مردم در انتخابات پر از تقلب و فساد شرکت نمی کنند
مردم در انتخاباتی اشتراک نمی کنند که پر از تقلب و فساد و مهندسی شده توسط یک حلقه کوچک در حکومت باشد. تاهنوز بحث چندپارچگی و عدم بودجه و امنیت مطرح است 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۰۳    ۱۳۹۶/۸/۱۱ کد خبر: 140930 منبع: پرینت

در حالیکه رهبران حکومت وحدت ملی پیوسته با جدیت به برگزاری انتخابات عادلانه و به موقع و شفاف اطمینان می دهند اما یک نظر سنجی نشان می دهد که چهل و یک درصد از گفتگوشوندگان به توانایی کمیسیون مستقل انتخابات بی باور هستند. در نظر سنجی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان رفتار و رابطه حکومت با کمیسیون انتخابات و باورمندی مردم نسبت به برگزاری انتخابات و تمایل و علاقه شان به اشتراک در انتخابات پرسیده شده است. هرچند گفتگو شوندگان نسبت به برنامه ها و عملکردهای کمیسیون مستقل انتخابات نگرانی هایی را مطرح ساختند اما کمیسیون مستقل انتخابات این نگرانی ها را جدی نمی گیرد.

گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، نعیم ایوب زاده رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان، در برنامه «فراخبر» گفت: این نظر سنجی با هدف اینکه در طول سه سال گذشته سوء استفاده از باورهای مردم و دیدگاه های مردم صورت گرفت و واقعا نتوانسته حکومت موجود و کسانی که در قدرت هستند اراده مردم را تمثیل کنند انجام شد. در آن زمان به یک نحوی از آدرس مردم سوء استفاده می شد.

وی از نظر سنجی که در این بنیاد انجام گرفته می گوید: بنیاد انتخابات شفاف افغانستان در هماهنگی با همکار هایش، نهادهایی که همکار است در سی و چهار ولایت افغانستان تصمیم گرفتند که یک کار مسلکی و یک کار تکنیکی برای ترسیم خواسته های مردم برای انتخابات انجام دهند تا اینکه دیگر اراده و خواسته های مردم توسط حلقات دیگر مورد سوء استفاده قرار نگیرد و آنها به هدف خودشان نرسند و اراده و خواسته های مردم پایمال نشود. این نظر سنجی خوشبختانه بر اساس یک سلسه قواعد و اصول صورت گرفت و آن قواعد قبل از قبل بین نهادهای دست اندرکار ترسیم شد و همکاران تیفا و اعضای رهبری تیفا، تفاهم و تصویب شد تا اینکه این قواعد و اصول بتواند حداقل اعتبار کاری که ما انجام می دهیم بالا ببرد.

ایوب زاده در خصوص نحوه پرسش و پاسخ و نظرات مردم می گوید: در اول ما نهادها را آموزش دادیم بعد از آموزش یک پلان برای خود ساختیم و تلاش کردیم که کار از طریق نهادهای محلی انجام داده شود. آنها کسانی هستند که در آنجا زندگی می کنند، با مردم سرو کار دارند و ما خواستیم با تنوع با افرادی مصاحبه کنیم که افرادی نخبه هستند و در بخش های مختلف از نقطه نظر سنی، جنسیتی و ساختاری تمام تنوع ها را درنظر گرفته باشیم. سوال اول ما در مورد ظرفیت کمیسیون مستقل انتخابات بود، آیا آنها باور دارند به ظرفیت کمیسیون انتخابات، که انتخابات می تواند در سال آینده مدیریت شود؟ چهل و یک درصد از این افراد گفته اند که باورمند نیستند کمیسیون بتواند انتخابات آینده کشور را مدیریت کند. سی درصد مطمین نبودند. گفتند ما نمی دانیم، چون عدم آگاهی از کارکردها و از پیشرفت ها باعث شد که آنها جوابی بدهند که ما نمی دانیم. 29 درصد گفتند که ما باورمند هستیم که کمیسیون ظرفیت لازم برای برگزاری انتخابات سال آینده شورای ملی و شورای ولسوالی را دارد.

وی ادامه داد: وقتی در رابطه با بی طرفی حکومت سوال کردیم، نتیجه جواب ها این بود که سی و هشت درصد مردم گفتند آنها باورمند هستند که حکومت در امور انتخاباتی مداخله می کند. سی و سه درصد گفتند که ما مطمین نیستیم و نمی دانیم. عدم آگاهی باعث شد که نتوانند پاسخی را ارایه کنند. فقط 29 درصد گفته اند که حکومت صادقانه عمل می کند و در کارهای انتخاباتی مداخله نمی کند.

رییس بنیاد انتخابات شفاف، می گوید: برگزاری انتخابات، تضمینی برای ثبات افغانستان است. دلیل اینکه ما این نظر سنجی را انجام داده ایم این است که امروز خواسته های مردم را بفهمیم و این یک رهنمودی برای نهادهای دست اندرکار باشد تا اینکه مطابق خواست مردم خود را عیار بسازند. و باید بدانند که مردم در انتخاباتی اشتراک نمی کنند که پر از تقلب و فساد و مهندسی شده توسط یک حلقه کوچک در حکومت افغانستان باشد. مردم در طول شانزده سال آگاهی شان این بوده است که انتخابات یگانه قاعده ای است برای استفاده از حقوق سیاسی شان و تضمینی است برای ثبات افغانستان. اشتراک شان بزرگترین مشروعیت برای پروسه های دموکراتیک است.

وی با انتقاد از عملکرد حکومت در همه امور بویژه در امر انتخابات می گوید: حکومت افغانستان کم بگوید و زیاد بشنود و کم بگوید و زیاد عمل کند. ما از آغاز حکومت را از نزدیک نظارت کرده ایم. من نماینده جامعه مدنی در کنفرانس لندن و بروسکل هم بوده ام و از نزدیک جلسات معتبر را که بین جامعه جهانی و حکومت افغانستان است از نزدیک نظارت کرده ام. وقتی که ما اعمال این حکومت را نظارت می کنیم. در اعمال حکومت نه عمل را و نه استقامت را نمی بینیم. بحث استفاده از تکنالوژی کار است اما با تاسف ماه ها طول کشید اما هنوز هم سرنوشت آن مشخص نشده است که واقعا کدام کمپنی با چه ظرفیتی با چه خدماتی استفاده تکنالوژی در افغانستان را فراهم کند. بحث مهم دیگر هم استفاده از حوزه های انتخاباتی است. این موضوع بیشتر از پنج ماه می می گذرد اما هنوز هم درگرو حکومت است. سرنوشت اعضای انتخاباتی و طرحی که از آدرس کمیسیون ارایه شد مشخص نیست. بحث بودجه و بحث تصمیم گیری ها و بحث چندپارچگی در کمیسیون های انتخاباتی بویژه در کمیسیون انتخابات نبود یک ارزیابی دقیق امنیتی هم مطرح است و بی سرنوشت. در حالیکه امنیت یکی از چالش های بزرگ است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
کمیسیون
نظرات بینندگان:

>>>   مردم شرمت میکند انعده دزدان و چپاولګران شرکت نخواهد کرد که منافع خود را در خطر میبند و در نتفه ایشان دزدی و چور است اګر ده نفر هم در انتخابات شرکت نماید نماینده ګی از شرکت مردم میکند و ریس جمهور انتخاب میشود فلهذا برای دزد و سګباز ضرورت نیست که شرکت کند

>>>   آنکه از طریق تقلب و خیانت ملی بر قدرت آمده باشد هیچگاهی جلو تقلب و خیانت را نمیگیرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است