رد فرمان غنی و شناسنامه های الکترونیک:
گذر از افغان و پانهادن در هویت
رد "افغان" نه ستیز با یک قوم بلکه مبارزه بر سر هویت و آزادگی است تا دیگر هیچ قوم و مقامی نتواند در سرزمین قومیت ها ادعای برتری کند و اولین گام، شناسنامه های است که به شهروندان هویت می بخشد 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۱    ۱۳۹۶/۸/۹ کد خبر: 140864 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،کلمه "افغان" اگر چه بنا به نظر برخی به معنای کل کشور است اما با توجه به حساسیت های قومی در سرزمین چندپاره افغانستان، یادآور و بیانگر قوم پشتون می باشد و بر همین اساس سال ها است که نزاع بر سر توزیع شناسنامه های الکترونیک از تب و تاب نمی افتد.

قوم گرایی و برتری جویی در کشور همواره دلیل اصلی هر جنگ و عقب ماندگی و سدی در برابر ثبات و پیشرفت بوده و هست و با وجود چنین حقیقت تلخ و گزنده ای باید حکومت با احترام به حساسیت های قومی، موانع بر سر راه هویت شهروندان کشور را بردارد.

اینکه برتری از آن یک قوم است و دیگر اقوام یا باید نابود شوند و یا تهی از امتیازهای شهروندی، نشان از تحجر و نگاه فاشیستی است که دیگر در دنیای اکنون جایی ندارد.

مجلس نمایندگان با رد فرمان تقنینی رییس جمهور، بهانه ها را از ارگ برای سنگ اندازی بر سر راه توزیع شناسنامه های الکترونیک گرفته و می ماند حرکت بعدی رییس جمهور. این در حالی است که قرن ها حکومت رانی قوم پشتون که قدرت را میراثی برای خود می دانند، سبب بروز جنگ و ناامنی هایی شد که هزاران هزار تن را طی چهل سال گذشته قتل عام، میلیون ها تن را آواره و فرصت طلایی برای ظهور و قوت گرفتن گروه های تروریستی را فراهم کرد.

اگر از دیرباز بر اساس رتبه بندی های کورکورانه و تعصبی، قدرت برای قوم پشتون بوده و پس از آن، در فاصله ای دور در اختیار قوم تاجیک و دیگر اقوام نادیده گرفته می شد در افغانستانِ اکنون جایی ندارد و با توجه به تغییرات چشمگیر اجتماعی و بالا رفتن سطح آگاهی جامعه، هر شخص و مقامی بر مبنای کارایی و تخصص باید از امتیازها برخوردار و درجه های پیشرفت را طی کند و این امر زمانی امکان پذیر است که اولین گام که همان احترام به هویت در جامعه بخصوص قانون، برقرار و اصلاحات وارد انتخابات شده و دامنه فساد هر روز تنگ تر شود زیرا تا زمانی که نزاع های قومیتی، آتش هر جنگ و خشونتی است نمی توان امیدی به ثبات در این سرزمین داشت.

کرزی به عنوان رییس جمهوری که سیزده سال قدرت را در اختیار داشت با تمامی توان خواهان اطلاق نام افغان در شناسنامه هایی الکترونیک بود تا رقم دقیق قوم پشتون برملا نشود، راهی که غنی به خوبی آن را پیمود.

طی سه سال گذشته، ارگ با توطیه و ایجاد هرج و مرج، توزیع شناسنامه های الکترونیک را به تاخیر انداخت، رییس جمهوری که خود از دل تقلب و بحران به قدرت رسید به خوبی می داند، رقم دقیق جمعیت و اصلاحات انتخاباتی هر روز فضا را بر قوم گرایی و فساد تنگ تر می کند.

وجود بیست میلیون رای جعلی در کشور نشان دهنده عمق فساد و بی قانونی است و اگر همچنان شناسنامه های الکترونیک در سنگ اندازی های ارگ بی سرانجام باقی بماند، باید بحران های بس بزرگتر از انتخابات 2014 و حضور دولتمردانی قوم گراتر از اشرف غنی را تاب بیاوریم.

قومیت را نه می توان با کشتار و نه با سرکوب از میان برد بلکه زمانی افغانستان یک کشور با ثبات خواهد بود که تک تک اقوام به عنوان شهروندان از حقوق مساوی برخوردار باشند زیرا تاریخ به تکرار از نسل کشی های فجیع روایت می کند که نه تنها به نابودی قومیتی نیانجامید بلکه لکه ننگی بر دامن متجاوزان و سلطه طلبان بوده است.

