از اختلاف خلیلی و دانش بخوانید
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۵    ۱۳۹۶/۸/۶ کد خبر: 140656 منبع: پرینت

۱) سرور دانش از وقتی که معاون دوم رییس جمهور شده، رابطه‌اش با "حزب وحدتِ اسلامی افغانستان" به رهبری کریم خلیلی برهم خورده است.

به نقل از یکی از نزدیکان سرور دانش، وقتی کریم خلیلی به حیث رییس شورای عالی صلح انتخاب شده بود، سرور دانش به مدت یک ساعت کریم خلیلی را نصیحت نموده و برایش گوشزد نموده بود که کارهای را انجام دهد که او می‌گوید.

طوری با خلیلی فهمانده که باید زیر امر خودش باشد. یعنی ریاست شورای عالی صلح را او از اشرف غنی برایش گرفته و نباید کاری کند که مجبور شود بعداز مدتی برکنارش کند. اما، خلیلی در تمام مدتِ به صحبت‌های دانش گوش داده و گاهی فقط سر تکان داده بود.

دانش به کارمندان‌اش در روزنامه "افغانستان ما" گفته است که این روزنامه مربوط حزب وحدت خلیلی نیست، بلکه "روزنامه افغانستان ما" ارگان نشراتی شخصی خودش/دانش است و هرآنچه مربوط فعالیت‌های دانش می‌شود را پوشش دهند، نه حزب وحدت اسلامی یا فعالیت‌های خلیلی.
دانش برخلاف خلیلی بیشترین توجه را روی نشرات و مطبوعات داشته است.

هفته‌نامه "جاده‌ ابریشم" را دانش حمایت مالی می‌کند، چنانچه یکی از ویژه نامه‌های هفته نامه جاده ابریشم، ویژه نقد و بررسی انتقادی حزب وحدت اسلامی و به‌خصوص کارنامه سیاسی شخصِ خلیلی بود.
بعداز آن، در یکی از شماره‌های این هفته‌نامه، عنوان یکی از نوشته‌هایش خلیلی را "مردی در حال احتضار" خطاب نموده و تمام زشت‌کاری‌ها و کارنامه منفی خلیلی را یادآوری نموده بود. در این نوشته خلیلی را با بدترین شلاق کوبیده و فاتحه سیاسی خلیلی را خوانده بود، اما این‌همه را با حمایت مالی و تشویق سرور دانش.

۲) در سفر اخیرِ کریم خلیلی به بامیان کسانی از حزب وحدت اسلامی، خلیلی را همراهی می‌کردند که در تیم سرور دانش نیستند، البته به استثنای سرور جوادی که او را به خاطر بامیانی بودنش با خود برده بودند که او هم همیشه از جمعِ سران دوری می‌کرد و همین‌طور در اطراف دانش هم کسانی از حزبِ وحدت اسلامی حضور دارند که بگونه‌ ای رابطه‌ی شان با خلیلی خوب نیست. به استثنای یکی دو نفر، تمام اطرافیان دانش از دایکندی‌ها است؛ همان‌طوری که بیشتر اطرافیان خلیلی از بهسود هستند.

دانش شدید در تلاش وحدتِ دایکندی‌ وال‌هایش است. این روزها دانش به اروپا رفته تا مهره‌های سوخته حزب وحدت را جمع کند که یکی از آن مهره‌ها داکتر طالب است. داکتر طالب چند سال قبل به کابل آمد و مثل شفق بهسودی شلوغ راه انداخت. می‌خواست حزب سیاسی تأسیس کند، ولی در میان شلوغی گم شد. حال دانش در تلاش جمع کردنِ مهره‌های سوخته حزب وحدت است تا شاخه‌ی دیگری از وحدتِ بسازد(؟). چرا که در بازی سیاست آینده، میدانِ بازی این دو جدا است.

خلیلی در میدان کرزی و دانش در میدان اشرف غنی بازی می‌کند. مسیر این دو نیز متفاوت است. (البته علت اصلی دوری دانش و خلیلی چیزی دیگر است که تا بعد...

