پشت پرده تجارت تریاک درهلمند
از سربازان به منظور پولدار شدن فرماندهان شان استفاده می شود و اگر کشته شوند شب هنگام جسدهای شان دفن می‌گردد. بدون اینکه کسی بداند پس از کشته شدن بدن خون آلودشان شسته شده یا خیر 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۳۸    ۱۳۹۶/۸/۱۲ کد خبر: 140990 منبع: پرینت

تجارت تریاک در هلمند؛ سربازانی که ‌در قاچاق تریاک کشته می‌شوند شب‌هنگام دفن می‌گردند.

حدود یکماه پیش، بعد از ظهر یکی از روزهای ماه میزان، گروهی از سربازان امنیتی به دستور فرمانده‌شان، ظاهرن برای عملیاتی از پاسگاه اصلی در اطراف شهر لشکرگاه خارج شده و به سمت بند تیمور در نزدیکی‌های ولسوالی میوند ولایت قندهار حرکت می‎کنند.

این یک ماموریت عادی نیست. یک ماموریت خطرناک تر از جنگ با طالبان است. زیرا از آنها به بهانه‌ای جنگ با طالبان، برای به دست آوردن پول و تریاک استفاده می‌شود. در جریان یکماه، سربازان کندک ۶۰۱ پولیس شاهراه لشکرگاه در ولایت هلمند، دو ماموریت خطرناک انجام می‌دهند که ای کار شان بدون هم‌آهنگی با والی و دیگر مقام‌های ارشد محلی در نقاط دشوار گذر “ماسه یا ریگ” در ولسوالی های نا آرام هلمند، صورت می‌گیرد. آنها در هر دو مورد به درگیری با گروه‌های مسلحی می‌پردازند که ظاهرن به نام طالبان شناخته می‌شوند.

افرادی که این سربازان قرار است با آن‌ها بجنگند، طالبان ایدیولوژیک نیستند. جنگ‌جویانی اند که برای قاچاق‌بران بزرگ، با نام طالب کار می‌کنند و مسوولیت انتقال کاروان‌های تریاک هلمند را به عهده دارند. ماموریت اول با موفقیت انجام می‌شود. عبدالقیوم بارک فرمانده کندک شاهراه ۶۰۱ با شاه ولی شاکر فرمانده پولیس ناحیه ششم شهر لشکرگاه، ۱۴۰ لک کلدار پاکستانی به دست می‌آورند. مشخص نیست از این مقدار پول، چقدر به جیب این سربازان می‌رود.

این عملیات در منطقه بند تیمور در نزدیکی ولسوالی میوند ولایت قندهار انجام می‌شود. هدف، کاروان‌های قاچاق تریاک بود که در ریگ زارهای ولسوالی‌های مرزی هلمند، کمین زده می‌شوند و تمام دار و ندار شان به دست فرمانده‌هان این سربازان می‌افتد.

اما ماموریت دوم چند روز بعد به خوبی به پیش نمی‌رود. طالبان مسلح که محافظان کاروان های مواد مخدر اند، مسیر این سربازان را قطع کرده و غافل گیر شان می‌کنند. در این رویداد چندین سرباز کندک ۶۰۱ و پولیس ناحیه ششم شهر لشکرگاه کشته می‌شوند. پولیس هلمند نیز هنوز نمی داند، کشته شدگان چند نفر و از کدام پاسگاه بودند. زیرا فرمانده‌هان شان افراد کشته شده را، شب هنگام دفن خاک می‌کنند تا کسی به راز شان پی نبرند. برای همین است که برخی می‌گویند سه سرباز کشته شده اند و شماری هم باور دارند سربازان کشته شده، بیشتر اند.

