زدودن زبان پارسی اولین اقدام استعمار انگلیس بود
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۱    ۱۳۹۶/۸/۱۱ کد خبر: 140968 منبع: پرینت

استعمار انگليس زمانى كه بر شبه قاره هند مسلط شد اولين اقدام اش زدودن سيستماتيك زبان پارسى در اين حوزه بود.

انگليسی ها از تمدن زبان پارسى كه هفتصد سال در اين قلمرو در دل ها جا داشت هراس داشتند و موجوديت اين تمدن را خطر بر استعمار انگليس مى شمردند براى همين جنگ شان عليه زبان و تمدن زبان پارسى با تشكيل افغانستان به اوج خود رسيد و موفق شدند تا اين زبان را حداقل در مناسبات رسمى به حاشيه برانند .

سياست هاى حساب شده انگليس ها و مزدوران قبيله اى شان در جهت خط كشى و تفرقه اندازى در ميان يك زبان ملال آور و تاسف انگيز است.

پارسى زبانان در تمام جهان بايد عليه اين اقدام مغرضانه اعتراض كنند و اجازه ندهند تا قبيله سالاران از اين اقدام استعمارى سود ببرند.

نجیب سلام


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زبان پارسی
زبان دری
استعمار انگلیس
نظرات بینندگان:

>>>   بعد از انگریز اعراب ترورست می خواستند چنان کنند

>>>   گلبدین راکتیار و گلاب منگل و ده تن دیگری از همین اشخاص قومگرای خاین زبان فارسی مردم ما را زبان بیگانهمیگویند و بجای ان دری را زبان مردم فارسی زبان ما بدون هیچ حقی و هی دانشی میکنند در حالیکه اینرانمیدانند که فارسی دری هیچ فرقی ندارد در حالیکه خود شان در کلام شان از اصطلاحات پاکستانی کار میگیرند انها با این خود داوری و خود صاحب نظری نادان شان میخواهند بنوعی از انحا زبان اکثریت مردم ما را زبان بیگانه معرفی کنند و تحقیر و توهین را انجام دهند اما مردم فارسی دری زبان ما با ادب و دانش که دارند بزبان انها احترام داشته یکروز زبان پشتو را توهین تحقیر نکرده است اما انها از جاده ادب خارج شده پیروی از انگلیس را تاکنون به دل هایشان زنده داشته و عین روش انگلیس را را در پیش گرفته اند .

>>>   در زدودن ربان پارسی دست انگلیس و عرب است و در تاکید دری نام نهادن زبان ما دست ایران است که میخواهد نام زبان پارسی صرف برای ایران باشد و در این ملیون ها دالر برای بسیاری ها در افغانستان مصرف کرده و میکند.
خارکش

>>>   اگر ربان انگلیسی در هندوستان جای زبان پارسی را نمیگرفت،امروز هندوستان اقلاً به سویه افغانستان پیشرفت میکرد.
حالا نه از فرایض و سنت ها و واجبات وضو و غسل و تیمم و استنجا خبری است و نه هم از سعدی و مولانا و خیام و غیره و فقط یک چند کلمه از زبان فارسی در خواندن های بالیود مانده است که آنهم آهسته،آهسته جایش را به لغات های انگلیسی واگذار میکند.
هندوستان حالا طبابت اش به سویه جهانی شده است.سفینه به فضا پرتاب میکند.بم اتم ساخته است.راکت های دراز برد و میان برد دارد و شرکت های بین المللی تخنیکی و تکنالوژی و انجنیری دارد و انجنیر های آن در بزرگترین کمپنی های امریکا مانند گوگل و فیس بوک و مایکروسافت و دیگران کارمیکند و پنجمین کشور اقتصادی جهان است.

>>>   کاشکی زبان ما را هم از ما می گرفتند تا مانند هند و پاکستان رشد و پیشترفت می کردیم. شعر و شاعری چی بدرد ما می خورد که نان نداشته باشیم.
پغمانی

>>>   تو اگر فکر میکنی که هند و پاکستان ویا بقیه دنیا بخاطر انیکه زبان شان گرفته شد پیش رفت کرده اند احمقی بیش نیستی انتحاری غول۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است