عباس عارفی
(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تلکس شایعات
شایعه
نظرات بینندگان:

>>>   اين نوشته سراسر خيالبافى نويسنده است كه بى خبرى شخص نويسنده را نشان ميدهد

>>>   همه اینها از کرزی تا احمد زی از فهیم تا خورد ترین جنگک سالار غرق درچور وپساد بودند وهستند

>>>   دانش ضعيف ترين و بى صلاحيت ترين نماينده هزاره ها در تاريخ حكومتدارى افغانستان بوده است.
على ارزگانى

>>>   سرور دانش آله دست ارگ و شوراى امنيت است. چندين بار تا حالا توسط أتمر به دفتر شوراى امنيت احضار شده است. در گذشته هيچ وزير هزاره تا اين حد كم جرات نبود چى رسد به معاون رئيس جمهور!!!

>>>   از دفتر دانش خبر ميرسه كه معاون صاحب دوم حتى اعضاى دفتر خوده بدون اجازه ارگ تبديل نمى تواند باز اين آدم چطور مقررى در بست هاى مهم را انجام بده. بعد از استاد خليلى استاد محقق يا پسر خليلى سفير در آذربايجان معاون ميشد بهتر از اين معاون سمبوليك بود.
على

>>>   كسى ميگفت كه دانش بطور اوسط در روز پنجاه ليتر تيل دوزدى ميكند.
از اداره امور

>>>   کریم خلیلی شخص معامله گر زراندوز پله بین و عوام فریب است که نه به قوم هزاره و نه به دیگر مردم خدمت گذار بوده فقط پل را نظر میکند هر طرفی که برایش چرب بود تا ریش و بروتش را چرب کند به همان جانب خود را خم وچم میکند که یکی از نمونه های معامله گری خلیلی را میتوان در تظاهرات روشنایی مردم هزاره در شهر کابل بخاطر انتقال برق خریداری شده از خارج از مسیر بامیان بجاهای دیگر یاد کرد و همچنان از نگاه سویه تحصیلات خیلی تا صنف دوازهم تحصیلات کرده و اقای دانش از تحصیلات عالی برخوردار است از هیچ جهت کریم خلیلی با سرور دانش قابل درک و مقایسه نیست .

>>>   مردم همه از دانش ناراضى استند و فكر نكنم كه چانس معاونت در دور بعدى دروازه خانه شى ره بزنه.
سلطانى

>>>   آیا بهترنیست بجای تبیین وتفسیراختلافات دونفر، راه حل وراهبرد واستراتیژی برای مردم ما ارائه کنید؟ مامردم هنوزهم که هنوزاست از اختلافات خود بیرون نیامدیم، حتی که بارها درچند سال گذشته قتل عام ومردم مارا درگور های دسته جمعی دفن شان کردند، آیا بهترنیست این قلم ها درمسیر اتحاد مردم مان قراربگیرند؟ آیا وقت آن نرسیده است که باقلمهای خود بجای اختلاف افگنی وتضعیف وسیاه نمایی ازهمدیگر، مردم خودرا کمک وتقویت کنیم؟ با دامن زدن به اختلافات اصلاحات ووحدت ایجاد نمیشود، بلکه این راه به ترکستان میرود. باید راه حل ارائه کنیم نه تشدید مشکل. ای قلم حامی محرومان باش ٭ بنده وخادم مظلومان باش. اختلافات وجود دارد راست میگوئید، ولی نباید هرراستی برزبان آورده شود. نباید بازی را زود به بازار کشاند.
باکول باتجربه

>>>   آقای عارفی! آنچه شمانوشته اید هرگز اینگونه نیست، بلکه قضیه کاملا برعکس فرمایش تان می باشد. چونکه این خلیلی بودکه دانش را برای وزارت معرفی کرد، با اینکه دانش تجربه کافی که هیچ، اصلا تجربه نداشت، ولی باحمایت خلیلی وزیرشد، آقای خلیلی ازابتدا هدفش این بود که کسی رابرای وزارت معرفی کند که تابع مطلق ایشان بوده وهرگز برایش موی دماغ نشود. اختلافت فعلی اگر برفرض وجود داشته باشد، ناشی ازعدم اطاعت دانش ازدستورات خلیلی است، نه ازعدم اطاعت خلیلی از دانش. ضمنا رسانه ای کردن اینگونه مسائل برخلاف مصالح دولت وملت وقوم هست. به حکیمی گفتند، فلانی درباره تان چنین وچنان بدگویی میکند. حکیم گفت، فلانی بسویم تیری رهاکرد که به من نرسید، ولی شما چرا آنرا برداشته به قلب من فرو کردید؟
جاغوری

