اراده ای برای عملیات به موقع وجود ندارد
عملیات حکومت دقیقا زمانی انجام می گیرد که دشمن به اندازه کافی بتواند موضع بگیرد و یا اگر بخواهد بعد از غارت شهر منطقه را تخلیه کند 
تاریخ انتشار:   ۰۵:۵۹    ۱۳۹۶/۸/۱۲ کد خبر: 140985 منبع: پرینت

طالبان در تصرف روستاها مرتکب جنایت بشری و قتل عام مردم می شوند و دولت می گذارد که طالبان بر منطقه ای مسلط شوند، سپس اقدام به بازپس گیری آن منطقه می کند. در حالیکه در این دست به دست شدن مناطق، تعداد بیشماری از مردم ملکی کشته و زخمی و آواره می شوند.
این کار دولت با چه اهدافی صورت می گیرد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، محمدعلی اخلاقی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «آخر خط» گفت: مسایل سیاسی و نظامی و امنیتی افغانستان متاسفانه وضعیت پیچیده ای به خود گرفته است که نه خیلی قابل تحلیل است و نه خیلی قابل پیش بینی است. چرا که یک سلسله بازی هایی در پشت پرده وجود دارد و همین طور در سیاست ها و در موضع گیری های حکومت مرکزی افغانستان و نهادهای امنیتی یک برنامه و یک مکانیزم شفافی وجود ندارد به همین خاطر است که ما وقتی در مسایل افغانستان می خواهیم بررسی داشته باشیم، یک پیچیدگی خاصی وجود دارد. این همه نیروهای خارجی که در گذشته وجود داشت و فعلا هم بخشی از آنها وجود دارند اما هیچ گونه پیشرفتی در آن دیده نمی شود. این امر ناشی از ناتوانی نیست که بگوییم نیروهای خارجی ناتوان هستند و از پس مخالفان ما برنمی آیند. حتی در بخش نیروهای نظامی داخلی ما آنقدر توانمندی وجود دارد که از مراکز نظامی و مراکز اداری دفاع کنند و دشمن و مخالفان را سرکوب کنند اما یک نوع پیچیدگی وجود دارد و بازی های پشت پرده اجازه نمی دهدکه آنها عملیات درست انجام دهند.

وی معتقد است عمدی از جانب حکومت برای انجام ندادن عملیات به موقع برای مقابله با مخالفان وجود دارد و افزود: یک سلسله تعلل هایی در مسوولان نهادهای امنیتی و در زمامداران حکومت وحدت ملی در رابطه با سرکوبی مخالفان و حفظ مراکز نظامی و اداری وجود دارد. به عنوان مثال درمورد منطقه میرزاولنگ ولسوالی صیاد، بارها از سخنگوی والی این ولایت شنیدیم که گفته است تهدیدهایی وجود دارد و باید جلو این تهدیدها گرفته شود. حتی وقتی در میرزاولنگ مخالفین حمله می کنند برای اینکه در آنجا پولیس محلی بوده چند روزی هم درگیری و جنگ وجود داشته اما از طرف حکومت دولت مرکزی در این مورد هیچ نوع تصمیمی گرفته نمی شود و هیچ نوع کمک و همکاری صورت نمی گیرد و این موضوع به این معنا نیست که در حکومت مرکزی یا در بخش های امنیت ما آن تجهیزات و آن امکانات نباشد.

اخلاقی ادامه داد: تجهیزات و امکانات وجود دارد اما منتظر می مانند تا سقوط کند تا فاجعه رخ دهد تا وقتی که امکانات و تجهیزات ناچیزی که در این مناطق وجود دارد به دست طالبان چور و چپاول شود بعدا یک نیروی کلانی را بسیج می کنند. آن را هم با سرو صدا نشان می دهند که ما آمدیم و حمله می کنیم و عکس العمل نشان دادیم و جبران می کنیم. این عملیات دقیقا زمانی انجام می گیرد که دشمن به اندازه کافی بتواند موضع بگیرد و یا اگر بخواهدبعد از غارت شهر منطقه را تخلیه کند. همین موضوع نشان دهنده این است که حکومت ما نمی داند به کدام طرف روان است. مشخص نیست این حکومت می خواهد از مراکز نظامی و از مراکز اداری خود دفاع کند یا نه. اینگونه است که بحث کمی پیچیده است. همینطور در پشت پرده هم نیروهای خارجی که وجود دارد همین کار را می کنند. ما از مسوولان امنیتی هم گاهگاهی شنیدیم که منطقه ای در معرض سقوط است اگر از نیروهای هوایی و نیروهای خارجی کمک خواسته شود که این منطقه باید نگه داری شود و در حال سقوط است و از نیروی هوایی باید استفاده شود تعلل هایی صورت می گیرد. به همین دلیل است که می گوییم بازی هایی در پشت پرده جریان دارد و در این بازی ها زمامداران ما نیز شریک هستند.

نماینده مجلس، در خصوص هدف از این تعلل ها می گوید: اگر بخواهیم در مورد پیدایش حلقات تروریستی، طالبان، القاعده و داعش بحث کنیم، تحلیلی که وجود دارد این است که اینها به نحوی زاییده سیاست های سازمان های استخباراتی، کشورها و در واقع حکومت های قدرتمند جهان است. اینها رابرای این ایجاد کرده اند تا پروژه هایی که دارند را گام به گام و از مسیرهای مختلف پیگیری کنند. خارجی ها در اینجا بازی های استخباراتی و منافع دارند و زمامداران ما و در جایی که تصمیم نهایی در آنجا گرفته می شود کسانی هستند که آنها به نحوی نمی خواهند که این اوضاع برطرف شود.

اخلاقی ادامه داد: بحث ستون پنجم به بحثی بسیار جدی بدل شده است. حضور کسانی در بدنه قدرت که با سازمان های استخباراتی ارتباط دارند، حضور کسانی در جرگه های تصمیم گیری که به نحوی با مافیاهای قاچاق مواد مخدر غصب زمین و امثال آن در ارتباط هستند زیاد و جدی شده است. اینها همه بحث هایی است که هر روز مطرح می شود و این یک واقعیت است که نمی شود از آن چشم پوشی کرد. خود همین ها حاکی از آن است که در تصمیم گیری ها و در برنامه ریزی ها تعلل صورت می گیرد و یک تصمیم جدی که دشمن را سرکوب کند و به وقتش برود از شهروندان و از نظامیان و از اداره ها حمایت کند وجود ندارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عملیات
بازپس گیری
نظرات بینندگان:

>>>   شف شف نگو شفتالو بگو هدف حکومت کوچاندن وفراری دادن مردم فارسی زبان است وتسلط قومی ومحاصره جغرافیایی واقتصادی وتکمیل پروسه نجات پرستی کدام قتل عام درمناطق پشتون نشین صورت گرفت

>>>   اخلاقی: یک سلسله بازی هایی در پشت پرده وجود دارد
سوال: پارلمان از این بازی ها اطلاع دارد یا خیر؟ اگر اطلاع دارد و اقدام نمی کند در جنایت شریک است و اگر خبر ندارد وای به حال شما که به نام مردم و در خانه مردم فقط با غفلت عمر تان را سپری می کنید. به نظر می رسد این لانه غفلت هم رفیق دزدان است و هم شریک قافله
کاش یک انتحاری در این لانه نفوذ کند و همه را به خاک یک سان کند کار شما و این دولت کثیف فقط اطلاع رسانی و گلایه مندی است و بس.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است