ناامنی ها ریشه در جنگ های نیابتی دارد
یک قسمت کلان ناامنی ها ریشه در بحران های منطقه دارد، ریشه در تعاملات جهانی دارد، ریشه در جنگ نیابتی کشورهای منطقه و فرامنطقه دارد 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۸    ۱۳۹۶/۸/۱ کد خبر: 140423 منبع: پرینت

مقام های وزارت دفاع می گویند که موتر حامل دانشجویان دانشگاه نظامی مارشال محمدقسیم فهیم، هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت که در این حمله ده ها دانشجوی این دانشگاه کشه شدند. از سوی دیگر پس از افزایش حملات تروریستان بر بخش هایی از کشور در یک هفته گذشته مجلس نمایندگان امروز وزیران دفاع داخله و رییس ریاست عمومی امنیت ملی را برای وضاحت خواستن در مورد این حملات در مجلس نمایندگان فراخوانده بود. اما این جلسه پس از مطرح کردن پرسش های اعضای مجلس نمایندگان بنابردلایلی سری اعلام شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، شاه گل رضایی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «خط کابل» گفت: یک بخشی از موضوعاتی که مجلس نمایندگان همه روزه در مورد آن حرف می زنند این است که قسمتی از مشکل در توان دولت افغانستان و در توان نمایندگان مجلس شاید باشد اما یک قسمت بزرگ از آن از توان دولت خارج است. به این معنا که یک قسمت از مشکلات ممکن است ضعف و ناکارآمدی در رهبری نهادهای امنیتی باشد. ممکن است عدم مدیریت درست باشد ولی یک قسمت را باید بپذیریم که بازیهای پیچیده ای در سطح جهان و منطقه جریان دارد.

وی در خصوص علت ناامنی های افغانستان بیان داشت: قسمت اول بازی های بسیار خطرناکی که در سطح منطقه و جهان، جریان دارد سبب شده است که امروز وضعیت افغانستان رو به وخامت برود. افزایش حملات تروریستی و انتحاری در قرارگاه های پولیس و اردو در مساجد و منابع و در محلات عمومی از وقتی که بحث نشست های چهارجانبه مطرح شده، از وقتی که نشست دو جانبه میان افغانستان و پاکستان به یک شکلی در هفته های گذشته اتفاق افتاد، از وقتی که دوباره بحث صلح افغانستان به میان آمد ما می بینیم که موجی از خشونت ها و ناامنی ها و انتحارها راه می افتد. این نشان از این می دهد که بازی ها در سطح منطقه بسیار پیچیده است. شما عملا دیدید که بعضی از کشورهای منطقه بسیار به صراحت از طالبان و مخالفان مسلح حمایت کردند. سیاستی را که جامعه جهانی در چند سال گذشته پیش برده متاسفانه یک سیاست خیلی واضح و شفاف و یک سیاست خیلی موفق نبوده است. اینها فاکتورهایی است که ما نمی توانیم دولت افغانستان را در آن خیلی تاثیرگزار بدانیم. یعنی درست است که باید تلاش هایی را دولت افغانستان می داد. کارهایی را دولت افغانستان از آدرس دیپلماسی کشور انجام می داد، موفق نبوده ولی منظورم این است که یک قسمت کلان ناامنی ها ریشه در بحران های منطقه دارد، ریشه در تعاملات جهانی دارد، ریشه در جنگ نیابتی که کشورهای منطقه و فرامنطقه در آن نقش دارند دارد.

رضایی، در ارتباط با ضعف استخباراتی که زمینه ساز ضعف امنیتی شده است می گوید: ضعف استخباراتی افغانستان یک امر بسیار واضح و روشن است و کسی نمی تواند آن را پنهان کند. موتر بمب هایی وارد کابل می شود و در چند قدمی ارگ ریاست جمهوری مردم افغانستان تار و مار می شوند و امنیت چنان ضعیف است که هیچکس نمی تواند کاری کند. دو شب پیش دیدیم که در مسجد امام زمان حداقل پنجاه و هفت نفر در یک آن شهید شدند. همچنین حوادث دیگری که در این روزها اتفاق افتاد. اینها موضوعاتی است که ضعف استخباراتی را نشان می دهد و بر سر آن همه موافق هستند. اما زمانی که یک مسوول امنیتی خواهان جلسه سری شود این حق را مجلس نمایندگان می تواند به وی دهد که بعضی موضوعات را یادآوری کند.

این عضو مجلس نمایندگان، در مورد پایه اوضاع وخیم مملکت می گوید: روز اول اساس این حکومت وحدت ملی به پنجاه پنجاه گذاشته شد و این پنجاه پنجاه سبب شد که سه سال از عمر حکومت وحدت ملی سپری شود و تا هنوز بعد از گذشت سه سال کابینه خود را تکمیل نکند. یک نکته اصلی این است. نکته دیگر این است که افغانستان تقسیم به جزیزه های جداگانه قدرت شده است. به این معنا که همان اصطلاح شرکت سهامی که نام برده می شد. در کدام منطق وجود دارد که حکومت سه سال از عمرش بگذرد و در این سه سال نصفه کابینه افغانستان با سرپرست اداره شود و وزیر نداشته باشد. بنابراین در کشوری که هیچ چیزش درست نباشد و نگاه به مساله امنیت به جای اینکه نگاه بنیادی و محورانه باشد پست های امنیتی را به عنوان یک امتیاز تقسیم می کند و افراد و اشخاص نتیجه اش این است که وضعیت رو به نابسامان امنیتی بیشتر تضعیف می شود و مردم هم روز بروز بیشتر تار و مار می شوند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگ نیابتی
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   شاه گل خواب دید البته خواب تکراری جنگ نیابتی همانند پارلمان نیابتی خجالت هم نمی کشند این نامردان و نازنان بی غیرت و مفت خوار و بی ننگ مجلس؟؟؟؟؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است