دیورند از حیثیت تا توهمِ پشتون
خط دیورند در همان صد سال قبل پایان یافت و اگر اکنون بدل به حیثیتِ افغانستان شده ریشه در توهم رهبران پشتون سلطه طلبی دارد که چهل میلیون پشتون پاکستان و نیروی طالبان را ذخیره قومی می دانند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۳    ۱۳۹۶/۸/۷ کد خبر: 140692 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،اقلیتی قبیله گرا که خط دیورند را حیثت افغانستان می دانند دهه هاست شکنجه ای سیستماتیک را بر ملت روا داشته تا ویران کننده تر از هر دشمنی برای افغانستان باشند و حال سوال این است که اگر مدعیان، اسناد معتبری در اختیار دارند چرا برای پایان دادن به معضل دیورند از مجرایی قانونی وارد نمی شوند؟

آنچه سبب شده است که خط دیورند بدل به مسیله ای گنگ شده که مردم از چون و چرایی آن در ابهام به سر برند ریشه در سیاست پشتونیزمی دارد که با جنگ و خون به اهداف خود دست خواهند یافت، طی روزهای گذشته حصارکشی مرزی پاکستان سبب تنش های میان نظامیان این کشور و برخی باشندگان مرزی افغانستان شده است و بار دیگر دیورند را بر سر زبان ها آورد.

اگر مرز مشخص میان افغانستان و پاکستان وجود داشت دیگر از طالبان گرفته تا شبکه حقانی به راحتی میان دو کشور در گذر نبوده و قوم پشتون خود را حاکم بلامانع قدرت افغانستان نمی دانستند زیرا رهبران این قومیت با استفاده از نیروی طالب و قوم های رانده شده پاکستان به دنبال قدرت جمعیتی می باشند.

در این میان، اکثریت مردم افغانستان در هاله ای از ابهام در خصوص دیورند قرار دارند و بارها با این سوال مواجه شدند که چرا دهه هاست در بدل مرزی که از منظر جهان مورد قبول می باشد باید هزینه های گزاف مالی و جانی پرداخت کنند؟.

اینکه حکومت های کرزی و غنی با پافشاری مانع کوچک ترین گام ها برای حل خط دیورند می شوند و این معضل را به کلاف سردگرمی بدل کردند بیش از آنکه بر مبنای سند تاریخی و معتبر باشد در راه حفظ منافع سلطه طلبانه پاکستان است.

جنجال بر سر این مرز برای پاکستان از همه سو سراسر منفعت و سود می باشد، از یک طرف، جهان این خط و ادعای پاکستان را به رسمیت می شناسد و از جانب دیگر، رد آن از طرف حکومت افغانستان دلایل کافی برای شدت بخشیدن به تروریسم و جنگ را توجیه می کند.

و حال که رهبران پشتون تمامی راه ها برای حل معضل دیورند را از میان می برند باید پاسخ گو باشند که در صورت واگذاری مناطق آن سوی مرز، چگونه و بر اساس چه برنامه ای، چهل میلیون پشتون پاکستانی را در افغانستان ادغام خواهند کرد؟

در حالی که قومیت های پاکستانی که برای این رهبران ذخیره های قومی محسوب می شوند از ناسازگارترین هایی بودند که عبدالرحمان خان برای رهایی از بار زیان های وارده به افغانستان به قبول این معاهده رضایت داد.

توهم های قومی رهبران سلطه طلب با رویای کشوری پشتونیزم سبب تحمیل جنگ و خون بر میلیون ها باشنده کشوری جنگ زده و مملو از گروه های تروریستی شده است که با مرزهای بی سرنوشت رها شده اند.

پاکستانی که از حکومت قوی و ارتشی قدرتمند برخوردار می باشد هیچ گاه در مقابل خواست عده ای ناتوان از حفظ امنیت کشور خود، عقب نشینی نمی کند و همچنان که تنش ها بر سر مرز دیورند برای اسلام آباد سود آور است به جهان نشان می دهد که منافع این کشور در برابر افغانستان مورد تهدید قرار گرفته است.

و همچنان که چهار دهه از جنگ و خونریزی در کشور می گذرد، مردم دهه هاست تاوان قبیله گرایی عده ای از رهبران را می پردازند تا آنجا که هیچ سیاستمداری توان به چالش کشیدن ادعای دیورند را ندارد زیرا کورکورانه به مانند حیثبت با آن برخورد می شود.

خط دیورند در همان تاریخ صد سال قبل پایان یافت که باید به عنوان مرز رسمی مورد قبول قرار گیرد تا دیگر پاکستان توجیهی برای سیاست خصمانه خود نداشته باشد و اگر همچنان رهبران پشتون مصرانه خط دیورند را رد می کنند، همه پرسی می توانند کشور را از سلطه جویی و توهم ها رها کند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
پشتون ها
نظرات بینندگان:

>>>   من راه کارهای زیادی برای پایان جنگ و همینطور رهایی از دست پشتونها دارم که در فضای مجازی به راحتی قابل بیان نیست من زمانی راه کارهایی که میدانم رو بیان میکنم که از هر قوم محترم کشور خراسان عزیز بجز پشتونها یک نماینده جوان و تحصیل کرده به دور از تعصب نژادی که دید انسانی داره انتخاب و معرفی شود من راه کاری برای رهایی از پشتونها دارم که اگر عملی بشه حتی متوانیم از بابت رهایی از پشتونها ملیونها دلار پول در آورد و پولش رو هم خرج مردم کشور رنج دیده ام کنیم البته اگه عملی بشه و محاسباتم درست از آب در بیاد

>>>   خداوند(ج) میفرماید:
من شما را به گروه ها و اقوام و ملیت ها تقسیم کردم تا یکدیگر را بشناسید.
انگلستان میگوید:
من این ملیت ها و قوم ها را در ممالک تقسیم کردم، تا در کله یکدیگر بزنند.
علمای هوش مصنوعی و روبات ها میگویند:
ما روبات ها وهوش مصنوعی بدون نژاد و ملیت و مملکت می سازیم که از توانایی های به مراتب بزرگتر فزیکی و جسمانی و عقلی ،نظر به انسانها برخوردار هستند و بدینصورت به موجودیت انسان در روی زمین، نقطه پایان میگذاریم.

>>>   همه ما و شما میدانید که کشور ما افغانستان سرشار از سیاستمداران راست، چپ کل و کور است. موضوع چهل سال جنګ برسر دیورند نه بلکی برای رسیدن به حریقه قدرت میان اقوام ساکن بوده و تا هنوز ادامه دارد. برای رسیدن به چنین هدف نه مردم مطرح است و نه هم اسلام ولی وسیله بوده برای رسیدن به اهداف.
اگر فرض کنیم که نظریه شما را مردم و دولت قبول کند. شما و یاکسی دیگر میتواند تضمین دهند که دیگر مشکل جنگ و امنیت حل گردد و یا حد اقل بهتر گردد.
به نظرم بهتر خواهد بود تا برای بقأ این کشور دست به دست دهیم و اول مشکلات داخلی بدون موضوع دیورند را حل نمایم سپس درمورد موضوع دیورند و همه پرسی آن تصمیم اتخاذ نمایم.
هزاران سال باهم زیست وزندگی کردم از این پس نمیشود، جرا ؟
چرا به جای اینکه یک چاره و راه حل برای مشکلات موجود دریابیم در صدد بدترشدن اوضاع هستیم؟
و صدها چرا دیګر؟
شریف

>>>   فکرمیکنم بسیارسوخت کردی که اینقدرپشتون پشتون واقلیت گفتی خداکند به این نوشته ها کمی تشنگی ات رفع شده باشد ومن برایت میگویم برخیز که صبح شده بالایت ناوقت نشه
هرکس حق دارد ابراز نظرکند ووارد شدن به حریم یک قوم بکلی غلط است بنظرم کسیکه نظریات قومی میدهد تفرقه انداز است وما هرگز تفرقه انداز رااجازه نمیدهیم که بالای یک قوم بتازد فهمیدی ؟

>>>   خط دیورند خط تاجکستان با روس نیست!!!!!

>>>   او مردم افغان هشوشیار باشید طرح جابجایی و کوچ اجباری پشتون کوچی ... از طرف پاکستان با تعداد معین قوم گرای مانند شکوریه بارکزی همایون طاقت و غنی احمدزی صورت می گیرد.

>>>   او مردم بیدار باشید این طرح جابجایی کوچی ... طرح پاکستان است و کوچ اجباری یک قوم خاص پشتون ... به نقاط کشور ما شروع شده است.

>>>   حقا که راست ګفتي امروز واقعا قوم پشتون از هر نګاه محروم اند و امتیاز شان به چند شکم ګنده ... می رسد ولی ولس بی دفاع پشتون بی رحمانه و ظالمانه محروم و مظلوم قرار ګرفته اند، بر علاوه، ظلمي که از طرف سیاستمداران خود فروخته پشتون در حق قوم پشتون میشود، اذهان عامه را طوري طراحي کرده است که بین اقشار پایین جامعه ی پشتوني، تزاد بین پشتون و غیر پشتون رو به رشد برود، ورنه هیچ پشتون عادي با غیر پشتون دشمني ذاتي ندارد. به امید روزيکه یکسره بدون رهبر(رهبر خود فروخته) شویم.
شعیب-فراه

>>>   کرزی به میخ وهم به نعل میکوبد وقومها را دربین خود به جنگ می انداخت.

>>>   مــشــكل اصلي بدبختي اقوام افغان يا بشتون در دوطرف مرز باكستان است وباكستان سيست دارد كه كابي سياست اسرائيل است من مشابهت هاي اين دوكشور را ذيلا نشان ميدهم :
کشور پاکســـــــــتان و کشور اسرائــــیــــل
1 – اسرائیل وپاکستان هردو در سال 1947 تشکیل شدند گرچه اسرائیل در 1948 رسمی شد اما تهدابش در همان 47 گذاشته شــــتد .
2-در زمان عضویت به سازمان ملل متحد به عضویت هردو مخالفت های موجودبود
3 – هردو به اساس تعصبات دینی تشکیل شدند پاکستان بنام اسلام از هند جداشد واسرائیل به اساس یهودیت تشکیل گردید
4 - در پاکستان تعداد مسلمانان از خاک هند کوچیدند وبه خاک پاکستان جاگزین شدند وهزاران تن کشته شدند5 – اسرائیلی ها هم از کشورهای مختلف به موقعیت فعلی کوچیدند وجابجاشدندکه تاحال نتانیاهو ار یهودی های فرانسه کیف و روسیه می خواهد به اسرائیل برگردند
6 – اسرائیل وپاکستان هردو سلاح هستـــــــــوی دارند
7 _ در رهبری هردو کشور نظامیان سهم عمده داشته اند :دراسرائیل : جنرال موشیدیان جنرال اسحق رابین جنرال آریل شارون هرکدام سهم بزرگی درسرنوشت جنگ ها وساختار اسرائیل داشتندچنانچه شارون به بولدوزر وقصاب شهرت یافته بوداو انقدر ظلم درحق فلسطینی ها کرده بود که درهمین دنیا هم جزایش رادید طوریکه درسال 2006 به کمارفت ومدت هشت سال دوام کرد در 2014 فوتشد و در لحظه قراردادن جنازه شارون درون قبر، تمام منطقه با صدای مهیبی شروع به لرزیدن کرد به طوری که مراحل دفن به علت وحشت حاضرین، برای دقایقی متوقف شد. پایگاه های زلزله نگاری جهان، وقوع زمین لرزه ای به قدرت سه و نیم ریشتر را ثبت کردند و نکته جالب آنکه، مرکز زلزله، منطقه دفن شارون گزارش شده است. اسحق رابین در شهر تل‌آویو ترور شد موشیدیان در جریان جنگ بود که به اثر برخورد گلوله به شیشه دوربینی که در حال نگاه کردن ازآن به مواضع دشمن بود، چشم چپش را از دست داد همینطور جنرالان پاکستانی مانند مارشال ایوب خان .جنرال یحیی خان . جنرال موسی خان و ضیا الحق درطول تاریخ شش ونیم دهه پاکستان بیش از سی سال قدرت را در اختیارخود داشتند درپاکستان جنـرال یحیی به اثر فشار مردم پاکستان از صحنۀ سیاسی کنار رفت و جنـرال نیازی بعد شکست ازهند روی این علت به تقاعد سوق داده شد که تفنگچه کمری خویش را طور دودسته به رهبر اردوی هندوستان جنـرال جگجیت سنگهـ به علامت تسلیمی تقدیم کرده بود و بیرق پاکستان را به پیشگاه بیرق هندوستان به زمین گذاشته بود وبدین ترتیب تحقیرتاریخی را نصیب پاکستان ساخت جنرال ضیــــا الحــــــق به اثرسقوط هلیکوپتــر جـان داد.
8-هردو قسمت بزرگ از خاک همسایه خودرا با خود دارند پاکستان از سده قبل بخش از اراضی افغانستان را که انگریزها به اساس معاهده دیورندجداساختند در تصرف دارد با هند در مسئله کشمیر مشکلات داغ دارد اسرائیل نخست سرزمین های فلسطینیان را غصب وبعد در طی جنگ های شش روزه ویوم کیپور و دیگرجنگ ها سرزمین های جنوب لبنان جزیره های صنافیر و تیران این مناطق شامل کرانه غربی، نوار غزه و بیشتر بلندی‌های جولان اراضی فلسطینی یا مناطق اشغال شده فلسطینی می‌شود. اسرائیل شرق بیت‌المقدس را طبق قانون بیت‌المقدس ضمیمه خود کرده است. قسمت های از خاک سوریه را نیز تصرف کرده است
9– هردو از غرب حمایت میشوند ومنبع جنگ وخشونت در منطقه خود هستند
10– هردو سازمان استخباراتی قوی دارند موساد در اسرائیل و آی اس آی در پاکستان
11- هردو کشور زمانی تحت تسلط انگــــریز بوده اند پاکستان پیش از آزادی هندبریتانوی و اسرائیل الی 14 می 1948 زیرقیمومیت انگـــــــریزبود
12 - هردو کشور راه بحری را بروی همسایه خود بستـــــه اند
13 – هردو کشور در ترور وانفجار در کشورهای همسایه خود خیلی وجه مشترک دارند مثلا پاکستان در هوتل تاج محل تاریخی هند باعث کشته شدن چندین هندی شد درافغانستان صد ها انتحاری وانفجار وتخریب همه داشته هارا هدف قرارداده است ودراسرائیل یک گروه تروریستی یهودی موسوم به Lavon Affair در بمب گذاری در مصر و افشای ماجرا منجر به یک رسوایی بزرگ شد ترور یاسر عرفات با ماده کیمیاوی ترور رهبر معنوی حماس وکشتن همه روزه جوانان فلسظینی
14 – اسرائیل بعد از تاسیس سه بار با همسایه هایش جنگید در 1956 در 1967 در 1973
15 – پاکستان هم سه مراتبه با همسایه اش جنگید وهرسه مراتبه شکست سخت خورد در1965 در 1971 وتجزیه شد
16- شباهت دیگر این دو کشور: ایجاد اسرائیل در 14 مـــی ایجاد پاکستان در 14 آکست
17 – اسرائیلی ها میگویند در المان وزمانی در فرانسه تلفات زیادی دیده اند در پاکستان در زمان ایوب خان به اثر یک سونامی 500 هزار تلفات بر آنها وارد شد وهمچنان درموقع جدائی از هند
18 – در سال 1969 گلدامایر که یک زن بود صدراعظم اسرائیل شد ودر پاکستان زن دیگری بنام بی نظیر بوتو صدر اعظم شد اسرائیلی ها در زمان جنگ با اعراب گلدامایر را مقصر مصارف زیاد ومجرم دانستند در پاکستان به اساس اطلاع دولت لهستان در یک قرارداد هشت هزار تراکتور بی نظیر وزرداری مبالغ هنگفتی رشوه برای عقد قرارداد اخذ کرده بودند محکمه پاکستان زن وشوهر را به پنج سال زندان وپرداخت هشت ونیم ملیون دالر مجازات کرد که باعث شد بی نظیر تنها در انگریز زندگی کندو چون شوهرش زرداری درزندان پاکستان بود او یک سگ کلان را باخود نگهداری میکرد که از طریق تلویزین ها هم دیده شد گلدامایر رهبر حزب کارگر اسرائیل شد وبینظیر رهبر حزب مردم پاکستان
19 - درهردو کشور تعصبات وتبعیضات قومی شدید وجوددارد در اسرائیل اقلیت عرب را به دیده بیگانه می بینند و آنهارا تحقیرمیکنند مثلا بعد از انتخابات نتانیاهو گفت :عرب ها به مثل رمه رای میدهند در پاکستان ساکنین بلوچستان از حقوق شان محروم اند گاز سرمایه طبعی شان هست به اسلام اباد وپنجاب وسندانتقال داده میشود اما زندگی بلوچها به همان حالت سده های قبل ادامه دارد وبرای استقلال یا خودمختاری هزاران کشته اعدام مفقود الاثر داده اند آنها میگویند زمان استقلال پاکستان از هند بلوچستان به مدت یکسال بحیث کشور مستقل بود بعد حکومت اسلام اباد با نیروی نظامی استقلال شان را ساقط وتحت سیطره خود در اورد حتی درزمان شاه ایران طیارات جنگی آن ها یکجا باطیارات پاکستانی در سرکوب بلوچ ها سهم می گرفتند همچنان اقلیت شیعه پاکستان همیشه درانجا مظلوم واقع شده اند
20 – اسرائیل وپاکستان هردو با همسایه های خود رابطه سرد ودشمنانه دارند پاکستان با افغانستان هند واخیرا درجانب داری از عربستان واشتراک در بمبارد یمن سردی روابطش با ایران بیشترشده اسرائیل با لبنان سوریه مصر ومخصوصا فلسطین روابط خصمــانــه دارد ودیگر اینکه پاکستان درخفا با اسرائیل رابطه ودادو گرفت دارد که بارها ازطریق رسانه ها نشرشده بنا اگر ما پاکستان را اسرائیل خطاب کنیم بجا است چون خیلی در عمل مشابه یا برادران دوقــــلـــو هستند
راســــتـــــگو

>>>   با سلام هدف پاکستان و آمریکا کشتن هر چی بیشتر پشتون ها است پاکستانی ها فقط هراس تز همین مردم دارند همین مردم بودند که بالای پاکستانی حکومت کردند لهذا پروژه طالب وداعش فقط برای از بین بردن مردم پشتون است وبس با از بین بردن این مردم سر بلند و با شهامت پاکستان میخواهد به اهداف شوم خود برسد متاسفانه که در داخل افغانستان هم یک تعدادمردم ما که درک سیاسی ندارند طالب را به قوم پشتون نسبت میدهند که چنین نیست طالب دشمن پشتون است
شیراحمد از هرات

>>>   سلام برشما تحلیل گران سیاسی کشور:یک فکاهی بگم.همیشه پشتون ها میگن دیرمی فهمیم که تابه حال نه فهمیده است:بخاطر چی اینقدرتلفات میدن همیشه شعارشان(جهاد کردن )است .به سوادوپشرفت کشو رکه نمی اندیشد:این جاست که دوشمنان ازاحساسات اینها استفاده شایان نسیب شان میشود وکیف میکنه

>>>   با سلام !
نظر مدبرانه و خیلی دقیق محترم راستگو صاحب را به خوانش گرفتم که خیلی ها قابل دقت است .نخست برای جناب راستگو صاحب یک خسته نباشید عمیق تقدیم نموده و یک نکته را به ادامه صحبت هایشان می افزایم اینکه اسرائیل و پاکستان نقش ژاندارم منطقه را برای بی ثبات کردن خاور میانه به عهده دارند که در این سیاست اسرائیل یک مترسک برای ممالک عربی سرشار از منابع نفتی شده است و هر چند گاهی ممالک نفت خیز عربی برای تجدید ماشین جنگی خود پس انداز ها و ذخیره های پولی خودرا دو دسته تقدیم غربی ها مینمایند . اما پاکستان برای نا امن ساختن منطقه متعهد است تا پروژه های مانند کاسا 1000 ، تاپی ،مس عینک وآهن حاجی گک را نگذارند که به کام کشور های شرقی رقم بخورد .و هم دها سخن و راز های سربسته دیگر درایجاد ، حمایه ، تسلیح و تجهیز افراطیون این دو کشور وجود دارد . در مورد سر کوبی آشکار و پنهان پشتون های هردو طرف خط دیورند سیاست آشکار خود پاکستان است تا پشتون های هردو طرف خط به خواری و زاری زنده گی نموده از تعمت سواد و از امتیارات باز سازی ، انکشاف و ترقی بهره مند نشوند که در بلند مدت از حقوق حقه خود و مردمان در بند کشیده بلوچ دفاع کرده نتوانند .
خاوری از مزار شریف

>>>   تبصره دو ستان درین بحث بسیار وطنی و برادرانه بود تشکر

>>>   را ستګو صا حب !
۱۰۰٪ راست ګفته اید آفرین به تفکر تان با شما همنظر استم و عین حرفها را در بسیار جا هها من نیز با ز ګو کرده ام . در پا کستان ( اسراییل جنوب اسیا ) یک جنرا ل... دیګری را فراموش کرده اید بنام جنرال ټکا خان که فر ما نروای پا کستان شرقی یا بنګله دیش امروزی بود و در جنګ جدایی قریب یکصد هزار بنګا لی را شهید سا خته بود . بلو چستان در ۲۸ می ۱۹۴۸ با زور شا مل پا کستان امروزي شد و در سال ۱۹۶۹ ایا لت سوات طی توافقنا مه ۳۰۰ ماده یی شا مل پا کستان ګردید و و پا کستان از ان موافقتنا مه ۲۹۹ ماده را زیر پا نموده است تا حال . رهبران قد آور بلو چستان و پشتو نخوا را که اندک مخا لفت نشان بدهند با پنجا ب سر به نیست می کند مثل عبد الصمد خان اچکزی و نواب خیر بخش مری و نواب اکبر بګټی و غیره .
خو شحا ل لغما نی

>>>   واقعیت آن است که پشتون هابیش از مقدارحضورشان درافغانستان نقش آفرین هستند.اگرامنیت برقرارمی شودویااگرناامنی ایجاد میشودنقش اول را پشتون ها دارد.درارگان های دولتی نیزپشتون ها بیش ازمقدارنفوس شان حضوردارند ...

>>>   به نظرمن همین پشتونها ... باید سر عقل بیایند و نگذارند حاله دست کسی شوند چون هرکس که آمد یک رهبر بی سواد را پیش نمود و به ... گفت اورا بابای خود قبول کنید بعدآ پشتونها آنهارا گذشته از آنکه بدانند ان شخص کیست و چه منصب دارد ازاینکه پشتون است اورا بابا خطاب میکنند ... اگر میخواهند از این معضله خارج شوند باید مفکوره پشتونیزم را سر دور سازند در غیر آن این مفکور این قومرا نابود خواهد کرد.

>>>   پشتونها واقعاً که قربانی سیاستهای شوم امریکا، و جنگسالاران داخلی کشور هستند
خراسانی

>>>   توطیه خیلی عمیق داخلی وخارجی بکارگرفته شده تا پشتون ها با هم متحد ویک پارچه نه شوند.
قادری

>>>   (یک ضرب مثل است که بلای درخت بی ثمر کسی سنګ وارنمیکند) قوم پشتون به واقیعت که یک قوم هست پاکستان وامریکا ازشان ترس وهراس دارد اهداف که پاکستان وامریکا درپیشروی دارد یګانه قوم که جلوشان ګرفته میتواند قوم پشتون هست. درافغانستان هم اګرفرض کنیم که پشتون ها محروم ترین ملیت محسوب میګردد بایدګفت که (اګرپشتونها به هراندازه محروف وضعیف باشد ،کشته شود،ازهمه مزایا زنده ګی بیهره بماند بازهم سردار ملیت های افغانستان هست وحکمروایی امورافغانستان دردست شان بوده ،هست ومیباشد) درطول تاریخ افغانستان شرایط امنتی افغانستان درحالت تعادل نمانده ویکسان نبوده ازاینکه مدت ۱۴سال ګزشته قوم پشتون موردهدف قرارګرفته شده شاید دراین نزدیک ها دیګری اقوام هم به سرنوشت پشتونها ګرفتارشود مثلا قوم هزاره که جدیدا موردهدف ګرفته شده درولایات شمال وجنوب وشرف وغرب افغانستان افرادقوم هزاره توسط افراد ناشناس اختطاف میشود که مثال های شان هم باید ګفت که درولایت زابل ،ارزګان ،غزنی،میدان وردګ ،بلخ ،فراه ودیګر ولایت میباشد چون این شروع فیلم است انتظاربکشیم که چندین نفردیګری موردهدف قرارمیګیرد. فقط وفقط هدف من ازتحریرفوق این بوده که در اصل هیچ طبعه افغان خشونت وقتل قتال رابه رضا ورغبت خود نمیخواهند ازجنګ همه اقوام متنفرهستیم ولی دست های بیرونی درداخل افغانستان وجود داردکه به اتش دامن میزند ودرمقابل این کارها یک تعداد مردم که تعصب درخاک شان اغوشته شده بالای اقوام نام های دورازانسانیت کرامی میګزارد همه ماوشما باید حس وطن دوستی وهمدیګری پذیری راداشته باشیم وباهم احترام متقابل داشته باشیم
((بهرام قل))

>>>   نوکر تمام اقوام افغانستان هستم خودم هزاره هستم دست تک تک افغان های دنیا را می بوسم
نوکر همتون احمد اشرفی نوشنق افغانی(آریانا افغان) از اردبیل

>>>   آرزو دارم بارديگر ژاكستان دربرابر هند بزرگ همچنان تحقير وپوزش به خاك ماليده شود بيرقش در مقابل بيرق هند بزمين بيفتد واخبارش را ازطريق افغان پيپر بخوانيم
( ر )

>>>   بـــــه بــــهـــرام قـــل :
نظرت خوبست اما چرا ژاكستان وامريكا از برادران پشتون ما بترسند چون هميشه آنها مهماندار خارجي ها هستند...

