موج سواری عطا بر سیل مخالفان
سفر ولایتی عطا و جلب حمایت اسماعیل خان، دومین حرکت هوشمندانه سیاسی وی پس از اتحاد با جنرال دوستم است و در حالی که توانسته در حد و اندازه یک رهبر برای جبهه مخالف باشد تهدید به سقوط نظام می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۶    ۱۳۹۶/۸/۱۰ کد خبر: 140912 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،تاریخ چهل ساله اخیر افغانستان اگر صحنه ترور و قتل عام سیاستمداران و نخبگان سیاسی بود با تغییرات چشم گیر به ظهور رهبرانی از دل رخدادها و در جبهه های مختلف با نام مجاهدین رسید که با وجود حاکمیت طالبان نه تنها تضعیف نشد بلکه در اکنون سیاست کشور نقش تعیین کننده ای دارند.

حامد کرزی سیاستمدارانه با رهبران جهادی برخورد کرد و هرچند آنان را سرگرم امتیاز با اختیارات محدود ساخت اما هیچگاه به مانند اشرف غنی سبب به ایجاد شکاف قومیتی در درون قدرت و صف طویل رهبران ناراضی نشد.

در این میان تنها رهبری که همچنان از قدرت برخوردار و حاکمیت یک ولایت را در اختیار دارد، عطا محمد نوری است که جدای از سیاستمداری با رایزنی با دیگر رهبران به دور مانده از قدرت، خواهان رسیدن به راس قدرت است و اولین گام اساسی، انتخابات پیش روی ریاست جمهوری می باشد.

هرچند برهم زدن نظم قدرت که از دیرباز در اختیار قوم پشتون بوده و مقام های تاجیک در رده پایین تر اما موفق تر از دیگر اقوام در ساختار حکومت حضور داشته اند، بس دشوار است اما تا زمانی که معامله و توطیه در میان باشد هم امید به تغییر نظام هرچند کم وجود دارد و هم اتحادهای ناهمگون و تکرار حکومت ها.

والی بلخ در روزگار تبعید جنرال دوستم بدل به رهبری برای جبهه مخالف حکومت وحدت ملی و ایتلاف نجات شده و حال پس از دیدار با معاون اول ریاست جمهوری تبعید شده در ترکیه، سفر ولایتی هرات را آغاز کرده تا بتواند بر سر سیاستی واحد با اسماعیل خان به توافق برسد.

نام های بزرگی چون، جنرال دوستم، عطا محمد، محقق، اسماعیل خان در کنار صلاح الدین ربانی که در مقابل حکومت تک قومی قرار گرفته اند، نمادی از تقابل قومیت ها با تباری است که از قدرت گرفته تا کشور را از آن خود می داند.

اگر چه در انتخابات گذشته، امتیازها و معامله ها سبب اتحاد جنرال دوستم و ضیا مسعود با اشرف غنی شود که قوم گرا ترین مقام افغانستان می باشد و جناح مقابل در وظعیتی ضعیف تر به مقام ریاست اجرایی تشریفاتی برسد، می تواند دگر باره تکرار شود.

هرچند اشرف غنی چنان مطمین از تداوم ریاست جمهوری خود است که از برنامه های پنج ساله آینده می گوید اما حقیقت حاضر این است که از جامعه گرفته تا سیاستمداران، قدرت تک قومی را رد می کند و بر همین اساس اگر وی نتواند جز حمایت حکمتیار و برخی رهبران پشتون، مشروعیت از میان رفته حکومت را بازگرداند و سیل مخالفان را کنترل، دیگر حتی امریکا نیز با مقامی بالاتر از جان کری نیز تظمین کننده تداوم حکومت وی نخواهد بود.

اگر چه افغانستان کشوری جنگ زده با دمکراسی زمین گیر و درگیر با گروه های تروریستی است اما بدون حمایت مردمی، هیچ مقام و قومیتی توان تسلط بر قدرت را ندارد، این در حالی است که هر چه میزان نارضایتی مردم از حکومت وحدت ملی و هرج و مرج سیاسی به زیان ارگ می باشد اما برای عطا محمد نور می تواند سکوی پرتاب به سوی راس قدرت باشد اگر مغلوب توطیه ها نشده و در حد و اندازه یک رهبر عمل کند.

عطا محمد در سفر به هرات و با تکیه بر متحدانی همچون اسماعیل خان با اعتماد به نفس، خواهان اصلاحات نظام و حتی سقوط حکومت شده است و تمایل خود را در انتخابات ریاست جمهوری آینده نشان داد.

تهدیدهای که مدت زمان طولانی از سوی شمال روانه ریاست جمهوری می شود و تیم کارکشته ارگ در خفا با اعمال فشار و یا دسیسه پاسخ می دهد اما با توجه به آنچه بر جنرال دوستم و دیگر رهبران جهادی گذشت، گمان نمی رود که عطا محمد نیز دستخوش چنین حرکت های شود و تاکنون توانسته به خوبی از شرایط موجود استفاده کند.

