عایدی کابل از نشست های بیهوده چه بود؟
ما مانده ایم و بلاتکلیفی چندین ساله و باج دهی های ناتمام و هزینه های سرسام آور و گزاف بی هیچ اندوخته ای، درحالیکه طرف طالبان باج گرفت و فرصت خرید و ... 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۰    ۱۳۹۶/۸/۱ کد خبر: 140453 منبع: پرینت

شاید به جرات بتوان واژه هایی نظیر بیهوده، بی هدف و بی سر و ته را در توصیف نشست های چهار یا چند جانبه ی مذاکرات صلح افغانستان و طالبان به کار برد که هر بار کشوری آمد ابتکار عمل را در دست گرفت؛ هر چه می خواست از این زمین به حال خود رها شده درو کرد و رفت.

حال ما مانده ایم و بلاتکلیفی چندین ساله و باج دهی های ناتمام و هزینه های سرسام آور و گزاف بی هیچ اندوخته ای، درحالی که طرف طالبانی در تمام طول این رفت و آمدها به کشورهای مختلف، باج گرفت و فرصت خرید و هر چه می خواست بدون ابا از نکوهش و از دست دادن فرصتی دوباره انجام داد و رفت.

شورای به اصطلاح عالی صلح افغانستان که به راستی چیزی در چنته ندارد و با تغییر چندین باره ی اعضا و رییس اش اما هیچ تغییری در رویکرد و عملکردش نسبت به طرف های مورد مذاکره صورت نگرفته است؛ خموشانه و فرمان بردار به هر سوکه دیگر طرف ها بکشندش و بخوانندش راهی می شود.

پیش از این و از هنگام شکل گیری فرزند نامیمون و نامبارک مذاکرات صلح و سپس شورای عالی صلح (از افراد ناکارآمد و مصروف در چند پوسته ی دولتی بصورت همزمان) تاکنون، این مذاکرات نافرجام در کشورهای مختلفی اعم از عربستان، امارات، پاکستان، قطر، افغانستان، هند و ایران با حضور واسطه ها و میانجی های متعددی از جمله قدرت های منطقه و ابر قدرت های غربی از جمله چین، امریکا و روسیه برگزار شده است اما...

اما متاسفانه دستاورد صریح و روشن و دوامداری که بتوان آن را عایدی و حصول از این مذاکرات عوام فریبانه و گمراه کننده برشمرد هرگز دست شورای صلح و به تبع آن طرف افغانستانی را نگرفته است؛ این مصداقی بر این مدعا است که ما بازندگان همیشگی و بی چون و چرای این میدان بوده ایم.

دیگر اینکه، سیاست زاری و بیزاری توأمانی که حامد کرزی و هم قطارانش در حکومت پیشین نسبت به طالبان دوست و برادر خوانده شده در پیش گرفته بودند و دست تضرع شان همواره به سمت بنیادگرایان افراطی دراز بود؛ نتیجه ای در بر نداشت و امید آن می رفت که رویکرد اشرف غنی و عبدالله چیزی جز این باشد.

در حالیکه رییس جمهور کنونی دست رد به درخواست سفر پاکستان زده بود و امید آن می رفت که بنیاد مخروبه و کرم خورده ی شورای صلح را نیز از هم بپاشد و زایل کند اما خبر سفر قریب الوقوع اشرف غنی به اسلام اباد و نشست چهارجانبه ی صلح در عمان، گویای تکرار همان مکررات است و بس!