>>>   بــــه خوشحال لغماني !خــــــاوري !
از نظرات ومعلومات اضافي شما خوشحال شدم و براي تكميل نوشته ام ازانها استفاده ميكنم!
راستگو

>>>   بهرام قل بسیار جالب فرموده من یک نقطه را میخواهم اضافه کنم انهایکه در رکاب امریکا بودند وبه نابودی قوم پشتون خوشی میکردند بفهمند که خودی شان نیز نابود میشود

>>>   راستگو یک تحلیل بسیار خوبی کردید. تشکر

>>>   بعد از سالها زندگی در کنار پشتونها آخر نفهمیدم پشتونها افغان هستند و یا پاکستانی . طالبها اکثرشان از پشتونها تشکیل شده در اسلام آباد مقام پشتونها در مقابل پنجابی ها آنقدر ناچیز است که تمام کارهای جوالیگری ... به پشتونها داده میشود ولی در افغانستان پشتونها ریاست جمهوری را در دست دارند و مقامات عالیه موافق و مخالف دولت هر دو از قوم پشتون است ولی یک سوال در ذهن من پیش آمده چرا زمانی که در افغانستان بم ها انفجار میشه و کودکان و اطفال این سرزمین به شهادت میرسند طالبها با غرور میگویند کار ما بوده ولی در حادثه ای که در پیشاور اتفاق افتید و 130 طفل پاکستانی کشته شدند اینها پرچم انزجار علم کردند که گفتند این کار خوبی نیست و اسلام کشتن افراد بی گناه را مردود اعلام کرده،بسیار وقتها شده که احساس میکنم ممکن دست اسرائیل هم در پشت پرده ریاست طالبان دخیل باشد و حال که عربستان سعودی هم با حمله به یمن نشان داد اهدافش همان اهداف استکبار جهانی میباشد و قضییه کمک های مالی سعودی ها به طالبها گمان میکنم به زودی ها خبرهای پشت پرده ای از جریان طالبانیسم منطقوی و نقش باداران خارجی شان رو شود...الله اعلم
سید فرید هرات باستان

>>>   راســــتـــــگو بسيار مقايسه خوب!
گفته مى شود که اسراييل در منطقه شمالى پاکستان قوم و قبيله گمشده اسراييلى شهرک نشين شدند. آب دهن شان با پرداخت پول از سوى دولت يهود تمويل مى شود. بلى همي قوم طالبان را توليد کرد. هر دو دولت تفکر تعرضى و ساخت شهرکسازى در سرزمينهاى ديگر دارند. پاکستان با خود افغانها مناطق غير افغان نشين افغانستان را با ناقلين و کوچى تصرف مى کند.

>>>   هيچكس در ركاب امريكا ...نجنگيد چون در راس ركابيان هم عبدالحق از جلال اباد وكرزي از قندهار پاچازدران از پكتيكا ... داكترعبدالله از لغمان گل آقا شيرزي وهمين ها بودند وهمه برضد ترورست هاي مي جنگيدند كه كشور را براي پاكستان تسليم داده بودند و پاكستاني ها طالبان جاهل را تشويق مي كردند كه اين دنيا پايدار نيست به فكر انكشاف ترقي اين چيزها نباشيد اين ها كارشيطان است شما صرف مدرسه بسازيد وطالب ملا فارغ سازيد ريش هاي مردم را روزانه متركنيداز مامورين شصت ساله امتحان نماز ووضو بگيريد اما ما پاكستاني ها براي خود اتم ميسازيم راكت ميسازيم شفاخانه و دانشگاه ميسازيم تكنالو‍ي مي آموزيم !

>>>   آغای بهرام قل؟؟؟ به گمان من شما در کره مریخ زنده گی میکنید چون چیز های را که شما فرموده اید حقیقت ندارد.

>>>   بلی من خودم نفرخدمت و خادم یک صاحب منصب پشتون بودم و تا بحال نفرخدمت و خادم تمام پشتونها میباشم۰
بــــهـــرام قـــل

>>>   پشتون امروزه وسیله دست شده است و هرکه پشتون ها را مانند موتور گازشان می دهید و پشتون ها به راحتی سواری می دهند اما دیگر اقوام افغانستان تا جای را خوبتر است یعنی ملی گرایی را می فهمند اما ممکن است در عمل تا کنون اجرا نمی توانند.

>>>   در شورای ملی افغانستان مانند خانم شکریه بارکزی یک وکیل شریف و لایق وجود ندارد -اگرچه اونژادا پشتونست اما طرز تفکروهدف او خدمت بافغانستان است - شکریه تاجک وهزاره و ازبک را مانند پشتون می بیند وبرای همه یکسان خدمت میکند...شگریه یکزن مسلمان و یک افغان صادق است که برای اعتلای افغانستان حدمت میکند، نه برای یک قوم - شکریه میخواهد قانون انتخابات بخیر ونفع ملت افغان اصلاح شود، نه به نفع یک قوم تفنگدار- شکریه بادیگارد ندارد واز موتر دولت استفاده نمیکند- برای موفقیت شکریه بارکزی دروظیفۀ جدیدش موفقیت میخواهم . خداوند عادل است - خق وبه خقدار خواهد رسید - و من الله التوفیق

>>>   توطیه خیلی عمیق داخلی وخارجی بکارگرفته شده تا پشتون ها با هم متحد ویک پارچه نه شوند. یک ضرب مثل است که بلای درخت بی ثمر کسی سنګ وارنمیکند) قوم پشتون به واقیعت که یک قوم هست پاکستان وامریکا ازشان ترس وهراس دارد

>>>   همه ما افغان. برادر و برابر هستیم لطفا بحث تفرقه انداز بس کنید اگه وطن خود افغانستان دوست دارید جلوی طالبان وحشی ...و پاکستان جنایت که دشمنان اصلی افغانستان هستن وایستید. و از وطن خود دفاع کنید من پشتون ... تمام خانواده و فامیل هام در راهی دفاع ازوطن و ناموس. وطن جان خود را قربانی کرد..
حمید بغلانی

>>>   خداوند قومی را کی جهاد میکوند خوار نخاهد کرد این مهاجرتها و تلفاتها موقتی هست این قومی غیور دوباره جایگاهی خود را بدست خاهد اورد

>>>   وزارت خارجۀ اسرائیل تائید نموده است که دولت اسرائیل تحقیقات گستردۀ را جهت شناسائی قبایل پشتونهای افغانستان و پاکستان که اصلیت یهودی دارند آغاز نموده است.
سخنگوی وزارت خارجۀ اسرائیل به روز جمعه 15 جنوری 2010 به روزنامۀ لوفیگاروی فرانسه گفته است: دولت اسرائیل تحقیقات گستردۀ را جهت شناسائی قبایل پتان در افغانستان و پاکستان که یکی از ده قبیلۀ گمشدۀ یهودی اند از طریق تمویل مرکز تحقیقات ملی ممبی در هند رسماً آغاز نموده است. وی می افزاید از اینکه در شرائط کنونی گشایش چنین مرکز تحقیقاتی در افغانستان و پاکستان امکان نداشت، ما تصمیم گرفتیم که این تحقیقات را در هندوستان که اکثراً میزبان پشتونها می باشد راه اندازی نماییم. قرار است که این تحقیقات از سه ماه الی یک سال کامل را در بر بگیرد. .. تحقیقات ما قبلا در بخشهای ( ریشه یابی تاریخی، رسوم و عنعنات و تقارب در زبان ) تکمیل گردیده است. بناً این مرکز این بار نتائج تحقیقات خویش را از آزمایشات خون ( دی ان ای ) به دست خواهد آورد. تا کنون هزاران سی سی خون از قبایل پشتون افغانستان در منطقۀ مالهباد ولایت اتوراپردیش در شمال هند جهت آزمایشات جمع آوری شده است. بنا بر اظهارات سخنگوی وزارت خارجۀ اسرائیل، از لحاظ بیولوژی کارشناسان بیولوژیک اسرائیل تمام تلاش خودشان را به کار بسته اند تا ارتباط ژنتیکی میان پشتونها و یهودیان را به اثبات برسانند تا اینکه به این طریق مؤرخان اسرائیلی را یاری کنند که گویا پشتونها در اصل از ریشۀ یهودیان واسرائیلی ها اند. در این باره کارشناسان بیولوژی اسرائیلی در مرکز تحقیقات ملی ممبی از لحاظ ژنتیکی میان اسرائیلی ها و افرادی از قبایل پشتون آزمایشاتی را انجام خواهند داد و با توجه به نتایج این آزمایشات که گویا پشتونها از لحاظ ژنتیکی نزدیکترین ملت به یهودیهای سفاردیم ( یهودیهای شرقی ) می باشند و به این طریق می خواهند ثابت کنند که پشتون و یهودیان از یک نژاد هستند. روزنامۀ لوفیگارو در ادامۀ گزارش خود می افزاید: از مدتها قبل واضح بود که قبایل پشتون که در جنوب و جنوب شرقی افغانستان و در غرب و شمال غربی پاکستان زندگی میکنند همه از یک نسل اند و مربوط به قبایل گمشدۀ یهودی میباشند. این روزنامه می افزاید: همنوای کامل در رسوم و عنعنات، نحوۀ پوشیدن لباس، عادتهای خوانوادگی و امورات فرهنگی وجود دارد که این همه بیانگر این است که پشتونها این همه را از اجداد یهودی شان به ارث برده اند. این اولین بار است که وزارت خارجۀ اسرائیل رسماً تائید میکند که تحقیقاتی گستردۀ را در راستائی شناسائی اصلیت یهودی پشتونها آغاز نموده است که با این کار خود بر عمل کرد سازمانهای غیر دولتی یهودی که از سالیان درازی در جستجوی قبایل گمشدۀ یهود در قرن هشتم قبل از میلادی فعالیت داشتند مهر صحه گذاشت. مؤرخین اسرائیلی میگویند: موسی علیه السلام حین خروج از مصر با دوازده قبیله از قبیلۀ بنی اسرائیل خارج شده و در فلسطین مسکن گزین شدند که این دوازده قبیلۀ بنی اسرائیل به نامهای ( بنیامین، روبین، لاوی، یهودا، جاد، اشیر، زبولون، ساعر، یوسف، نفتالی، دان و شمعون ) یاد می گردیدند و از این جمله دو قبیلۀ آنها ( بنیامین و یهودا ) در جنوب فلسطین جا بجا شده که یهودیان امروزی از نسل آنها می باشند ولی متباقی ده قبیلۀ دیگر در شمال فلسطین جا بجا گردیدند که بعداً از آنجا به مناطق دیگر مهاجر شدند که سپس به نام قبایل گمشدۀ یهودی مسمی گردیدند. روزنامۀ لوفیگارو در تحلیل خود راجع به این مسئله میگوید پشتونهای افغانستان اکثریت در میان سایر قومیت های مطرح در افغانستان می باشند، همچنان نظریۀ اصلیت یهودی آنها در منطقه و در میان مردم به سطح قابل ملاحظۀ منتشر شده است، ولی تا هنوز کدام مطالعۀ علمی دقیق که ثابت کند که پشتونها در اصل یهود اند صورت نگرفته است اما اکثریت پشتونها ایمان دارند که آنها اصلیت یهودی دارند. حتی اخرین پادشاه افغانستان، ظاهر شاه، در جواب خبرنگار ایتالیائی در بارۀ نسبش گفته بود که من از قبیلۀ بنیامین یهودی هستم. سایت انترنیتی شبکۀ خبری العربیه نیز به بررسی این مسئله پرداخته و گزارش داده است که اسرائیل تلاش دارد حوالی 15 ملیون پشتون افغانستان را دوباره به دین آبائی شان – یهودیت – برگرداند که متاسفانه تا هنوز تعداد از قبایل پتان را یهودی ساخته و آنها را به اسرائیل مهاجرت داده است. همچنان این شبکۀ معتبر عربی زبان گزارش میدهد که در دهۀ هفتاد و هشتاد قرن بیستم سازمانهای یهودی فعالیتهای چشمگیری را در جهت کشانیدن قبایل پشتون افغانستان به آئین یهودیت از طریق استخدام و تربیۀ جوانان پشتون در بیروت، پایتخت لبنان و برخی کشور های غربی راه اندازی نموده بود. این شبکۀ خبری به نقل قول از برخی رسانه های اسرائیلی گزارش میدهد که سازمانهای یهودی توانسته اند برخی دانشجویان افغان در آن زمان ( مانند زلمی خلیل زاد، اشرف غنی احمد زی و انوارالحق احدی ) در بیروت را به دین یهودیت برگردانند. البته این دانشجویان کسانی بودن که بعدها پستهای مهمی را در حکومت کرزی به دست آوردند و زلمی خلیلزاد نیز شناخته ترین دپلومات امریکائی افغانی الاصل در افغانستان، عراق و سازمان ملل متحد ایفای وظیفه نموده است که خانم یهودی دارد. این سه تن از نخبه گان تحصیل کردۀ پشتون وظیفه گرفتند تا حس نشنلیستی پشتون ها را تقویه نموده و بعد برای پشتونها توضیح دهند که اصلیت آنها یهود اند و باید به اصل خویش برگردند. این جوانان در ابتدای گرایش خود به دین یهودیت بیشتر احساساتی بوده و تلاش داشتند که به طور آشکار دست به فعالیت زنند ولی بنا بر تجارب سازمانهای یهودی و مطالعۀ آنها از اوضاع منطقه به آنها تعلیمات داده شد که باید از مهارت خود کار گرفته و مطابق برنامه های که برای شان داده میشود رفتار کنند. آنها باید اوضاع منطقه را دقیق ارزیابی کنند. آنها باید بدانند که درموقعیت بسیار حساس قرار دارند، آنها در میان دشمنان سرسخت یهودیت ( ایران، پاکستان و عربستان سعودی ) قرار دارند. اگر آنها با همکاری اسرائیل و برخی سازمانهای غیر دولتی یهودی دست به فعالیت آشکار زنند به زودی از طریق دشمنان اسرائیل و یهودیت در ایران، پاکستان، عربستان سعودی و حتی اقلیت های قومی غیر پشتون درافغانستان سرکوب میشوند. همین بود که آنها رسماً گرایش خود به دین یهودیت را اعلان ننموده ولی فعالیت های عمدۀ را در این بخش مخصوصاً در قسمت تقویۀ حس نشنلیستی پشتونها و داعیۀ برتری آنها از سایر اقلیت های قومی در افغانستان انجام داده اند. همچنان چندی قبل سایت عربی زبان القدس العربی، چاپ لندن، در مصاحبۀ با داکتر جعفر هادی حسن، نویسندۀ برجستۀ جهان عرب و پژوهش گر مسایل یهود و یهودیت ( دارندۀ درجۀ دکترا از دانشگاه مانچستر بریتانیا در یهود شناسی و نویسندۀ کتابهای فرقة الدونمة بین الیهودیة و الاسلام، فرقة القرائین الیهود، الیهود الحسیدیم و پیدایش، تاریخ، عقاید، فرهنگ و عنعنات یهود ) به مسلمانان و عربها هشدار داده بود که متوجه باشند که اسرائیل به زودی افغانستان را توسط قبیلۀّ پتان تحت اشغال خود در خواهد آورد. وی در مصاحبۀ خود می گوید: پروسۀ یهودی سازی قبیلۀ پشتون در افغانستان از چندین دهه بدینسو جریان دارد و ما شاهد روزی خواهیم بود که رسانه های خبری گزارش گرویدن ملیونها تن از پشتونهای افغانستان به آئین یهودیت را در اثر تلاشهای همه روزۀ اسرائیل به نشر خواهند رساند. تعداد زیادی از سازمانهای غیر حکومتی در اسرائیل همین اکنون مصروف جستجوی قبایل گمشدۀ خود اند. آنها میگویند که قبایل گمشدۀ یهود در قرن هشتم قبل از میلاد توسط آشوریها اسیر گردیده و بعد در سراسر جهان پراگنده شدند ولی هنوز آنها عادتهای یهودی خود را حفظ نموده اند. از جمله عادتهای یهودی: تندروی، تعصب، نژاد پرستی ( پشتونوالی ) عدم احترام به حقوق زن، به فروش رسانیدن زنها، خشونت قبیلوی، به نکاح در آوردن خانم برادر بعد از مرگ وی، علاقمندی به قتل و کشتار، حفظ آداب و سنت های گذشتۀ خود از قبیل لباس، کلاه جالی، رقص عنعنوی مردان در مراسم خوشی ( اتن ملی ) و برتری طلبی قومی می باشد که درمیان قبایل پشتونهای افغانستان هنوز حفظ گردیده است. این پژوهشگر عرب می افزاید: سازمانهای یهودی از گذشته های دور سرگرم جستجوی قبایل گمشده اند، آنها قبایل گمشدۀ خود را در افغانستان، ایران، چین، هند و امریکائی جنوبی جستجو میکنند. تا کنون طبق آمار آنها قبایل پشتون در افغانستان و پاکستان شناسائی شده اند که اصلیت آنها یهود اند و بحث بالای کشورهای دیگر جریان دارد. اسرائیل با بهانۀ دریافت قبایل گمشدۀ خود میخواهد اسرائیل کبرا را از رود نیل در مصر الی دریای فرات در عراق که پلان ستراتیژِیک آن کشور است تشکیل دهد. یکی از حاخامهای ( رجال دین ) یهود بنام آبیحل در کتاب خویش تحت عنوان قبایل گمشده میگوید که تعداد آنها به 100 ملیون نفر خواهد رسید. داکتر جعفر هادی حسن در ادامه می افزاید: اسرائیل نهایت تلاش دارد تا قبیلۀ پشتون در افغانستان را که نفوس آنها تقریبا 15 ملیون تن می باشد به دعوای اینکه اصل آنها یهود اند به آئین یهودیت برگرداند. تا کنون ده ها نهاد وسازمانهای یهودی تماسهای متعددی با سران قبایل و رهبران پشتون که در دو طرف مرز افغانستان و پاکستان قرار دارند انجام داده اند وهمچنان ده ها جلد کتاب یهودی را به زبان پشتو ترجمه گردیده و در آنها از اصالت یهودیت پشتونها و خصوصیت یهودی آنها توضیح داده شده است. همچنین در این کتابها توضیح داده شده است که پتانها نسب شان بر میگردد به ( افغان بن شاوول ) که در تورات از شاوول منحیث اولین پادشاه یهودی در سرزمین فلسطین نامبرده شده است. باید یاد آور شد که سازمانهای یهودی ( مانند سازمان عامی شاب – بازگشت ملت ) توانسته اند عدۀ از افراد قبیلۀ پشتون را به دین یهودیت برگردانده و آنها را به اسرائیل مهاجرت نمایند که این افراد به مرور زمان اقارب و خویشاوندان خویش را نیز به یهودیت دعوت نموده و آنها را به اسرائیل مهاجرت خواهند داد. و همچنان عدۀ دیگر از تکنوکراتهای پشتون که مخفیانه به یهودیت گرویده اند هنوز در افغانستان فعالیت دارند. خداوند یهودان اسرائیل را توفیق عنایت فرماید تا به ارزوی خود برسند وبرادران گمشده خویش را باز یابند که با توفیق این ارمان به وطن ما نیز گمشده ما یعنی صلح دایمی بر میگردد.که ما این حرکت تحقیقی وزارت خارحه دولت اسرائیل را نه تنها تائید مینمایم بلکه از دولت افغانستان ارزومندیم تا انرا تائید و شدیدا همکاری نماید...پول پرستی، خیانت به عهد ومیثاق ها، توطئه گری، خشونت، نمک حرامی، نیم باوری ها به کتاب های الهی ، گرایش جنیتکی به فاشیزم قبیله ای، خصلت وروش یهود ویهود زاده گان اند که میتوان انرا به اسانی دریافت که این قضیه نه به یک بحت تحقیقی گسترده بلکه با یک بررسی ساده شاهان افغانیه در 250 سال گذشته ، از نیکه نمک ناسناس دربار گیورگین صفوی تا بابا بزرگ شده نادر افشارهمجنس باز،.ازشاگرد وفادار تانابغه کودن از ملا لنگ تا ملا کور از شاه شجاع تاشاه کرزی. ، از برادر کور کردن تا به قران مهر کردن از برادر کشی تا خود کشی نمونه های بی مصرف تجسسی است که پشتونوالی وصیهونیزم یهودیت بنا وریشه در ان دارد که شک یهودیت پشتون ها ی کوه سلیمان و خیبر را به یقین کامل تغیر میدهد.

>>>   برادران محترم!
آغای بهرام قل که یک نام استعارری است ضد و نقیض ګویی های زیاد کرده و خود جواب خود را داده است ، باین معنی : پښتون ها درخت با ثمر اند. تو از یک ثمر شان نام ببر. همینکه اولاده احمد شاه یکدیګر خو درا بخاطر تخت و تاج کر و کور کردند؟ و طوریکه آغای قل ادعا کرده همیشه در رهبریت قرار داشته اند. درست ګفتی اما باین سوال جواب بده که آیا باندازه پاکستان شصت و چند ساله وطن را آباد کرده و بمدارج ترقی رسانده اند؟ آغای قل ادعا میدارد یګانه قومی که جلو شان ګرفته میشود قوم پشتون است. آغای قل ایا در هلمند و قندهار و سایر ولایات پښتون نشین طالبان ، ګلبدین و حقانی خیل ها مکاتب و شفاخانه ها را آتش میزنند و جلو مردم را میګیرند و یا کدام کس دیګر؟ بیائید شما پښتون ها یک کار دیګر کنید. یا اینکه بیائید همه تان به زندګی صلح آمیز داخل شده و از راه علم و اهلیت هر مقامی که میخواهید بګیرید ، نوش جان تان باد. هر کی آب از دم شمشیر خورد نوشش باد. و یا اینکه همه تان در پشت ملا عمر، ګلبدین و یا حقانی ایستاده شوید تا این بساط غم بزودی یک طرفه شود. اما اینکار را نکنید که هم به میخ بزنید و هم به نعل. که شما نام آنرا همیشه قرار داشتن پښتون ها در رهبریت قرار داده اید. در اسلام علم ... بالای مرد و زن فرض است. اما شما بتأئید تأریخ حتی زن را اجازه نمیدهید که از پنجره یا کلکین به بیرون نګاه کند و بیشرمانه ګناه را به ګردن دیګران میاندازی که جلو پښتون ها را میګیرند. بی بی عایشه صدیقه را میشناسی ؟ یا اینکه برایت یک سوال خارجی است. او زوج رسول اکرم ص بود، ام المسلمین.بی بی عایشه صدیقه در ملا عام حاضر شده و خطبه خوانده است. آیا خانم خودت از ارکان نماز خبر دارد؟ اګر ندارد ګناه از کیست؟ بزعم تو از دیګران. انتحاری هائی که مانع رفتن مردم بمکتب و پروژه های عمرانی میشود آیا یک پشتون مثل تو است و یا هم پنجابی و یا از کدام قوم دیګر؟ هیچ قومی بر قوم دیګر برتری ندارد مګر با تقوای خویش. ان اکرمکم عندالله اتقاکم.

>>>   پشتون ها خود را و تمام اقوام را قربانی حرص و آز چند خان جنگ طلب خودشان کردند. حالا هم باید برای اصلاح از خودشان شروع کنند. بجای در دادن مکاتب و مراکز دولتی سر کرده های خائن شان را آتش بزنند. بجای گروگان گیری مردم از طالب گروگان بگیرند. اما منظور من این نیست واقعا کسی را آتش بزنند. یا واقعا گروگان بگیرند. بلکه همین که این افراد... را ترک کنند و به مکاتب و دانشگاه بروند. و از سایر اقوام حمایت کنند نتیجه بهتری می دهد. اما کو گوش شنوا و چشم بینا!!!!!!!
علی

>>>   پشتونها ... گویا دیگران باید همیشه در خدمت آنان باشند. آنان زندگی خوب و آرام دیگران را مظلومیت خود می دانند. آنان مناطق بسیاری از کشور را با نقشه های دولتهای نژاد پرست اشغال کرده و این پروسه همچنان ادامه دارد. آنان که مهاجر و اشغال گر اند همه کشور را از خود می دانند. یادم نمی رود در سال 89 از کوچه ای در کوته سنگی کابل با برادر زاده گانم با موتر می گذشتیم که یک زن از کلکین حانه اش سر بیرون آورد و ما را نمی گذاشت که از این کوچه برویم . بعد از چند کلمه ردو بدل شدن میان ما و آن زن پشتون او گفت که شما یک زمانی مزدورهای ما بودید حالا میان موتر این طرف و آن طرف می روید. در این هنگام یکی از برادزده گانم که محصل دانشگاه بود بلا فاصله به او گفت شما هم یک زمانی دزدهای ما بودید. زن با شنیدن این سخن کلکین را بست و ساکت شد. وقتی که این قوم چنین توقع و تصوری داشته باشند وجود دیگر اقوام در این کشور به مثابه مظلومیت آنان خواهد بود. اما جای تأسف در اینجاست که اقوام دیگر چرا این قدر خواب رفته اند و همیشه در برابر تجاوز و زورگویی آنان ساکت نشسته و از حق خود دفاع نکرده و عقب نشینی می کنند. اگر این کار را که پشتونها انجام می دهند دیگر اقوام انجام دهند چه عکس العملی از طرف دولت و این طایفه متوجه آنان خاهد شد.

