چرا هزاره ها را می کشند؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۴    ۱۳۹۶/۷/۳۰ کد خبر: 140354 منبع: پرینت

برای من جای تردید است که بگوییم ما را به خاطر مذهب (شیعه) بودن مان می کشند. مثال هایی وجود دارد که انگیزه مذهبی را رد می کند به طور مثال در مسجد دولینه غور هزاره های اهل سنت را همزمان با هزاره های شیعه در کابل هدف قرار دادند. از سوی دیگر دست آدم کشانی بنام «داعش» به خون هموطنان پشتون ما هم تا حد زیادی رنگین است.

به تصور من شیعه بودن بخش بزرگی از هزاره ها آنقدر گناه بزرگی نیست تا آنها را بکشند جرم بزرگ و نا بخشودنی هزاره ها لیاقت شان در «معارف دوستی، دانش آموزی، فرهنگ پروری، صداقت، مدنیت، تاریخ کهن و درخشان، بومی بودن، علم، هنر و روحیه پیشرفت پذیری شان» است.

همه می دانیم که توتم پرستان خفاش صفت و سپاهیان جهل در طول تاریخ پسین جلو پیشرفت و تعالی ما را به شیوه های مختلف سد کرده بودند تا جایی که کوچک ترین روزنه ها و فرصت ها را هم از ما دریغ کردند اما در طی یک و نیم دهه گذشته که بنا به دلایلی اندک ترین و کمترین فرصت ها پیش روی ما قرار گرفت باعث پیشرفت خیره کننده و حیرت انگیز مردم ما در عرصه های علمی، فرهنگی و تا حدودی اقتصادی گردید.

درخشش حیرت آور جوانان ما در میدان های مختلف باعث عصبانیت مفرط حلقه های معلوم الحال گردید که حتی برخی از آنها به طور آشکار ابراز نظر های کینه توزانه و موضع گیری های خصمانه کردند.

حضور پر رنگ مردم ما در پدیده های نوین، چون «دموکراسی، انتخابات و حقوق بشر» سازماندهی تظاهرات میلیونی مدنی و فوق العاده شگفت آور، باعث خشم انحصار گرایان و تمامیت خواهان شد آنهایی که تا همین دو دهه قبل هزاره ها را از نظر شعاع وجودی با هندوها و سیک های افغانستان در یک ردیف قرار می دادند متوجه صلابت، قدرت و حضور سنگین هزاره ها در پایتخت و نقش تعیین کننده آنها در تحولات سیاسی کشور شدند.

اما طراحان فتنه گر و جنایت پیشه تفکر پلید حذف و تصفیه قومی بدانند که ما نسل برخواسته از کله منار های هزارستان هستیم ما از میان دود و آتش نفرت و خشونت، مسیر تاریخ را به سوی روشنایی و رستگاری پیموده ایم.

اگر قاتلان و جلادان جنایت پیشه از کشتن ما و ریختن خون ما سیر نمی شوند، ما هم از نوشیدن زلال معرفت، آگاهی، دانش اندوزی و پیشرفت به سوی تعالی و ترقی، هرگز سیر نخواهیم شد.

سلمانعلی ارزگانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره کشی
نظرات بینندگان:

>>>   مام به فكر هستيم كه چرا هزاره هارا ميكشند .نويسنده محترم تو تنها هزاره هارا ديدي كه مهكشند كشتن ديگر اقرام را تا بحال نديدي افسوس بتو

>>>     مردم هزاره بیدار شوید
تنها راه مبارزه است مرگ باعزت به زندگی با ذلت است .
در این کشور قانون گرایی وملی گرایی جواب نمیدهد.
در این کشور هرچه وطن فروش تر ،اصیل تر،
وهرچه لوچک تر ،عزتمند تر میشوید.
تعجب نکنید :ببینید اوغان کوچی ومهاجر که وطن فروشی اش تاریخ این کشور را سیاه ساخته وهنوز برای نوکری اجنبی ها کشور واقصاد ومردم این کشور را نیست ونابود ساخته اکنون داعیه مالکیت دارد واقوام دیگر را مهاجر میخواند .
شما دیدید حرکت های مدنی پاسخی جزء انفجار وانتحار نداشت و ملی گرایی جزء تبعیض وفقر حاصلی ندارد .
همه باهم باید برای احقاق حق خود همچون برادران تاجیک خود سلاح بگیریم ومانند برادران ازبک خود به یک یا چند کشور خارجی روابط راهبردی برقرار کنیم
باور کنید در این کشور ملی گرایی وقانون مندی جواب نمیدهد