بشیر شاکر یک عضو شورای ولایتی هلمند به هشدار می‌گوید: “پرسونل ولسوالی گرشک، پرسونل شاهراه هلمند، و پرسونل حوزه ششم شهر لشکرگاه به شمول شاه‌ولی شاکر فرمانده این حوزه برای سرقت مواد مخدر به ساحه بند تیمور می‌روند و در این ساحه با کمین طالبان بر می‌خورند. در این کمین چند تن از پرسونل آنان کشته شدند و شماری دیگر به شمول یک فرمانده شان به نام مولاداد که فرماندهی تولی شاهراه ۶۰۱ به عهده داشت، به دست طالبان اسیر می‌شوند.”

جنگجویان طالبان چند روز بعد مولاداد فرمانده تولی شاهراه را با شکنجه کشته و جسد اش را با یک موتر نوع سراچه به ولسوالی گرشک هلمند می‌فرستند. دو یا سه سرباز دیگر هنوز مشخص نیست، کیها اند، کجا اند و در چه وضعیتی قرار دارند. تازه یک سرباز موفق می‌شود فرار کند.

حیات الله حیات والی هلمند می‌گوید، به زودی مشخص خواهد شد پشت این ماجرا چه قصه‌ای نهفته است. او به هشدار گفت:” یک نیم و سال پیش حکومت محلی تصمیم گرفته بود، نهادهای امنیتی در هم‌آهنگی با والی به صورت مشترک عملیات‌ها را بر ضد قاچاق مواد مخدر راه اندازی کنند؛ اما در این مورد شماری از نهادها خود سرانه عمل کرده اند که ایجاب می‌کند در مورد آن تحقیق شود.”

در افغانستان همه روزه سربازان زیادی در نقاط مختلف این کشور کشته می‌شوند. در حملات انتحاری، در جنگ با طالبان و دیگر گروه های تروریستی. اگر در جنگ های رو در رو هم کشته نشوند، در کمین گروه های تروریستی و یا در نتیجه انفجار ماین‌ها کشته می شوند.

اجساد بیشتر این سربازان کشته شده، به خانواده های شان می رسد و یا دست کم در روز روشن دفن خاک می‌شوند. شاید تنها زمانی اجساد این سربازان گم می‌شود، که در ساحه کنترول طالبان باقی بمانند و همکاران شان نتوانند به آن دست رسی داشته باشند.

سربازان امنیتی افغانستان، شب و روز برای آرامش مردم تلاش می‌کنند، حتی در بدترین شرایط. زمانیکه برای چندین ماه مصارف شب و روز شان برای آنها نرسد و یا معاش دریافت نکنند. نان‌های خشک و چند روزه را می‌خورند، اما باز هم در مقابل تروریستان می‌جنگند.

اما قصه زمانی درد آور است که از آنها به منظور پولدار شدن فرماندهان شان استفاده شود و اگر کشته شوند شب هنگام جسدهای شان دفن می‌گردند. بدون این که کسی بداند پس از کشته شدن بدن خون آلودشان شسته شده یا خیر.

هلمند بزرگ‌ترین منبع تولید تریاک
بر اساس آمارها، ولایت هلمند، چهل درصد کل تریاک جهان را تولید می‌کند. یعنی نزدیک به هشتاد درصد کل تولید تریاک در افغانستان. ولایتی با دشت‌های وسیع و زمین‌های حاصل خیز که همه ساله کشت تریاک در آن رو به افزایش است.

در کنار طالبان که همواره تهدید جدی برای این ولایت و مردم آن می‌باشند، جنگ‌جویان وابسته به مافیاهای تریاک نیز در این ولایت تبدیل به دشمنان درجه یک نیروهای امنیتی شده اند. احتمالن همین مساله است که هلمند به قبرستان سربازان امنیتی شهرت یافته است.

اطلاعات و داده‌های استخباراتی نشان می‌دهد که بخش بزرگی از جنگ در این ولایت توسط مافیاهای تریاک مدیریت و به پیش برده می‌شود. افراد قدرت مند و بی رحمی که اکثرن در کابل پایتخت نیز حامیان قدرت مندتر سیاسی دارند.