نظامی که پشتوانه مردمی ندارد و در فساد غوطه ور است حتی برای اشرف غنی دوامی نخواهد داشت و با توجه به حساست های قومیتی و جامعه ای خسته از بی قانونی و جنگ، بهترین گزینه، کنار رفتن از مقابل خواست مردم و احترام به دیگر اقوام است و نخستین گام آن: توزیع شناسنامه های الکترونیک می باشد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شناسنامه برقی
هویت افغان
نظرات بینندگان:

>>>   به جای نوشتن نام و تخلص باید بنویسند:
نام Name
نام فامیلی Surname
این یک ستندرد جهانی است که در افغانستان مراعات نمیشود و اکثرن باعث ایجاد پرابلم برای هموطنان ما در خارج میشود.
من نمیدانم این مغز های متفکر با درجه و بی درجه و این تحصیلکرده های خارج چرا این مشکل را متوجه نمیشوند.
نمایندگی های افغانستان در خارج همه این مشکل را میدانند و همه روزه مراجعینی دارند که به خاطر اصلاح این موارد می آیند.
من خودم مجبور شدم به خاطر رفع این مشکل پاسپورت جدید بگیرم تا نام و نام فامیلی در آن جداگانه نوشته شده باشد چون به اسا پاسپورت صادره افغانستان اینجا نام پدر را به جای نام فامیل مینوشتند.

>>>   گفتار خود را اصلاح کنید و هر گز یک قوم را سبب ویرانی و جنگ و عقب ماندگی کشور معرفی نکنید . اگر در این دهه ها جنگ باعث نابودی زیر ساخت های کشور و کشتار هم وطنان مظلوم مان شده و مردم زیره خط فقر میسوزند از اشتباهات بزرگ رهبران ناعادل! و از بیسوادی ملت افغانستان است . نه ما طرفدار ظلم هستیم و نه تعبیض علیه قوم دیگری هستیم بلکه ما خواهان ازادی و عدالت در میان همه اقوام افغانستان هستیم . امروز نابرابری و ظلم و ستم در کشور علیه مردم بیداد می کند ما باید ریشه اشغالگران را در کشور بخشکانیم چرا که تمام مشکلات به اشغال ختم می شود .
حبیب الله یوسف زی

>>>   انگلیس و نروژ و خیلی از کشورهای دیگر مانند کانادا نیز نفت و گاز دارند ولی رژیم و حاکمانشان پایدار و همیشه پابرجاست چونکه آزادی و دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان حاکم است، قانون دموکراتیک حاکم است، می خواهم بگویم که دلیل سقوط و سرنگونی دیکتاتورها فقط وجود منابع نفت و گاز و دخالتها و تصمیمات خارج نیست، رژیمی اگر پایگاه سیاسی و اجتماعی دموکراتیک داشته باشد، حتی کل سرمایه و نفت و گاز و سلاحهای جهان را هم خرج و هزینه کنند، نمی شود و نمی توانند سرنگونش سازند، نه نفت و گاز و نه سرمایه و یا شخص هیچگدام در ثبات و پایدرای رژیمها دخیل و تعیین کننده نیست و بلکه شرایط حاکم داخل تعیین کننده و سرنوشت ساز است.رژیم جمهوری اسلامی و دیکتاتوری دینی آن نیز پایگاه سیاسی و اجتماعی ندارد و دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان حاکم نیست و راه نجات خود را در ایجاد فتنه و بلبشور و صدور بحران در کشورهای مسلمان و غیر مسلمان و ساختن تسلیحات کشتار جمعی و آدمکشی می داند و لذا ثبات سیاسی و اقتصادی نداشته و خواهد رفت.

>>>   رد "افغان" ستیز با افغانستان ، قانون اساسی افغانستان و تمام اقوام باهم برابر افغانستان است.
خوب رئیس جمهور ....ث را "گیر" کرده اید!!!

>>>   هزاران آفرين و هزار ها شادباشى

از زمان کوروش بزرگ با منشور اش "استوانهٔ کوروشِ بزرگ " یا منشورِ حقوقِ بشرِ کوروش لوحی استوانهٔ از گِلِ پخته است که در سال 538 پیش از میلاد به‌فرمانِ کوروش بزرگ هخامنشی پادشاه و بنیانگذارِ شاهنشاهیِ هخامنشی نگاشته شده است.