>>>   ازبک ها خود میگویند ما از قوم مغول هستیم .
وحتی بخاطر تپه شهرآرا به عنوان یک میراث مغول با تاجیکها وارد نزاع شدند .
سوال بزرگ ان است که چرا کسی ازبکها را مغول ومهاجر نمی گوید؟ ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

>>>   مثل روز روشن است که فقط مسئله مذهب باعت همه تبعیض ها وستم ها بر قوم هزاره است.وگرنه قوم هزاره همانند دیگر اقوام از اصیل ترین اقوام این سرزمین هستند.
ودر برخی از عرصه ها اگر جلو نباشند عقب نیستند.

>>>   جوانان هزاره اگر میخواهید کشته نشوید .
1وطن فروش شوید ونوکری اجنبی را کنید.
2لوچک وبی بند بار شوید چون با لبخند در این کشور کسی شما را به حساب نمی اورد.
3موقع تظاهرات ها مسلح به میدان بروید وچند دکان وموتر را اتش بزنید.
چون گل دادن به پلیس در این کشور جواب نمیدهد.

>>>   شیعه کشی دنیا را فرا گرفته ان وقت شما در این شک داری که به خاطر شیعه بودن هزاره ها را میکشند؟ در مصر ببینید شیخ حسن شحاته را با چه وضعی شهید کردند در عربستان وضع شیعیان قطیف را تماشا کنید که دولت با راکت به خانه های انها حمله میکند. در حج شیعه های ایران را میکشند در پاکستان شیعه هایی که در راه بازگشت از زیارت هستند را با انتحار به خاک و خون می کشند . در عراق و سوریه هم که پر پر شدن زن و بچه مردم برای همه جهانیان پیداست.

>>>   سلمان صرف از همین متن تان هزاره را پس کنید و نام اقوام دیګر را بنویسید عین کار را شما انجام داده اید.

>>>   این یک حقیقت مسلم است که افغان ملتی های فاشیست با فاشیستان دیگر با افکاروعقاید گوناگون دستان شان را یک کردند وبرای محو ونابودی مردم هزاره مظلوم ومحروم پلان های خطرناک ودسیسه های شرم آور درپیشرو دارند حمله به مساجد به این مفهوم هستند که باید هزاره شیعه را ازین وطن برانند وبه جای شان فاشیستان اجنبی وبیگانه را درین جا دهند.مسول اولی این طرح اتمر؍غنی وستاتکزی هستند که فقط با یک اعلامیه وتقبیح مختصر مردم را فریب میدهند .مردم ما با ساده اندیشی وکوتاه فکری حرف های این فاشستان را بدون توجه به عمق فاجعه فورا همه چیز را قبول میکنند.تاوقتیکه این ساده اندیشی وکوتاه نظری دربین مردم مظلوم هزاره جات باشد همین کشتن ها وانفجارها ادامه خواهدداشت.
الا لعنت الله علی القوم الظالمین

>>>   هموطنان عزیز:
برادران هزاره ماهمیشه خودشانرا منادیان وحدت ملی قلمدار میکنندوتندیس مزاری راهم منحیث پیشقراول وحدت ملی معرفی میکنند.
زندگی انسانهای عاقل برمبنای یک ارزش وباوری استواراست که منطق واهلیت انسان آنرابپذیرد، اگربه لفاظی وطفره روی وانکاراز حقایق بخواهیم به خودچهره معصومیت وبرائت بدهیم وخودمانرا بایسته وشایسته همه چیزبدانیم همگی این کارراکرده میتواند آنهم دراین صفحات مجازی وارزان معاصر،امااغماض وچشم پوشی ازحقایق وواقعیت های ملموس درجامعه با شایعه وترفندودروغ نمیشود کاربجایی بردوخود مانرامستحق هرامتیازی فرض کرد.
تنهاهزاره کشته نمیشود بلکه هرقوم درهرگوشه این کشور هرروزکشته میشود واین کشتارها دلایل مختلف دارد،بهتراست وضع مملکت را خوب تحلیل کنید وبعدقضاوت کنید، اگرحرف ازفرهنگ ومدنیت میزنیم ونام هرحرکتی رافرهنگ ومدنیت بگذاریم این به زعم ودرک شمابستگی دارد،امامردم، جهان وتاریخ قضاوتها وبرداشتهای متفاوتی ازقضایا دارند مثلا:
1-چهارراهی پل سوخته رامسدودکردن وکراچی بانهارا از کارکشیدن وبزور سلاح وتهدیدبه مصلی غصب شده داخل کردن وبعدبه صفحه تصویر کشیدن وبه دیگران زورآزمایی کاذب کردن رانمیشودنامش رامدنیت وقدرت وزورگذاشت.
2-پدیده های نوین (دموکراسی ،انتخابات وحقوق بشر)که ادعاشده ا ست بلی یک واقعیت عینی است،شما بسیاردقیق اشاره کرده اید اماجنبه های فسادوفحشای معاصر را که درغرب کابل به اوج رسیده است تذکرنداده اید ،اگراین موضوع راقبول ندارید ،برای حداقل یکساعت از چهارراهی پل سوخته تا پل هوایی کوته سنگی قدم بزنیدهم تفریح میشودهم واقعیت های تلخ وتمدن دختران متمدن هزاره را میبینید که نبوغ دموکراسی شان بکجارسیده است،
کرایه گیری رابه گمانم اطلاع ندارید، فقط غرق دیموکراسی شده اید،گفتنی زیاداست بقیه بحث رابه آینده میگذاریم.
هموطن شماازکابل

