چرا نمی توانیم تغییر کنیم؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۰    ۱۳۹۶/۸/۱۴ کد خبر: 141097 منبع: پرینت

یک مشکل کلان که نمي توانند شهروندان افغانستان به دور محورها با تنوع قومی جمع شوند قومی اندیشی و مسدود کردن مسیر آبرومندانه سهم گیری است. بگونه مثال اگر بخواهی وارد تیم غنی شوی باید از افغانیت و اسلامیت در ظاهر و خفا از آن حمایت کنی، زبان خود را دری به نامی، پارسی را زبان جدا، بیگانه و دشمن قبول کنی، هویت خود را نفرین کنی و هرگز به آن افتخار نکنی، نوروز را حرام بدانی و از آن تجلیل نکنی، مصلحات به اصطلاح ملی را استفاده و از استعمال واژه های چون دانشگاه، شهرداری، دادگاه عالی، بانو، مجلس نمایندگان، نخست، ویژه، فرآیند، راهبرد، راهکار و... خودداری کنی چون حرام و خيانت به هویت افغانی و زبان پشتو محسوب می شود و همینگونه ده ها مورد دیگر را بپذیری که در بین همزبانان و همتباران خودت مایه ننگ، سرافگندکی و آبروریزی است، سرانجام یا در کنار گروه های قومی خودت قرار بگیری که میراثی باشند و معیار حضور هم بی چون و چرا چاپلوس بودن و در خدمت بودن و بارکش باشی است و هر نوع خیانت و معامله که با سرنوشت تو می کنند تایید کنی و خوش باشی و کیش شخصیت پرست باشی و از اشخاص حامی آنها هر اندازه که جنایتکار و دزد باشد حمایت کنی در غیر آن باید فقیر، گرسنه و به حیث انسان مظلوم زندگی کنی. پس با اینگونه وضعیت چگونه بحران را بشکنیم و صاحب پیشرفت و دمکراسی واقعی و حاکمیت قانون شویم و در جامعه خود تغییر مثبت بیاوریم؟

سمرقندی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قومگرایی
اشرف غنی
زبان دری
نظرات بینندگان:

>>>   سمرقندی جان چرا باید تغیر کرد؟
افراد متعصب پشتون بخصوص حزب افغان در 17 سال شاه رگهای اقتصادی را بدست دارند و صدها میلیون دالر را دزدی نموده اند وفعلا در ادور رئیس جمهور را حلقه زده اند و وی را فریب میدهند. سران حزب جمعین پنجشیر+بدخشان تحت نام تاجک تمام چوکی های مهم را تصاحب نموده که فقط توانسته اند خوب استفاده منفی نمایند.سران هزارها نیز از این حق محروم نیستند؛ازبکها در این بازی از همه جلوتر هستند چرا سران ازبکها مردمان ابله و وطنفروش هستند حتی ازبک بودن خود انکار میکنند میگویند که ما ترک تبار هستیم.پشتونهای متعصب این داشتنیها را کافی نمیدانند و طالبان را تقویت مینمایند بخاطریکه اینها به دین و اسلام آنقدر اهمیت قایل نیستند فقط از راه قومیت به قدرت رسیدن و از راه قدرت دزدی و اختلاس کردن و در کشورهای غربی زندگی کردن است وبس.
پس چه تغیر کند و چرا تغیر کند حکومت پیش همین مردمانست که ذکر گردید.
لطیف رنجبر

>>>   صد سال دیگر صبر کنید.
نه پشتون میماند و نه تاجک و نه هزاره و نه ازبک و نه شرقی و نه غربی و نه شمالی و نه جنوبی و نه اروپایی و نه امریکایی و نه آسیایی و نه افریقایی.
جای همه انسانها را روبات ها و هوش مصنوعی میگیرد وخداوند چنین میگوید:
من شما را به اقوام مختلف تقسیم کردم تا یکدیگر را بشناسید، اما من نمیدانستیم که با یکدیگر جنگ میکنید.
ازین خاطر در عوض شما،توسط خودتان روبات ها و هوش مصنوعی را خلق کردم تا خودتان سبب از بین بردن خودتان شوید.

>>>   بهتر است خودرابا این قانع سازی وزندگی منی :
آنکه هفت اقلیم عالم رانهاد
هرکسی راهرچه لایق بود داد
ر

>>>   سمرقندی خان ! از نامت معلوم است که افغان نیستی ،پس تخم بی اتفاقی را در بین این مردم واحد نه کارید.
هر تیم سیاسی ،اجتماعی و غیره صفات مختص به خود را دارد. با شعار هیچ کس به سر منزل نرسیده است. شعار همیشه در شعار مانده ولو هر کسی بوده، هست و یا خواهد بود.
بهتر است برای اتحاد و یک پارچگِی هر چه در توان داریم انجام دهیم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است