اين منشورو در موزه بریتانیا در شهر لندن نگهداری می‌شود.
بخش کوچک ازمحتوای متن:"استوانهٔ کوروشِ بزرگ "
آوردن صلح و آرامی پيکار عليه رنج و آزاری به مردمِ سرزمین همهٔ مردم در پرستشِ خدای خود، آزاد باشند و آنان را نیازارند. فرمان دادم که هیچ‌کس اهالیِ شهر را از هستی ساقط نکند. مردوخ از کردارِ نیکِ من، خشنود شد.برکت و مهربانی‌اش را ارزانی داشت. ما همگی شادمانه و در صلح و آشتی، مقامِ بلندش را ستودیم. به فرمانِ مردوخ، همهٔ شاهانی که بر اورنگِ پادشاهی نشسته‌اند.
فرمان دادم تمامِ نیایشگاه‌هایی که بسته شده بود را بگشایند. همهٔ خدایانِ این نیایشگاه‌ها را به جاهای خود بازگرداندم. همهٔ مردمانی که پراکنده و آواره شده بودند را به جایگاه‌های خود برگرداندم. خانه‌های ویرانِ آنان را آباد کردم. همهٔ مردم را به همبستگی، فرا خواندم.

فرانتس هاینریش وایسباخ (به آلمانی: Franz Heinrich Weißbach) (زاده 1865 1944 ) یک خاورشناس آلمانی" آرامگاه کورش و سنگ‌نبشته‌های مرغاب" دبيره هايى زبانهاى ميخانى را به غيره جايهاى تخريب شده اش رمزگشاهى کرد. او در سال 1911 منشور کورش را ترجمه کرد. (قسمتى را دربالا نقل قول کردم)

متن اين منشور در سال ۱۹۷۱ میلادی، سازمان ملل آن را به شش زبان رسمی سازمان منتشر کرد و بدلی از این منشور در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک نگهداری می‌شود.
نقل قولها
موزه بریتانیا : " نخستین بیانیه حقوق بشر"
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد رسماً: استوانه کورش نخستین بیانیه حقوق بشر"
بدون کوروش و شاهان هخامنشی و شاهپورهاى اشکانى و پارتهاى ساسانى هفت نيکى زردشتى و اويستا , سروده هاى گاهتها به ميراث همه هند و ايران و توران نمى رسيد.
و بلاخره دومين مکتوب فرهنگى ايرانيان (وقتيکى من ايرانزمين ويا فلات ايران ويا آريانا ويا آرياورتا مى گويم سه گوشه فرهنگى هندوايران وتوران منظورم است البته که کشور ايران نقش بزرگ تاريخى را درنام خود جاويدانه ساخت که هرشهروند باهر رنگ و تبار ايران ناميکه فردوسى هزاران بار گردان کرده منظورم است ) اگرچه به پارسى نوشته شده ولى دل پشتون بزرگ رحمان راخوشحال کرده همين نام کرامت انسانى ايست که آدمى در آفرينش زيک گوهر اند؞ و اين شعراش در مقر ملل در قابل ديد است در فرش پارسى تا به عرش ايرانزمين

پس اول نامهاى قومى قبيلوى و خيلى "پشتون" را نابود کنيد و در قانون اساسى بياوريد و پشتون خود را سرمشق ديگران قرار دهد. شکريه خان باريکزى اجازه گفتن باريکزى ندارد. زبان اکثريت زبان ملى کنيد. نابودى نامهاى مليت هاى ديگر آسان است.زيرا تاجيک و اوزبيک و نورستانى وغيره يک نامه است. غير پشتون قوم قبيله و خيل بجز تورکمن ها که ساختار قومى شايد داشته باشند.من آماده استم که نام منحوس افغان با معنى افغان کردن وناله فريا و کليه معنى که سيدجمال الدين الکابلى واسدآبادى ولافغانى واليرانى وپدر السلفى ها را به رسميت باکمى تغير "افغانستانى" قبول کنم چون شهروندى با ستان نسبت مى گيرد و نه با اشغالى افغان:
* پاکستانى = شهروند پاکستان
* تاجکستانى= شهروند تاجکستان
* افغان = شهروند افغان ? , خطا غلط خراب جنجال بر انگيز
quod erat demonstrandum
کیوئی‌دی

آنچه باید نشان يا ثبوت می‌شد

>>>   پارس برای اینکه نام فرا قومی و همه شمول داسته باشد نام ایران بر خود گذاشت که متعلق به هیچ قوم نیست.
پاکستان وقتی تولد شد نام فرا قومی پاکستان را بر او گذاشتند که مشکل زا نباشد. بر کشور ما هم عقلا و اندیشمندان بنیشینند و یک نامی بگذارند که مربوط هیچ قومی نباشد.در غیر آن نسل اندر نسل مشکلات خواهیم داشت.