هر چند اکنون طالبان نیز بیشترین نفع را از تریاک در افغانستان می برد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ملا منصور رهبر محبوب گروه طالبان که پس از ملاعمر به رهبری این گروه رسید و سپس در پاکستان کشته شد، تریاک را به بزرگ ترین منبع تمویل گروه طالبان تبدیل کرده بود. از آن به بعد، تجارت تریاک به یک بخش بزرگی از زندگی جنگ‌جویان این گروه تبدیل شده است که اکنون امنیت کاروان های بزرگ مواد مخدر را طالبان در جنوب از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال می دهند.

نه تنها این، که اکنون رهبران گروه طالبان به بزرگ ترین قاچاقبران تریاک تبدیل شده اند که تجارت‌های صدها میلیون دالری دارند و بر علاوه پیشبرد جنگ در افغانستان، برای خانواده‌های شان زندگی مجلل در کشورهای بیرونی ساخته اند.

ولایت هلمند، به دلیل محل مناسب برای تولید و تجارت تریاک، هم‌واره مورد جنجال بر سر انتصاب افراد به عنوان مدیران اجرایی دولتی در میان قدرت مندان بوده اند. وزارت داخله و ارگان‌های محل، پیش از این بارها از مداخله نمایندگان قدرت مند مجلس در این خصوص اشاره‌های داشته اند.

مقام‌های امنیتی، قاچاقبران رده دوم تریاک
بیشتر قاچاق تریاک و مواد مخدر در این ولایت غیر از طالبان، توسط مقام‌های محلی که شامل فرمانده‌هان امنیتی پولیس و ارتش می‌باشند صورت می‌گیرد. در کنار این‌های مقام اداری محلی مانند ولسوال‌ها و والی‌ها نیز که از سوی قدرت مندان در کابل پایتخت حمایت می‌شوند، در این تجارت پر سود سهم دارند. این فرماندهان یا به صورت مستقیم در قاچاق تریاک و هیروئین دخیل اند و یا با حمله بر کاروان‌های قاچاق تریاک، مواد به دست آمده را خود به فروش می‌رسانند.

در تازه ترین مورد، هفته پیش نیروهای امنیتی شاهراه نمبر یک هرات – قندهار، در ساحه مهاجر بازار ولسوالی گرشک، در مسیر کاروان قاچاقبران کمین کردند که در نتیجه آن سه موتر نوع لندکروزر بادی‌دار و چهار موتر لوکسل به دست این نیروها افتاده است.

موتر های لندکروزر بادی دار و موترهای لوکسل، به دلیل پرقدرت بودن و نداشتن مشکل در رفت و آمد در ریگ‌زارها، برای قاچاق تریاک و هیروئین استفاده می‌شوند. منابع کشفی در ولایت هلمند به هشدار می‌گویند، در این هفت موتر، به شمول مقدار زیادی تریاک، سه هزار لک کلدار یا ۳۰۰ میلیون کلدار پاکستانی نیز بوده است که نیروهای امنیتی موظف در این عملیات با خود برده اند.

در این رویداد، چندین قوماندان و جنگ‌جوی گروه طالبان نیز کشته شده اند که وظیفه تأمین امنیت و انتقال این کاروان را به عهده داشتند. این رویداد در ساحه ماموریت کندک ششم و لوای سوم ارتش ملی افغانستان رخ داده است. فرماندهی لوای سوم را شخصی به نام غیاث الدین عابد و فرماندهی کندک ششم این لوا را فرمانده میرویس به عهده دارند که مربوط قول اردوی ۲۱۵ میوند اند.

هنوز معلوم نیست که این دو فرمانده نیز در این ۳۰۰ میلیون کلدار سهم دارند یا خیر، اما یک چیز واضح است که مقام‌های نظامی در ولایت هلمند، بیشتر در قاچاق و تجارت تریاک دست دارند و برای همین اکثرا سرمایه داران قدرت مند اند.