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست ها
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   خوب بدانیم که شورای صالح کدام معنای نداردهم چنان دست آوردی تا کنون ندارد باید از بین برود

>>>   چه فکر میکنی؟
به فرض مثال! طالبان آمدند و با دولت پیوستند و صلح کردند و افغانستان آرام آرامی شد و قوای امریکا از افغانستان برآمد.
بعدش چی؟
آیا جامعه جهانی هرسال ملیارد ها دالر به همین منوال در اختیار افغانستان قرار داده و شما را تا قیامت تمویل میکنند؟
گفت همو بدخشانی،این یک رحمت خداوند بود که کوه در بدخشان لغزید و یک تعداد مردم و خانه هایشان زیر کوه شده مردند و جامعه جهانی آمد و دیگ های پلو را بار کردند و مردمی که در زندگی پلو را ندیده بودند،یک لقمه پلو خوردند.
حالا رحمت خدا شد و یک نفر بنام بن لادن پیدا شد و راست و یا دروغ،تعمیر های مرکز تجارتی امریکا را زد و جامعه جهانی متوجه افغانستان شد و از پانزده سال بدینسو،هر سال ملیارد ها دالر بودجه عادی و انکسافی شما را میدهد.
اگر فکر میکنید که جامعه جهانی معدن های شما را دزدی میکند.که این هم یک دروغی بیش نیست و فرص کردیم که آنها دزدیدند.
شما در طول زندگی تان آیا کدام وقت ازین معدن ها استفاده کرده اید و آن را استخراج کرده اید و به خارج فروخته اید؟
ازین معدن ها چه وقت استفاده خواهید کرد؟بعد ازقیامت؟
همین معدن های تریلیون دالری به حساب خودتان ،در طول تاریخ در زیر زمین افغانستان بوده است و مردم شکم گرسنه خواب کردند و در مقابل یک بوجی گندم اولاد های خود را فروختند.
کدام یک از معدن های افغانستان درین شانزده سال حکومت جدید استخراج شده است؟
کجاست وسایل برای استخراج آنها؟کجاست راه آهن بخاطر انتقال آن و کجاست مارکیت و با بازار فروش آن؟
پس زندگی شما وابسطه به جامعه جهانی است و بودن جامعه جهانی وابسطه به جنگ در افغانستان است و جنگ تلفات دارد و کشته و زخمی دارد.
پس شما از خون برادران و خواهران تان که در جنگ کشته میشوند،تغذیه و امرار معیشت میکنید.
پس یا شکم گرسنه و آرامی را قبول کنید و با هم شکم نیمه سیر و جنگ و کشت و کشتار و قتل و انفجار را قبول کنید.
راه سوم در اختیار شما نیست.

>>>   ترمپ امر سفربری هزار پیلوت جنگی به افغانستان را صادر کرد
به گزارش نشریه یو، اس بلاستینگ نیوز، امریکا درصدد بازسازی فعالیت های خود درافغانستان است و رئیس جمهور دونالد ترمپ قصد دارد دست کم هزار تن از خلبانان (پیلوت ها) های بازنشسته را دو باره به خدمت فرابخواند. رئیس جمهور رهنمود هایی را امضاء کرده که براساس آن خلبانان می توانند دو باره به وظایف جنگی شان در نیروی هوایی برگردند.
اداره ترمپ در نظر دارد به عنوان بخشی از استراتیژی جدید درمقابله با تهدیدات طالبان و دیگر دسته جات تروریستی درافغانستان کمبود خلبانان جنگی را جبران کند.
تا این دم تنها 25 تن خلبان بازنشسته به خدمت بازگشته بودند اما به دلیل کمبود شدید خلبانان کار آزموده اکنون این رقم به هزار تن تغییر یافته است. روزنامه انگلیسی دیلی میل گزارش کرده است که کمبود خلبانان مجرب در اردوی امریکا یک مشکل واقعی است که امریکا با آن رو به رو است. سخنگوی پنتاگون، دریا سالار گری راس تایید کرده است که کمبود خلبانان می تواند بر امور دولت بلکه بر سیستم حمل ونقل هوایی امریکا اثرات منفی برجا بگذارد. جیمز ماتیس، وزیر دفاع خاطر نشان کرد که هدف از فراخوانی خلبانان بازنشسته در چهار چوب استراتیژی ترمپ مقابله با کمبود شدید خلبانان درجنگ افغانستان علیه طالبان درافغانستان است