>>>   M Ahmady heeft zijn bericht gedeeld.
دولت فاسد اوغانه كه ٩٩٪؜ مردم قوم اوغانه اش از اين خاك فروشان مزدور بيگانه دفاع كنند اشكار است كه مردم عساكر ان كشور اين حالت را دارند كه اخرش مرگ است

وقتي كليد خانه دهد پاسبان به دزد
غارتگري به ميل و رضا شد چه ميكني ؟
خفاش گر تلاوت خورشید سر دهد
کرگس اگر بجای هما شد چه میکنی ؟
خونت اگر حلال شمردند و ریختند
آتش زدند و عشق فنا شد چه میکنی ؟
در قالب کبوتر اگر جغد جا گرفت
فرضا"اگر فرشته بلا شد چه میکنی ؟

اوغانه ها تا تسلط کامل بر قدرت و به حاشیه راندن دیگران به هر وسیله ای چنگ خواهند زد، چه که به طالبانیزم باشد، تکنوکراسی غربی، احیای سلطنت شاهی، روشنفکری کهن، خردجال، عاجوج و معجوج، داعش، و ....
تازيان توسط انگلیسها اوعانه ها ( پشتونها ) را بر ما طائفه عاجوج و معجوج پرورانده اند.
می‌گویند، "جگر خوار طاقت کرده، آموخته خوار طاقت نکرده."
جماعتهای اوغانه های افغانستان را تازيان با كمك انگلیسها، به آموخته خواری و حاکمیت جز بر کل عادت داده اند و این سرزمین تا ابد روی خوبی را نخواهند دید.

دو صد لعنت به اين انديشه ى تان
به اين آدم كشى و پيشه ى تان
شكستى حرمت نسل بشر را
بسوزاند خدا از ريشه ى تان.....

>>>   در شناسنامه های مردم کدام کشور، قومیت شخص یا منسوب نمودن شخصی که صاحب شناسنامه است به نام کشور مربوطه اش درج گردیده است ؟ اگر کسی میداند لطفا بگوید تا اقوام تاجک ،هزاره ، ازبیک و غیره بدانند و دست از لجاجت بردارند در غیر آن چرا افغانها ( پشتونها ) این همه اصرار دارند که باید کلمه افغان بنام ملیت هر فرد در شناسنامه ثبت شود؟
والله شرم آور است مردم جهان در مورد این اوشتوک بازی های ما ، ما را ریشخند و مسخره میکنند . مگر یاد تان رفت که وزیر خارجه یک کشور رئیس جمهور و رییس اجرائیه ما را در کشور خود ما نزد خود میطلبد اینکه بی اجازه و خود سرانه داخل کشور ما میشود سر جایش. مگر پذیرایی رییس جمهور در فرود گاه تهران را فراموش کردید ؟ باور کنید که همین لج و لجبازی ها و اصرار به ماندن در شرایط قرن 19 باعث این همه افتضاح گردیده است . رئیس جمهور باید مشوره های قوم پرستانه دو نیم قرن گذشته را از طرف هر کس که باشد رد کند و کسانیکه اصرار به ذکر کلمه افغان مینماید باید بدانند که کلمه افغانستان در کارت هویت به این معنی است که دارنده آن از افغانستان است و بیشتر از این آبروی مانرا نزد مردمان جهان نبریم.
عثمان