سقوط نظامی که همواره ایتلاف نجات به رد آن می پرداخت و تنها خواهان اصلاحات حکومتی بوده است در بی تفاوتی های رییس جمهور و گسترش دامنه ناامنی که بیشترین آسیب را به جبهه شمال وارد می کند، سخن گفتن از سقوط نظام یک تهدید جدی و راسخ بودن رهبران مخالفان را نشان می دهد.

عطا اگر توانست متحد دشمن دیرینه خود، جنرال دوستم باشد و با اسماعیل خان به توافق برسد، می تواند دیگر رهبران را گرد یک میز جمع کند و در حالی که مدت ها است زنگ خطر برای حکومت وحدت ملی نواخته شده، حرکت بعدی ارگ چه خواهد بود؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطامحمد نور
اسماعیل خان
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   برای جناب حاجی امیر صاحب متاسفم!
ایشان یک بار خود شان را به صفت معاون جناب سیاف کاندید کردن، چه شد.
جناب استاد عطا با نیت قوم پرستی، و اینکه با اعمال و رفتار خود صد فی صد مخالف و دشمن پشتون ها خود را معرفی کرده، چه قسم پشتون ها برایش اعتماد خواهند کرد، و این حرکت شان باعث متحد شدن پشتون ها می شود. جناب استاد عطا این را فراموش کرده است که کسانیکی هستند که از افغانستان هستند و مخالف نژاد پرستی و یکه تازی هستند، جناب استاد عطا خود شان باعث ایجاد شر و نفاق بین ملتی هستند که از اقوام مختلف ولی با هم برادر در کشور زندگی می کنند. جناب امیر صاحب با اینکه برای شما احترام داریم، چون شما رهبر هرات هستید نه تنها تاجیک ها ولی با چنین شخصیت تفاهم کردید، که یک بار دیگر باعث رنجش دوستان و هواداران خود خواهی شد. شما خود رهبر هستید ولی بعضی وقت دنبال چنین اشخاصی که میروید، دل دوستاداران خود را میرنجانید.

>>>   اینها مهره های آزموده شده است بعد ازین ناچل شده
زیرا من تافعلا خانه خوندارم قسم بخدا که جای قبر راهم بخود واعضای فامیلم ندارم مگر اینها بسیارپولدارشده وصرف احاطه یک قبر اینها ده جریب زمین اندازه شده اینه بیحیا ئی وچشم سفیدی

>>>   کوتاه میگویم که عطامحمد نور هیچ نقشی را در صحنۀ سیاسی افغانستان بازی کرده نمیتواند مگر اینکه از جانب امریکا و متحدینش سر ور سامان سیاسی داده شود
میهن زرغون

>>>   مجاهدین با درس از گذشته اینبار مصمم و قوی با توکل به خدا و پشتیبانی ملت مجاهد در مقابل دیسانتی های غرب و شرق دریک صف واحد و داشتن فقط یک کاندید قوی در دور اول به پیروزی قاطع میرسند و بعدن در یک حرکت حساب شده همگانی پوز نوکران پاکستان را به خاک خواهند مالید.

>>>   شما حالا در تپ وتلاش هستيد كه إز يك جانى شخصيت بسازيد، نميشود.

>>>   چندی قبل همه شاهد بودند که اقوام بزرگ مردم پکتیا و خوست و پکتیکا سوار بر موتر های شان طی یک کاروان خیلی طویل به بلخ باستان تشریف بردند و حمایت قاطع و پیگر شانرا از پلانها و کار های جناب عطامحمد نور والی بلخ اظهار کردند که از طریق رسانه ها بشکل تصویری همه دیدند علاوتا اقای ظاهر قدیر و حضرت اعی و با جمع تعداد دیگر از سران اقوام مشرقی حمایت قاطع شانرا از عظامحمد نور بیان کردند و جنرال رازق شخص با نفوذ قندهار و تعداد دیگری از سران قوم قندهار حمایت قاطع شانرا از والی بلخ اقای نور اظهار کردند اکثریت مردمان پشتون ما نسبت روابط خوبش با مردمان چشتون در کنار اقای نور بودند وهستند و خواهند بود چون اقای نور مردمذار و مردم دوست است نه قومگرا قوم اندیش همه شهروندانکشور را وجود خود میداند .