>>>   بروید و دلیل اش را ازمغول ها بپرسید.

>>>   افغانستان جزئی از خاک مغولستان است .
ترک تبار های غیور یک بار دیگر با اتحاد این سرزمین را از نابودی نجات دهید
تاریخ نشان داده تا وقتی این سرزمین در اختیار ترکها از جمله هزاره وازبک ومغول وایماق وترکمن و دیگر ترک تباران بوده همیشه دارای جلال وجبروت بوده فرهنگ غنی ترکها همراه با اقتدار توانست قرنها از دوران کوشانیان وپیشدادیان وبعدها مغول ها ووتیموریان وغزنویان ودیگر تبار ترک فرهنگی جهانی از این نقطه از دنیا برای جهانیان به ارمغان گذاشته ودر دوره خود این وادی چون خورشید در گیتی میدرخشید.
اری هرگاه قدرت ترکها بر این سرزمین مستولی شده این خاک ، خاک دانشمندان وفیلسوفان ومنجمان ودلیران بوده وهرگا اقوام غیر ترک چند صباحی در قدرت بوده اند جز ذلت وخواری برای این کشور واب وخاک نمانده
پس بیایید این سرزمین پاک را با اتحاد از چنگال دژخیمان باز ستانیم .فرهنگ غنی وبا ریشه ترک را یک بار دیگر در این میهن اصیل ترک زمین رااز پلیدیها پاک کنیم.
انجمن ترک تباران خراسان.

>>>   مام به فكر هستيم كه چرا هزاره هارا ميكشند .نويسنده محترم تو تنها هزاره هارا ديدي كه مهكشند كشتن ديگر اقرام را تا بحال نديدي افسوس بتو

>>>   بهتر است بگویم شیعه کشی نه هزاره کشی چرا که در بین مسجد از تمام اقوام شیعه هم هزاره، سید قزلباش و دیگران در یک صف جماعت نماز میخواندند و این جنایت کاران دشمنی شان با اهل تشبیع است و بس. اینها همان لشکر شکست خورده از دست و ذلیل شده توسط فاطمیون در سوریه و حشد الشعبی در عراق هستند که از سنگر ها فرار کردند و حالا چاره ای به جز انتحار و انتقام جویی از شیعه دیگر کاری ندارند پس گفته شما کاملا قوم گرایانه است و خودت هم خوب میدانی که شیعه را بخاطر دوستی اهل البیت علیه السلام در طول تاریخ در کشورهای مختلف قتل عام کردند و میکنند اما دست خداوند بالای همه دست هاست.این حقانیت مکتب مارا بیان میکند و به گفته او دوست انگلیسی ام که خودش میگوید که ما تا به حال حتی یک مورد هم نداشتیم که شیعه ها سنی ها را قتل عام کنند و بنده تمام قضایا را برایش کاملا واضح ساختم.

>>>   من با هموطن إز كابل بلكل موافقم!!

>>>   هزاره ها مال افغانستان نیستند مال مغولستان هستند باید برند کشور اجدادشان مغولستان
مجتبی - مزار شریف

>>>   هزاره هيچ وقت ترك شده نميتواند توهين نكنيد به قوم شريف هزاره،
حسين علي بامياني

>>>   کی هزاره را میکشد شما به من نشان دهید که من همرایشان چی میکنم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است