>>>   بهتر است خليلى و محقق هوشيارانه عمل كنند و در دور بعد مشتركا يك فرد با جرات را براى معاونت دوم كانديد كنند.
جنرال جرات

>>>   مشکلات بزرگ را فراموش کرده ومصروف پارت بازی شخصی خود هستند

>>>   دانش در سياست كودك دبستانى است در مقايسه با خليلى و محقق.متاسفانه اين كودك بسيار ناسپاس هم است.

>>>   من بعنوان يك فرد بيطرف كه با بيشتر شخصيتهاى هزاره اشنايى كافى دارم نظرم ايست كه بهترين سمت براى آقاى دانش وزارت حج و اوقاف بود. اصلا يك اصطلاح بين اعضاى دفتر معاونت دوم رائج است كه معاون دوم را محترم ميگويند. البته محترم به معناى كم جرات و بى بخار.واقعا اين لقب به دانش مى زيبد چون واقعا محترم است.
خنجرى

>>>   عمر حكومت وحدت ملى را تمام شده بگيريد و عمر چوكى معاونت رئيس جمهورى براى دانش را هم براى ابد بتاريخ پيوسته شده بگيريد.در دوره قبل كريم خليلى دانش را به صفت معاون معرفى كرد و محقق با اين بازى ماهرانه خليلى بازى را باخت و باز معاون دوم نشد.دوره قبل يك شرايط خاص آمد كه خود حكومت وحدت ملى هم تحت همين شرايط إيجاد شد.بسيار احتمال ناچيز است كه باز ايطور شرايط پيش بيايد و باز دانش بر چوكى معاونت بشيند.عدم رضايت خود خليلى و مردم از كاركرد محافظه كارانه يا خنثى دانش نقش دانش را صفر خواهد كرد.دانش شايد زياد تلاش كند اما پشتوانه مردمى ندارد.
باميانى

>>>   مردم هزاره هوشیار باشید:
ای گپ ها توطئه ای دیگر است .اختلافات نظر بین رهبران خودشان حل وفصل میکنند.
ولی ما مردم باید هوشیار باشیم فریب نیرنگ دشمن را نخوریم .روی صحبت من به جوانان هزاره وروشنفکران وتحصیل کرده ها واگاهان هزاره است .ابتدا تاریخ را بخوانید .
دشمن با ایجاد تفرقه وبعد نا امیدی قصد شیطنت وایجاد اختلاف دارد
مامردم هزاره با اتحاد واتفاق پشت سر رهبران ایستاده وتا وقتی انان از منافع قوم هزاره دفاع میکنند از آنان حمایت میکنیم .
تقاضای من از گروه های هزاره وسیاسیون وتنظیم های هزاره این است با وجود سلیقه های مختلف اتحاد وهوشیاری خود را حفظ کرده وبا گفتگو ومذاکره مشکلات احتمالی را حل نمایید وبا سعه صدر وتحمل فرصت دخالت به دشمنان ندهید .
که تنها راه پیروزی وحتی موجودیت ما اتحاد واتفاق است و بس.

>>>   اشرف غنى در اين اختلاف اندازى نقش دارد دانش را استعمال ميكند

>>>   همه مردم از دانش شكايت دارد اما دانش و اعضاى دفترش ميگويد كه او تنها نماينده هزاره ها در حكومت نيست و بخشى از مسئوليت بدوش حاجى محمد محقق ميباشد و نبايد همه فقط از او توقع داشته باشد.