>>>   هيچوقت مذاكرات صلح افغانستان با طالبان در ايران برگزار نشده است چون ايران به دليل نداشتن ارتباط با گروه هاي وهابي ، تكفيري و سلفي و دشمني ذاتي اين چنين گروه ها با ايران موقعيت برگزاري چنين اجلاسي را ندارد . لطفا در خبر ها و تحليل ها از دروغ اجتناب كنيد .
با تشكر از شما
شهروند - ايران

>>>   خدا یا زنده باشم که این دو غلام حلقه به گوش سرنگو ن شود که دیگر یهودی و ارایش گران در کشور ما جکومت کند

>>>   چندي پيش حاجي اشرف غني به تهران رفته بود و سفير آن كشور در فرودگاه اورا بدرقه كرده بود. تعداد از هموطنان مان برآشفته شده بودند كه به «رئيس جمهور» افغانستان توهين صورت گرفته و بايد رئيس جمهور ايران ازو پذيرايي مي كرد. من اما همان وقت گفته بودم ايران مطابق ظرفيت اشرف غني برخورد كرده و تعجب هم نداشت.
امروز شام وزير خارجه امريكا به فرودگاه بگرام حضور يافت و مسوولين درجه يك حكومت وحدت ملي به سر كرده گي غني و عبدالله فورا به ديدن او به پايگاه هوايي بگرام شتافتند. تملق و چاپلوسي آمدمك هاي حكومت وحدت ملي را وقتي در پاي وزير خارجه امريكا در بگرام ديدم، به جاي آنها عرق شرم بر جبين من موج زد. اين ها چقدر رهبران كوچك و بي غرور اند. مسوولين حكومت كابل به جاي اينكه وزير خارجه امريكا را در مقر وزارت خارجه اي كشور مطابق پروتوكول ديپلوماسي با صلابت و سر بلند ملاقات كنند، متاسفانه غني با تنبان و پيراهن، قديقفه بر جنوب شرق شانه اش با دار و دسته اش به ديدار وزير خارجه امريكا به بگرام مي رود، انگار «پادشاه جهان» را زيارت مي كنند.
هارون معترف

>>>   جاجی کوچي ممد اشرف غنی احمدزي کاکا.
همان شترهای پیر به سین سال خودت که است از شما کرده براي افغانستان ،زيادتر خدمت کرده، بار وطنداران را پوشت کرده داخیل وخارج انتقال داده وطالبان ادم کوش وحشی را هم از زندان ازاد نکرده.
شما باید بروید سری وظیفه صابق خود از همان شترهای پیر، وفا وخد مت را بیاموز.

>>>   به نظر دهنده ششم!
وقتی که وزیر خارجه امریکا مینیند که اشرف غنی توان امنیت گرفتن کابل را ندارد و در هنگام آمدن وزیر دفاع امریکا در میدان هوایی کابل راکت فیر میشود،پس دو احتمال وجود دارد:
با او توان امنیت گرفتن میدان هوایی را نداشت و یا این که خودش این راکت ها را فیر کرده بود که توانایی خود را به وزیر دفاع امریکا نشان دهد که اگر من میخواستم،میتوانستم ترا از بین ببرم.
بهرصورت او فکر کرد که یگانه راه بی آب کردن اشرف غنی این است که هیچ به ارگ ریاست جمهوری به دیدن او نرو،بلکه او وکابینه و دار و دسته اش را به میدان هوایی بگرام بخواهد.

>>>   نوکر است . نوکر چنین باید کند
خاک پایش بر جبین بابد کند
چیست غیرت؟ چیست همت؟ چیست عزت ایعزیز
چون نداند معنی اش چون این چنین باید کند

>>>   داکتر عبداللطیف پدرام:
"شوونیزم، فاشیزم، انحصارطلبی قومی، تکقومی ساختن، هویت اقوام دیگر را نابود کردن، حذف اینها از ساختار قدرت، حذف اینها در ساختارهای تصمیم‌گیری به مراتب خطرناکتر از جریان طالبان است."
موصوف این تنسیق‌الصفات، در سخنان آقای پدرام، حکومت کنونی است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است