>>>   باسلام سؤال این استکه برادران پشتون واقعا اصلا درصدد رشد وپیشرفت فرهنگی هست؟! وآیا اینها به حقوق دیگر مردم در افغانستان اهمیت داده؟ یا حقی حیات را به آنان در نظر دارد؟ یا اصلا دیگران را آدم نمیدانند؟ و...؟!؟!شما را بخدا خوب دقت کنید نه تنها یک عده مردم پشتون مظلومه ؟ بلکه همه ای مردم افغانستان بخاطر خود خواهی یک عده آدمهایکه جز به خود شان ، قدرت و مقام چیزی دیگر فکر نمیکند ، حقارت و بدبختی در دنیا مکشد،مظلومند؟مردم پشتون اگر فکر خود را به کار اندازد با توجه به موقعیت جغرافیای که اینها دارند میتوانند جلو همه ای مهاجرت را بگیرد و همه ای مردم افغانستان باکمال خوبی زندگی کنند. اما متاسفانه نه خود اینها از این آب و خاک خوب استفاده مکنند و نه به دیگران چنین اجازه ای را میدهند! این قوم اگر میخواهد رشد کنند باید به حقوق دیگر وطن داران احترام بگذارند و رفتار خوب داشته باشند.از شما هم خواهش میکنم دایه دلسوزتر از مادر نشوید واقعیت ها را دقیق بنویسید. بخاطر جهل و خودخواهی رجال سیاسی این مردم همه ای مردم افغانستان بدبخت و مظلومند آخر تاکی؟!

>>>   به نظر من قوم پشتون مظلوم ترین قوم نیست بلکه قومی است که از وقت به وجود امدن افغانستان تا به حل خود را مانند سپر برای دشمنان افغانستان ګرفته واقوام دیګر را محفوظ کرده است و قوم پشتون برای مادیات انقدر ارزش نمیدهد. ولی وطن پرست هستند. اګر اعتبار ندارید از دوره کارمل ګرفته تا دور امروز یک بلند منزل قوماندان پشتون را نشان دهید در تمام دوران قدرت ایشان کسی را نشان دهید که ناموس کسی را به زور میله تفنګ ګرفته باشد ویا دارای کسی را چپاول کرده باشد.ولی بعضی ها در اندک قدرت بسیار اعمال را انجام داد که نظیر اش نیست. حکومتداری و وطن دوستی فداکاری کار دارد. کسی که برای مادیات ارزش قایل شد حکومتداری از انها بعید است

>>>   بلی من خودم نفرخدمت و خادم یک صاحب منصب پشتون بودم و تا بحال نفرخدمت و خادم تمام پشتونها میباشم۰
بــــهـــرام قـــل

>>>   یک ضرب مثل است که بلای درخت بی ثمر کسی سنگ وارنمیکند قوم پشتون به واقیعت که یک قوم هست پاکستان وامریکا ازشان ترس وهراس دارد خداوند قومی را کی جهاد میکوند خوار نخاهد کرد این مهاجرتها و تلفاتها موقتی هست این قومی غیور دوباره جایگاهی خود را بدست خاهد اورد

>>>   آیا شما مسلمان هستید که خود را بهتر نسبت بیک قوم دیگر فکر میکنید؟ آیا میدانید که در کدام قرن زندگی میکنید؟ وای بر شما ... قوم پرست. فکر, بینیش و اندیشه شما همین است که فکر میکنید شما بهتر از اقوام دیگر هستید و یا اینکه پدران تان بشما را میگوید که توهین پشتونها را بکنید. بین شما و اوباش های شاه دوشمشیره چه فرق است؟ کمی بخود آید زیرا شما را هم در خارج از کشور بنام افغان میشناسند نه بنام پشتون و هزاره و خراسانی...
بوت دوز

>>>   حرفهای جناب راستگو را تایید میکنم دستت درد نکند هموطن واقعاً این دو کشور غده سرطانی هستند
مسلم

>>>   سلام ای برادران پشتون فعلا که اکثر کرسی های کابینه را تشکیل داده اید رئیس جمهورتان هم که پشتون است مجلس اعم از سنا و مجلس نمایندگان را در اختیار دارید طالبان هم که از خودتان است دیگر چی را می خواهید مطمئن باشید...

>>>   ازنام قوم پشتون بسیاری تخلص های خودرا از محمد زایی گرفته تا اچکزایی ها .... وحالا احمد زایی....... تاپه رایستن، حق مردم پشتون را بنام خود تمام میسازند.

>>>   توطیه خیلی عمیق داخلی وخارجی بکارگرفته شده تا پشتون ها با هم متحد ویک پارچه نه شوند

>>>   دیګر اقوام همه ایشان. خاک وخاشاک کشور های دیګر اند که این کشور ها... را قبول نداشتند و همه ایشان به افغانستان امدند ولی. افغانستان در ان وقت برای دلاک وپینه دوز ضرورت داشت واین. لکه بدنامی را به خود قبول کرد که حلا دعوای وطن را میکند. اګر هرقدر خودرا در چوکات انسانیت جلوه دهید. تمام دنیا به سطح بین المللی شما را میشناسد که کی هستید

>>>   واقعا که پشتونها قوم مظلوم اند .واین مظلوم بودن را خود شان بر خود تحمیل کرده اند نه کسی دیگری . " جهل "و نفاق دو پدیده ی شوم است که انها را هم به " مظلو میت " وهم به" ظا لمییت " نگهدا شته است . حکام انها نه تنها عوام مردم خودرا بلکه تمام اقوام ساکن افغا نستان را به فرمایشات با داران خویش تحت ظلم و استبداد نگهدا شته اند .
صفدری

>>>   از جهل خود پشتون ها است، عوض اینکه در پیشرفت خود باندیشند به فکر صلب پیشرفت دیگران میباشند

>>>   مشتركات پاكستان - اسرائيل
21 ذوالـفـقـارعلي بوتو رئيس جمهوروقت پاكستان حين سخنراني درمجمع ملل گفت ما حاضرهستيم صد سال ديگر باهـنــد بجنگيم اما درصحنه جنگ قوماندان جبهه پاكستان با هند تسليمي بدون قيد وشرط را پذيرفته بود وبا بخـــاك افگندن بيرق پاكستان به پيشگاه بيرق هند مـهـر سياه تحقير تاريخي برجبين سياه پاكستان براي ابد نقش بست
22: تشكيل سازمانهاي ازادي بخش برضد اين دوكشور است:
پاكستان : درجنگ استقلال ۱۹۷۱ بنگلادش، با پاكستان بیش از سه میلیون نفر کشته شدند. در جریان این جنگ، اموال بسیاری از هندوهای بنگلاديش و طرفداران کسب استقلال از پاکستان مورد غارت و مصادره قرار گرفت. گزارش‌های زیادی از تجاوز جنسی، کشتار غیرنظامیان و ارتکاب جرایم جنگی در این زمینه وجود دارد.در آن رمان، نیروهای پاکستان به شهروندان بنگالی که خواستار استقلال بودند حمله ‌ور ميشدند. مردم بنگلاديش گروهی چریکی بنام (( مـــــوکــــتـــی با هــیـــنـــی (( برای مبارزه با پاکستان تشکیل دادند. این گروه، ارتش آزادی‌بخش بنگلادش نام گرفت در سال ۱۹۵۵م بابای بلوچستان غوث بخش بزنجو و شهزاده عبدالکریم خان برادر کوچک خان کلات خیر بخش مری، نواب اکبر بگتی و عطاالله مینگ اساس حزب را بنام « استمان گل» (( حزب خلق)) گذاشتند که بعداً همین حزب به نام حزب ملی عوامی مسمی شد.ومیرغوث بخش بزنجو را بحیث قافله سالار کاروان تحرکات سیاسی خویش برگزیدنداسرائيل : در فلسطين سازمان آزادي بخش فلسطين به رهبري ياسرعرفات وبعد حماس به رهبري سياسي خالد مشعل تشكيل شد تا بتوانند سرزمين شانرا آزاد سازندظلم هاي بي حدوحصر برفلسطيني ها را همه جهان ميدانند و جنبش فتح
23 -حــتـــي تولد پاكستان باعث انديشه ايجاد اسرائيل منحيث كشورمستفل شد چنانچه درسال 1947 پس از تقسيم هند به دوكشورهند وپاكستان سازمان ملل متحد اين نمونه رابراي يهود وفلسطيني ها قابل تطبيق دانست ودر29 نوامبر1947 مجمع عمومي سازمان ملل باصدورقطع نامه 181 تاسيس دو دولت عرب ويهودرابا 33راي موافق بر13راي مخالف 10 راي ممتني قانونيت بخشيد .
24 -- عــــدم پابندي و وفا به عهد و ميثـــــا ق : اشغالگران پاکستانی دراکتوبر1958 با حمله نظامی به مرکز بلوچستان آزاد یعنی شهر کلات ، با دستگیری و نقل مکان دادن خان کلات، میر احمدیارخان به شهر لاهور در ایالت پنجاب، بلوچستان را ضمیمه خاک پاکستان کردند.حاكمان پاكستاني با گذاشتن دست بر روي جـلـد قر ان مجـيــدوقسم خوردن به قرآن باميرنوروز خان ، متعهد شده بودند بعد از تسلیم شدن و کنار گذاشتن مبارزه به آنها خودمختاري بدهند اما پاکستاني ها به عهد خویش وفا نکردند و احترام كتاب الله را نگه نداشتند آنان را دستگیر و میرنوروزخان را به حبس ابد و چند تن دیگر را به جرم خیانت به پاکستان اعدام کردند. چنانيكه هيچگاهي درتعهداتش با افغانستان صادق نيست . اســــرائيل اگر گاهي به اثرفشارجامعه جهاني تعهدات را با فلسطيني ها مي بندد با تغير حكومت وصدرعاظم حـــاكـــم جـــديــد ديگر به آن پيمان ها خودرا پابند نميداند وهمه را ناديده ميگيرد
25-– مشتركــــات در بـــم گـــذاري وتـــرور : پاکستان : بمگذاري در هوتل تاریخی هند باعث کشته شدن چندین هندی شد ترور نواب اكبـــربگتـــي "مولانا محمد قاسم" رهبر جمعیت علمای پاکستان -'جمعه خان رییسانی' رهبر مرکزی حزب ملی بلوچستان - ترور "عبدالسلام" رهبر حزب ملي بلوچستان پاكستان) – كشف 600 جسد مثله شده مردم بلوچ در بلوچستان - ترور عبد الصمد خان اچکزی و نواب خیر بخش مری اسرائيل : بمب گذاری در مصر و افشای ماجرا منجر به یک رسوایی بزرگ شد ترور یاسر عرفات با ماده کیمیاوی -ترورشیخ احمد یاسین، رهبر حماس - عمــاد مـغـنــيــه - عبد الــقــادر الحسینى، رهبر جهاد مقدس -، محمد بودیا، از مقامات جنبش فتح -. ترور «فولکا براندوت» نماینده دبیرکل وقت سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۸ -ترور خلیل ابراهیم الوزیر معروف به ابوجهاد، در سال ۱۹۸۸ در تونس که به منظور حصول اطمینان از قتلش 80 گلوله به پیکرش شلیک كرده بودند -
26 ازهمه مهمتر ثبوت پيوند واقعي اسرائيل وپاكستان اينست كه يك پروفيسور نژاد شناس دنماركي بعد ازتحقيقات در مناطقي از پاكستان دريافته است كه ساكنان ان از بقاياي ده قبيله گمشده اسرائيلي تبارهستند كه سالها قبل به نسبت جنگ ها ومشكلات متواتر كه به آن دچاربودند ازجمله حمله رومي ها انگريزها بابلي ترك ها وتخريب معبدشان مخصوصا حمله بخت النصر شاه بابل تعداد از آنها ازجمله ده قبيله تصميم گرفتند آن سرزمين را ترك گويند اين دانشمند دنماركي نام هاي آن ده قبيله را ذكر مينمايد كه به نام هاي بعضي از ساكنين پاكستان مطابقت دارد . موضوع تحقيق آن دانشمند توسط خانم ثريا بها همسر برادر مرحوم داكترنجيب ترجمه ونشر شده است
27 يگانه موضوعي كه همه افغان ها به آن نظر مشترك دارند حتي تعدادي از رهبران طالبان اينكه پاكستان هميشه با ما دشمني ورزيده هست غير ازين موضوعي ديگري نيست كه نظرما باهم يكي باشد ويگانه موضوعي كه همه اعراب به آن نظر مشترك دارند اينكه اسرائيل ظالم ودشمن انهاست درهيچ موضوع ديگر اعراب نظر واحد ندارند
راستگـــو

>>>   یک آدم درست در بین ایشان پیدا نمیشود که غنی کوچی او را وزیر دفاع بسازد۰
بهرام قل احمدزی

>>>   اختطاف ناگهانی مردان بلوچ توسط آی اس آی زنان و اعضای خانواده بلوچ های مفقود شده را به خیابان های کویته و اسلام اباد کشانده است کسی برادر، کسی هم پدر و کسی شوهرش را مفقود کرده است و هم اکنون هم این آدم ربایی ها ادامه دارد. طوریکه قدیر بلوچ یک تن از مسولین انجمن « صدای بلوچ ها ناپدید شده » تصریح میکند :« آی اس آی سالهاست پسران ما را می رباید. اما شهادت آنها از اواخر سال ۲۰۱۰ شروع شد که بچه های ما را شهید می کردند و کنار خیابان می انداختند.سال ۲۰۱۰م،۶۳جسد مثله شده را پیدا کردیم در سال ۲۰۱۱ هم ۲۶۳جسد مثله شده را در بلوچستان یافتیم تا حالا بیش از ۳۰۰ جسد از کسانی را که ناپدید شده بودند، پیدا کردیم.ما فهرست چهارده هزار و ۲۱۱شهروند بلوچ که ناپدید شده اند، به دولت داده ایم».ارتش پاکستان هیچ وقت مسئولیت ربودن بلوچها را به عهده نگرفته است اما جنبش ملی گرایان بلوچ که زیرنام ارتش آزادیبخش بلوچستان فعال هستند، دولت پاکستان را عصبانی کرده و دولت برای مقابله با این پیکار جوانان، شهر کویته را تقریباً به شهر کاملاً نظامی بدل کرده است.

>>>   یک تعداد برادران ازنام یک دیګری استفاده میکند که این امرغیرقانونی وغیرمنطقی است یک برادر بنام من چند جمله نوشته کرده است به هرصورت
(بهرام قل)

>>>   سلام دوستان ! پشتون... که را مانع پیشرفت در درازای تاریخ شده اند و کتله بزرگ قوم با غیرت پشتون بدمبال یک مشت فاشیست های عقب مانده شان روان هستند و دنیای با هدف ازین قوم ...سوی استافاده می برند و اولاد های شان از سواد علم محروم مانده اند و با عث نا امنی دیگر ولایات شده اند واز نظری تاریخی نسبت به دری زبانان بسیار عقبمانده میباشند که باعث عقبمانی افغانستان و فرزندان شان شده اند .
بینا

>>>   بحث قوم و قومگرایی را برای این داغ نگهمیدارند که کسی متوجۀ خود شان نشود، برای یکبار صرف نظر از اینکه کدام قوم چه کرده، سری میزنیم به ولایات افغانستان و مطالعه ای میداشته باشیم از سیستم قدرت چلانی در هر ولایت! نخست میرویم به ولایاتی که مدعیان عدالت در آن صاحب قدرت اند، در سرلوحۀ این ولایات میتواند ولایت بلخ را قرار داد:
آقای عطامحمد نور که بیش از یک دهه اسکان دار این ولایت است، صرف نظر از سایر جابجایی هایش، فقط جواب بدهند که چرا کرسی مقام ولایت را محکم چسپیده اند؟ چرا نمیگزارند فرد دیگری برای مدت کوتاه زمامداری این ولایت را تجربه کند؟ همین کافی است! برویم به جوزجان: مگر تا آخرین قدمه در ادارت دولتی کسی وجود دارد که از فلتر آقای دوستم تیر نشده باشد؟ هرگز نه! بروید به بامیان: مگر کدام فرد غیر هزاره ای در کدام یک از ادارات دولتی و حتی غیر دولتی وجود دارد که شرافتمندانه به وظیفه ادامه داده باشد، مگر اینکه در وابسته گی تنگاتنگ معامله با خلیلی و محقق بوده باشد؟ در این ولایت اقوام بومی غیر هزاره را دارند با بهانه های مختلف مجبور به ترک خانه و کاشانۀ شان میکنند چه رسد به اینکه یک فرد غیر هزارۀ بیرونی برای شان قابل قبول باشد!
نمونه مثال همینقدر کافی است، در این کشور همه کس بقدر و توانش ظلم نموده است، آنانیکه امروز سنگ تاجک بودن را بر سینه میکوبند، تا دیروز صدها و هزاران فارسی زبان را بنامهای ...د و کمونست از دم تیغ کشیدند! شرم باد بر این گروه بیشرم که با جهاد به کجایی نرسیدندو امروز زبان را وسیلۀ تفرقه افگنی قرار داده اند، ننگ باد بر آنانیکه اصل عقیدۀ مبارزه را نادیده گرفته قومیت را وسیلۀ رسیدن به منفعت موقتی قرار داده اند. لعنت به آنانیکه زبانرا وسیلۀ نفاق و شقاق بین ملیت های با هم برادر افغانستان قرار داده اند و ..........
....بر ظالمان (پشتون، فارسی زبان، ازبک، هزاره، ترکمن .... وغیره) به هر قمیکه تعلق داشته باشند.
پاینده باد همبستگی برادرانه ملیت های زحمتکش افغانستان.
میهن زرغون

>>>   تاوقت که دزدی هایتان روان بود حرفی از پشتون نبود حال که منافع های شخصی تان به خطر است پشت پشتون ها را گرفتین همرای تان محاسبه میشود که این بلند منزل ها از کجا شده حساب بدهید به این بهانه ها نمیتوانید مردم را فریب بدهید همگی میدانند که در طول 17 سال جنایات که در دنیا بود کردین تاریخ را به عقب زده نمیتوانید
>>>   این طایفه زبان منطق را نمیدانند
ولی زبان زور را هم تحمل کرده نمیتوانند و زود تسلیم میشوند من بارها این طایفه را آزموده ام بهتر است تاجیکان با این طایفه با روش خودشان برخورد کنند که نتیجه مثبت میدهد
با این ها حرف زدن از استدلال و منطق آب در هاون کوبیدن است

>>>   وطنفروش کسی را گویند وطن مادری خود را برای بیگانه تسلیم کند. مثلا ً: خاندان عبدالرحمان خان برای انگلیس ها تسلیم کردن - خلق و پرچم برای روسها تسلیم کردن - طالب ها برای پاکستانی ها تسلیم کردن - باند کرزی برای آمریکای ها تسلیم کردن.
اگر دروغ گفتم مرا ببخشید!

>>>   Najib Salam
شوراى امنيت يا دستگاه تطبيق اهداف شخصى اتمر و غنى، اكثريت مطلق آن از يك تبار اند ، از سايرين ، مهره هاى ضعيف و مزدور را صرف براى سر تكان دادن بر گزيده اند.

>>>   چه كسى متعصب و فاشيست است ؟
ما كه از قانون و هويت و تمدن و اقتدار سخن مى كوبيم يا تو كه تمام تاريخ و تمدن و هويت را به يك تار عنكبوتى جعل، جهل و استبداد بسته اى ؟
من از تمام شهروندان پشتون ( افغان) كه اهل خرد و انديشه و انصاف هستند، سوال مى كنم ، كه من نوعى به عنوان ميراثدار تمدن ، فرهنگ و تاريخ خراسان در گجايى اين هويت و نماد هاى ملى افغانستان قرار دارم ؟
نماد هاى اقتدار و ملى يك كشور اين ها مى باشند.
نام كشور: افغانستان
١- سرود ملى : به زبان افغانى ( پشتو)
٢- واحد پول كشور: افغانى
٣- مليت : افغان / افغانى
٤- نشانهاى درجه اول : وزير محمد اكبر خان / وزير محمد ايوبخان / ملالى ، همه افغان
٥- اصطلاحات ادارى ( ملى) : افغانى ( پشتو)
٦- متن اعتماد نامه ها : به زبان افغانى
٧- تاريخ رسمى : مطابق روايت جعلى افغانى
٨- قانون نانوشته : رئيس جمهور بايد افغان باشد.
جوانان عزيز !
هيچ كدام از موارد بالا تابو نيست ، هيچكدام ساحه اى ممنوعه نيست ، با متانت ، مدارا و مبارزه مستمر همه اى اين نماد ها را بايد به چالش گرفت و مورد بحث قرار داد.
اما فعلاً شناسنامه ها در اولويت قرار دارد و زمان آزمون نمايندگان پارلمان فرارسيده است تا قانون را با دوثلث آراء برگرداند.

>>>   بسم الله شیر" رییس حزب وفاق ملی؛
چرا پشتون ها قدرت و حاكميت افغانستان را در انحصار خود گرفتند و ميخواهند ديگر اقوام را براى هميشه از قدرت به حاشيه برانند و نابود كنند؟ چرا پشتونها به برابري و برادري باور ندارند و خود را برتر از ديگر اقوام ميبينند؟
گناه اقوام غير پشتون چيست كه بايد كشته شوند و هميشه محكوم باشند؟
برادران پشتون بيآييد اصل برابري و برادري را قبول كنيد و به شكل صلح آميز در كنار اقوام ديگر زندگي كنيد و دست از تماميت خواهي برداريد تا مردم ما بعد از دو صد سال به آرامش برسند و ملك و ملت آبا و آرام شوند.

>>>   من متعصب هستم»
•اگر عدالت خواستن و حقيقت گفتن
•اگر گفتن اينكه سرود ملي به دو زبان فارسي و پشتو باشد
•اگر گفتن اينكه بيرق افغانستان قومي و لباس كوچي نباشد
•اگر گفتن اينكه هويت ما را با تحميل نام قومي افغان=پشتون از بين نبريد
•اگر گفتن اينكه بانكنوت افغانستان به يك زبان نباشد و نام يك قوم (افغاني) بالاي بانك نوت گذاشته نشود
•اگر گفتن اينكه اولاد هزاره ي دايكندي و پشتون خوستي حقوق مساوي داشته باشد
•اگر گفتن اينكه طالب قاتل ما را برادر نخوانيد
•اگر گفتن اينكه زبان ما (فارسي) را از بين نبريد
•اگر گفتن اينكه به اقوام تاجيك و اوزبيك و هزاره حق مساوي بدهيد و به ما احترام بگذاريد
•اگر گفتن اينكه ما را به نام طالب و داعش نكشيد
•اگر گفتن اينكه نجيب كمونست دو ميليون مردم ما را به نام لنين و استالين به قتل رساند
•اگر گفتن اينكه امان الله خان دشمن دين و ناموس و فرهنگ مردم ما بود
•اگر گفتن اينكه عبدالرحمن خان هفتاد در صد نفوس مليت شريف هزاره را به قتل رساند
•اگر گفتن اينكه عبدالرحمن خان زنان و مردان مليت شريف هزاره را به برده گي و كنيزي كشاند
•اگر گفتن اينكه نادر غدار مردم تاجيك و اوزبيك شمالي را به توپ بست
•اگر گفتن اينكه مومند و طرزي تاريخ و زبان ما را ميخواست نابود كند و امان الله خان و نادر غدار همراه شان بود
•اگر گفتن اينكه طالبان پشتون تاكستان شمالي را آتش زدند
•اگر گفتن اينكه فاشيست هاي پشتون براي نابودي ما برنامه دارند و طالب و داعش را به مناطق ما براي قتل ما ميفرستند
•اگر گفتن اينكه پشتونها به نام كوچي به مناطق ما ميآسنذ و ما را به قتل ميرسانند
•اگر گفتن اينكه پشتونها كوچي هاي خود را بخاطر كشتن ما مسلح ميسازند
•اگر گفتن اينكه مسعود بزرگ قهرمان ملي است
•اگر گفتن اينكه شهيد استاد ربانی شهيد صلح است
۰اگرگفتین گه داکتر پدرام یگانه رهبر پر افتخار همه مردم افغانستان است،
•اگر گفتن اينكه ما عدالت و برابري ميخواهيم
•اگر گفتن اينكه ما براي اولاد هزاره و تاجيك و اوزبيك و پشتون فرصت هاي برابر تحصيلي و كاري ميخواهيم
•اگر گفتن اينكه بوديجه دايكندي و ننگرهار مساوي باشد
•اگرگفتن اينكه كشور و ولايات هزاره نشين و تاجيك نشين و اوزبيك نشين به شكل برابر آباد شود
•اگر گفتن اينكه ما آزادي و برابري براي همه ميخواهيم
•اگر گفتن حقيقت ما را متعصب ميسازد پس ما "متعصب" هستيم، اگر دفاع از حق ما را متعصب ميسازد بگذاريد متعصب باشيم.