>>>   هوشيار باشيد كه مركز فتنه و نفاق ارگ و شوراى امنيت است.دانش نبايد بعد از خوردن نمك نمكدان را بشكند مردم هم اين اجازه را به دانش نخواهد داد

>>>   دانش بطور تصادفى معاون معرفى شد مانند ابراهيمى كه تصادفى رئيس مجلس شد بدون داشتن كفايت لازم

>>>   چیزی که اعیان است حاجت به بیان نیست.محقق خلیلی هر دو را مردم هزاره بخوبی می‌شناسند چه نامردی های چه خیانت های به این مردم نمودند شما فعلا تنها کسی را در شرایط فعلی افغانستان که دارید دانش است.اگر میخواهید بهم نپاشید باید دست و دامن دانش را محکم بگیرید

>>>   سرور دانش ظرفیت معاونت دوم را ندارد. وزیر حج یا قبایل خوبست برش

>>>   بله درست است حق با مردم است دانش فاقد ظرفيت و توانايى لازمه براى كار در ادارات افغانستان است. شخص محترم...

>>>   اینکه مناسبات دانش و خلیلی به کدام منوال است فقط حرف دو شخص است اما حقیقت تلخ این است که مردم زحمتکش هزاره با گرد آمدن بر محور این و آن دچار پراگنده گی محض شده است که این میتواند اتحاد این ملیت را به مخاطرۀ بیشتر باندازد هرچند همین حالا در مخاطره قرار دارد. جوانان هزاره مکلف اند که اتحاد خلل ناپذیر ملیت شان را باز گردانند و به این همه احزاب قلابی نه بگویند ور نه سرنوشتی بس شکننده در پیروی شان خواهد بود.
میهن زرغون

>>>   برخلاف نظر وتصور دوستان درمورد شخصیت دانش، به نظرمن ایشان ازتوانایی علمی وکاری بسیاربالای برخوردار است، ایشان یکی از ذخیره های بزرگ ملی وقوم خود می باشد. ایشان سابقه بسیارطولانی در کارهای سیاسی وحقوقی وفرهنگ ورسانه داشته است. ایشان بعنوان نماینده شیعیان درتدوین قانون اساسی لیاقت وشایستگی خودرا بخوبی درسطح ملی نشان داده ونام او در زیرکی ودقت وتوان علمی زبانزد همه بوده وهستند، وهمین ویژی باعث شدکه خلیلی اورا بعنوان وزیر عدلیه معرفی کرد. ازیک گل بهارنمی شود، چراکه ایشان تنهاست، دروضعیت آشفته کشور همه وهمه مورد اتهام است. ولی انصاف را درقضاوتهای مان درنظر داشته باشیم. برای آقای دانش آرزوی سلامتی وموفقیت دارم، وبه وجود ایشان افتخار میکنم.
جاغوری

>>>   مردم هزاره نیازمند یک مجلس ویا شورای سراسی می باشد، که درمورد امورمهم وکلیدی مربوط به آنها تصمیم بگیرند، نه اینکه از هرسر یک صدا بیاید، مانند تحریف لین برق، باید تمام هزاره ها ازطریق این مجلس ویا شورا، این مشکل راحل نماید، نه اینکه مردم پارچه پارچه شوند، وهردسته ای زیر علم خلیلی، عده ای با محقق، وعده ای با جنبش روشنایی، سینه بزنند. با اینکه جنبش روشنایی برایم محترم وارزشمند است، ولی گردانندگان شان ازتجربه کافی برخوردار نیست، درافغانستان زور وبد ماشی حرف اول را میزند ولی جنبش روشنایی این زور وبدماشی را ندارد، وتنها با حرکات مدنی قادر به اعتراض می باشد، اما حرکات مدنی درکشورما اصلا کارساز نیست.
باکول

>>>   مادر سرور دانش هم فكر نميكد كه سرورجان به اين چوكى معاونيت رييس جمهورى يكروز برسد.
طاهره

>>>   سلام اگر بجای اختلاف تلاش شود از هر قوم شاخه های که داری طرز فکر سالم اند تشخیص شود وهمه دور انها جمع شوید بیشتر به درد ملت نمی خورد افراد صادق وطن دوست یا فکر میکنید پیدا نمی شود من باور دارم بین هر قوم از این افراد وجود دارد خاین به وطن خاین است چی ازبک چی تاجک چی پشتون چی هزاره ولی بدانید خاینین و فاسدین از هر قوم که باشد باهم رابطه دارن چون وجه مشترک شان وجود دارد و ملت بیچاره را فریب میدهند نفرین شدگان تاریخ
احمد

>>>   معاون دوم چانسی چانسی به چوکی رسید نه زور داره نه مردم ره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است