اعضای شورای ولایت هلمند، قضایای قاچاق مواد مخدر در این ولایت را گسترده می‌داند. عبدالمجید آخندزاده معاون شورای ولایتی هلمند می‌گوید، حکومت در قسمت بازداشت و محاکمه افرادی که درقاچاق مواد مخدر دست دارند، کوتاهی کرده است. یکی از دلایل ادامه جنگ در ولایت هلمند نیز همین قاچاقبران مواد مخدر اند که هیچ گاهی جدی گرفته نشده است.

در سال گذشته حکومت افغانستان اعلام کرده بود که ۳۰ درصد جنگ در این کشور، جنگ تریاک است. باز محمد احمدی معاون پیشین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله افغانستان گفته بود، بر اساس اطلاعات آنها، مافیای مواد مخدر حامیان تروریزم و طالبان اند و در تشدید جنگ سهم دارند.

آمارها نشان می‌دهد که افغانستان جایگاه نخست را در تولید تریاک در جهان دارد، اما ولایت هلمند اصلی‌ترین مرکز تولید تریاک در افغانستان است.

منبع: هشدار
رازق اختیاربیگ و جلیل پویا


پشت پرده تجارت تریاک درهلمند

پشت پرده تجارت تریاک درهلمند

پشت پرده تجارت تریاک درهلمند

پشت پرده تجارت تریاک درهلمند

پشت پرده تجارت تریاک درهلمند

پشت پرده تجارت تریاک درهلمند

پشت پرده تجارت تریاک درهلمند



کد (4)

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تجارت تریاک
هلمند
نظرات بینندگان:

>>>   بهترین عیش را تریاک کرده است.
مهم نیست که بدست کی می افتد، بدست طالب و یا نیرو های امنیتی، بدست مامورین گمرک و یا مامرین سرحدی، بدست قمار بازان و یا ملا ها، بدست نیرو های داخلی و یا خارجی.
بالاخره به جایگاه خود که عبارت از مصرف کننده است، میرسد.
ادارات امنیتی سالانه یک مقدار آرد و قیر را گد کرده و در بوجی ها و خریطه ها می اندازند و در یک میدانی کوت میکنند و آن را حریق میکنند و به دولت و مقام های خارجی راپور میدهند که ما اینقدر تن مواد مخدره را دستگیر و حریق کردیم و از جامعه بین المللی پول مبارزه علیه مواد مخدره میگیرند.
هم پول فروش مواد مخدره را بدست می آورند و هم پول مبارزه علیه مواد مخدره را.

>>>   جنگ افغانستان جنگ تریاک است

>>>   از باز محمد احمدی باید پرسان شود که در زمان معینت شما مردرا که از زندان کابل به زندان قندهار انتقال دادید که بود و چرا ؟ و بعد از آن آن شخص در کجا شد و فعلا مصروف چه گپ ها است ؟ وفعلا از کدام پول ها استفاده میکنید ؟ هنوز دست تان از این موضوع کوتاه نگردیده. شما ها بودید که تریاک را رشد دادید پول ها را در جیب زدید انسانیت را به صفر رساندید جوانان که امروزدر زیر پول است از نعمت و برکت شما مردم است. شما مردم که در هر دوره از خیانت های سرشار بر خوردار هستید بلند منزل های رو بروی پول تکنیک از کدام منبع جور شده ؟ به کدام جرآت صدای تان را میکشید؟ شما هایکه نام یک ملیت را به خاک زدید و عزت شان را در جهان لکه دار ساختید صد بار نفرین و لعنت به کشت کننده و تولید کنندگان مواد مخدر در سراسر جهان و در افغانستان .نفرین و لعنت به کسانی که از پول این مواد زندگی دارد و فرزندان خود رااعاشه و اباطه میکند. لعنت به تحویل گیرندگان این پدیدشوم لعنت به برادران کرزی که از این پدیده ضد انسانی حمایت کردند. اگر جوانان افغانستان بر علیه این پدیده شوم و ناگوار نخیزند چندین نسل دگر را به غارت فرو میبرند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است