تصمیم پارلمان قابل دفاع است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۲    ۱۳۹۶/۸/۹ کد خبر: 140855 منبع: پرینت

تصمیم مجلس نمایندگان مبنی بر رد فرمان اشرف غنی در رابطه به «قانون ثبت احوال نفوس» در خور تحسین و قابل دفاع است.

اشرف‌غنی چندی پیش در یک اقدام کاملا قوم‌گرایانه و خلاف قانون، قانون توشیح‌شده‌ ثبت احوال نفوس را قبل از اجرا‌یی‌شدن تعدیل کرد. این اقدام خلاف قانون ارگ، افزون بر آن‌که بر مصالح و همگرایی اقوام با هم برادر نمی‌باشد، شکاف‌های قومی را بیشتر می‌ساخت و اقوام را در برابر هم قرار می‌داد.

ذکر «ملت» و «ملیت/قومیت» در شناسنامه‌های برقی، در کشوری که تنش‌های شدید قومی را پشت سر گذاشته، می‌تواند عواقب و پیامدهای ناگوار داشته باشد. طرح یک‌رنگ‌سازی هویتی، نه‌تنها یک خیانت بزرگ برای افغانستان متکثر و چندرنگ است بلکه به‌لحاظ تاریخی هم یک تلاش ناکام و بی‌نتیجه است.

نمایندگان مردم در شورای ملی با درک همین موضوع، تصمیم گرفتند تا هیچ یک (نه ملیت و نه ملت) در روی شناسنامه‌های برقی درج نگردد اما عوامل قوم‌گرا، بی‌ریشه و نفاق‌افگن که بقای خود را در تقابل اقوام می‌بینند، یکبار دیگر به قانون نافذه‌ کشور دستبرد زدند و در یک اقدام فراقانونی، ماده ششم این قانون را تعدیل کردند که خوشبختانه این عملکرد فراقانونی اشرف‌غنی، از سوی نمایندگان از اعتبار ساقط گردید.

این اقدام مجلس نمایندگان گامی بزرگی در راستای عملکردهای فراقانونی ارگ و نهادینه‌سازی حاکمیت قانون در کشور می‌باشد و از آن استقبال می‌کنیم.

حسیب معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس نمایندگان
شناسنامه های برقی
نظرات بینندگان:

>>>   این "تصمیم" پارلمان کثیفترین اقدام طوی.. است که در طول موجودیت خود انجام داد.

>>>   در موجودیت قانون انهم قبل از بکار گیری از ان فرمان تقنینی ریس جمهور کاملا نادرست و خلاف قانون در کشور است فرمان تقنینی ریس جمهور که بخواست اسماعیل یون و جمعه خان همدرد و عبدالاحد احدی ریس افغان ملت و خانم یون نماینده قوم پشتون و از جمله قومگرایان و چند تن دیگر در ارگ بر خلاف قانون توشیح شده انهم توسط شخص اشرف غنی احمدزی اصدار چنین فرمانی غیر قانونی و اصولی خود ثابت میکند که ریس جمهور با حلقه فاشیستی همکار بوده و با این عمل اتحاد واتقاق ملت را خدشه دار میکند وکلای مردم بادرک درست و جلوگیری از تقابل وجدایی مردم دوباره همان قانون توشیح شده قبلی را یکبار دیگر به اکثریت ارا مورد تایید قرار دادند اما اکنون دولت از یکطرف از طریق ریاست توزیع شناس نامه های برقی و ریس سنا اقای مسلم یار می خواهد تاهمین قانون را در کشمکش قرار دهد و و جنجال ها رابرجسته تر کند وبا اینکار ارگ ریاست جمهور فاتح قانون در کشور باشد و بجای ان زور و سرتنبگی را جایگاه قانون سازد .

>>>   بیشک والله
پارلمان بالاخره کمی به آبرو و حیثیت خودش نگاه کرد و آن را حفظ کرد.

>>>   طوی.. باز بر طبق عادت "ریخ"!! زد!!

>>>   مردم باید بداند که در طویله خانه همه حیوانات وحشی همه از خر و ګاو و خرماده و ګاوماده ساخته شده است اګر مردم اختیار خود را به این خر های دزد میدهد بداند که خود انسان نیست و در انسانیت ایشان شک است. در پارلمان یعنی .....


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است