام خداوند هم باور داشته باشد. دوستم شهید نجیب الله را که صادقانه به مصالحه ملی باور داشت توسط امریکا شهید ساخت. او حالا توسط همین امریکاییها جزای خود را میبیند

>>>   دوستم مرد میدان است بر میگردد و خاینین در روز بازگشتش باید جامه عوض کنند.
دوستم بر میگردد و روز برگشتش غنی و اتمر فضا را آلوده میکنند.
دوستم بر میگردد و با بازگشتش خاندان نادری در دره کیان ماتم مرگ میگیرند.
دوستم بر میگردد و با بازگشتش گلبدین ور دوراهی قرار میگیرد.

>>>   دوستم بخاطر چوکی و مقام دولتی یکبار بر اوغان کوچی اعتماد کردی و نتیجه آنرا هم دیدی. حالا بازهم اگر یکبار بر نامرد ها اعتماد کنی و بر سرنوشت هواخواهان و مردمت بازی کنی دیگر قابل بخشش نمیباشی.
اوغان اگر در ورق قرآن هم عهد ببندد روزی که ضرورتش برطرف شد بر آن عهد دیگر وفا نمیکند. تاریخ گواه این حقیقت است.

>>>   یگانه کسی که در مقابل بی عدالتی، تبعیض، برابری، و ثبات سیاسی و اجتماعی کشور مبارزه کرده جنرال دوستم بزرگ وعزیز است، کسانی که این همه تلاش ها وزحمات اورا نادیده وناخوانده سخن میرانند کور فکرانند.

>>>   وطن از دست چاپلوسان به این حالت رسیده رسیده است.
همین اشخاص فرصت طلب که در عدم موجودیت جنرال دوستم تلاش می کنند که خود را یگانه ادرس ازبیک قرار داده و به هر دری سر می زنند فردا بار دیگر (اگر دوستم بیاید)اولین کسانی خواهد بود که دست دوستم را خواهند بوسید.
مانند سید کامل، سید نورالله، داکتر فایق، هاشم اورتاق، ساعی، جماهیر، ذکی، نظری، گل محمد و ده های دیگر ...... چون همه شان به واسطه دوستم به مقام رسیدند و به شخصیتی تبدیل شدند که به تنهایی هیچ کدام 20 نفر را به دنبال خود ندارند.
دوستم با تمام جنایت کاری هایش دربین مردم عادی و مخصوصآ جوانان نفوذ قابل ملاحظه دارد و توانایی آنرا دارد که ملیونها رای بدست آورد که رای ها به امریکا هم کار می آید و به غنی و کرزی هم و به استاد اطا هم . ازهمین سبب است اشرف در پی قضیه اش جدی نیست و شاید هم تماس دوامدار داشته و ماهانه مصرفش را هم برایش ارسال کرده باشد.بازی ها در افغانستان خیلی پیچیده و توام با معامله گری ها است .فریب نخورید و زود قضاوت نکنید.تا وقتی که این مفسدین ، وطن فروشان،معامله گران و حامیان خارجی شان باشد وضعیت در وطن تغیر نخواهد کرد.همه اش از الف تا ی نوکران بیش نیست .غنی کرزی،گلبدین،دوستم،محقق،عبدالله ،عطا ،سیاف ،مجددی و ده های دیگر.صرف تفاوت در این است بعضی شان نوکرنو و نیکتایی دار و بعضی شان نوکر سابقه و ریش دار اشت و آخرش هم نوکر های نقابدار که هم اش نان و نمک یک بادر نوش جان کرده اند!...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است