>>>   بهترين راه حل افغانستان تجزيه کشور میان اوغان و غیر اوغان ها است۰....۰ ختم داستان۰

>>>   هر کی آن چیزی را که ندارد بالای آن تاکید میکند۰ درین دیار سابقه ۵۰۰ ساله هم ندارید ادعای تاریخ ۵۰۰۰ ساله میکند۰
سابقه آثار نوشته شده پشتو درین دیار به ۵۰۰ سال هم نمیرسد۰


>>>   این سیاست و نوع نگاه را می توان در تمامی چهره های سیاسی و نظامی پشتون ها دید، حتی فردی چون جنرال رازق که از طالبان زخم خورده است در دفاع از کرزی، ملاعمر و ملا دادالله را مجاهدین راستین خطاب می کند و به تازگی خبر از ایجاد منطقه امن برای طالبان در ولایت قندهار می دهد
ع

>>>   خوب 5000 سال ازشما و500 سال ازما حالا خوش شدی

>>>   نتیجه مذاکرات استاد عطا به نمایندگی از جمعیت چی دست آورد داشت؟؟؟

>>>   به نظر هاي اقاي زرغون كاملا موافقم واقعا كه گل گفتيد ....بر انانيكه تفرقه در بين اقوام داخل كشور رنج ديده ما مياندازم .لالا هراتي

>>>   پشتونها به مساوات برابری و احترام ارزش های متقابل دیگر اقوام باور ندارند. بهترین کاری که آنها میکنند اینست که بزور ویا به رضا یکسان سازی میکنند و اسمش را هم گذاشته اند وحدت ملی. هویت دیگران را هذف میکنند و همه را به جبر افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی تلقی میکنند.

>>>   آمادگی های لازم جهت تجزیه کشور باید گرفته شود۰ پشتونها از طالب تکنوکرات خلقی اوغان ملتی تا گلبدینی همه باهم فرق ندارند۰ غیر پشتونها متحد شوید و حساب تانرا از این جنگ و خشونت دائمی پشتونها جدا کنید۰
تجزیه به نفع غیر پشتونها است چون از این جنگ دائمی، بیفرهنگی، اضافه خواهی و وحشت دائمی پشتونها برای همیشه بیغم میشوند۰
کشور ها و ملت های دیگر پیشرفت کرده اند چون پشتون ندارند۰
پشتونها از طالب تکنوکرات خلقی اوغان ملتی تا گلبدینی همه باهم فرق ندارند۰ غیر پشتونها متحد شوید و حساب تانرا از این جنگ و خشونت دائمی پشتونها جدا کنید۰

>>>   اگرمشکل برایت پیداشده وضوء خود راتازه کن

>>>   خوب حالا ! شما تاجكها و پتان ها حساب خود تون را تصفيه كنيد برنده تون را با يك حول نابود ميكنيم بعدش هم نه خراساني هست و نه افغانستاني.

>>>   پشتونها از طالب تکنوکرات خلقی اوغان ملتی تا گلبدینی همه باهم فرق ندارند۰

>>>   خوب خودیدی مبارک اینه تجزیه شد ونجات یافتی دیگه بگو شاباس

>>>   اگر هرکس به تفرقه دست میزند نه افغان، نه هزاره، نه تاجک و نه ازبک میباشد بایید بخاطر خدا وطن مان را بسازیم آیا در پاکستان، ایران، تاجکستان و دیگر دولت ها اقوام مختلف ندارند نظر بانداز به هندوستان تعدد زبان، تعدد خدایان، تعدد مذاهب دارد اما هیچ مشکیل دیده نمیشود همه و همه بخاطر آباد ساختن وطن شان میباشد هرکس در فکر بهبود وطن و کاشانه اش میباشد از خدا بترسید اگر مسلمان هستید تفرقه کار دشمنان دین و انسانیت است تفرقه بلای جان افغان های بیجاره هست همه منافقین، بدین ها، غلامان حلقه بگوش خارجیها از نفاق حرف میزنند چرام غلامی پاکستان، ایران، امریکا، شوروی ها دیگران نشوید مشکل تان چیست که از تفرقه چه سود برده این فقد از کشت لذت میبرید. جوانان که کشته میشود از کدام دولت هاست چرا نمیخواهید افغانستان آباد شود تنها شما انسان هستید هر کدام تان سر به گریبان تان پائین کنید کیست که در افغانستان خیانت نکرده باشد یکی از مثال مشهور که امروز ما استفاده میکنیم اینست که شخصیت هرکس به اندازه رضالتش شناخته میشود.
ع. م. ب . از بدخشان

>>>   این سخن برای همگان روشن است که پشتونها در زمان ابدالیان تا به امروز از پاکستان بهسوی کشور خزیده و به تدریج خاک ما را اشغال کرده و حالا مدعی مالکیت همه کشور هستند. اسم کشور را به نام خود کردند دیگران لب به سنخن نکشودند. پول افغانستان را به نان خود کردند باز هم قناعت ندارند. اسامی فارسی مناطق را به زبان پشتو تبدیل کردند باز هم به این اکتفا نمی کنند. نامها موسسات و مراگز نظامی و فرهنگی را به زبان پشتو بر مردم ما تحمیل کردند و می کنند باز هم می گویند ما به حق ما نرسیده ایم.حکومت در بست در اختیار آنان بود و است ولی به این هم قناعت ندارند. همین دیروز یا پریروز راضیه منگل نماینده مجلس به صراحت به گلبدین گفت که دیگران نتوانستن حق پشتونها را بگیرند شما حتما این حق را خواهید گرفت. حالا این حق چیست و این حق را از کی می خواهند بگیرند؟ جواب آن فقط این می باشد که اقوام دیگر باید نابود شوند و از بین بروند و کشور همه اشت باید به مالکیت پشتونها در آید. آیا چیزی دیگری جز این می تواند حق پشتونها باشد که منگل خانم از آن سخن گفته است؟ چرا غیر پشتونها این قدر عقب نشینی می کنند و تسلیم سیاستهای تدریجی پشتونها شده اند و هیچ اعتراضی از خود نشان نمی دهند. حالا که گلبدین به بهانه صلح سنگر نظامی خود را از پاکستان به کابل منتقل کرده و تحت حمایت دولت اشرف غنی قرار گرفته و پازل پشتونیزم با آمدن او کامل شده است ، غیر پشتونها هنوز در گوش فیل خوابیده و مانند کبک سرش را داخل برف کرده اند. جنگ را که از جنوب به شمال کشانده و شمال را کاملا نا امن کرده است و دیگر نزدیک است که شمالیان نیز از ترس کشته شدن کشور را ترک کرده و آن را دو دستی تقدیم پشتونها کنند. خانه خود ما را بر ما نا امن کرده و سپس همینهای که استعمار انگلیس، شوروی، عربستان، پاکستان را وارد کشور کرده، غیر پشتونها را مزدور این قدرتها خارجی تبلیغ می کنند تا بر آنان فشار روحی و روانی وارد کنند. دوستم و مسعود که گرفتار دام شیطانی اتمر و اشرف غنی شدند و از خلیلی و محقق هم که کاری ساخته نیست همچنین با ایجاد اختلاف بین عطا و عبدالله کمر تاجیکان را شکستند و در نتیجه میدان کاملا برای جولان دادن حکمتیار و دیگر پشتونهای متعصب آماده و مهیا گردیده است. حکمتیا همان حکمتیار سی سال یا بیست سال پیش است هیچ تحولی فکری و اخلاقی در او ایجاد نشده است. او فعلا مار خفته است تا شرایط حمله برایش آماده شود. آنگهی خواهیم دید که صلح با حکمتیار یعنی چه؟

>>>   میبخشید پشتونیزم نی بلکه وارثین اصلی این خاک دیورند راقبول ندارد کسیکه دیورند راقبول دارد به دیگران خدمت میکند نه بمردم خود

>>>   ;کسانیکه دیورند را به رسمیت نمی شناسند از دست شان چیزی ساخته نیست و این کاملآ یک حقیقت تلخ تاریخ است

>>>   چرا پشتونیزم مرز مقدس دیورند را داغ نگه می دارد؟
زیراکه پشتونها خو مثل تاجک از وطنش نمیګزرد! تاجکها چطور غلام دایمی روس بودند!
ایا ما هم مثل شما شویم؟؟؟؟؟؟؟ نه هرګز نه !

>>>   سال گذشته در کابل من فیلمی را دیدم که توسط یک فیلمساز امریکائی ساخته شده بود. این فیلم که گفته میشد مستند است تمام مسائل فرهنگی و زندگی مردم اسرائیل ( یهودیان قدیم) و پشتونهای افغانستان و پاکستان را مقایسه و بر رسی میکرد. من فرد ملت گرائی نیستم ولی این فیلم واقعاً من را حیرت زده کرد. چون این فیلم بطور جامع تک تک مسائل زندگی پشتونها و اسرائیلیها را با تحلیل و استدلال ثابت میکرد.

>>>   برای پشتون های افتخار است که آنها از نسل یهودها هستند ولی مسلمان هستند.

>>>   در گذشته ها شنیده بودم که بیشتر از مدرسه های پاکستانی از طرف یهودان تمویل میشود ولی بنظرم مشکل معلوم میشد ولی از عملکرد دست پرورده های این مدارس یعنی طالبان به این نتیجه میرسم که یک نیم کاسه زیر کاسه است و میخواهند از طریق طالب مسلمانان را خصوصاَ پشتون ها را از اسلام دلسرد و انها را دوباره به دین آبایی شان بر گردانند.


>>>   با سلام خدمت دست اندرکاران این سایت و تمامی بینندگان!
خواستم من هم در این باره نظرم را بگویم.
اینکه قوم ‌پشتون از نژاد یهود باشد یا نباشد فرقی نمیکند. مشکل اینجاست که فعلا آنها نام اسلام را با...... خو بد میکند. از زمانی که آنها نام افغانستان را با خودخواهی و قومگرایی فغیر داده و حکمت میکند، این مملکت روی صلح را ندیده. و صلح حیچ وقت نخواهد آمد تا این قوم دست از قدرت طلبی بر ندارد.
شاید هم زمانی که دیگه مردم ده کره مریخ و یا دیگر سیاره ها برود، اینها آرام شوند.
عارف از نروژ

>>>   پشتون ها قوم محکم به دین خود اند، جای نگرانی نیست.

>>>   سرانجام شد خط ديورند مرگ افغان ستان پشتون شد با نام خوا در پاکستان

>>>   Partaw Naderi
اگر بحث در پیوند به مرز دیورند،خیانت ملی است،چرا نخست نمی رویم امیر عبدالرحمان را که پس از امضای قرارداد دیورند از انگلیس لقب شوالیه یافت، در دادگاه تاریخ به جرم خیانت ملی و وطن فروشی محاکمه نمی کنیم!

>>>   هرکس ازافغانستان است افغان است زنده باد افغانستان ، زنده باد افغان مرگ بردشمنان هردویش هرکس درینباره هرچی کوشش کند که افغان خوب نیست این ارمان رابگورخواهد برد تایکنفرافغان است زنده افغانستان است نابود باد دشمنانش

>>>   بزرگان ما همیشه قربان خوش باوری های خود شده اند و این سریال ادامه دارد...

>>>   قومیکه در زمین شان کوکنار ، در جیب های شان کلدار ، در مهمانخانه های شان پنجابی و عرب ، افتخار شان جنگ ، انتحاری ، ماین گذاری و سنگسار خانمها بوده آن قوم را ( اوغان ، افغان ، پتان و پشتون ) نامند من هیچ وقت افغان نیستم و نمی باشم .

>>>   درد ما از ستمسالاران نیست! درد ما از کمیشن کاران اقوام غیر پشتون است، بخاطر گرفتن کمیشن خود را و وجدان های شان را میفروشند و تن به مصلحت میدهند

>>>   بسیار خوب گپ است. من افغان نیستم به نام اتحاری مشهور است در تمام جهان و مردوم جهان اغغن ها بد میبرند. من خراسانی هستم.

>>>   من آفرین به پشتون ها میگویم در تمام این نظریات که خواندم یک پشتون به کدام قوم توهین نکرده ویا تقسیم وتجزیه کشور را مطرح نکرده است، این راگویند فرهنگ تحمل پذیری.این قصه های مفت تجزیه و چه وچه خودرابه آب بگوید این وطن کاملآبی صاحب نیست وهمه باشنده هایش مثل شما سست عنصر نیست.فاطمه

>>>   با افتخار میگویم افغانم افغان

>>>   ای کاش که این افغان بد بخت انتحاری و انفجاری نمی بود ای کاش ملا عمر -گلبیدین و حقانی افعان نمیبود مسلما افتخار عزیزان از اعمال... شان است و من به حیث یک شهروند از این نام و ازاین اعمال میشرمم.
خوستی

>>>   افغان
در اشتباه هستی. تاریخ واقعی و منابع معتبر را مطالعه کن تا به حقایق و واقعیت ها پی ببری. کتاب های تاریخ ساختگی و تقلبی خود ساخته چهارتا اوغان و پشتون از اعتبار ساقط است.
مصطفی

>>>   این نکته را نه تاجیک نه ازبیک نه ایماق و نه بلوچ دامن می زند. این نکته صرف از سوی پشتون ها دامن زده می شود. چرا واضح نمی گویید. تاجیک خو داد می زند که این موضوع حل شده است. و این کسی که تفرقه و تعصب را به طریقه های مختلف دامن می زند پشتون است نه سایر اقوام. در صفحات اجتماعی من در طول ده سال در یک صفحه پشتون ندیده ام که حرفی از اتحاد و اتفاق گفته شده باشند.
"خپل پختون مو ده" پختو کی داسی نشته" اصطلاحاتی است که تنها این ها استفاده می کند من نشنیده ام که گفته باشند تاجیک خود ماست، ازبیک خود ماست، پشه یی خود ماست. پس مشکل در یک قوم است.

>>>   این یک واقعیت است که نه پشتون خواهی و نه هم فارسی خواهی در افغانستان آینده دارد.
از اخبار درون سیتی سنتر.
سابق ها اخبار سر چوک میگفتند، حالا به اخبار درون سیتی سنتر تبدیل شده است.

>>>   نصیر خالد :
وقتی یون کتاب سقاوه دوم را نوشت و در آن قتل عام مردم شمالی‌ را روا خواند و تاک و درخت و... را نیز روا خواند و... اما کرزی او‌را دانشمند خوانده و ‌یک ساحه‌ای وسیع را مفت و مجانی‌ برایش داد و تلوزیون ژوندون را برای دو و دشنام اقوام دیگر ساخت چرا کسی‌ چیزی نگفت ؟
امروز وقت ظاهر خانی نیست .... همه بیدار و نویسنده و هشیار اند ....

>>>   فارسی نه دری خراسانی.

>>>   از هزاره ها نگفتی : اگر خط پامیر را دعوی نمایم هزاره ها با چین ملحق خواهد شد او وقت هزاره ها اکثریت خواهد شد

>>>   فقط مردم هزاره وازبیک بیچاره اند تاجک وپشتون خوب کارشان جوراست.
ع

>>>   ميان مساوات خواهى و برابر خواهى و فاشيزم قبيله بايد تفكيك كرد، بصيرت همين است ، هيچ هزاره يى ، تاجيكى وازبيكى نيامده است و نگفته است كه ما از پشتون قوم برترى ايم و ما تنها خق حاكميت داريم و افغانستان از مااست . حرف ديگران كاملن روشن است كه بس است حاكميت بدون قيد و شرط يك قوم و هيچ نبايد به خود حق دهد بر ديگران حاكم مطلق باشد ، اما نخبگان قبيله همه اش بدون استثنأ حرف اصولى را مى گويند با لهجه هاى متفاوت . اگر بصيرت باشد فرق كردن دشوار نيست .

>>>   کشوری که مستعمره باشد شورای امنیت ان چه مفهومی دارد بگذار پشتون باشد تا پشتونهای خود را با بم های بزرگتر به کشتار گاه ببرند تا خودشان با نکتایی های غلامی زندگی کنند

>>>   قوم قوم قوم قوم قوم قوم قوم این درسهاراازکجا میاموزید معلم شما کیست کسیکه پدرش مرده بسرش عوض ان مقررشده میراثی مگرهیچکس چیزی نگفت یکطرفه قضاوت نکنید خداراحاضردیده قضاوت کنید


>>>   افغانستان در چند قدمی تجزیه
خداوند يونها، طاقت ها، كرزي ها، عبدالله ها، ملا عمر ها و تركي ها را از سر مردم "كمان گير، گوسفندي، خوشباور و وحدت مُلي طلب"ما كم نكند و اگر نه سالها در خواب خر گوش ميمانديم. عمر طولاني و سلامت جسماني به رهبران ....خواهانيم!

>>>   هرجاکه کلدار میچلد،مربوط پاکستان است.چی رسد به دیورند

>>>   اینکه می گویند افغانستان ۲۷۰ سال عمر دارد و پایه گذار آن احمدخان ابدالی است دروغ محض است!
افغانستان ۱۲۴ سال عمر دارد. بنیاد گذار واقعی آن امیر عبدالرحمن خان است.

>>>   پشتونهاخیلی زرنگ وهوشیاراست .
ع

پشتون ها خو معامله گر و نوکر خارجی فوق العاده بالا دارند. آنها بوش زاد، جلالی و اشرف غنی نوکر امریکا را دارند. هم قدرت افغانستان بدست امریکایی ها است. پس انها باید دست بالا داشته باشند.
نصف آنها نوکر پاکستان است و نصف بیشتر آنها نوکر امریکا.
دگه اوقام چی کاره هستند که قدرت را تصاحب کنند. آنها باید تجزیه شده و هر کدام آنها به دنبال نوکر ها بدوند.
بااحترام

>>>   واقعا هم خط است بخواطر وقتی یک پشتون از پشاور حرکت کند تمام افغانستان را هم بیگردد کسی جلو دار اش نیست
شما در کدام علامه دولت خوانده اید تروریست پشتون پاکستانی است همیشه گفتند پنجاپی ها است
پس برای مردم پشتون پاکستانی مرز وجود ندارد در خاک افغانستان اما پاکستان به هیچ عنوان به پشتون های که در خاک افغانستان زندگی میکند اجازه نمی دهند در خاک پاکستان غیر قانونی بدن گزر نامه عبور مرور کنید

>>>   خدادادگان را خدا داده است!
وقتی آنها توانستند سه صد سال حکومت کنند منبعد هم میتوانند حکومت کنند، همین افغانستان را پشتونها ساخته اند وتاسیس کرده اند همان ها خوب میدانند که چگونه حکومت کنند، اگر روزی پاشا گردشی بمیان آید وچند روزی برای تاجکها نوبت آیدبجز بی عدالتی دزدی غصب تجاوز هیچ کاری دیگری نکرده اند ودر آینده هم چنین است
( ر )

>>>   اینها بخاطر گرفتن قدرت کابل خود شان تقسیم می شوند و ما بخاطر رسیدن به قدرت مردم را تقسیم می کنیم.

>>>   برادران کمی به عقل بیائید. تمام رهبران چه پشتون یا غیر پشتون برای قوم خود کار نمی کنند، بلکه برای جیب خود با هم معامله می کنند. بطور مثال اگر رهبران پشتون به مفاد قوم خودکار می کردند، باید دراین 15 سال و با این همه پول های بادآورده هیچ یک پشتون بیسواد، بیکار وفقیر نمی بود. همچنان دیگر اقوام افغانستان، اگر رهبران آنها کمی وجدان می داشتند، باید این همه رنج و ذلت را متحمل نمی شدند.

>>>   این یک واقعیت تلخ است زیرا قدرت های خارجی همیشه بالای همین قوم سرمایه گذاری کرده شاید آنها میتوانند خارجیان را در رسیدن به اهداف ..... شان نسبت به افغانستان بیشتر وخوبتر کمک کنند
س ی کابل

>>>   ای مردم غافل تاکه از دنباله روی وحمایت جنایتکاران کنار نروید روز تان از این هم بدتر میشود

>>>   تا احمق در جهان است مفلس در نمی ماند!
تا دگر اقوام از ابلهی میبرایند نوش جان پشتون ها که حکومت کرده سر شان رقص پشپو میکنند.

>>>   مزد ان برد جان برادر که کار کرد!
پشتونها مردم میدان است که نه غرب زورش را دارد ونه غرب!تاجک ها را خو بان بجایش!
افغان

>>>   پشتونها از حیث نژاد اسرائیلی و یهودی هستند باید زرنگ و اشغالگر باشند. امروز همه در دنیا در چنگ یهود گیر افتاده است.

>>>   حرف حق تلخ است خداقسم اگر جامعه بدوی پشتون اصلاح شود افغانستان به گلستان تبدیل خواهد شد این یک مورد حقیقت است.

>>>   اگر تاجکان ستمی همین قدر فعالیت در سابق میکرد حال تاجکستان ازاد می بود! اگر افغانستان بدست تاجک می بود حال مستعمره روس می بود و مانند تاجکان تزار زبان وفرهنگ را ازدست می داد! اما این وطن ون افغان بود که از تزار تگهداشت وزمانیکه در 7 ثور تاجکان روسهار به افغانستان اوردند تا ّشتون را بکوبد!اما از غیرت افغان تاجکستان هم به ازادی تحت الحمایه رسید و ّجهانرا از شرش خلاص کرد!
گویند که...را به دست طفل دا او از ریگ ّپرش کرد! من باور دارم دارم سّردن افغانستان به دست کسی دیگر محو افغانستان خواهد بود!
بی خبر

>>>   سلام بر آقای میهن زرعون
چه استدلال...، وقتی شما برای انحصار قدرت از این سه آقایان که در دو ولایات شمال و ولایت مرکزی بامیان اسم میبرید وشکایت میکنید،فکرمیکنم اول باید به آسیب های که کشور را شدیدا تهدید میکند اشاره میگردید بعد به دیگران نسبت اتهام میدادید.بطور مثال، محترم بفرمایید شدت این انحصار قدرت در سطح اول مملکت (ارگ)بسیار بالا است یا در ولایات؟ این گلایه را باید از سطوح عالی کشور کرد که طراح و تزریق کننده انگیزه های منفی برای زیر دستان و کسانیکه به ایشان اعتماد کرده اند است، از نظر شما در ابتدایی حکومت انتقالی این افراد با چه انگیزه ای تمام تجهیزات شان را تحویل دولت انتقالی دادند.فکرمیکنم قویترین دلیل مصلحت مملکت و کاهش تنش‌های داخلی بوده،نکته بعد اینکه در نوشته تان از این ها به عنوان مدعیان عدالت نام بردید نه تنها ادعای عدالت نمی کنند بلکه نسبت به بی عدالتی و انحصار طلبی دیگران معترضند،در اظهار نظرهای تان تعصب و نژاد پرستی موج میزند در باره والی بلخ برای جابجایی افراد و چسپیدن به کرسی ولایت را نشانه بی عدالتی او خواندید، آیا در حکومت های گذشته و بخصوص یک و نیم دهه اخیر کرزی و اشرف عنی و جابجایی مهره های سمتی و قبیله ای، این است عدالت شما؟
در مورد ادارات ولایت جوزجان فرمودید افراد باید از فیلتر دوستم رد شوند تا بعد به یک مقام منصوب شوند مگر در رده اول مملکت کسی بدون فیلتر اشرف عنی و اتمر و...به مقامی گماشته می‌شود؟
دوم اینکه از اهانت به مردم مظلوم بامیان هم در یک ادعای بی اساس راجع به ترک اجبار اقلیت های بومی ولایت مرکزی بامیان توسط هزاره‌ها دریغ نکردید، فکرمیکنم منظور شما از مردم بومی همان افرادی که در دوره‌ای کرزی تجهیز شده به نام کوچی که حق سکونت در هر جایی که بخواهند، مهم نیست دولتی است یا در مالکیت شخصی،قایل هستید،است.ریشه ای این ظلم را از سال ها قبل (ترک اجبار ساکنین اصلی و بومی یک منطقه را)باید در ولایات جنوب جستجو کرد که تا فعلا هم ادامه دارد از جمله مسئله کوچی ها ،اسکان تروریست ها در دند غوری و اخیرا هم مسئله ۸۰۰ تروریستی که قبل از ورود به ولایت بلخ توسط نیروی های امنیتی بازداشت و سپس تعداد از آنها متواری و به سمنگان و بغلان ساکن شدند و...،برادر عزیزم این دور از انصاف است که در ابتدا بحث را در یکی دو جمله اول ظاهرا کلی و عادلانه و از تمام ولایات کشور شروع کنیم بعد بیابیم از دیگر جنایت کاران غفلت کنیم و چند تا را متهم کنیم، این جز فریب مردم چیزی نیست، البته ظلم این افراد هم جای بحث دارد

>>>   خراسانی های محترم چرا اینقدروارخطا هستید وخیزک میزنید بادارتان چیزی کرده نمیتواند ارام درجایتان بنشینید وخدارایاد کنید

>>>   درولایات جنوبی قیمت یک دختر هشتصد هزار کلدار است

>>>   دشمین اصلی افعانیسان آن کسی هستند که به تعصبات قومی دامن میزنداین آن اشخاص هستند که از استخبارات منطقه پول اخذ میکند وظفیه اینها اینست که از طریق رسانیهای اجتماعی بی اتفای تعصب قومی بین ملیتها دامن بزنید این اشخاص دیکر کاری ندارد وروزمره ازطرف چینلهای استخباراتی پلانها کرفته در سایت های انترنیتی آنرا پیاده میکند.

>>>   اين قدر عدالت و هم زيستى نكويد!!! همه اقوام معلوم هستند!! و سخنان تجزيه را به زبان مستوردي كه اين بار از كولاب هم ان طرف تير مى كند!!! و اين ٤ تا بنجرمين خود را نكاه نمى تواند!!!