>>>   مردم سخت در چمبر دسایس فاشیست ها گیر افتادیم و گیر مانده ایم ! رهبران ما هیچ کدام فکر همدستی ظاهرخان و آمریکا و عاقبت کار را نکرده بودند ، در حالیکه فاشیست ها از همان ابتدا فکر اینروز ها را کرده بودند و برای عاقبت کار یعنی همین چند سال آخیر برنامه ریزی و خیلی دقیق داشته اند ؛ به شکرانه همین پلانهایشان اکنون کاملا بر اوضاع مسلط شده اند و بزودی مراحل بعدی برنامه های فاشیستی شان که تصرف مناطق و سر زمین های مخصوص تاجیک ها و واگذاری آنها به کوچی های آنطرف سرحد می باشد ؛ به مرحله ای اجرا خواهند گذاشت ...
افسانه دیورند و دست اندازی های پاکستان هم در همین راستا صورت می گیرد و جز دسایس برای حاکمیت مطلقه ای فاشیست های قبیله می باشد !
رهبران و نخبه گان ما باید متوجه دغلی ها و صورت سازی های فاشیست ها باشند و در این مرحله اساس و سرنوشت ساز در فکر منافع مردم خودم ما باشند و انگاره های فاشیزم قبیله را شناسایی کنند !

>>>   نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰

>>>   این طالبان ...همیشه ازدین استفاده کردن وازادمهای بیسوادوتاریخ گذشته استفاده میکنندوهمیشه چالشی هست برسرراه همه ملت ماوجلوی پیشرفت ماراگرفته تاملت مابیسوادبمانن وبه راحتی به ماحکومت کنن اماکرزای واشرف وتمام پشتونها بدانن تااخرین قطره خون خودایستاده ایم وازحقمان دفاع خواهیم کردانشاالله ودیگربهتراست این پشونهادست ازجنگ بردارن چون راهی که انتخاب کردن به ترکستان خواهدرفت

>>>   بدانیــد که ســتم مــلی یعنــی چی؟

حکومت مستبد داود خان از طاهربدخشی بزرگ خواست که ستم ملی را برایشان تعریف کند.
بدخشی درپاسخ گفت: آیا چک وردک والسوالی است؟ مستنطق گفت بلی.
بعد پرسید که آیا بدخشان ولایت است؟ مستنطق گفت بلی.
بدخشی بزرگ گفت: پس شما قضاوت کنید که فعلأ از یک والسوالی چک وردک هفت والی ایفای وظیفه می میکنند، و شما یک حاکم از از سراسر ولایت بدخشان ندارید.
آیا این ستم ملی نیست؟

از خاطرات "عبدالحمید محتاط"

>>>   نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰   تحمیل نام و هویت  یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰

>>>   کلمه افغان مربوط به ملت میشود و کسیکه از افغانستان است افغان است و قوم مربوط به ملیت میشود از هر ملیت که باشد تاجک پشتون هزاره ازبک. جولا نداف و هرکس باید به ملیت خود افتخار نماید در تذکره ما هیچ تغیرات نمیخواهیم و باید هر دو کلمه درج شود قوم و ملت کسیکه ملت نمیشود ان حرامیان میتواند هرچه زود تر افغانستان مارا رها نماید و به پدر های نامشروع خود بر ګردد

>>>   أفغانستان مملكت افغانها هست و هركى كه در أين جغرافيه زندكى مى كند افغان هست!!

>>>   قابل توجه اون بیسوادهایی که اسم کثیف افغان رو روی تمام مردم خراسان زمین میذارن!
افغان مربوط به پشتون هست اگه سوادت نمیکشه باید بگم یک تاجیک یک هزاره یک فارس و... یک پشتون نیست که واژه افغان یا اوغان یا همان سگ شکاری به قول انگلیسیها به این اقوام محترم اطلاق بشه پس مزخرف نگید که هرکه در جغرافیای خراسان بزرگ زندگی میکنه اوغان است

>>>   نه افغان هستیم نه میخواهیم باشیم
افغان یعنی انتحار یعنی تعصب و جهالت یعنی قبول نکردن دیگران وووو
صدیق از المان

>>>   سلام فقط دانش و خرد و سواد است که مارا ازین جنجال های تاریخی نجات میدهد چو ن شیونیزم وتعصب زاده جهل مطلق است اگر مسلمانی تقوا را محور افکارت کن . واگر سکولار هستی شایسته گی را .

>>>   اگر شما برای من یک کشور را در جهان معرفی کنید ه در پاسپورت یا تذکرۀ شهروندن آن هویت قومی فرد ثبت شده باشد، بعد من نیز طرفدر این رویه در افغانستان خواهم بود. اما مشکل ما مردم اضافه با بی سوادی و بی خبری از همه چیز افراطگرائی در تمام عرصه هاست. بعد انتقاد می کنیم که طالبان افراطگرا اند اما خود ما در افراطگرائی کمتر از طالبان نیستیم.

