وزیر مالیه سابق رییس نوزدهمین پارلمان آلمان شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۲    ۱۳۹۶/۸/۳ کد خبر: 140546 منبع: پرینت

نوزدهمین پارلمان آلمان از آغاز به کار کرد و "وولفگانگ شایبله"، وزیر مالیه سابق آلمان به‌عنوان رییس جدید این تشکل انتخاب شد.

به گزارش هفته‌نامه "اشپیگل"، "وولفگانگ شایبله"، که مدت طولانی عهده‌دار وزارت مالیه آلمان بود امروز به‌عنوان رییس پارلمان جدید این کشور انتخاب شد، به این ترتیب این سیاستمدار 75 ساله حزب دمکرات مسیحی رسما دومین مقام دولتی بعد از رییس جمهور این کشور و البته قبل از صدراعظم را به‌عهده گرفت.

پانصد و یک نماینده پارلمان آلمان به ریاست وی رای مثبت داده و 173 نفر رای مخالف و 30 نفر رای ممتنع دادند. در مجموع 704 رای معتبر به ریاست وی داده شد.

نوربرت لامرت، رییس سابق پارلمان آلمان هم دیگر در انتخابات این دوره شرکت نکرد. وی از سال 2005 در راس پارلمان آلمان قرار دارد.

شایبله از سال 2009 وزیر دارایی آلمان است و یکی از باتجربه‌ترین و محبوبترین وزرای کابینه مرکل بود.

از جمله چالش‌های بزرگی که شایبله پیش رو دارد حضور حزب راست افراطی آلمان برای اولین بار در پارلمان این کشور است.

شایبله به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین سیاستمداران آلمان از یک ترور جان سالم به در برده و از سال 1990 تا کنون روی ویلچر زندگی می‌کند.

اتحادیه احزاب متحد مسیحی در نوزدهمین پارلمان آلمان 246 کرسی، حزب سوسیال دمکرات 153 کرسی، حزب افراطی جایگزینی برای آلمان 92 کرسی و چپ‌ها 69 کرسی، حزب لیبرال دمکرات 80 کرسی و حزب سبز آلمان نیز 67 کرسی را در اختیار دارد.

به این ترتیب نوزدهمین پارلمان آلمان با 709 نماینده بزرگترین پارلمان این کشور بوده و برای اولین بار از سال 1957 از 6 حزب تشکیل شده و در برگیرنده احزاب راست و چپ افراطی است.

مجلس قبلی آلمان 631 عضو داشت.

انتخابات پارلمانی آلمان روز یکشنبه دوم میزان ماه (24 سپتامبر) برگزار شد که نتیجه آن ریزش آرای هر دو حزب اصلی آلمان و افزایش قابل ملاحظه آرای حزب ملی‌گرا و پوپولیست نوظهور در این کشور بود. دو حزب بزرگ و شریکان دولت ایتلافی کنونی آلمان در انتخابات دوم میزان ماه میلیون‌ها رای را از دست دادند که تنها بیش از 1.5 میلیون آن به سبد آرای حزب پوپولیست آلترناتیو برای آلمان واریز شد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
المان
دارایی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است