>>>   اگر همراینو ر صاحب امریکا نیست همرایش خدا و ملت است
شما مردم خود را به خدا تسلیم کنید نه به کفر

>>>   عطا ازگفتن کلمه سقوط پشیمان شده است: میگویند سقیر امریکا برایش گفته است که گفته ات راپس بگیر حالا اوهم همین کارارا کرد:
وی اظهارداشت: کلمه سقوط را که درباره نظام جاری در افغانستان روز گذشته استفاده کرده بود، یک اشتباه لفظی بوده است.
عطامحمد نور در ادامه گفت که ما به فکر اصلاح نظام هستیم و اگر تغییراتی به وجود نیامد برای ایجاد تغییر در آن تلاش خواهیم کرد

>>>   استاد عطا محمد نور یگانه رهبری که برای نگه داری وحدت ملی کوشیده است. برادران پشتون در همان کاسه میخورند و در همان کاسه .... می کنند. رهبران پشتون فقط جنگ انداختن پیران و تمبان را بلد اند و برای اسلام و وحدت ملی هیچ فکری ندارند زیرا مانند 30 قبل فکر می کنند.
رهبر آینده خرسان استاد عطا محمد نور است و بس! انشاءالله

>>>   جنایت کار جنایت کار است.
خر عیسی اگر به مکه برند،بس بیاید همان خر باشد.
سگ به دریای هفت گانه بشوی،چون که ترشد پلید تر باشد.
جنایت کار نزد جنایتکار رفته که باهم متحدشوند.
حمید کابلی.

>>>   اي انبور ملنگ هرات چي وقت ادم ميشود ابروي هراتي هاره خو بورد هيچ كلان نشد اي تورن نا موي سفيد .
جاغوري

>>>   امریکا نیازمند ما است نه ما نیزمند امریکا.
فقط بازیگر قوی لازم است نه بازنگر قوی

>>>   وای برحال مردم کاتالونیا!!!
وزارت خارجه افغانستان با نشر اعلامیه‌ای اعلام کرده است که با درنظر داشت روابط دوستانه تاریخی میان افغانستان و اسپانیا و قدردانی از همکاری‌های سخاوتمندانه این کشور در بیش از یک و نیم دهه گذشته، اعلان استقلال یک جانبه را که از سوی مجلس ایالتی بخشی از ایالت کتالونیا در آن کشور صورت گرفته است، به رسمیت نمی‌شناسند !
نوت:
اگر افغانستان به رسمیت میشناخت حالا یک کشور دیگر هم در شمار کشورهای جهان اضافه بود!
به همین سلسله وزارت خارجه افغانستان برای کره شمالی هم اخطارداده که دیگر با راکت بازی نکند!
ر

>>>   اشرف غنی می گوید : مخالفت کننده‌گان ۵۰ سال بعد دید مثبت خواهند داشت: ضرب المثل شرین بین مردم افغانستان است ، بزک بزک نمیر که جو لغمان می رسد. یعنی به این معنی است که بزغاله را درزمستان سخت گرسنه است وصاحبش به جای دادن علوفه به او وعده فصل بهار می دهد؛ که ای بزک اگرسه ماه زمستان گرسنگی را تحمل کنی ، امید آن می رود که در بهار جو لغمان می رسد. من برسید آن تو را تغذیه خواهم کرد. آیا یک شخصیت علمی با چنین وعده گذافه گویی باعث تلف شدن 60 در صد شهروندان نه خواهد شد، براساس گزارش بانگ جهانی 60 درصد شهروندان زیر خط فقر زندگی می کنند و درمناطق روستایی کشور فقر نزدیک به 3 برابر افزایش یافته است. ما داکترصاحب اشرف غنی می گوید که تمام تدارکات اعیار شد تا در خدمت صنعت‌کاران افغانستان ودر خدمت دهاقین قرار بگیرد هموطنان آگاه سیاسی معنی تدارکات « فراهم کردن ، تهیه کردن ؛ آماده ساختن ، اصلاح کردن و به هم رسیدن » کدام نیازمندیهای کاری منتاسب با اوضاع و احوال اقتصادی ، اجتماعی و امنیتی وسیاسی را محترم داکتر صاحب اشرف غنی فراهم کرده هستید؟

>>>   اگر قضایای وطن را بی طرفانه قضاوت کنیم و اربابان قدرت ، جنگ سالاران ، لیدر و رهبر ، قدرتمند و خلاصه که تمام سیاسیون را یکه، یکه در ترازوی انصاف گذشته نظر بدهیم همی استاد عطا محمد نور شاید یک معلم خوب دوره ابتداییه باشد، شاید یک قوماندان تولی خوب و حتی قوماندان غند باشد، شاید یک تاجر خوب باشد ، شاید یک ترینر خوب بازی سنوکر و یا رفری خوب والیبال باشد
لیکن یک سیاستمدار نیست و سیاستمدار شده نمیتواند
اگر قبول ندارید لطفآ ده گفتارش را که در مدت پنج سال اخیر یا در جمع مردم و یا در پرس کنفرانس گفته باشد دقیق شنیده و بعدآ خود قضاوت میکنید که راستی استقلال فکری ندارد و گاهی تی میگوید و گاهی تیاق
یگان پتکه میکند و یگان اخطار بی مورد
احمد شاه هروی

>>>   محترم استاد نور در مزارشریف پشتون ها را بقدری زیر فشار آورده که همه فرار میکنن وتو اسما عیل جنگ غورماچ ومرغاب یادت نمیاد که با همین تاجیک وازبک می جنگیدی هالا باز دوست جون جونی شود نظام سقوط میده به کی باور کنیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است