>>>   من کدام فرقی بین اوغان و طالب نمیبینم ،چون طالبان جاهل،تروریست و کافر ،از همین قوم خاص برخاسته که باید نسل اش از بین برود،چون در250 سال حکومت اینها خراسان زمین هیچ روز خوشی را ندید،همیش خرابکاری،دربدری،انتحار و انفجار،و هزاران خرابکاری های دیگر دست همین ها بوده و خواهد بود،ولی در نبود اینها خراسان زمین روی صلح را خواهد دید!،
اجمل(پنجشیری)

>>>   من با نوسینده محترم موافق هستم
ح ن ننگرهاری

>>>   نویسنده محترم، اگر پشتون ها در خط اول مبارزه با طالبان برای 24 ساعت نباشند در کولاب هم قایم نخواهد شدید، کمی شرم کنید ،بچه و اولاد پشتون کشته میشود، مکاتبش حریق میشود ، به انخابات گذاشته نمی شود هر روز در هر قریه آن چند تا پیر جوان به بهانه های مختلف به شهادت میرسند، در اداره ... کرزی هم فساد پیشه های منفور اینها را بنام طالب و القاعده یاد میکند، به خودشان و زبان شان در کشور خودشان توهین صورت میگیرید، از طرف قوای ائیتلاف و نیروهای دولتی نیز به قتل میرسند. اگر کسی انسان است و شیر انسان را خورده باید به این قوم همدردی کند نه اینکه به زخم هایشان مانند شما نمک بپاشد.
ن احمدی

>>>   این حقیقت مسلم است که طالبان جزء از ملت افغانستان است. به اساس تجارب قبلی، هر رژیم روی قدرت ماقبل خویش را به بدترین و بدنام ترین کلمات ستوده است. مثلاً حکومت اسلامی مجاهدین خلق و پرچم را به مزدور روس کمونیزم، امارت اسلامی مجاهدین را به ... حکومت اسلامی فعلی طالبان را به تروریست مسمی نموده اند. سوال اینجاست که کیها حق بجانب بوده و به افغانستان موثر تثبیت شده باشد. اندکی با تأمل و دور از تعصبات قومی و لسانی و مذهبی، هر گروه یا گروهک در زمان قدرت و حکومتداری خویش بدترین تجارب را برای مردم عوام کشور بجا گذاشته اند. مثلا زنده بگور کردن توسط خلق و پرچم، کوبیدن میخ... خانمها توسط ...؟ قطع درختان شمالی توسط طلبه کرام و در حکومت فعلی که حیثیت سلاد را داشته و از هر چمن سمنی را در خود جا داده است، نیز خالی از هم چو فجایع نیست. مثال زنده اش را دزدی های حرفوی و مسلحانه، قاچاق مواد مخدر، غصب زمین های شخصی و دولتی و حتی انحصار چوکی ها و مواقف دولتی با یک گروه خاص. از طرف دیگر خواسته نویسنده اینست که قوم پشتون را توسط پشتون از بین ببرند و این محال است و جنون! در حالیکه خودش از آی-اس-آی نیز یادآوری مینماید. آیا ازین بازی بزرگ امریکا آگاهی ندارید شما تحلیلگران مسایل سیاسی. این خود خواسته امریکاست که از یک طرف حکومت فعلی را حمایت میکنند و از طرف دیگر طالبان را و قربانی همیشه و از هر دو طرف افغان هستند. تا وقتی این سناریو ادامه خواهد داشت که تمام افراد این سرزمین به یکدیگر برادر نگردیده و از طرف دیگر دست ... تفرقه افگن ولو وابسته به هر قوم هستند را قطع ننماید. اینکه چرا تمام طالبان پشتون هستند جوابش اینست که سلاد فعلی از هرقوم و هر گروه گردهم جمع آمده همان مجاهدین که علیه خلق و پرچم وقت می جنگیدند امروز تحت یک سقف (مثال زنده اش پارلمان) باهم جمع شده اند و صرف اینکه شخص بی اراده مانند کرزی در رآس حکومت قراردارد، میگویند پشتون را حمایت مکند، ولی بیخبر ازینکه زمامداری را صرف منحصر به یک ولسوالی نموده است. آیا اقوام دیگر حق زنده گی کردن درین خاک را ندارند؟...
عبدالمقدم

>>>   طالبان یک اندیشه است نه چند نفر نظامی! طالبان را شرق و غرب عالم حمایت می کند از عربستان گرفته تا انگلیس

>>>   واقعیت همین است اگر بپزیریم ویانپزیریم.!

>>>   پشتون یک قوم تاریخی است که تقریبا اکثر بیامبران خداوندج درین مبعوث نموده است
۱) موسی ع پشتون بود
۲) عیسی ع پشتون بود
۳) یعقوب َ ع پشتون بود
ودها رسول که خداوند ج درین قوم مبارک فرستاده است
زیراکه این یک شاخه بنی اسراییل است
و بعضی مردم بی خرد می ګویند پشتون تاریخ ندارد انها
کورخوانده تاریخ تاریخ پشتون است انها سرهند ستان حکومت
نموده است وسراصفهان همچنان
سؤال: من اینست ایا این برادران مستقیما ازبابا ازدم ع وحواع
بدنیا امده هستند یا اینکه نسل بنسل پیداشوده هستند که پشتونها
نیز به این ترتیب تااین وقت نسل شان دوام دارند واین یک قم
جاودان است جاودان خواهد ماند واین است همیشه درمقابل تجوز
خارجی شیروار استادګی نموده وانها را رانده است
0)ببرک کارمل غیر پشتون بود که خارجیها ی رادعوه نمود
1)ربانی غیرپشتون خارجیهای غربی را دعوه نموده
و این پشتونها است که می جنګید تا انها بکشد و من
از همه هموطنان عزیزم می خواهیم که این قوم برادر خود را
احترام کند غلطی در هر کس معنا غلطی این نیست که یک دیګر
نفرت کنید
بااحترام جاويد هرات

>>>   اين كلام نويسنده پر از بوی تعصب بود ای کاش که اين جناب اين رادرباره کسان که روزانه به قوم پشتون دشنام زش وصریح میده نوشته می کرد وان وقت غیرتش جوش می کرد این شما هستی که هر پشتون سیاست دان وقانون دان ونظامی وخلاصه هر پشتون مشهور طالب بانیکتایی می نامید و یا بنام فاشیست می ناميىد واین پشتونها هستند که تمام اقوام را درکشور رابنام برادر خطاب کرد ه درطول تاریخ وزبان شمارایاد ګرفته واین شمانيان هستيد كه انهارا اوغان خطاب کردی اين توهستي ناىري كه اين ګپ را يك فرصت دانيست و چیزهای دلکت را کشیدی 2چرا جناب نادری دیګر مواد قانون اساسی نخوان دید که دران تصریح شوده که باید ترمینالوژی میلی راحفظ نمایید وزبان پشتو نیز یک زبان ملی ورسمی كشوراست چرابه این زبان توجه صورت نمی ګیرد کجا است غیرتت برقانون اساسی که خودت الان زیری پای نمودی دادستانی کل
درقانون افغانستان نیست به الله قسم که من مخالف سرسخت طالبان بودم ولی که این ظلم واین ارادهای ... شمایان رادیدم که احیانا ازنام افغان انکار می کنید واحیانا افغانستان رابه خراسان تبدیل می کنید واحیانا وزبان پشتو دشمنی داری حتی که این رابرداشت کرده نمیتوانی که خبرها از تلویزون ملی به پشتو و دری یک جای نشر شود طرف داری طالبها در دلم پیداشود که انها باز اید و این فتنهای که همرای استعماری غربی وكفري پیداشوده را ګم کند وباز افغانها بحیث یک ملت در کنار یک دیګر زنده کند شمایان فاشیستها هستی که از وجود استعمار وکفار استفاده می کنید واین نوع مسایل دامن میزنید
وهموطنان ساده رافريب ميدهيد شماانصاف كنيد هموطنان خداوندج عقل داده براي تان اګرپشتونها متعصب می بود این چندین سال که نظامی شاهی بدست انها بود چرااین اقوام برادر راتمام حقوق شان حفظ نموده وزبان شان دری بیشتر اززبان خود شان توجه نمود اګراین چنین متعصبین مثل نادری ومنجم زاده به قدرت برسد ازین متعصین چه توقع راباید داشت این کرزی است ازقوم خودش به دیګراقوام خدمت بیشتر کرده است وبه دری ازپشتو صحبت بیشتر نموده است
هرچیز رامشاهد نمودی باز ګپهای کدام متعصب راقبول می داری دشمن شمااست نی دوست عقدها رابنسبت شمایان درقلبهای پشتونها پیدامینماید
جاوید هرات

>>>   یک مثل بین مردم ایران است که میگه هر چارمغز گرد است ولی هر گردی چار مغز نیست.
حالی هم خارچی ها میگن هر طالب پشتون است ولی هر پشتون طالب نیست.
اجمل(لوگری)

>>>   اقای احمدی !
ایا ازاین منکر هستی که تمام طالبان ازقوم اوغان هستند؟خداوند را ناطرگفتارتان ببینید اگر شما مثلا به سمت شمال سفر نماید در مسیر راه از بین قریه های سایر ملیت ها بدون خوف گذشته میتوانید ولی صرف از قریه اوغان ها گذشته نمیتوانید حتما در مسجد یا خانه های شان گروه های تروریستی باکستانی عربی و... بیدامیشود. چند وقت بیش در مسیر راه کابل مزار شریف در منطقه چشمه شیر که فریه مربوط اوغان ها است افراد مسلح به نام طالب؟؟؟ سر راه مردم بیگناه را میگرفتند بعضی را به نام معلم یا محصل و یا کارمند دولت یا کدام موسسه به شهادت میرساندند وقتی از منطقه چشمه شیر میگذشتی دیگر کدام تهدیدی وجود نداشت.همین رقم در سایر ولایات هم در مناطق مردم هزاره .تاجک ازبک و دیگر اقوام غیر اوغان هیچ مشکلی نیست . ولی تمام بدبختی فقد در منطقه اوغان نشین است. ما میدانیم که بول را هرکس دوست دارد ولی اوغان ها بیشتر...به همین خاطر دشمنان این وطن میدانندکه برای بیاده نمودن بلان های دهشت افگنی خود از کدام مردم میتوان بیشتر استفاده کرد و واقعیت دیگر اینست که اوغان ها تحمل دیدن سایر اقوام را در رهبری حکومت ندارند. انها یک حکومت خالص اوغانی مانند حکومت دوره طالبان را میخواهند البته نه به خاطر دین و ... بلکه فقد و فقد قدرت در دست انها باشد. این را ببزیرید یا نه ولی واقعیت همین است. اما زمان تغیرکرده دیکتاتوری حکومت 270 سال ختم است ما تاریخ 5000 ساله داریم که تاریخ 270سال با ان مقایسه نمیشود

>>>   هر کس که چور کرده است یانه کرده است خودش میداند و خدا ولی شما... ها اوغان ها ... یک بار تاریخ را مطالعه کنین اگر سواد دارین شما ها ... تمام معاله گرری ازشمااست ... انتحاری شمامیکنین هر روز امریکایی ها خانه شما را تلاشی میکنند اگر شما غیرت دارین برین آنها را ممانعت کنین ... زورتان به آنها نمیرسد... احمد شاه مسعود. مارشال فهیم . امرالله و امسال آنها از دوزدی کردند یا نه ولی امریکایی ها را در مناطق خود اجازه ندادن این است غیرت شما ها چه کردین ؟؟؟ حتآ ... شمارا هم امریکایی تلاشی میکند شما اسلآ از قوم فرعون هستین... تشکر
بچه وطن

>>>   شـــــــرح كـــوتاهي بر فاشـــسم :
فـــآشــــيــســـم چــيـســت ؟این عنوان به معنای خاص نام جنبشی است که در ۱۹۳۲ به رهبری موسولینی رهبر ایتالیا به راه افتاد و به قدرت رسید و واژه فاشیسم برگرفته از فاشیتز (به لاتین: fascis) است. در روم باستان قاضی حکومت مرکزی (متصدی مجازات) با خود فاشیتز را به‌عنوان نشان اختیار از دولت مرکزی حمل می‌نمود و عبارت بود از تعدادی چوب که به دور یک تبر فلزی نوارپیــــچ شده بود از شعارهاي مشهور فاشيست هاي اسپانيا اين بوده : مــــــرگ بــر عــــقـــل زنده باد مـــــرگ
اصول اساسی فاشیسم
۱) عدم اعتقاد به سودمند بودن صلح
۲) مخالفت با اندیشه‌های سوسیالیستی
۳) مخالفت با لیبرالیسم
۴) تبعیت زندگی همهٔ گروهها از دولت (توتالیتر بودن)
۵) تقدس پیشوا تا سرحد امکان
۶) مخالفت با دموکراسی (دموکراسی را بوالهوسی و خودپرستی می‌نامند)
۷) اعتقاد شدید به قهرمان‌پرستی
۸) تبلیغ روح رزم‌جویی
۹) نظام تک‌حزبی
البته طوريكه ميدانيد اين بحث ونظرياتش همراه با ايده هاي هتلر وسيع است اما به همين اكتفا كردم .
گيلگمش

>>>   من به ندرت پشتونی را میشاسم ویا دیده ام که مخالف طالب باشد.هرکس باشد نجیب . گلبدین .ملا عمر ویا اشرف غنی. فرقی نمیکند که چه میخواهدوچه میکند چون پشتون است اکثریت پشتونها از او حمایت میکنند.جالبتر اینکه کسانی استند که با ازادی های غرب کلان شده و هیچ وجهی مشترک بجز پشتونوالی با طالب ندارند در نهایت حامی طالب میباشند.خلاصه اینکه اکثریت پشتون ها کورکورانه واز روی قوم پرستی به دیگران مینگرنند اگر قاتل تمام مردم باشد وپشتون بود عیبی ندارد بطور مثال نجیب گلبدین وملا عمر واگر تمام فداکاری ها قریانی ها را داده باشد واز قوم دیگری باشد هیچ ارزشی نزد اینها ندارند بطور مثال مسعود شهید. ولی دیگران چنین طرز تفکری ندارند وهرکه را به اساس لیاقت وشجاعتش محاسبه میکنند بطور مثال اکثریت کسانیکه مسعود شهید را مورد انتقاد قرار میدادند تاجیک بودند .من طرف قومگرایی ا نمیگیرم چون زشت است پس باید اندیشه ای دیگر کرد واز نو به مسایل نگریست وعینک نژادپرستی وقوم پرستی را باید دور انداخت وانگاه به یقین این کشتی شکسته را به ساحل خوشبختی خواهیم برد.
دوست

>>>   برادر یا خواهریکه با اقای احمدی اغاز کرده! اول اینکه باشندگان این سرزمین همه افغان هستند وقتی شما این اصل ابتدائی را نمی دانید من به حیث هموطن شمامتاثر میشوم، دیگر اینگه در تمام این تاریخ 5000 ساله باهم یکجا بودیم با اکثریت قوم های معظم و محترم که شما یاد کردید. و بچه وطن برادرم اگر دزدی را به گفته شما مسعود یا مارشال فهیم یا امرالله خان کرده باشد آنها با قوم تاجک و حتی با هموطنان پنجشیری ما تقسیم نگرده اند. یا دزدی های که دزدان کرده اند با قوم های خود ازبک یا پشتون یا عرب و دیگر و دیگه تقسیم نمی کنند.مسئولیت فردی است ،هیچ قوم تمام خوب و هیچ قوم تمام بد بوده نمیتواند. بی احترامی به قوم به هر قوم که باشد نمایانگر شخصیت (بسیار میبخشید شما شامل این نیستید خدا نه کند) پست خود انسان میباشد. تشکر
ن احمدی

>>>   اینکه چرا بعضی نظریات... ارائه میگردد، علت اش عدم تحمل کلمه افغان توسط بعضی از .... است، اینرا باید پذیرفت که حذف هیچ قومی و هیچ زبانی درین کشور ممکن نیست. زیرا بدون در نظرداشت قوم، زبان و ولایات، اکثر مردم عوام کشور فامیلهای را تشکیل داده اند که اعضای محتلف فامیل مربوط قومهای مختلف این کشور بوده و حالا مثال ناخن و گوشت را دارد که از هم جداشدنی نیست. ولی...به کسانیکه بین مردم عوام تفرقه می اندازد و ... که مثال زنده اش پنچرمین بی شرم است.
نایله

>>>   از حق اگر نگذریم در راس پشتونیکه دست راست اش تاجیک و دست چپ اش هم هزاره است، قرار دارد بیاد بیاورید که دست راست یک وقت پنچرمین و دست چپ هم جوالی بود و حالا که نفر دوم و سوم هستند بازهم داد و بیداد میکنند ضرب و المثلی وطنی داریم که هم میزند و هم کمک میطلبد اگر صلاحیت ندارید چرا تا دم مرگ به چوکی چسپیده هستید؟و اگر صلاجیت دارید پس چرا همه نابسامانی ها را بگردن دیگران میاندازید؟؟؟

>>>   من هم نظرنویسنده وحرف های نظر ده‍‍‍‍‍‍‍‍‍ندهء شمارهء دهم راکه در مورد قبایل افغان ابراز نموده به کلی تأیید میدارم.

>>>   راست گفتی اجمل جان پنجشیری عزیز

>>>   پشتون ، تاجک ، ازبک ، هزاره ، پشه ای ، نورستانی همه و همه گلهای یک باغ اند هرکه در میان این گلها فرق قایل میشود نابود باد فقط معیار برتری تقواست و بس .خداوندا این قوم را هدایت فرما چون با تفرقه افگنی تیشه به ریشۀ خویش میزنند و نا آگاهانه خود را از تاریخ هدف می کنند الهی وحدت مسلمانان را در سراسر دنیا قایم و پایدار نگهدار .من میگویم باید در میان کشور های اسلامی هیچ مرز جغرافیایی وجود نداشته باشد ، در صورتیکه مرز جداگانۀ فکری و ایدیولوژیک وجود ندارد مرز های جغرافیایی چرا ؟ دوستان بیایید مرز ها را بشکنید تفرقه نیاندازید و گرنه روزی شما نیز جزء قلمرو کشور کوچکتر از کابل خواهید بود .

>>>   سلام برای متعصبین محترم مثلی بچه وطن ودیګران
۱) اینکه شما می ګویید که کسانیکه انتحار می کند
پشتون است دلیلی برمعلومات ناقص تان است یااینکه
خودراقصدا بجهالت زدید درمیان این مردم عربها هستند
اوزبکهاست ازافغانستان وازبکستان وتاجیکهای حزبی
تحریر هستند ومردم نورستانی وچیچنیا هستند مردم کشمیر
وپنجاب وبلوچ نیز وجود دارند خلاصه اینکه هرمسلمان غیور بر
دین وناموس خود دارد وجود داردکسی که بقصه دین و
ناموس نیست نی با اشغال کشور ونی به امدن کفار
پروا دارد ونی به جهاد واسلام ایمان وعقیده دارد کارخودش است
۲) اینکه درشمال امنیت است یک دعوی است بی دون ثبوت
دربدخشان در ولسوالی جرم وغیره شورش وجود دارد
۳) این یک لکه سیاه است برای شماکه درکنار کفار استادشودی
جواب دندان شکنی من دوام خواهد یافت
جاوید هرات

>>>   اقای احمدی این را خودت و همه مردم این سرزمین میدانید که اوغان همان بشتون است. و سایر ملیت های این سرزمین در قوم اوغان یا افغان یا بشتون نیستد و اینکه تعریف رسمی به کلمه افغان داده اند که همه ساکنان کشور را افغان بنامند یک جفا تاریخی درحق دیگر ملیتها است. دیگر اینکه تاریخ این سرزمین را شما از حکومت احمد شاه ابدالی محاسبه میکنید و مدعی هسیتد که این سرزمین به نام شما ایجاد شده و متحلق به قوم اوغان است و سایر ملیتها مهاجر هستند البته به اصطلاح افغان ملتها که واقعا فاشیست ترین طبقه از قوم افغان هستند و بیام من به انعده انسان های فاشیست اینست که وقتی میگویم تاریخ تمدن 5000ساله داریم برمیگردیم به به عصری ما بادشاه زردشت دولت های..... تا اینکه در اخیر احمدشاه ابدالی حکومتی ایجاد کرد به نام افغانستان که تا به امروز داخل خانه جنگی هسیتم درین 270 سال نه تنها حدود اربعه وجغرافیای خود را از دست دادیم تا به امروز ارامش دراز مدت را ندیده اند. فقد و فقد تمام افکاررهبران افغان همین بوده است که چگونه دیگر ملیت هارا به کمک اجنبی ها سرکوب نمایند وقدرت حکومتی را دردستداشته باشند. و یکی از عوامل ایجاد ناامنی در کشور بلانهای انعده فاشیستهای بشتون است تا دوباره قدرت مطلقه قوم خود را احیا نمایند

>>>   "...و از جانب دیگر نمی خواهند حساسیت جدی را در مقابل طالبان که مربوط به همان قوم فاشیست می باشند از خود نشان دهند ..."
مبارک تان باد افغان پیپر! بلاخره گربه را از جوال رها کردید. شما اجازه دادید که مقاله نویس تان بسته ...را فاشیست بنامد. چون طالبان پشتون اند، باید بقیه تمام قوم پشتون باید فاشیست باشد. اما از پیام های خوانندگان تان هر کلمه که به یکی از رهبران، جنایتکار جنگی خطاب شود، آن کلمه را سانسور میکنید.
فلهذا شما نیز آزرده نباشید اگر کسی شمارا ... خطاب کند. البته اختیار دارید که این پیام مرا نیز سانسور کنید. اما من یقین دارم که قبلاّ آنرا خوانده اید. مهم فقط همین است.
با احترام نادر

>>>   پشتون ها فاشیست نیستند فاشیست های ملت شورای نظار ... فاشست بودند که درافغانستان مثلی قومگرای را ادمن زدن پشتو نها وارثین این وطن هستند ومقابلی هر اجنبی سرهای خودرا قربان گردن و همرای هیچ کدام پروتوکول نداشتند.

>>>   ...زنده باد پشتون تاجیک هزاره ازبیک و تمام اقوام افغانستان مرگ بر دشمنان افغانستان

>>>   آقای ن احمدی!
تا زمانیکه ما از واقعیت ها چشم پوشی کنیم وبا جعل وتذویر وخدعه فریب ، بخواهیم به چشم مردم خاک بپاشیم ومردم را فریب بدهیم ، وواقعیت هارا وارونه جلوه دهیم ، هرگز هم ما یک ملت واقعی نه خواهیم شد. همین که ما می کوشیم هویت اقوام دیگر را ازبین ببریم ونام قوم خورا بالای دیگران با هزار حیله ونیرنگ وحتی در مواردی با تهدید وارعاب تحمیل نماییم ٬ خود یک جنایت نا بخشودنی است. اسماعیل یون در کتاب تفرقه بر انگیز دویمه سقوی خود به پیروان خود تأکید اکید نموده است ومی نویسد: برای اینکه تسلط پشتون ها در افغانستان دایمی باشد تا که می توانید افغان وافغانیت را تبلغ وتروج نمایید.
محمد

>>>   جاوید هراتی !
همه این خارجی ها را که نام بردی چرا در وطن خودشان جهاد نمیکند .چرا معلم ومحصل و داکتر و انجنیر .... خودشان را نمیکشند؟اقای جاوید فکرنکنم که واقعا هراتی باشی چو ن مردم هرات مردم بسیار فهمیده و چیز فهم هستند و قوه درک بسیار بالا دارند بهر صورت .امریکا به خاطر رسیدن به اهدافش در منطقه به هر وسیله مبادرت میورزد و طالبان و القایده یکی اراین وسیله ها است .

>>>   او مردم چرا خود و مردم خود را بدخت می خواهید؟کدام فاشیزم اول معنی فاشیزم را بدانید .فاشیزم یک نظام است و ایجاد دولت فاشیزم در افغانستان وجود ندارد. بخاطر دولت فاشیزم به هزاران میلیار دالر ضرورت دارند مردم افغانستان از ...میگیرند و دهن می اندازن.چیرچیل در یکی از سخنرایی خود این طور گفت :در اینده کسانیکه خود را انتی فاشیست میگویند خودشان در عقیده تبعضی غرق خواند بود.منافقت مردم تان را خوشبخت نخواهد ساخت.

>>>   آیا سردسته های شما مانند -دوستم -خلیلی -فهیم -محقق - ضیا مسعود درین سیزده سال معامله گر بودند - یا از پشتونها؟؟؟همین اکنون ضیا مسعود و دوستم کلم جم و خلیلی مانند ماش بطرف ارگ دامن کرزی را گرفته و زاری دارند که معاونیت و تقلب در انتخابات به نفع شان صورت گیرد.

