پارلمان جایی برای تامین منافع شخصی است؟
منافع ملی مجمعی از تقاضاها و خواست های مردم است، هیچگاه با پارلمانی که چنین پراکنده است، فساد گسترده و عناصر فاسد در آن جای دارد، تامین نمی شود 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۵۷    ۱۳۹۶/۸/۱۲ کد خبر: 141001 منبع: پرینت

تنش میان نمایندگان و اتهام فساد به برخی از اعضای مجلس نمایندگان با انتقاد شدید برخی اعضای این مجلس روبرو شده است. برخی اعضای این مجلس می گویند که وارد شدن اتهام فساد و برخی نمایندگان و ادامه تنش بین رییس و معاون مجلس نمایندگان باعث شده است که بی اعتمادی مردم نسبت به این مجلس بیشتر شده است. آنان هیات اداری ولسی جرگه را به خیانت ملی متهم کرده و هشدار می دهد در صورتیکه این مسایل به زودی حل نشود با هیات اداری برخورد قانونی صورت می گیرد. بنا بر پیشنهاد اعضای این مجلس جلسه عمومی در مورد مشکلات داخلی این مجلس سری برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سلیمان حسینی استاد دانشگاه در برنامه «استودیوی خبر» در خصوص اوضاع پارلمان در کشور گفت: قوه مققنه در هر کشوری از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. چرا که قوه مققنه ناظر بر حکومت است و هم دستگاه قانون گذاری است. در کشور ما برای هر دوره از پارلمان پنج سال تعریف شده است اما حالا می بینیم که نمایندگان فعلی بیش از هفت سال در پارلمان نشسته اند. در حالیکه این امر اصلا مبنای حقوقی ندارد دو سال یا بیشتر از دو سال می گذرد که غیر قانونی و غیر منطقی این نمایندگان به کرسی ها تکیه زده اند.

وی افزود: علاوه بر اینکه وجود آنها در پارلمان مبنای حقوقی ندارد متاسفانه بحث فساد گسترده امروز در پارلمان وجود دارد و از سویی هم بحث تیکه داران قومی، سمت و سوها و جهت گیری های قومی و سمتی نیز بیدادمی کند. از جانب دیگر برخی از اعضای پارلمان متهم به فساد هستند. آنها متهم به تقرری های بی مورد، مداخله ها در امور وزاتخانه ها یا در سطح ولایات و ولوسوالی هاهستند. از جانب دیگرنمایندگان پارلمان کارهایی می کنند که از شان پارلمان به دور است.

حسینی، معتقد است با مافیای فسادی که درون پارلمان شکل گرفته، مجلس نمی تواند به نفع مردم باشد و افزود: نکته دیگری که درون پارلمان حایز اهمیت می باشد این است که گروه بندی هایی که درون پارلمان شده و مافیایی که درون پارلمان شکل گرفته هیچ گاه به نفع افغانستان نیست. منافع ملی مجمعی از تقاضاها و خواست های مردم افغانستان است که هیچگاه درون پارلمانی که چنین پراکنده است فساد گسترده در آن وجود دارد و عناصر فاسد در آن جای دارد، تامین نمی شود. ما امروز در شرایطی قرار داریم که وضعیت سیاسی افغانستان، بی ثباتی سیاسی افغانستان و ناامنی ها در این کشور بیداد می کند. نمایندگان پارلمان باید با مسوولیت خود مکلفیتی را که در قبال ملت دارند احساس کنند. اما چنین احساس مسوولیتی وجود ندارد. آنها امروز درگیر رقابت های شخصی هستند. نمایندگان به مجلس می آیند به جان هم می چسبند وحتی ما شاهد این بحث بودیم که جار و جنجال ها و منازعات کشمکش های درونی حتی منجر به برخوردهای فیزیکی می شود.

وی ادامه داد: این با شخصیت یک نماینده پارلمان و کسی که از آدرس مردم آمده است هماهنگی ندارد. آن هم با شرایط حساسی که امروز مردم افغانستان دچار بحران سیاسی و اقتصادی و امنیتی هستند. در چنین شرایطی نمایندگان پارلمان باید به مسوولیت و مکلفیت های خود پابند باشد و در حقیقت، هم بحث نظارت روی حکومت جدی باشد و هم بحث قانون و قانونگزاری.

حسینی تاکید می کند که، در این پارلمان، نه منافع ملی بلکه منافع شخصی اشخاص در نظر است. زمانی که منافع افراد در اینجا در نظر گرفته می شود منافع فرد و منافع تیم مقدم بر منافع جمعی تعریف می شود این بدترین حالت است. خواست ها و تقاضاهای عمومی شهروندان در نظر گرفته نمی شود و نمایندگان پارلمان برای خواست های شخصی به جان هم می افتند. سر منافع شخصی خود رقابت می کنند. آن هم رقابت منفی. بحثی که بین معاون اول مجلس نمایندگان و رییس مجلس نمایندگان اتفاق می افتد باعث شرم و خجالت پارلمان می شود و جایگاه پارلمان را پایین می آورد و انظار عمومی و افکار عامه بسیار با چهره منفی به این قوه نگاه می کنند. بنابراین این جا است که نمایندگان پارلمان باید هم جایگاه حقوقی خود را درک کنند و هم در شرایطی که افغانستان در یک مرحله بحرانی به سر می برد تلاش کنند که بحران ها را مدیریت کنند. اما برعکس اینها خود امروز دریک لجنزاری به نام پارلمان مانده اند.

وی در خصوص راه حل این معضلات در پارلمان می گوید: دولت باید هرچه زودتر و هرچه عاجل تر زمینه ها و بسترهای انتخابات را در افغانستان فراهم بسازد تا ما به سمت و وسوی یک انتخابات برویم. تا کاندیدها ی جدید بیایند و کسانی که برنده پارلمان می شوند وارد شوند. امید می رود که یک تغییر از این ناحیه به وجود بیاید. جدای از این مساله، نمایندگان صادقی که در پارلمان وجود دارند باید تمام تلاش شان را کنند تا این اوضاع را بهتر نمایند و وضعیت پارلمان را نجات دهند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پارلمان
مجلس
نظرات بینندگان:

>>>   خداوند چی وقت وکیل کشی را بیاورد که تخم وکیل نماند.
اریا

>>>   اورئیس جمهور هرچه زود ترپارلمان رالغوکو


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است