>>>   زنده باد اوغان ملیتی

>>>   این است هویت من ای زبان فارسی، ‌ای درّ دریای دَری ای تو میراث نیاکان،‌ ای زبان مادری
در تو پیدا فَرّ ما، فرهنگ ما، آیین ما از تو برپا، رایتِ دانایی و دانشوری
کابل و تهران و تبریز و بخارا و خُجند جمله، ملک توست تا بلخ و نشابور و هری
جاودان زی،‌ ای زبان دانش و فرزانگی تا به گیتی، نور بخشد آفتاب خاوری
فارسی را پاس می‌داریم، زیرا گفته‌اند قدر زر، زرگر شناسد، قدر گوهر گوهری
شعر حداد عادل:

>>>   نام کشور ازافغانستان باید به گلستان تبدیل شود تا ازکوچکی درمدرسه معنای خوبی وبهاروآرامش را برای ما تداعی کند نه آه وناله فغان بدبختی

>>>   تا یک نفر اوغان است
اوغانستان در لیلام است

>>>   اگر می خواهید افغان باشید
سالها منتظری انتحار و انفجار باشید
من با صدیق از المان موافقم
نه افغان هستیم و نه می خواهیم باشیم
حرف درست دلیل نمی خواهد
تمام والسلام

>>>   کابلستان زاد گاه زبان اصلی ،علمی پارسی
کابلستان نامی است که در قدیم به سرزمینی مرتفع وسیع پُر درختان مثمروغیرمثمر مانند ارغوان بلوط اطلاق می شود و به خاطر موقعیت استراتژیکی آن توسط هخامنشیان اداره و کنترول شده است و نخستین سکه های صفاریان به فرمان یقوب در 261 ق در پنچشیر ضرب شده و نیز پنچشیر در دوره سامانیان یکی از ضراب خانه های آنها به شمار می رفت . بنابرین کابلبستان قدیم قدمتی 3500 سال دارد و از مشهور ترین و زیبا ترین شهر سالم سرزمین آریایی ها شمرده می شد که در زمان قدیم آب وهوای سرد وگوارآن مردام گرم نشین هند را دیوان کرده بود. و به همین خاطر هندوان کابل را جنت روی زمین می شمردنند, نام کابل از دریای کابل گرفت شده است وجود جوی های بسیار در گذشته در کابل بیان گر آن است که زمانی رشد باغ داری و زراعت در مناطق اطراف و نواحی کابلستان بیشتر بوده وحراست از محیط زیست به درجه عالی وجوداشت. وجود جریا ن آب جوی ها روان با عث تزین وزیبایی نواحی کابل و اطراف دیگر مناطق آن شده بود. کالبستان چندین قرن پیش و پس از دورهی مسیح ، از بامیان و کندهار و در غرب تا کوتل بولان و تمام جنوب را در بر می گرفت که این خط وسیع به ده علاقه داری تقسیم بود و شهر کابل ،غزنی ، بامیان ، ننگر هار ، سوات ، پشاور، ابوکین ، بنو و بولر در بر می گرفته است . حدود 100 میلادی محل سرسبز زیبا پیوند گاه دریا غوربند و پنچشیر, پایتخت تابستانی شاهنشاهی کوشانیان« کانیشکا » بناشد و توسط کورش بزرگ ، شاهنشاه هخامنشی ویران شد، و بعد از مدت کوتاهی توسط جانیشن داریوش بزرگ ترمیم شد و بعد ها توسط اسکندر مقدونی از نو بنا شده.

>>>   بلی دوستان چرا آفغنه درکشور های خارج از آفغنه
بودن خود ننگ میکند چرا به چند دلیل است
اول بی فرهنگ بودن اینها دوم آدم کشتن اینها
سوم چپاوال کردن در تاریخ سیاه اینها
چهارم بچه بازی کردن اینها در تاریخ خیانت
پنجم همان خط ننگ ورند در دوران عبدالرحمن
قاتل ونوکر انکلیس شیطان جلاد
وحالا شدن وهابی شراب خواری انتحار
.... فوم بی رحم

>>>   احمد شاه درانی نام کشور را تغیر نداده۰
نام اوغانستان چه وقت و از کجا پیدا شد؟