>>>   سلام علیکم به تمام برادران واخواهران اسلامی ام . خداوند ج در کتاب مقدس خود قران عظیم الشان مهربانی میکند .یا ایهاالناس انا خلقناکم من ذکرو انثی و جعلنا کم شعوباوقبایل لتعارفو ان اکرمکم عندالله اتقکم . الایت ترجمه :- ای مردم من شمارا خلق کردم ازیک مرد و زن و شمارا شعبه شعبه وقبیله قبیله کردم تا معرفت پیدا کنید پس مکرم ترین شما خوب ترین شما کامگار و موفق شما در دنیا واخرت همانا متقی و پرهیزگار شما هست .
ببین ای برادر ای یاور و همراه روز بدم بس هست دیگر به اسیاب دشمنان خود (یهودی وعیسوی ) اب نیندازید . ما باید از در بدری های گذشته خود پند بگیریم واین ملت مظلو م و بیچاره را دراتش بیش ازین نسوزانیم ؛ مسلامان ها چی غربی باشد یا شرقی چی عجم باشد ویاعرب باهم برادر وبرابر هستند و عضوی بدن یک دیگر هستند به طود مثال اگر ما سردرد میشویم کدام عضو بدن ما ن در میکند تمام بدن مان همرایش به تکلیف میشود و درد میکند اگر امروز برادر مسلمان مان در فلسطین ، عراق ، مصر ،افغلنستان و... کشورهای اسلامی به شهادت میرسد دل ما من حیث یک مسلمان درد میکند وقلب مان اتش میگیرد پس بیاید فکر کنیم که چرا مصایب وبدبختی درهمین کشورهای اسلامی هست؟ ببین ای برادر ! ما همه در مقابل یک دشمن مشتر ک قرار داریم که همانا همین یهود و عسوی هست . آیا الله ج ما را از مکر و حیله این دشمن بشریت اگاه نکرده بود ؟ آیا برای مان خطاب نکرده بود که یهود وعیسوی هر گز دوست شما نمیشود ؟ ببین این بسیار رنج اور هست برای مان که یک دیگر خودرا دشنام میدهیم . برادرم عزیزم بس هست این وطن ومردمش بسیار رنج وعذاب ره دید ودر اتش های سوخت که سزای مان نبود هرقوم به اندازه خود عذاب ره کشید دیگر پرحرفی نمیکنم الله به همه مان توفیق عنایت فرماید که مصدر خدمت به مظلومان وطن خود شویم .

>>>   (پشتون,تاجک,ازبک وهزاره) ندارد.همه ما یک افغان و یک مسلمان استیم.
(ولید حقپرست)

>>>   ای ملت مسلمان ... مهم مسلمان بودن است هر زبانی صحبت کنی مهم نیست مهم انسانیت اسلامیت استد هوشیار باشین اینا میخواهند طفرقه بندازن تا حکومت کنن
غلام سخی مقیم ایران

>>>   به نظرم تعصب به امر خدا و رسولش ص مردود است همه اقوام ساکن افغانستان افغان اند، رنج مشترک داشته اند غم مشترک داشته اند و دشمن مشترک داشته اند هر کسی که به اصطلاح به نماینده گی یک قوم حرف میزند و خود را حامی آن میداند نه دوست ان قوم است نه از افغانستان و نه از اسلام بهترین مردم و بهترین قوم کسی است که بشترین تقوا را داشته باشد. به عوض دامن زدن به تعصبات به حال این مردم بیچاره رحم کرده مرحمی به زخم های آنها بگذارید ، یقین داشته باشید که شیطان درکمین همه مسلمان ها است اگر فریب آنرا خوردید نه در دنیا خیری خواهید دید و نه هم در اخرت . اگر واقعا خواهان خدمت به این ملت رنجدیده استید کوچکترین قدمی برای آبادی این وطن بردارید. برای یک لحظه فراموش کنید که مادر تان را چه صدا میزنید ؟ مور مادر مومه ادی اپه ممی یا هم ننه فکر کنید که افغان استید و درگیر یک دامن مشکلات به خاطر خدا به عوض فضیلت جوئی بر دیگران در جستجوی همگرائی باشید. آیا گاهی هم به خارج از کشور سفر کرده اید؟ آیا متوجه شده اید که دران جا مردم شما را به چه نام میشناسند؟آیا انجا برای تان پشتون ، تاجک ، هزاره ، پشه یی، نورستانی و غیره خطاب میشود یا افغان ؟پس زمانی که برای خارجی های دوست و دشمن همه شما ملت واحد استید شرم نیست که بین خود ، خود را تقسیم کنیم.
افغان واقعی نه پشتون است نه هزاه نه ازبک و نه هم دیگر اقوام بلکه افغان واقعی عاشق سنگ و خاک این مرز و بوم است و از بولان تا پامیر و از نیمروز تا کنر را از خود میداند با هر دلی که شاد شود شود شاد میشود آباد هرکه گشت او آباد میشود. پیروزی تیم کریکت افغانستان را درمقابل هانکانگ به تمام افغان های واقعی تبریک عرض میدارم
داکتر یما نجرابی کابل افغانستان

>>>   أو أجملک پنجشيري فاشيست:
بادار أمريكايي شما با طياره هاي B52 وهمراي 50 دولت ناتو نتوانستند كه در طول 13 سال گذشته يک طالب را از بين ببرند، تو آمدي از قوم كلان پشتون گپ ميزني!!!!اگر اين أمريكايي ها نمي آمدند طالب... شما را أز پنجشير هم گم ميكرد.قوم پشتون را در جايش بگذار، يک طالب براي شما كافي هست.حالا هم أگر أمريكا أز أفغانستان خارج شود، اين دفعه فاشيستها مثل خودت در پنجشير هم مانده نميتانيد، يک طالب گلم تان را أز أفغانستان جم ميكند.
أز برادرهاي محترم در سايت أفغان پيپر خواهشمندم كه تبصره را نشر كنند.
با إحترام عبد الرشيد ميمنه

>>>   علمای الکرام و مردم مومن و متدین افغانستان شما این...سرائی افترا کردن این سرگروپ تروریستها... بنام مستعار و یا اصلی بنام جاوید از هرات که حتی به الله{ج} و الأنبيا بر حق خداوند تهمت میبندد که همه آنها با خداوند به پشتو سخن میزدند شما قضاوت کنید این شخص تا اینحد ...است کتابهائیکه برای موسی{ ع } و عیسی {ع}از طرف خداوند نازل شده بود تورات وانجیل میباشد و به پشتو نازل نشده بودن شاید این برادر مصاب به مریضی روانی شده باشد کتاب پټه خزانه که از طرف یک برادر پشتون ما نوشته شده است عوضی گرفته باشد ازنزدش خواهش میشود که بیشتر از ین سبب آبرو زیزی پشتونها نشود.

>>>   اگر حکومت به دستان پشتونها باشد کشور ویران میشود پشتونها جز کشتن و سرکوب کاری بلد نیستند.زیرا نه سواد دارند نه روابط حسنه بین الملل.همه ما حکومن طالبان را بیاد داریم . حکومت باید در اختیار تاجیکها یا هزاره ها باشد ولا غیر
پنجشیری از تهران

>>>   اجمل بچی سقاو و پنچرمین ایا امکان دارد که یک نسل ۲۰ میلیونی را از بین برد؟ چرا دست آنها درک... تو رفته ؟ سقا ووی خوده کرده باشید حقوق تمامی تاجیکان را یک ولسوالی طی ۱۳ سال غصب کرده به دیگر تاجیکها هیچ امتیاز داده نه شده از ابن رو سیاف یا اشرف غنی برای ما بهتر است
خنجر هراتی

>>>   به پنجشيري از تهران:
حكومت در دست پشتونها بود، هست، و در آينده هم حكومت در دست پشتونها باشد.بغير از پشتون حكومت كردن در أفغانستان ممكن نيست، حكومت كردن تاجك يا هزاره در أفغانستان فقط يك خواب هست، واين خواب را با خودت به قبر ميبري.
كندهاري پايلوچ

>>>   اسلام سرحد، ملیت و زبان را نمی شناسد پشتونها مسلمان واقعی استند هرکسی غلامی را قبول ندارد برادر ماست نمی توان غلامی و اسلام را یکجا در یک فرد دریافت

>>>   ارزش و اعتار هر قوم ذاتی نیست که خدا او را از اول شریف آفریده باشد بلکه ارزش همه ی انسان ها بستگی به لیاقت و توانایی شان در خدمت کردن پاک و مخلصانه به مردم دارهاگه ما خود را مسلمان می دانیم همین است و لا غیرانا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوباً و قبایل لتعارفواان اکرمکم عندالله اتقاکم
نه همه ی سادات خوب است چون که ابولهب هم سید بود نه همه ی پشتون خوب است چون بن لادن هم پشتون بود و...

>>>   این قوم همیشه منافع علیای کشور را قربان منافع قومی قبیلوی و سمتی خود نموده اند۰

>>>   پشتون ها فاشيست نه بلكه وطن پرست هستند.اگر به تاريخ معاصر افغانستان مروري بدون تعصب صورت گيرد ملاحظه ميگردد كه :استعمار وعقب گرايي ازشمال داخل ولي از جنوب وجنوب شرق وجنوب غرب كوبيده شده است دروقت اميرشيرعلي خان - عبدالرحمن خان كه به عدم همكاري شمال ديورند بالايش امضا شد- بچه سقاو كه بالاي شانه هاي استعمار انگريز كابل را گرفت وأمان الله غازي مجبور شد بخاطر جلوگيري از خونريزي وطن راترك نمايد - اشغال افغانستان توسط شوروي از راه وبه همكاري شمال وباالاخره اوردن امريكايي ها را با ساز وسرود كشتار دسته جمعي طالبان در دشت ليلي.هر انقلاب ضد انقلاب دارد نزديك است كه مبارزات واز خود گزري افغانها اين فيل كاغذي يعني امريكا و٤٩ مملكت هاي ديگر را شكست بدهند باز شما نعره سر خواهيد داد كه شما امريكايي ها را از خاك خارج كرديد.
معلم جانكي از قلعه ممي

>>>   هی وای دیگر ما را به کلمه افغان خطاب نکیند چرا که این کلمه در خارج بالای...های گذاشته شده که بادیدنش تمام فرهنگ و هویت ما زیر سوال میرود ما خراسانیان ، کوشانیان ،اریای نژاد هستیم نه یک افغان
فرخ زاد کوشانی از هندوستان

>>>   او مردم
اگر حکومت را از پشتون گرفتید- یکدفعه طالب شدند -کل دنیاره آوردند و دوباره حکومت را از پیش تان گرفتند و نیم شان هم انتحاری شدند- اینبار اگر حکومت را بگیرید- با وجودیکه تمام دنیار را میآورند- همه ایشان انتحاری خواهند شد- و دنیاره روده میگیره.
کابلی

>>>   پشتون ها فاشيزم نه بلكه پترييوتيست هستند در طول تاريخ از وطن خود دفاع نموده اند معامله گر و غلام نبوده و نيستند هـيچ وقت از ميدان جنگ فرار نه كرده اند و تمام خيانت كه درين مملكت شده است از طرف اولاد اندرهاي ناخلف ان بوده است و تمام نهضت ها از طرف همين ... ها صورت گرفته است
نهضت اماني- جمهوريت داودخان از طرف بچه سقاو و ببرك خاين خراب شد - انتقال قدرت از داكتر نجيب كسي كه گنجينه باختري و ادعائ بر حق بطلان خط ديورند به قيمت جان ان تمام شد توسط اين أجانب برادر نماها سازماندهي و به قيمت خون صدها هزار افغانها تمام شد و افغانستان به خاك و خون تبديل شد در وقت فشار چند طالب كوه ها و پل ها را انفجار دادند تا به كولاب و تهران برسند و بالاخره سند فروش افغانستان را در بن جرمني امضا و با بدرقه ده ها بال طياره كه بالي طالبان بم پر تاب ميكردند در حال داخل افغانستان شدند كه شش هزار طالب مردانه وار جام شهادت نوشيدند و تا امروز هم سرگرم دفاع. ازخاك شان در مقابل أجانب وخاينين داخلي ميباشند كه جهان را به حراس انداخته وبه زودي انشالله موفق وباز هم شما دنباله رو انها خواهيد شد وبه يك كلمه كه انها دامن كلان دارند خود را نجات خواهيد داد.استعمال كلمه فاشيزم بالاي قشر ... بايد استعمال شود كه در يك ساعت شش هزار نفر را در دشت ليلي تير باران كردند
.نصر من الله والتوفيق

>>>   هزاره ګرائی و تاجک ګرائی و اوزبک ګرائی اجازه داد که خلیلی ومحقق و فهیم و تمام باند مافیای شمال و دوستم از بین برود؟ این یک امر مسلمست که هر قومی خود در عقب قوم خود می ایستد.

>>>   کندهاری یایلوچ!
نتیجه حکومت یایلوچها جز نفاق بدبختی وفلاکت و خانه جنگی دیگر چیزی نبوده. ودر ارتباط حکومت یایلوچها یک قصه برایتان میگویم.
( میگویند روزی یک حکیم همراه یک کاروان سفر داشت. درین قافله تعدادی زیادی شتران با بار های سنگین وجود داشت.حکیم با زبان حال از اشتر برسید که ازاینهمه حالی که داری ناراحت نیستی . شتر گفت از اینکه بار سنگین در بشتم است ویا گرسنه و تشنه دربیابان حرکت میکنم هیچ نا راحت نیستم
بلکه تمام ناراحتی من اینست که جلو مرا بشت خر میبندند.)) یایلوچ بودن ونعل کردن یای به شما افتخار است .در حالیکه.... خنجر هراتی که حتمی از ناقلین هرات هستی وقتی 20 ملیون نفوس تانرا میگوید ختمی مردم انطرف خط دیورندراهم حساب میکنند . اینرا برایت بگویم انها باکستانی هستندنه افغانستانی .

>>>   به فرخ زاد کوشانی خطاب میکنم. پس برو به خراسان تحت حکومت کوشانی ها. به افغانستان تحت حکومت پشتون ها چی ...
اوغان از افغانستان

>>>   آقای ن احمدی:
درست است که مکاتب پشتون ها حریق میشود اطفالشان درس نمیخوانند،پیر مردهاشان کشته میشوند ولی دوست عزیز آیا این را از خودت پرسیده ای که چه کسانی عامل این خراب کاری هاست؟چرا این کارها را میکنند؟که هم مردم خودشان را نابود میکنند و هم آسایش و راحتی را از دیگر اقوام گرفته اند؟هیچ فکر کرده ای که چرا بزرگان قومتان در مقابل این خراب کاری ها نمی ایستند و کاری نمیکنند بلکه همه ی بزرگانتان آنهارا تایید میکنند.دوست عزیز: اگر شما با جنگ و کشتار و وحشت خو و عادت گرفته اید،گناه دیگر اقوام این وطن چیست که باید در آتش تنور شما بسوزند تا بکی...از دست شما مردم،شما واقعا اهل اصلاح نیستید
نمیدانم که خدا برای شما چه فکری کرده است..از شما...

>>>   طالب یا طالبان یک جهان بینی و ایدئولوژی است نه چند نفر بی سیم و راکت به دست که بگوییم امریکا نتوانست آن ها را شکست بدهد!

>>>   پشتون یعنی کوکنار، انتحاری، بمب کنار جاده، راکت های کور، لاف و پتاق، گرفتن همایت از آی اس آی، سر بریدن، دست بریدن، قومپرستی، لجاجت و انتقامجوئی٬ ملا عمر ...بیدین، شاه شجاع، تریاک، قاچاق، و غیره و غیره

>>>   أگر مردم آنطرف خط ديورند را حساب كنيم، نفوس أز ( 150000000) يک صد و پنجاه مليون هم زياد ميشه.
تخاري

>>>   درود بر شما همو طنا ن عز یز
قصه ی طالب بود دورو دراز بشنو از من تا بگو یم لب را
دست انگلیسها بود در کار شان سود خوران عرب بادار شان
قوم بر ستان و عر بها ی خلیج صحنه ارا یندو هم همکارشان
بینظیر جان مادروبابر بدر شهر قند هار مر کز در بار شان
قصه ی طالب ولا دن ساختگیست
راز ها فاش شده میدان باختگیست
این تروریست بازی وموش و بشک
یک دیما گوزیست در ان نیست شک
قا تلان حرفه ی است این طالبان
اختیار شان است بد ست باکستان
دعوی اصل و خلا فت میکنند نو جوا نانرا لوا طت میکنند
قوم لوط را نزد الله رو سفید
ساخته اند از بسکه بد عت میکنند
چرس و تر یاک و هیرو ین دمبدم
میکشند و هم تجارت میکنند
طالبان طالب باطل طلب کاز جهالت فخر دارند بر نسب
دراروبا مفت خواری میکنند
فخر بر بشتون والی میکنند
از مسیر تاریخ و سیر زمان
منکراند افسا نه ساز ی میکنند
از مظالم امیران وشها ن
کور کورا نه بشتیبا نی میکنند
افتخار بر استخوا ن ناید بکار
جنگ همه سو زد تو صلح در بیش ار
خوان که مو لا نا چه گفته ای عزیز
گفته ا ی شیرین ونغزو مشک بیز
رو نعمر ه ننکسه بخو ا ن دلدطلب کن دل منه بر استخوان
بشتون و بشتو نولی نا ید بکار
دو سد ه بسما ندگیهارا شمار
ما چرا از قا فله بسما نده ایم
ما چرا بر دیگران وا بسته ایم
دشمن علم و رفیق جاهلان
فخر میداریم به خون و استخوا ن
خود کوش و بیگا نه مزدوری کنیم
خانه را ویران حرام خو ری کنیم
تا بکی خوابهای خرگو شی کنیم
وا قعیت ها را چشم بوشی کنیم
وا ردات طالب و بمب وانتحار
قوم برستا ن راست جای افتخار
انگلیس واعراب و خا نان دو سر
تا بکی با شند ما را تاج سر
دیگران بیشتازو ما بس بس رویم
یل میدان در سیایت میخویم
رو به هر سو میدو یم غیر خدا
از تکد ی میخو ریم شاه و گدا
فخر بیجا از جهالت میکنیم
جنگ ودعوی اصا لت میکنیم
کو ا صالت خاک را بفرو ختیم
شرم مان با دا که لب را دوختیم
از خودی کشتیم و ابرو با ختیم
بشتو ن و تا جیک و اوز بیک ساختیم
از هزاره صد هزاران سوختیم
ا تش دیرینه ر ا افروختیم
ان یکی شیعه دیگر هم سنی شد
جمعی دهر ی جمع دیگر دینی شد
ان یکی نازد به محمود و امان
این دیگر بر احمدو میر ویس خان
احمدو محمودو میر ویس و امان
بی اثر با شند دراین دورو زمان
خیز خود محمود باش احمد شه شو
برده گی را ترک کن ازاده شو
گرد قا چاق و عرب بازی مگرد
از عرب با زی نخیزد هیچ گر د
بن لا دن ای اس ای یا سیا
انگلیس و اعرا ب و ایران روسها
هر یکی مقصود خود اجرا کنند
تا بکی ما را چنین اغوا کنند
گر درشت وسخت گفتم یا جمیل
همو طن معذور دار حق جلیل
رهنما تان با شدو عز ت دهد
بر شما ای همو طن همت دهد
تا جهاد وا قعی با نفس خویش
از سر صد ق و صفا گیر ید بیش
نه که حرا فی سر منبر کنید
جامه ی تز ویر را در بر کنید
یا که بشت شیعه و سنی دوید
نو کر ایر ان و سعو دی شوید
یا ز باکستان و روس یا امریگا
امرو نهی گیر ید هر شا م و بگاه
دشمنان را وارد کشور کنید
کیسه های خا لی تان بر زر کنید
ای خدا مخلو ق تو اواره شد
ملت افغا نستان بیچا ره شد
نعمت صلح و صفا ارزا نی کن
دیده ی تاریک شان نو را نی کن
تا که از صدق و صفا و همد لی
بیشه گیرند صلح و هم سا زند گی

با عزت با شید اصف ویانا اتر یش

>>>   اقای تخاری ×
نشه خو نیستی؟!
فرشاد

>>>   بلی تحلیل بجا ودرست واقعا همینطور است . تشکر دوست عزیز

>>>   تمام اين ......ها طالب هستند.
هاهاهاهاها. گل بوبو

>>>   بسیارجای تاسف است که نویسنده فوق طالبان رابه یک قوم نسبت داده وان قوم رابنام فاشیست یادکرده درحالیکه این قوم ابرای همیش ازنوامیس ومنافع علیای این کشوردفاع کرده ونویسنده که به کدام قوم ارتباط دارد رهبران انها که مثالهای عمده ان رهبران اتلاف کثیف ونامقدس شمال میباشد همیشه به هرذلت تن داده تاخودرابه اریکه قدرت برسانند.
اګرواقعاشمانشریه ازادهستید وخودرادرګروتصبات سمتی وتنظیمی نمیدانید این نظربنده رانشرنمایید تاهمکاری بنده بانشریه شمابیشترشود

>>>   اي هموطن احساساتي ,
انوقت که اين پښتونها بنام طالب،تروريست،و پاکستاني در کانتينر ها بطور فجيع انداخته شدند و توسط ايتلاف شمال در انظار باداران خارجي شان زنده بګور و بيرحمانه حريق شدند، و بګفته اي شما اين فاشيستها بايد چنين ميشدند٠ !شما کجا بوديد؟ايا وجدان شما انوقت تکان خورده بود؟

اول اينکه شما از کلمه فاشيست برداشت درست و علمي نداريد٠ متاسفانه در جهان امروز هر کس و نا کس همچون شما مخالف و دشمن خودرا بد ترين نامها را برايش ميبخشد٠ پس خودات هم يک فاشيست هستي؟

دوم اينکه مسله افغانستان مو ضوع پيچيده است ، درين بازي سطرنج نقش افغانها پياده است اما نقش اساسي را فيل،وزير،روخ،اسپ که باداران خارجي اند بعهده دارند،
مشوره:سخن سنجيده ګو!

شمال

>>>   بینی و گوش بریدن + سر بریدن + انتحار + آتش زدن مکاتب و تأسیسات عام المنفعه + تیزاب پاشی + طالب = پشتون
حقگو

>>>   میر ویس جان اینقدر بی سواد و متعصب هستی که حقیقت را هم نمیدانی زیرا این پروژه از باند های جنایت کار به همکاری خارجی و امریکایی ها است همین ترو رستها را مسلح استخدام ترو رستان از ازبک ها چیچینی ها ویو غور های چینی ها را کی ترینگ ودر منا طق شمال با واسکت های انتهاری ملبس کرده از طرف شب توسط باطیاره های خارجی در منا طق پشتون نشین دیسانت می کند

>>>   دقیق که طالبان از مردم پشتون است اما همه پشتون طالب نیست و لی متقین باش که خوش بین طالب است چون این خصلت دیرینه پشتون است و کرزی و امثالهم هم غیر مستقیم از طالب حمایه وبرادر خطاب میکند و دیگر اینکه من نظر پشتونها ی زیاد رادیدم . که از طالب خوش بین است .

>>>   آقای فیضی بسیاربجافرمودید،واقعأ آقای کرزی نمیخواهدکه طالبان ازبین برونداگربخواهدمیتواندازوجودمجاهدین برای ازبین بردن آنهااستفاده نماید. اینرابه یقین کامل بایدگفت که آقای کرزی میخواهدمدت ریاست جمهوری اش پایان یابدوجامعه جهانی هم درسال 2014 ازافغانستان بیرون شوندودراین زمان افغانستان بدون کمکهای جهانی چطورمیتواندعساکراردوی ملی وپولیس رامعاش بدهد واین زمانی است که دولت واپس بدست طالبان که همانانیروهای آی اس آی میباشند، سقوط خواهدکرد.
پس به خودبیائیم وفرصت راازدست ندهیدوراه حل دراین زمینه جستجونمائیم .
نوشین ازهرات

>>>   طالبان دشمنان افغانستان است هیجگاه در برابر این خاک و مردم رحم نکرده است. پس چرا انگیزه از بین بردن طالب وجود ندارد.
مسافر

>>>   ببخشید میرویس جان!
ابراز چنین نظر، نمایندگی از فقدان علمی شما میکند.
همصنفی تان

>>>   95 %پشتون ها به نحوی طالب هستند

>>>   طالبان این خشتک کشالانه سبک مغز بدوییه جنوبی .....باید از بین بروند.اگر خشتک کشالان این سرزمین یعنی دیگر پشتونها نمیتوانند یا که نمیخواهند برادران .....خود را گوش مالی کنند پس ما باید این کار را کنیم . پشتون را الایی غول نمیگویند.

>>>   تشکرازمضمون جالب اقای میرویس فیضی ... اگرناتو میخواهد گرو ه طالبان ازبین برود ودر افغا نستان صلح وارامش بوجو د اید وجلو رشوه وفساد اداری را به گیرد مبارزه ،ازدرون ارگ ریاست جمهوری وبعضی از وزارت خانه های افغا نستان اغاز کند چون ریشه های اصلی در ارک وادارات دولتی اند که نمی خواهند به طالبان اسیبی برسد

>>>   افغان یعنی چه یعنی پشتون افغانستان از ان پشتون ها است باید به دست پشتون ها اداره شود تاجیک یا اوزبک یا غیره ازکشور های همسایه مهاجر شدند به افغانستان حالا می خواهند قدرت را به دست بگیرند هرگز این نمی شود این نوشته رامی نویسم ازته دل تا یک نفرپشتون هم زنده باشد افغانستان به دست تاجیک یاغیره نمی افتد پشتون زنده باد حامدکرزی زنده باد حامدکرزی زنده باد

>>>   واقعآ که نویسنده مطلب ذیل حقایق را بیان کرده که از خداوند متعال باریشان موفقیت آرزو میکنیم.
ولی در قسمت جامعه جهانی باید گفت تمریکا و بخصوص انگلیس بر عکس طالبان را تقویه میکنند.
اگر واقهآ بخواهند که ضد تروریزم مبارزه کنند در یک هفته موضوع حل است.
بدون کمک غرب طالبان دو روز هم مقومت کرده نمیتوانند.
مجاهد طالب سوز

>>>   برادران
برای کسانیکه دیگر اقوام را در خراسان (در اینجا نام اصلی
افغانستان ذکر شده تا این کوچی ها به تاریخ مراجعه کنند) مهاجر می خوانند.
تقاضا این است که به کتاب های تاریخ کهن چون "حدودالعلم"ء
"طبقات ناصری" ء"تاریخ الصیف الهروی"ء "تاریخ احمد شاهی" ..... رجوع کنند
تا بدانند که کیها از کوه های سلیمان در پاکستان به خاک خراسان مهاجر شدند؟

>>>   بهترین راه حل تجزیه افغانستان به دو بخش. اوغانستان و خراسان.

