یک تصمیم درخور ستایش از مجلس نمایندگان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۳    ۱۳۹۶/۸/۹ کد خبر: 140832 منبع: پرینت

مجلس نمایندگان فرمان تقنینی رییس جمهور غنی را با اکثریت آرا رد کرد.

روز دوشنبه 8 عقرب 96 مجلس نمایندگان، فرمان شماره 243 رییس جمهور غنی را که در ماده‌های چهارم و ششم قانون ثبت احوال نفوس تغییر ایجاد کرده بود، با اکثریت آرا رد کرد.

قانون ثبت احوال نفوس به تاریخ 11 جدی 92 از سوی پارلمان کشور تصویب شد و به تاریخ 10 قوس 92 از سوی رییس جمهور توشیح گردید اما بعداً در اثر تلاش یک عده افراد قوم‌گرا از جانب رییس جمهور فرمان تقنینی صادر شد و با تغییر ماده‌های چهارم و ششم قرار شد کلمه‌ "افغان" و قومیت افراد در شناسنامه درج گردد.

فرمان تقنینی رییس جمهور غنی از همان ابتدا از سوی کارشناسان مسایل حقوقی مورد نقد و صلاحیت حقوقی آن زیر سوال قرار گرفت. افزون بر این گفته شد که درج قومیت افراد، باعث بروز تنش‌های قومی بیشتر در کشور خواهد شد و امنیت جانی مردم را تهدید خواهد کرد.

مطابق فیصله‌ روز دوشنبه 8 عقرب 96 مجلس نمایندگان، معلومات مندرج در شناسنامه‌ اتباع کشور، به قرار ذیل خواهد بود: جمهوری اسلامی افغانستان، وزارت داخله، تذکره‌ تابعیت، نام، نام خانوادگی، نام پدر، نام پدرکلان، تاریخ ولادت، دین، محل سکونت اصلی و فعلی.

با توجه به اینکه ابعاد کارت شناسایی کوچک است؛ به باور یک عده همین معلومات هم زیاد است و لازم نیست که برخی از این معلومات، مانند: محل سکونت اصلی و فعلی، دین و نام پدر کلان افراد درج شناسنامه گردد.

مسعود حسینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شناسنامه برقی
تذکره
نظرات بینندگان:

>>>   حسینی آغا!
اگر تعصب چشم تانرا کور نساخته این تصمیم طو.. مایه ننگ و شرم در تاریخ افغانستان است!!!!!
به پاسپورت سیاسی این دزدان بیسواد مراجعه کنید در مقابل Nationality شان کلان نوشته شده "افغان".
در قانون اساسی افغانستان با وصف تمام توطیه های همین گوساله ها و وطنفروشان و جاسوسانی چون کرزی و غنی بیش از 11 مرتبه کلمه مقدس افغان برای باشندگان افغانستان به کار رفته است‍‍!!!!

>>>   غنی یک بار امضا کرد همان اعتبار دارد و بس.

>>>   نام افغان منحیث نام شهروندان کشور با جعل، ریا، و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند قومپرستان پشتون آن وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ افغان، اوغان، پتان، همه نام های مترادف برای قوم پشتون هستند، و با هویت دیگر قوم های ساکن اصلی این دیار هیچ ارتباط ندارند۰ تحمیل نام و هویت یک قوم بالای قوم های دیگر خیانت ملی است، و خاموشی علیه آن هم بُزدلی و خیانت ملی میباشد۰
خلاصه اینکه واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰

>>>   این چه نذکره ای است.
چه شد ملیت ؟ چیزیکه در تذکره های سابق است.
شرم کنند که خود را سیاستمدار میگویند و شرم میکنند از نام بردن ملیت شان.
لعنت بر شما اگر ملیت ها درج تذکره نشود این کشور قابل زیست.

>>>   بایددر تذکره ملیت هرقوم ذکرگردد تا کسانی که همیشه مرتکب جنایت ملی و بین لمللی قرار دارد طعنه اش به روخ دگر اقوام کشیده نشود هر کس باید با هویت خود زندگی کند.

>>>   غنی بخاطر اهداف قومی و سمتی دست به بی قانونی و تقلب میزند. بالای قانون پاس شده و توشیح شده به فرمایش یون شادی باز فرمان تقنینی صادر میکند، آنهم غیر قانونی.
خود غنی کوچی عامل تمام بی نظمی ها و کشمکش ها است.

>>>   تصمیم مجلس نمایندگان واقعاٌ تصمیم ملی است نگذارید تا قوم گرایان نفاق و تفرقه میان شهروندان افغانستان بنام این و آن خلق و خود امتیاز نصیب شوند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است