احمد خان ابدالی که یکی از کارمندان دربار نادر افشار بود پس از آنکه نادر افشار بقتل رسیده بود در سال ۱۷۴۷ میلادی (حدد ۲۷۰ سال قبل) در قندهار اعلان سلطنت نمود و خودش را امیر خراسان اعلام کرد۰
او یک دیوان اشعار (شعر های فارسی و پشتو احمد خان درانی)، و یک کتاب تاریخ بنام تاریخ احمد شاهی دارد که زیر نظر خودش در دربارش نوشته میشدند۰
درهیچ یکی از این آثار تاریخی نامی از افغانستان نرفته و همیشه خراسان ذکر شده۰

شهاب ترشیزی شاعردربار تیمورشاه درانی در مورد انتقال پایتخت از قندهار به کابل در تجلیل از این عمل شاه آورده:
کابل امروز به آئین کیان جشن گرفت ء که نهد تاج بسرشاه خراسان تیمور

نام کشور تا زمان امیر محمد افضل خان، پدر عبدالرحمن خان هم خراسان بود۰ امیر محمد افضل خان بنام خودش بحیث امیر خراسان سکه ضب زده بود، وآن سکه ها در موزیم ها موجود هستند۰
سپاه مشرق و مغرب بهم مفصل شد
امیر ملک خراسان محمد افضل شد

نام افغانستان در ابتدا توسط یک انگلیسی بنام Mountstuart Elphinstone و شاه شجاع در مورد این کشور گرفته میشد۰

واژه افغانستان بصورت رسمی نخستین بار در معاهده مثلث لاهور میان شاه شجاع، مکناتن و رنجیت سنگه، توسط انگلیسها بکار برده شد.
سپس این واژه در نخستین قانون اساسی بنا برخواست انگلیس توسط امان الله تأیید گردید.

تعیین حدود افغانستان امروزی در حدود ۱۳۰ سال قبل در زمان امیر عبدالرحمن خان در نتیجه یک سازش بین برتانیه کبیر و روس تزاری آنوقت صورت گرفت۰
هردو دولت بزرگ استعماری دنیا این کشور جدید التاسیس را در بخشی از خراسان کهن بکمک دست نشانده های خود ایجاد کردند چون در آن زمان به یک منطقه حايل بین قلمرو هایشان ضروت داشتند۰
افغانستان یا افغانلند یک نام جعلی است که توسط انگلیس به این کشور داده شده۰ اسم اصلی این دیار خراسان است

>>>   افغانستان کشور تمامی اقوام سکن در ان هستند
شما نوسینده این مقال این را باید تسلیم کنید که نادیده ګرفتن کلمه افغان به معنی نفی افغانستان هستند ونفی افغانستان به معنی یک جنګ مسلحانه بین اقوام افغانستان است واین یک جنایت نا بخشودنی در مقابل افغنستان سربلند

>>>   این جهالت تمام است که همه اقوام افغانستان بنام افغان یاد شود ،نام مملکت افغانستان است اما در آن اقوام مختلف زندگی میکنند پس تعصب نداشته باشید یا اینکه نام همه اقوام را در تذکره برقی بنویسد ویا اینکه نام هیچ قومی نوشته نشود به ستندرد بینالمللی نام ونام فامیلی نوشته گردد ونام مملکت ،در حقیقت افغانستان خانه همه اقوام است وبه مانندی باغی است از گلهای مختلف که در باغ وجود دارد پس نمیتوایم نام یک گل را به همه گلهای باغ اطلاق کنیم ،همه گلها از خود بوی مخصوص دارد نه یک گل که کل باغ را بوی اش همه جا را بگیرد پس کلمه افغان نمیتواند. به همه اقوام نجیب افغانستان اطلاق شود .
عبدالله ریحان

>>>   کامنت دهنده سوم یک تن از مریدان مربع خباتثت یعنی امریکا و انگلیس و اسرایل و عربستان است که خبر از فساد عمیق در انگلیس ندارد و خیال میکند در انگلیس قانون حاکم است. این خوشخیال خبر از فساد جنسی عمیق در پارلمنت و در دولت خبیث انگلیس ندارد. اراجیف نامربوطی هم درباره ایران نوشته کرده که صرف کار یک مزدور 2 دالری است. مردم منطقه خصوص مردم سوریه و عراق عاشق ایران استند چون از داعش جلوگیری کرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است