>>>   ازر حقیقت اگر نگذریم، قوم طالب وفرهنگ آن عمده ترین علت پس ماندگی نه تنها در افغانستان بلکه در کل جغرافیایی است که این فرهنگ واین قوم وجود دارد.از کشمیر گرفته تا طول مرزی پاکستان و داخل خاک افغانستان. طالبان وقومی که در آن رشد کرده ومی کند وفرهنگ آن محل رشد ...بوده است براستی چرا این همه اتفاقات در نقطه ی دیگر اتفاق نیافتاده است چرا از حقیقت می ترسیم وآنرا پنهان میکنیم.
این حقیقت این قوم واین فرهنگ است .

>>>   >>> اگر به نوشته های برادران دقیقاً نظر اندازید درمیابید که سطح دانش و بینش در میان نسل جوان جامعه افغانی که با تمام امکانات عصر و تکنالوجی روز به تماس اند همچو برداشت ها و تحلیل های موثر را درک و لمس می کنید حالا برگردیم به قشر و طبقه حاکم که از داشتن معلومات های علمی فر سنگ هار اه دور بوده اند و صرف با داشتن اسناد ساخته ایی دست خود شان به سرنوشت این سرزمین حکمت روایی می نمایند و مربیان اصلی این مرز بوم نیز خود را می شناسند و به هیچ منطق و دلیلی گوش نمی دهند آیا تغیر و امید را در میان ایشان در خواهم یافت که در مطابقت با خواسته های جامعه جهانی و مدنیت قرن بیست درخور ستایش باشد نخیر هر گز نه بیایید بیش از این نه خود را مایوس نماید و نه هم مسولیت ها را به دوش دیگران محول سازید خود گل هستید و خود گلی کوزه ، خدا کند که نوشته ما را هم نشر کنید
مجاهد از کلیفورینا

>>>   پشتون ها تمام بی عقل استند از این خاطر است که دایم کشور های خارجی در کشور ما دست به هر کار که زدن توسط همین پشتون های بوده اگر این ها کم عقل هم میداشت ما امروز در این حالت نه بودم
حامد

>>>   به همان آقائیکه نوشته تاجیک ها ازبیک ها از کشورهای همسایه مهاجر شده و به افغانستان آمده اند، می نویسم:
آقای محترم شما از تاریخ یک سطر هم نخوانده اید. از چی وقت است که افغانستان بنام افغانستان یاد میشود و از طرف پشتون ها اداره میشود.؟ از وقتیکه پشتون ها این سرزمین را اداره میکنند همیشه بد بختی آورده اند. قبل از آن این سرزمین به دست تاجیک ها و ازبیک که اداره شده همه چیز داشت. فرهنگ وقار غرور .... و این سرزمین زادگاه علما و دانشمندها بود.

>>>   من نیز با نظر نویسنده موافق هستم زنده باد افغانستان مرده باد طالب

>>>   اول خو به یک متعصب ضرور نیست که انقدر واضح صحبت کند ودرقدم دووم اگر من خودرا ارزیابی کنم من یک بشتون هستم ولی متعصب وقتی میشم که تعصب را بیبنم. بی احترامی به یک قوم بزرگ بی احترامی به ناموس شان است. واین یک واقیعیت است. ولی دراخر باید بگویم افغان اگر غول میبود بازامروزتمام جهان به لرزه نمی اورد واین کار هر چیچه مرغ نیست. مثل شما. اگر شما انقدر میفهمیدید امریکایهای بی ناموس به این وطن نمی اوردید. درست شما بودید که اینها را اوردید راه دادین و ملک خود برایشان دادین حال بیبنید که میخواهد شما را در سرقدرت میشاند یا بشتون های غول گفته شما. انها این قدر میفهمد که کی مستحق قدرت است وکی این قدرت راهضم کرده میتواند. اگر این قدرت به شما میداد باز ظلم شما را هم میدیدیم. بشتون ها همیشه در کوشش این است تاباشما یکجا به اشغالگرا شکست بدهد ولی از شما متعصبین چیز جور نمیشود متاصفانه
ولید.
کابل

>>>   همه پشتون هستند

>>>   یک چیزیکه مثلی افتاب روشن است ، ان اینکه اینها و انها همه شان ... بی فرهنگ هستند . اعمال غیری انسانی را که امروز بنام طالب علیه مردم صورت میگرد ، دیروز انهایکه امروز از برادران کوچک شان ( طالبان ) به فغان امدند دیروز به کمک دوستان دایمی شان علیه مردم بیچاره ما بنام جهاد انجام میدادند ، و امروز به ان اعمال وحشیانه و ضد بشری شان افتخار میکند . ....

>>>   این پشتون ها همان کسانی هستند که به جان یکدیگر خویش افتاده اند، و به جواب برادری که نوشته که افغانستان مطلق به پشتون هاست باید گفت که در زبان پشتو چیزی هم بنام تاریخ دارید، یا این را هم از روی تعصب میگوئی، آیا از اینکه در جهان به قوم یهود نسبت داده شده اید هم خبر دارید، آیا از نام خراسان، باختر، آریانا انکار دارید، افسوس که شما مردم سالهاست که در تعصب سوخته اید و باز هم خواهید سوخت، زنده باند کسانی مانند نویسنده محترم که توانسته اند حد اقل چیزی را برای تان باد آور شود، تا باشد شما هم اصل خویش را از یاد نبرید، اگر تاریخ اوغانستان را مطالعه کنی هیچ وقتی چنین فکر خریت به کله ات نمیخورد که بگوئی اوغانستان مطلق به اوغانهاست زیرا این سرزمین خراسان باز هم خراسان خواهد شد، انشاالله

>>>   به تائید کلمات فوق چنین است که پشتون ها هم دولت را میخورند وهم طرفدار مخالفین ( طالب ) هستند همین مردم پشتون اکثریت طالبان را درمساجد وقریه جات خود پناه میدهند درآخر بگویم که عامل اصلی نا امنی خود قوم پشتون است افسوس که خودم هم از جمله این قوم هستم به امید سرکوب نمودن دشنمنان افغانستان . به امید یک روز که تمام افغانها دست به دست داده وهمه ما برادر باشیم

>>>   با سپاس وتشکر از تحلیل بجا ودرست تان اقای فیضی
نور

>>>   طالب ها پشتون هستند اما وحشی بی رحم که کلمه انسان وانسانیت را بد کرده اند
انتی پشتون
از جرمنی

>>>   لطف کرده شما چند مشاورین را نام ببرید.
و دیگر اینکه در جنایات افشار هم طالبان اشتراک داشتند؟ و یا شورای نظار و هم دستان چپاولگر شان!!!
در بیناموس ساختن دختر ها و بچه ها هم طالبان اشتراک داشتند؟ و یا گلم جمان و دوستم خان!!!
کور خود بینایی مردم هستید و دیگر اینکه اینقدر گپهای فاشیستی که از شمایان سر میزند مردم پشتون حتا به فکر ان هم نیستند.
هزاره و اوغو بیرار اند به ضد شورای نظارند
حیدر حیدری

>>>   سلام.
هم وطنان عزيزبدترين گناه نجات پرستي است تمام مردم افغانستان توليدشده يك خاك است افغانستان خانه مشترك همه اقوام افغانستان ميباشد .
هركسي ديگري رانهي ميكند يقين بدانيدكه مزدور اسرايل وانگليس است به همه اقوام بايد احترام بگزاريم وازنظرات احساساطي بي پر هيزيد.
ج.

>>>   کشور واحد ما افغانستان و همه اقوام ساکن آن نوردیده ما هستند و تلخی های روزگار را زیاد کشیده اند همین امروز بیشترین تلخی های عملکردهای غیر انسانی طالب را در قدم نخست مردم پشتون و ساکنین مناطق پشتون نشین میچشند و به ما لازم نیست به زخم هموطنان خود نمک بپاشیم حد اقل همدردی خودرا به یک دیگر ابرازکنید ، لطفآ ببینید در اقوام مختلف کشور هموطنان ما هستند که عاشق وطن خود هستند نباید به آنها تعصب داشته باشیم بیاید دو حزب و دو طرف داشته باشیم
1-طرفداران تامین صللح، ترقی و رفاه مردم افغانستان
2-و مخالفان پروسه فوق
هرکس مربوط هر قوم و سمت که هستیم باید همت دوست داشتن وطن و هموطن خودرا داشته باشیم ودر غیر ان عمر و زندگی ما به یک موجود بی فایده و حتی مضر میماند خیلی متاثر میشوم که نام و تخلص کسی را ببینم و خودرا از ساکنان کشور ما معرفی کند و باز به یک قوم ساکن کشور یا قوم ها اهانت امیز بنویسد این خود شخصیت ان را بیان میکند
به احترام

>>>   این موضوع سیاست های یکجانبه و چند جانبه جهانی و متطقوی در افغانستان را میتوان در لباس تحلیل های مختلفی ارزیابی کرد،چه ملیتی باشد،چه دینی و عقیدوی و چه ایدیالوژیکی.
اگر از نگاه شما تحلیل کنیم،همانا موضوع ملیتی میشود،اگر از نقطه نظر مجاهدین وطالبان و داعش و پاکستان و عرب ها مطالعه کنیم،همانا جنگ دینی و عقیدوی است و اگر از نقطه نظر اعضأ حزب خلق و پرچم و روس ها مطالعه کنیم،همان جنگ ایدیولوژیکی است.

>>>   برادر گرامی چرا اینقدر عقده در دل و ذهن داری مردم عادی افغانستان ازهرملیت که باشد برادر وبا هم وطن هستند. نخستین مشکل درفکرهرهموطنت پیدا کردن یک لقمه نان حلال است نه مشکل ملیتی و قدرت. این خیالات درذهن آنهای است که درخارج از کشور از بیکاری خسته شدند، مزه نان خیرات اورپایها هم دلش زده؛ مزد سگ شویی هم مثل سابق نیست.مجلس های سازوسرود که از بیکاری در خانه های افعانها در خارج به راه انداخته میشود و با شراب همراهی میشود کیف گذشته ندارد.اگر واقعاً توبه این باوراستی که گویا پشتونها ظلم میکنند بیاوطن در مقابل استادشو واز حق خود دفاع کن
گر نه صدا شنیدن دهل از دور خویش نیست. بردار گرامی من یک فابریکه کوچک دارم درکابل از ۳۷ نفر آنها
۱۱ نفر پشتون هستند دیگران از هر ملیت نجییب افعانستان در ذهن من قسم به خدا تصورخطور نمیکند که کی از کجا است.من خودم پشتونم یاداشت های شمارا دروقت بیکاری یگان بارمیخوانم هر وقت بوی ملیتی میدهند.میدانم بیکار استی در باید مصروفیت داشته باشید.سودجویی از نفاق مردم خودکار شیطان است. الله عزوجل همه مرا هدایت کند تا دلهای ما از کینه وعقده پاک شود خدا آرامی وامن کند در کشور. تا شما از غربت دیار ییگانه به مادر وطن خود بیاید ومن شخصاً تورا برادر گرامی هارون جان در آغوش پر محبت خود بیگرم. افغانستان گلستان است و هرملیت ان گل پر رنگ و خوشبوی این گلستان است.
برادر کوچک تان. امید قیوم

>>>   نا لائق كمى زياد تَر مطالعه كن تا علميت تو پخته شود إز تولد پاكستان جمله ٥٠ سال ميشود و إز حكومت پشتون ها سه صد سال ميشود بعد از سقوط حكومت داكتر نجيب اله روشن و وأصيح است كه دوستان وبرادران غير پشتون در حكومت دارى ناكام ماند ن ولوحه رياست جمهوري را مردم در تخار مشاهيده ميكرد و محترم ريس جمهور از ترس وحراس در زير خانه ها مخفى بود و بايد بدانى كه أكثريت را اكثريت ميگويند و أقليت را أقليت و هر كس بايد به اندازه كليم خود پايش را دراز كند اميد وإرم كه خوب مطالعه كنى

>>>   تاجیکها هیچ گاه در مواقع ظلم پشتونها بر دیگر اقوام در کنار انها نایستادند
حتی گاهی اتش بیار شدند ،واکنون خود در دام انها افتاده اند.
واین ترفند پشتوها از هنگامی که سرزمین خراسان بزرگ را به فغانستان تغییر نام دادند بود .به هر بهانه ای یک قوم را بوسیله تحریک دیگر قومهاسرکوب میکردند .واجازه اتحاد اقوام را ندادند وهمیشه حس کینه وبد بینی را بین اقوام زنده نگه داشتند.
ولی اکنون:ای برادر تاجیک وای برادر ازبک وهزاره وقت ان رسیده که با اتحاد بر این قوم فاشیست و واقلیت ناچیز ثابت کنیم که دیگر دوران انحصار طلبی به پایان رسیده و تمام مردم خراسان زمین از فغان وگریه به تنگ امده اند.وخواست دار مساوات وبرادری هستند.

>>>   هر چی که باشند از شما پنچرمین ها وموترشوی هاکرده بهتر استند زمین های مردم را که غزب نکردن مردم را ناحق که نکشتن همین حال از کوه پل ارتن گرفته تا اخیر کوه چهلستون را هم چور کردین وهم مردم بیچاره را میکشید ومال شان را دزدی میکنید از شما وحشی ها کرده صد مراتب انها خوب استن تاجک صرف در قدرت پنچشیری هااست از دیگر قوم های تاجک را نمیشناسید دروقت که ضعیف شوید باز تاجک ها میگوید فقد بگوید پنچر مین ها وبس

>>>   بسیار جالب و متاسفانه حقیقت آقای امیرزاده دست تان درد نکند .

>>>   خفه خون بگیرحرامزاده پاکستان که به قهرمانان دروغین شماپول میدادکه درمقابل داودخان وداکترنجیب بجنگند ازکلکانی تان گرفته که باکمک انگلیس ازپاکستان آمدبرضد امان الله خان جنگیدتااحمدشاه مسعودتان که درمقابل داودخان درپوهنتونهااعلامیه پخش میکردوبه پاکستان فرارمیکرد. آیاامان الله خان به زوروحیله گری پاکستان آمدیابچه سقاو (کلکانی)آیاداودخان یاداکترنجیب به کمک پاکستان به افغانستان آمدیاهم مسعودو ربانی آیایک رئیس جمهوریاپادشاه غیرپشتون درافغانستان وجوداشت که باکمک پاکستان و انگلیس به قدرت نرسیده باشد؟ جاسوس شماهستیددیگران راجاسوس خطاب میکنید مردم مثل شمااحمق نیستندکه فقط 15سال گذشته راببینندمردم عقل دارندچندصدسال راباهم میبیند
وحیدازتهران

>>>   این کشور هیچگاه جور نمیشه
محمد قیس یوسفزی

>>>   چندین بار سروع از طرف ریاست احصائیه مرکزی صورت گرفت که در اختیار شان هم موتر های لکس قرار داده شد که سروع صورت گیرد مگر چی شد نتایج سروع اعلان گردید نی چرا بخاطریکه در آن قوم پشتون کم بود و قوم های دیگر زیاد تر به این خاطر اعلان نگردید پسر خاله بنده هم در یک از سروع ها بود برای ما قصه میکرد که وقتی که ما سروع میکردیم موتر های لکس و معاش زیاد تر دالری مگرفتیم مگر نفوس پشتون ها کم بود به این خاطر اعلان نگردید
فولاد کابل

>>>   بلی کاملا بجا نوشته شده هیچ احصائیه دقیق وجود نداردو این سهمیه بندی زمان داود خان است انوقت مردم پشتونستان هم شامل محاسبه تخمینی افغانستان بودند ازان سبب پشتونها را 40 یا 45 فیصد میگفتند اما اکنون ان پشتونها هرگز حاضر نیستند که خاک خودرا با افغانستان وصل کنند و خودرا افغان بنامند بنا فعلا مجموع پشتونهای افغانستان از 25 فیصد زیاد نیست و انهم اکثریت شان دهشت گرد و طالب هستند که برای بربادی افغانستان نوکری پاکستان را میکنند و حاضر نیستند که حلقه غلامی پاکستان را ازگردن خود دورکنند و بوطن خود صادق ودلسوز شوند

>>>   همیشه این قوم اوغان ... مایه بدبختی وسرافگندگی وطن است وخواهدبود
داودبدخشی

>>>   ازاینکه قوم هزاره را در ارذوی ملی 10 در صد در نظر دارند ظلم بزرگی بر قوم هزاره هاست زیرا این قوم در افغانستان 20 در صد را تشکیل می دهند 20 در صد را تاجیک ها 40در صد را پشتون ها 12 در صد را ازبک ها و8در صد را الباقی اقلبت ها تشکیل می دهند .پشتون ها خیلی زرنگ هستند حق هزاره ها را همیشه قاپیدند وحالا هم می قاپند ولی اینرا نیز باید گفت که افغانستان ذرست بشو نیست چرا که همه جنرال های ما از قوم پشتون بی سواد اگر سواد دارند هم سواد کمی دارند ومتعصب ودست پرورده عرب عای چون عربستان ومصر وقطر وپاکستان است ودر دانشگاههای انها درس خواندند همه شان حاضرند بمب بجان خود ببندند مثل ویسا جان که ثابت شد چی کاره است . برادرا مواظب باشید .
جویا

>>>   دربين بشتون ها رده بندى ها است
وردكى ها در قدم اول
و قنهارى ها و هلمندى ها نظر به تاريخ طال بودن شان در قدم هاى اخر
و امريكا تو جه بلايي ؟

>>>   وزارت داخله را هم فراموش نکنید

>>>   وزارت دفاع ملی اشتباه کرده است . پشتون ها 65 فیصد نفوس افغانستان را تشکیل میدهد. چطور که 44 فیصد گرفته اند>

>>>   چرا پشتون باید 40 درصد باشد؟!!!
از کجا معلوم است که تعداد پشتون ها از تاجیک ها بیشتر است؟!!
این حرف مفت که حکومت های قومپرست گذشته گفته اند قابل قبول نیست، و تا حال هیچگونه نفوس شماری هم صورت نگرفته که نشان دهد کدام قوم به چه تعداد نفوس دارد.
تاجیکنژاد...

>>>   انکه اکثریت است ، اکثر در مقابل دشمن قرارمیگیرد. و اکثر مدافع است.

>>>   وزیر صاحب دفاع قوم شما همه اش انتحاری میکند به اردوی ملی چی کند پولش کم است
ازکابل

>>>   برو برادر خودت هم بیکار ماندی افرین باین مرد خدا که حداقل یک فیصدی را خو در نظر گرفته بر سائیر اقوام، همانند وزیر صاحب های ، مالیه، ترانسپورت، تجارت، معارف وداخله ، تمام وزارت را خو منسوب به یک قوم ننموده
شفیق از خوست

>>>   بنظر من وزارت خانه های دفاع داخله امنیت خارجه معارف مالیه وتجارت از دست تنظیم ها و اقوام خارج و بدست اشخاص بیطرف که مردمان واقعا وطن دوست کارکن ودلسوز وطن هستند داده شود زیرا حزبی ها مجاهدین وسای.... امتحان داده ونزد خدا ومردم خجالت و روسیا هستند

>>>   سیاست دولت باید طوری باشد که قومیت کم رنگ شود ویاهیچ عنوان نشود بلکه شایسته سالاری رعایت شود.وکسانی که بحث قومیت رامطرح می کنندتوبیخ ومجازات شوند.البته باید تناسب قومی در دولت رعایت شود .تابهانه دست متعصبان جاهل برای تخریب قرارنگیرد.ورسانه هاهم هوشیار باشند تا مسائل قومی را عنوان نکنند.ترکیب قومی عادلانه اگردرابتدای تشکیل رعایت شود.تاتربیت افرادتوسط ترینران وافزایش افراد لایق ومتخصص که کاربه انان سپرده شود.مشکلی ندارد ازنظر ماافغان اگر برای هموطن مسلمان خودخدمت کند چه فرق داردکه پشتو باشد یا بلوچ یا ترکمن یا هزاره .اما بعضی کوتاه فکران متعصب که وزیرهم می شوند .امارهارانه بااختلاف دوسه درصد بلکه بیست سی درصد اشتباه میگویند ان هم به نفع خود. طبق کدام احصائیه اقلیتی که سی درصد ولسی جرگه وحداقل بیست وهفت درصد نفوس افغانستان راتشکیل می دهد .ده درصد معرفی شده است.
نهادنواندیشان بلخ.

>>>   پشتون ها دایم از هر فرصت در افغانستان سود برده اند. این قوم ..... دیگر اصلاح نمی شود!

>>>   اینها همه اش به خاطر عقب ماندگی است، همین آمریکا را که در کشور خود ما سالها است می بینید، در اردوی این کشور فرق نمی کند که نفر از کدام قومی است چه رنگی هست، سیاه، سفید، افغانی تبار، ایرانی تبار، هر کس که باشد چون امریکایی هست این حق را دارد که در اردو شامل شود و در دفاع از کشور خود سهم بگیرد، اینجا هنوز مردم و کلان های حکومت به فکر جبهه گیری های قومی هستند، اگر این طور باشد امید ساخت این کشور را تا ده سال که نه تا هزار سال دیگر نمی توان داشت تا این مفکوره را باور نکنیم که سرنوشت مان به یکدیگر وابسته است و عضو یک بدن هستیم وقتی هر عضو یک کار می کند معلوم است که کاری به پیش نخواهد رفت....
مجتبی کابل

>>>   سلام خیلی جالب است. باید اول جناب ورزدفاع بجای انکه تنها به قدرت رسیدن پشتون ها فکر کند بهتر است که پشتون ها را درس و سواد اموزش دهد تا این ملت رنج کشیده در طول تاریخ را از دست عذاب نجات ده ده سال است سرمایه کشور جنگ علیه طالب و کوچی است جناب و زر دفاع از تاریخ و گذشته وطن درس بگرد شما با این همه افراد بیسواد خود فقط بمب گذاری و گشتن را می دانید شما مسول مرگ صد ها هزار نفریند

>>>   اشتباه در انتخاب چنين فرد نا شايسته بعنوان وزير دفاع وطن است وزير دفاع بايد فرد روشن فكر و جهان ديده و كار آزموده باشد

>>>   می گویند عیب هرکسی در بین شانه های شان است هیچ وقت نمی بیند اول وزارت های که مربوط هزاره ها است باور به خدا کنید که تمام امکانات خوبی را برای هزاره های خود عیار نموده اند بروید بیبینید در کمسیون اصلاً باید کمسیون حقوق هزاره ها باید یاد شود تمام امکانات بورس های تحصیلی تخصصی وتمام امکانات صرف برای هزاره های مهیا است و دیگر اقوام هیچ است بروید بیبینید در قند هارسه الی جهار افسر هزاره است همین قسم در گردیز انهم در مناطق پشتون نشین در دایکندی 100 % هزاره در با میان 100% هزاره در مزار 60 % هزاره در میمنه 40% هزاره در هرات 50% هزاره در ارزگان 60% هزاره در کابل 90% هزاره در تمام بورسیه ها 100% کاندید هزاره
در وزارت ترا نسپورت تمام ریاست های ملی بس ها هزاره حتی تمام موتر وانان ملی بس هزاره در برشنا موسسه 80% کارمندان انرا حال هزاره ها تشکیل می دهد بلاخره در تمام ریاست ها و وزارت های که وزیر ویا رئسی ان هزاره باشد 95% هنرا هزاره ها تشکیل می دهد هم مردم تاجک قوم بیاتفاق اند و هم پشتون ها برادران همه مرگ ودرد را همین دو قوم می بیند اما تمام فایده را همین قوم هزاره می کند در جنگ در هردو خط هم قوم تا جک است و هم پشتون اما همه معا شات بلند را هزاره های می برند
با احترام نازعلی

>>>   خو د اقا ی وزیر قو م کرا است چه تو ر می تو ا ند ازقو مش چشم پو شی کند اکر چشم بیبند میهن پر ست استخدام
کند که انتحاری کند
کشور اکر امن شو د آنو قت معلوم می شو د کدا م قوم زیا د است

>>>   جای بس تاسف است که باگذشت 10 سال ازحکومت اصطلاحا دموکراسی هنوز در درون خود دولت دموکراسی حرف از تعصب وقوم گرایی زده می شود وعملا به این کاردست زده می شود؟
دولت مردان ومخصوصا وزیر دفاع بیاید دربین مردم وازمردم افغانستان یاد بگیرد که در مرابطه ها ومعاملات وارتباطات خود به این پدیده قومی وتعصب توجه ندارند ودرکنارهم به عنوان مردم افغانستان درکنارهم زندگ می کنند.
اما بازهم خاصیت شیطان مآبانه(تکبر وتعصب) را از درون حکومت می بینیم که همیشه درافغانستان به این منوال بوده است که نمی گذارد ملت آرام باشد.
ر-ا- ازقم

>>>   همین اکثریت بی کیفیت بوده است که کشور را در طول تاریخ به سوی نابودی سوق داده است. خواهش میکنم با دامن زدن به مسایل سمتی و قومی و زبانی به درد مردم بیچاره مان نیفزایید.
ع.ص. فرانسه

>>>   وزیر پشتون لوای درستیر پشتون معاون لوای درستیز پشتون کدام ترکیب فومی افسون بر حال ما......

