انتقال تروریست ها پروژه ای با اهداف استراتژیک بود
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۲    ۱۳۹۶/۷/۲۹ کد خبر: 140286 منبع: پرینت

با توجه به آنچه در حادثه های تروریستی در مساجد اهل تشیع در مناطق مختلف کشور روی داده و برای بسیاری از علمای شیعه و سنی نگران کننده است، شایبه ترور علمای شیعه و هزاره است.

از سوی دیگر در سال های اخیر عده ای افراطی در نقاطی از کشور به گسترش تفکرات سلفی دامن زده و روز بروز تلاش دارند تا با دامن زدن بر اختلافات مذهبی، آتش نفاق را روشن کنند.

طالبان هرگونه دست داشتن در حملات تروریستی برمساجد را رد کرده و آنرا محکوم کرده است و این مساله نشان می دهد که دستهایی در کار است تا سناریویی از پیش طراحی شده را پیاده کنند.

هدف اولیه و اصلی این حمله، ترور علمای شیعه این است و می توان اینگونه برداشت کرد که با به شهادت رساندن علمای شیعه هدف دومی نیز مفروض است و آن روشن کردن آتش جنگ مذهبی در این ولایت است.

انتقال جنگ از جنوب به شمال و از غرب به شرق؛ پروژه ای قدیمی با اهداف استراتژیک!
یکی از مهمترین فرضیه هایی که در سال های اخیر در افغانستان مورد بحث و تامل است، انتقال جنگ و آشوب و خشونت از ولایات جنوبی به شمال کشور و از ولایات غربی به شرق کشور است.

در سال های گذشته ولایات غربی و جنوبی آماج حملات تروریستی و انتحاری بود و اگر با دقت واکاری کنیم می بینیم که در سال های پیش اخبار انتحاری در قندهار، فراه، پکتیکا، خوست، ننگرهار و ولایات غربی نسبت به ولایات شمالی و شرقی بمراتب بیشتر بود، اما در سال های اخیر پروژه ای در حال انطباق است که تلاش می کند آتش جنگ را به ولایات دیگر منتقل کند.

این نقل و انتقالات اهداف مشخص و استراتژیکی دارد که نزدیک شدن به مرزهای خاکی و ناامن ساختن مرزها از اهداف اولیه آن و تهدید کشورهای همسایه اهداف بعدی آن است.

در طول سال های متمادی جنگ و خشونت در برخی ولایات بیشتر و در برخی ولایات کمتر بوده است و حالا عده ای تلاش دارند تا با ناامن کردن ولایات دیگر، اینگونه وانمود کنند که همه ملیت ها و قومیت های افغانستان جنگ طلب و تروریست دارند، حال اینکه بسیاری از مردمان ولایات مرکزی و شرقی و شمالی افغانستان خوی جنگ طلبی ندارند و تنها ولایات جنوبی و غربی کشور این خاصیت را دارند.
این پلان تلاش دارد ذهنیت عامه را نسبت به سایر ولایات مخدوش کند و حجم و فشار را از برخی قومیت ها بردارد و بر همگان تطبیق کند.

افغانستان با اینکه سالها جنگ و خونریزی را تجربه کرده، اما تا کنون در هیچ جای افغانستان جنگ فرقه ای و مذهبی براه نیفتاده است و با اینکه دستهای زیادی تلاش دارند تا مذاهب اسلامی را به جان هم بیندازند، اما علمای اهل سنت و شیعه همواره بر اخوت اسلامی و برادری اسلامی تاکید ورزیده و از گسترش این تفکر جلوگیری کرده اند.

همان کسانیکه به گسترش تفکر سلفی و افراطی گری مذهبی در هرات دامن می زنند و برای این منظور مدارس تولید افراطیون مذهبی می سازند، از این آتش و خون سود می برند و این ناامنی ها برایشان مفید است.

طرح ترور علمای شیعه با هدف ایجاد رعب و وحشت در میان صفوف به هم پیوسته شیعه و سنی در این ولایت است و می خواهد این شائبه را در اذهان ایجاد کند که شیعه و سنی باید در تقابل با هم باشند نه در کنار هم، اما این طرح هرگز نمی تواند مانعی برای اتحاد و برادری و برابری مردمان این ولایت باشد، چرا که هم علمای شیعه و هم علمای اهل سنت این ولایت یکدیگر را به رسمیت می شناسند و هرگز به ریختن خون یکدیگر راضی نمی شوند.

پیام مردم و علمای هرات برای تروریستان و آنها که در پی نفاق هستند تنها می تواند یک چیز باشد و آن این است که شیعه و سنی نه تنها برادران یکدیگر، بلکه به گفته مرجع تقلید جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی سیستانی جان و نفس یکدیگر هستند.

سهیلا صمیم


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره ها
کشتار
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است