>>>   لعنت به تو ... که دولت دست داشته را به یک گروه قومگرا در بن جرمنی تسلیم کردید. حالا بخورید چوب این فاشیست ها را. قوم که پشتون که بیش از 29 در صد در کشور نیست. اگر پشتون های پاکستانی را شمار کنید باز مسله فرق خواهد کرد.
این وزیر صاحب با قیافه بشکه مانند خود جز قوم پرستی چیزی دیگر بلد نیست.

>>>   من بقوم پشتون احترام خاص دارم زیرا وطن ما از برکت دولت مردان پشتون ارام و به یک شهر صنعتی تبدیل شده است و دیگر اینکه در عرصه کشاورزی هم خود کفا شدیم . امروز هر چه انتحاری است از قوم پشتون نیست اینها همه هندو ها و اسرایلیها در وطن ما انجام میشود .
خبر تازه یک شهر صنعتی در ولایت کنر اعمار میشود و دراین شهر صنعتی قرار گزارش 50000هزار هموطن پشتونما مشغول کار خواهد شد . عادل

>>>   همه میدانند که پشتونها همه طالب اند ویاازطالبان حمایت میکنند اگر بیشتر افراد اوردوی ملی ازقوم پشتون باشند یعنی طالبانیزه کردن اوردی ملی .پس وظیفه ی بقیه ی اقوام وجامعه ی جهانی است که جلواین کاررابگیرند والاباز همان اش وهمان کاسه

>>>   نمیدانم چرا شما جنابان که نظر مینوسید متوجه وزارت داخله خارجه و دیگر وزارت ها نیستید مثال وزارت داخله خوب فقط میراث پدری تاجکها است و برادر ما داوود جان بدخشی 76 فیصد بدخشی ها شما در صفوف طالبان نبودند ؟ حتی تا مقام وزارت دلاکی و هزاره های مظلوم و بی ازار ایا تاریخچه پیدایش تان را فراموش کرده اید اگر نظر و استدلال شما افغانستان از پشتونها نیست شما را کی هویت افغانی داده شما بدتر از پشتونها هستید طایفه باقی مانده و اسیر جنگی از قوم چنگیز خونخوار و تا جایکه سوال نفوس مطرح است میگویند اگر شب تاریک است سیب به حساب است لطف کرده از ارقام ولایات پشتون نشین افغانستان با خبر شوید اگرچه بنده 100 در 100 مخالف ملیت گرایی و قوم پرستی چه در سطح دولت یا اجتماع بوده اما اول از خود و مفکوره تان در سطح اصلاح شروع کنید
AFG Ranger

>>>   بلی قوم گرای اگر نمیبود ؟ از کوههای بابا آمده امروز حکومت نمیکردند. نظر به یک مطالعه اوغون ها یهود هستند .........

>>>   آفرین وردک صاحب خوب میکنی خائینین که در بن پول گرفتند خون شهدا جهاد ومقاومت را فروختند وزیر پاکردند همین قسم خوب میشه که کنار زده شوند لعنت به خائینین ومتعبین کشورما دردیگر نقاط جهان در هر کشوری بیش از 100 مذاهب با ایده های مختلف زندگی میکنند اما درکشورما که الحمدالله همه مسلمان هستند درگیر تعصبات قومی هستند حتی رئیس دولت که کابینه اش از دیگر اقوام تقریبا پاکسازی کرده

>>>   آخر این اکثریت در این 200سال چکار کرده که میخوایه باز گپ از اکثریت بزنه،اکثریت یک ..... هم اکثریته

>>>   این آماری که سنجیده شده است خلاف قانون است درحال که هنوز این کشور نفوس شماری نشده چطور میگویند 44 فیصد پشتون 25فیصد تاجگ 10 فیصد هزاره 8 فیصد ازبگ و غیره قوام درحال هزاره وازبگ بالا تر ازین ارقام است بخاطر چه این آمار غلط است
واحد مالستان

>>>   به جواب ناز علی باید گفت که خیلی هوایی صحبت می کنی . رئیس ملی بس همین اکنون غلام حضرت است که از قوم محترم تاجیک است وبامیان ودایکندی در مجموع 70 نفر پلیس داره واردو فقط در بامیان است که نمی دانم چند نفر پرسنل داره.
بهتر است که براساس ارقام صحبت شود واگر ترکیب قومی در نظر گرفته شود هم براساس امار باشد.
براساس امار وارقام قوم هزاره همیشه مظلوم واقع شده واز ناز علی سوال شود که این امار وارقام خود را از کدام منبع موثق بدست اورده اید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   اشتبا باید نه کنید که وزیر داخله همه را تاجک تعین کرده است

>>>   کی گفته که پشتونها 44 درصد مردم کشور را تشکیل می دهید؟؟؟
شاید زیر 30 درصد باشد.
و کی گفته که هزاره ها 10 درصد؟ شاید 20 درصد باشد!!!

>>>   اگر وطن واحد مان افغانستان کشور همه افغا نان ساکن کشور ما باشد پس برای نشان دادن فیصدی ارقام در باره اقوام یک بار دگر سرازیر ساختن اب در اسیاب دشمن همه ما است ، و ان هم برای تجارت عده بر سر اقوام بیچاره میباشد .که متاسفانه مردم زحمتکش و صبور کشور ما این چنین تجارت ها را طی سال های متمادی به چشم سر دیده وبه گوشت وپوست حس کرده اند ،بهتراست ارقام اقوام را در لیاقت ،شایستگی ، خودگذری و قربانی که درین راه حفاظت از وطن داده اند جستجو کنیم.
وسلام
شیر افضل از خیر خانه

>>>   سلام , من اطلاع دقيق دارم كه وزيرك دفاع در سفري به مسكو با يكتعداد مقام ها در داخل يك هوتل شراب خورده و بعدا ميدانين مصرف اين همه مشروبات 12 هزار دالرك شده

>>>   برادران عزیز
وزیر صاحب دفاع را درست فهمانده اند
اردو و پولیس باید امنیت تمام اقوام دیگر رابگیرد تا دیگر اقوام بخوبی در فضای امنیت وظایف اقتصادی- کلتوری و علمی و تخنیکی را به پیش ببرند.
جنگ و جدال و کشتن کشتن را بگذارند به همان قومیکه استعداد بیستر در وجود شان درین راستا نهفته است و اگر کشته شوند ( شهید) میشوندو در قسمت زیر بنایی کشور چندان تاثیری ندارد.
یا به عباره دیگر هر قوم نظر به استعداد شان مصروف ساخته شوند.
بنآ من به صفت یک تبعه غیر پشتون این نظر محترم وزیر دفاع را به نفع وطن و سایر اقوام غیر پشتون در کشور عزیز ما افغانستان میدانم
امید وارم مطلب افاده شده باشد
با احترام

>>>   تاریخ گذشته افغانستا نشان دهنده این است که تا اوغان خدل دراین کشورباشد جورشدنی نیست چون همیشه به دنبال تعصبات قومی نژادی ومذهبی بوده.
جلال زی ازایران.

>>>   به كدام دليل 44فيصدازقوم بني اسرائيل شما مي بزيريد

>>>   درواقعیت پشتون 25 فیصد است و اگر 20 فیصد پشتونهای پاکستان با انها یکجا شوند باز 45 فیصد میشوند اما اکنون 20 فیصد پشتون 50 فیصد تاجک 10 فیصد هزار 10 فیصد اوریک و بقیه اقوام مختلف اند

>>>   کارخوب است
احمد از مزارشریف

>>>   اگر تاریخ را به دقت بخوانید خواهید فهمید که هزاره ها بیش از 2500 سال درکشوری که فعلآ به نام افغانستان یاد میشود تاریخ داشته و بیش از 35% جمعیت این کشور را تشکیل میدهد.
بی طرف از کابل

>>>   به هیچ اماری نمیتوان اعتمادکرد ویک نکته میگویم هرکس ازقو م خودمیگویدودیگران راقبول ندارد ماباید ابتدادیگراقوام را قبول کنیم وکم کم قومیت گرایی دردولت واجتماع راازمیان برداریم درعصراستعمارانگلستان چهل میلیونی برهند چهارصدمیلیونی غلبه کرد بااستفاده ازسیاست تفرقه بیندازوحکومت کن .ومن اطلاع دارم که تشدیدقوم گرایی وحمایت ازان هم اکنون بوسیله مزدوران خارجی درکشورتبلیغ میشودبااهداف مشخص .پس هموطن هوشیارباش.
سیدحسن حسینی.مزارشریف

>>>   افعانستان دسترخوان قدرت و ملیت نیست که برای هر یک مقداری/حصه ای تعین شود. همین علت است که وطن پرستان افغانستان را نمیگذارند که برای آبادی وطن کوشش کنند.
"نجیب"

>>>   اگر پشتونها ۴۴٪ میبودند٬ تا حال بیست احصایه میگرفتند.
به همین سبب از نادر غدار تا کرزی همیشه ازین مهم طفره رفته اند.

>>>   پشتون ها مالکین سر زمین افغانها اند چون پشتون ها 65 فیصد نفوس افغانستان را تشکیل میدهند

>>>   در چند کشور 80 میلیون پشتون وجود دارد و در چند کشور 50 میلیون تاجک یا فارسی زبان وجود دارد و هزاره خو 6 فیصد نفوس افغانستان است و بس. پس چرا شما دعوا دارید . بیائید انتخابات کنید و کردید هم معلوم میشود اگر چنگ طالبان نباشد جناب کرزی صاحب 90 فیصد رای میبرد بیدار شود خواب برده ها. این هم کمیت پشتون ها را نشان میدهد.
مراد

>>>   مه پشتون و تو تاجیک او هزاره ,,,,,,,,,, کنیم هر سه به یکدیگر قواره
تو چه کردی مه چه کردم او چه کرد ,,,,,,, وطن شد تکه تکه پاره پاره
بیا از لج ولجبازی کشیم دست ,,,,,,,,,,,نسازیم آتش جنگ را شــــــراره
من وتو گر شویم با یکدیگر جور ,,,,,,,,, در این مابین پنجابی چه کاره
یقین دارم که با هم میتوانیم ,,,,,,,,,,,, به أمید خدا ملک اداره
چرامانندحیوان ماکنیم جنگ ,,,,,,,,,, که همسایه کند بر ما اشـــاره
به زخم خود بیا مرهم بمانیم,,,,,,,,,, بر آییم ازپی درمان وچـــــاره
به هم گردیم هم پیمان وهم عهد ,,,,,, به مثل آسمان پر ستاره
اُمید دارد از خداوند,,,,,,,,,,, شویم یک مُلک ویک افغــان دوباره

>>>   در افغانستان نها 10% پشتون است.

>>>   پشتونها او ل20 فیصد بودند و اکنون روزانه کشته شده ویا خود شان انتحاری کرده خودرا به 13 فیصد رسانده اند و اگر ازاین کار شیطنت و انتحاردست نکشند شاید تا دوسال دیگر به 10 فیصد برسند انگاه حق شکایت راندارند

>>>   افغانستان 1500 سال بنام خراسان بود 1500 بنام آیانا در این 300 سال که قدرت را نادر افشار برای احمد شاه داد تمام کار های صورت گرفت پشتون ها را کوچ داده به ولایات شمال - شمال شرق شمال شرق انتقال داده اند پشتون های در جای که فیلاً بنام پشتونستال است بود باش داشته اندهم پشتون ها را که پرسان کنی میگن که ناقل استن ناقل در برابر 5000 و یا 10000 جریب زمین ها یدولتی این است زیرکی این مردم شما مردم تاجک که اصلی مردم آریای این سرزمین هستین غلامی این پشتون ها را کنید

>>>   پشتون 17 فیصد شده زیرا متباقی 13 ان تروریست بوده و خودرا انتحار کرده اند و این بقیه هم شاید که خودرابمرور زمان انتحار کنند

>>>   در افغانستان هیچ قومی اکثریت نیست. تا زمانیکه نفوس شماری دقیق و عادلانه نشود. بخاطریکه از حقایق چشم پوشی شده باشد، در طول 10 سال گذشته این کار را انجام ندادند.
کمال از مزارشریف

>>>   من یک پشتو هستم در اردوی ملی خدمت میکردم 7نفر پشتو بودم 1تاجک 2 تا هزاره همه کار هارا به سر هزاره انجام میدادم یک روز هلمند یک عملیات رفتم هزاره بیچاره جلو بود ما عقب که با طالبان روبرو شدم یکی از هم رزمای ما به اسم....از عقب بجای طالب زد به این هزاره مظلوم در حالی که این هزاره جانش را از دست میداد گفت می بخشمت خدا شمارا به راه نیک هدایت کند این اتفاق سه سال قبل است که من هم از اردو فرار کردم امدم ایران هما شخص آن تاجک را هم کشت
تا امروز من عذاب وجدان دارم
با تشکر

>>>   هزاره ها این را هرگز فراموش نخواهد کرد که 62% قوم شان بدست عیدالرحمن پشتون قتل عام و زمینهایشان از جلال آباد تا هیلمند و نیمروز غصب شده و حقوف شان تا امروز پایمال میشود. تابکی ظلم اوغان....
تاجک نژاد از کابل

>>>   برادر ها بیاید عقلانی فکر کنیم. پشتون ها بیشتر از 200 سال در این کشور حاکمیت داشته اند و به تمام قدرت به حذف اقوام دیگر تلاش کرده اند و خوشبختانه تاریخ نشان میدهد که نمیتوان ملیت های زنده را نابود ساخت. ایشان با 200 سال حاکمیت نشانه از آبادی و تمدن را بار نه آورده اند، ایشان لطف کنند فقط 15 سال به مردم دیگر وقت بدهند تا حاکمیت را بدست گیرند و به افغانستان خدمت نمایند. من یقین کامل دارم که مردم دیگر افغانستان را در 15 سال به قله های تمدن و آبادی میرسانند زیرا ایشان این نوع استعداد و توانایی را دارند همه متاسفانه پشتون ها همیشه به جنگ میاندیشند به همین دلیل سراغ از تمدن را در کارکرد هایشان نداریم زیرا فرهنگ جنگ عقبگرایی را بار میاورد و باعث رکود جامعه میگردد.
اندیشه

>>>   اگر واقعا وجدان میداشتی دروغ نمینوشتی اصلا از ترس فرار را به قرار ترجیح داده و فعلا در کوشش تفرقه اندازی هستی خوب گیریم که این قصه واقیعت دارد اگر وجدان و غیرت میداشتی تو هم سلاح بدست بودی چرا نفر که سرباز وطن و هم رزم ات را شهید ساخت زنده ماندی من هم پشتونم اما به ذات که دنیا را نیست میکند با چنین حالت روبه رو شوم پشتون و هزاره و تاجک اهمیت ندارد غربال شان میکنم تا درسی باشد برای دیگران.
با شعار اینکه هیچ قوم افغان برتری بر قوم دیگر ندارد زنده باد افغانستان و افغانهای متحد

>>>   تازمانی که این گونه رئیس جمهور ... وکابینه رشوت خورباشد این کشور خوب نمی شود
نیب الله از کابل

>>>   واقعا این بدبختی درکشورعزیز ما وجود دارد خواهش من این است که به طرف وزارت داخله هم نظر شود که درانجا چه جریان دارد وزارت داخله +بسم الله+بنجشیر+بنجشیر+بنجشیر = بنجشیر.

>>>   سلام بسیار جای تسف میباشد که این افراد که کرسی های دولت می نیشینند بجای خدمت به مردم و ملت افغانستان فکر می کنند خداوند همه چیزهارا تنها برای انهاداده اند. به کدام حق .خداوند در کتاب خودش یازده بار قسم میخورد و در اخر میگوید که از انهای که دخترانشان را زنده بگور کرده اند سوال خواهد که چرا وبه انها وعده عذاب داده اند .من نمدانم این جناب وزبر دفاع که خودش را از افراد باسود حساب میکند این سخن بیهوده را مزند پشتون ها که سواد ندارند شما فقط ادم کشتن رامیداند و بس و من اگر پشتون این همه جنایت که این کرده و هنوز هم می کند خودم را خفه میکردم اگر وزیر صاب ایمان بخدا داشت میدانیست در نزد او تعالی تقوی بالا تر از همه است نه نژاد .انهای که مسل این وزیر چند روز حاکم بود همه موردند اجساد شان را بعد از دوروز کرم ها خوردن و ایم روز بعد از صد ها سال از انها تنها نام انسای های حیوان صفت و جنایت و خیاند کار باقی مانده است و همان صندلی حک.مت شان که مسل تابوبت مرگ است و خداکند که این نژاد پرست بداند که بعد از چند سال خواهد مورد تا کا کاری کند که نامش در تاریخ سر افگنده نه باشد
سید ناظر حسین سید نی استرالیا
>>>   فعلا که ما پشتونها بر سر شما سواریم و شما را به هر سوی که بخاهیم میرانیم ،بر پیشانی شما از روز ازل چنین نوشته که تا به ابد خر پشتونها هستید و باید به پشتونها سواری بدهید ، آه و ناله و نفرینتان هم هیچ دردی دوا نمیکند
حبیب الله خوستی

>>>   اتن باز های لافوک دیورند نه منو
اینها یک قوم عقده ئی، جاهل، عقب مانده، بی منطق، و شرور هستند که اکثراً قدرت های خارجی از آن استفاده های ابزاری کرده اند۰  خداوند آنها را اصلاح کنند که بقیه هموطنان ما بیغم شوند۰
دیورند را تِر نیکه ات وقت فروخته و تمام مناسبات رسمی بین المللی آنرا به رسمیت شناخته۰ برو زیاد لاف نزن۰

>>>   این ....شرور و بیفرهنگ مانع تمام امکانات پیشرفت کشور شده اند۰ با لجاجت مانع سرشماری عمومی میشوند، قانون ثبت احوال را مانع میشوند، توزیع شناس نامه های الکترونیکی را مانع میشوند، خلاصه هرچه که بنفع ارتقاع عمومی کشور باشد ولی به مزاج و دروغ های قبیله سازگار نباشد مانع آن میشوند۰
کابورا

>>>   دیورند و دیورند بازی فقط مصرف داخلی دارد، آنهم جهت سود جوئی های سیاسی بر مبنای قومیت۰  اکثریت این سیاستمدران به اصطلاح ملی گرا پشتون وقتی به پاکستان به آن مناطق مورد مناقشه شان میروند در این ارتباط مانند موش خاموش میمانند، وگرنه همان برادران همتبار پختون پاکستانی خودشان جگر ایشان را از راه پاهین برایشان خواهد کشید، و حاجت به پنجابی ها اصلاً نیست۰ 

>>>   دزد ها ازسوخت خود پشتون رابد میگوید درغیرآن آنقدریکه پشتون ضربه دیده ازهردوطرف هیچکس ندیده

>>>   بهرام قل دروغ است اصلن بگو زی هستی یا خیل؟؟؟

>>>   شما مردم نفاق انداز بنام خراسان و فارس دیګه چی کده میتوانید کم ذره خجالت بکشید آخرت بیاد اتان است یا نی همین پشتونها است کی هر وقت از وطن و از ناموس مردم دری زبان ازبک هزاره تاجیک دفاع کرده با انګلیس پاکستان روس جنګیدن از ناموس همه اقوام دفاع کدن همین پشتونها بود کی به ګفتی شمابه(خراسان) تان اسلام آوردن
بیدار شوید کم ذره خوده از تاریخ خبر کنید

>>>   عنوانت راکه پشتون گفتی فکرمیکنم کدام مشکل داری بخاطریکه ازشخص گپ نمیزنی وازیک قوم گپ میزنی

>>>   تاجکان ای تاجکان زنده ګی بیهوده است!
من میپرسم:
۱- لطفا نامهای ۵ شاه تاجک خراسان را نام ګیرید!
۲- ایا تاجک در تاریخش بدون دوره سامانیان شاه داشت؟
۳- ایا کدام تاجک در قرنهای ګزشته از ا زادی تاجکستان از روس درک دارید که ازدی خواسته باشد؟
۴- ملتیکه اسیر باشد وازادی نداشته باشد فرهنګ ان هم فرهنګ غلامان است!! اپس این فرهنګ تاجک را او برده!!!!!!!!
۵- در مقابل پشتونیکه در تاریخ قبل از اسلام بنسبت نفوس کم اش اسیر ایران بود اما چطور شد از پارسیان خودرا ازاد سازد! این را ګویند فرهنګ(ازادی!
۶- این جفیدن شما بی فرذهنګیان غلام تاریخ با تنبان پر از ریخ !!!!!!!!۱ سمرقند وبخارا چه شد که زیر دست افغان نبود چه شد زیر پای تزار خاک ګشت اما از تاجک چای ناخورده صدا نبرامد! بخارا بخار شد اما پدرامیان به افغانستان ګریختند!!!!
بیاد داشته باشید که دهنتان با طلا نه بلکه با خاک پر خواهند کرد

>>>   صد سلام و شادباش به فرهنگ عالی پشتون های عزیز که به هیج قوم توهین نکردند درهمین بحث هیچ پشتونی به قوم های ساکن کشور توهین نکرده و هویت اصیل انسانی خودرا به نمایش گذاشته ولی این چند تن که هرچه در شکمبه شان بوده علیه قوم پشتون ریخته اند و بی خبر از اینکه دریا به د هن سګ مردار نمی شود.و این یاوه سرایان از هیچ قوم ساکن کشور ما نمایندګی نمی کنند.
احمدی ‍‍

>>>   پشتون از عقب خود دفاع کرده نمیتواند یک سمت آن در دست امریکا است ویک سمت دیگرش در کلک های پاکستان و این دیگر لافوک آمده ادعا دارد که ما از ناموس دیگران دفاع کرده ایم ومیکنیم۰ برو لوده شما اول انسان شوید که دنیا آرام شود و قتل و کشتار و انتحار و انفجار گم شود، تباه کردین مردم را با این وحشت و جهالت تان۰ از تاریخ هم تو خبر نداری فکر میکنم تنها کتاب های پته خزانه پشتو تولنه را خواندی و بس۰

>>>   اگر از هردو طرف هم ضربه دیده از دست جهالت خود دیده و دیگران را هم در آتش وحشت خود سوختانده۰

>>>   بازهم حیف است وقت باارزشتان به چه حرفهاوکلمات میگذرانید مصروف چه استن ازدید مردم دنیا بسیار جالب استم وجالترمیشویم مابسیارمشکل داریم درعقل ، فکر و اندیشه بناً ازما بخوبی اسفاده میشود چراکه بی سواد استم درپی تحصیل ، ترقی ، آبادی وطن خویش نیستم رقابت سالم با دنیا کرده نمیتوانیم چراکه ضعبف استیم براما چه خوب است به علیه یکدیگر توطئه ویاخیر اندیشی هیچ کس به فکر آینده فرزندانشان نیست اشتباهات امرزوی مان بدبختی فرزندان ما درآینده خواهد شد

>>>   "سيم هاى خاردار در سرحد يورند است با پايه"
اين شخص با پيکر افغانيه بدون مايه
که گپ مى زند به پارسى اما ميان خالى زننده
از اوضاع پاسپورت افغان در جهان بىچاره
لاف مى زند بدون مطالعه
در کسرى دولتى خوابيده
فقط بيداراست براى ناشتا صحبانه وچاشتانه
وگاه و بيگاه براى شبانه
و چپيغ داد مى کند سرغيرافغان آزادانه
نه تنها به پياده دفتر مى زند "سيلى سلم" جانانه
از شر و خير بى خبر است در خانه
که چه قدر دارد افغان در دستارنامه
ارزش معنوى ندارد افـغان تذکره وگذرنامه مثل هميشه
قيمت ندارد به يک کريسه وروپيه و ڀيسه وتنگه
پوچ است در هسته چيزى ندارد فرهيخته
شناختنامه افغان در جهان بيکاره
انداختندى مثل لته جنده درآبياى بيگانه
پيش از رسيدن در هدف هاىآستانه
برگها پاره پاره کند به روزافغان شده ويا در ذات پناهنده
در بيت الخلاهاى طياره
ويا در آبهاى ترکيه و مديترانه و پيش ساحل اسپانيه وفرانسه
فغ و فغان مى زند ناقل سيليمان کوه رشته
سرفرزندان رودابه و سودابه
که واقعيت و حقيقت بيان مى فرزانه
پناهنده که از ستان فرار مىکند در اين زمانه
اگر غرق نشود در اروپا قرغه
مى رسد به مهاجرت خانه
از پيش اش پرسان مى شود موادبانه
آيا هستى دوزبانه که ترجمان زبان مادرى بياوريم مدبرانه
زود ملت ها و زبانها مى شود آشکاربى پرده
نام ات چه است و زادگاه پدرانه
کجاست گذرنامه يا انداختى در دستشوى پرنده
تبسم مى کند افغان ذاتى شرمنده
افغان ساختگى و تقلبى مى شکند سکوت در زمانه
هر کس به جبر و اکرا افغان است
نام سرزمين از سوى انگليس افغانستان است
تا ‌یک نفر اوغان است
اوغانستان در لیلام است
در تمام دنیا مردمش سر گردان است
غنى احمدزى با تقلب کلان اوغان است
تا ‌یک نفر اوغان است در خورستان افغان است
در سرحد يورند سيم هاى خاردار پاکان است

هیروین و تریاکش در دنیا فروان است
در خاک فروشی هم اول در جهان است
انتحار و اختطاف و انفجار هم افتخار هر اوغان است
در نوکری و غلامی مشهور و قهرمان است
در زنستيزى همه جا نمایان است
تا ‌یک نفر اوغان است مردم به فغان است

>>>   لوده کسانی است که گپ لوده گی میزند

>>>   تا یک نفر اوغان است
اوغانستان در لیلام است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است