چرا شاهرگ های اقتصادی در دست یک قوم است؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۳۵    ۱۳۹۶/۷/۲۵ کد خبر: 140157 منبع: پرینت

ما منحیث شهروند این کشور حق داریم بپرسیم که چرا تمام شاهرگ های اقتصادی کشور نه تنها در دست یک قوم که در دست یک حزب ( اففان ملت ) است؟

پرسش این همه بی عدالتی، برتریت جویی ها نه تعصب است و نه هم انداختن نفاق، بلکه یک واقعیتی است که نمی توانیم از کنار آن به این سادگی بگذريم.
پس از سقوط رژیم طالبان و روی کار آمدنِ حکومت موقت وُ حکومت انتقالی و حکومت انتخابی وزارت مالیه در گرو یک قوم و گروه خاص در آمد که هیچکس حق سخن گفتن در این مورد را ندارد، نه تنها چوکی وزارت که گمرکات کشور هم در دست این ها است و مانند مار بالای آن چنبره زده اند و به دیگران حق نمی دهند به آن نزدیک شود.

ما دیدیم و گواه به ايم که این ها چه کار های نکردند، از دزدی های میلیارد دالری گرفته تا مکاتب خیالی و صد های خیانت دیگر در حق این ملت صورت گرفت. تقسیم بندی سهمیه ها به ولایات به اساس علایق و سلایق همین گروه صورت می گیرد. هیچگاه انکشاف متوازن و عدالت در کار های این وزارت درنظر گرفته نشده است.

کود های مشکوک به مثابه مجرا های که از طریق آن پول بیت المال را حیف و میل می کنند، در این وزارت ساخته شده و خون ملت را می چوشند وهیچ سیر هم نمی شوند.
در این وزارت و ارگان های مرتبط این وزارت همه شاهرگ هاى اقتصادى در چنگال یک گروه است که به نوبت می آیند و خورجین های شان را از پول ملت پر می کنند و جای شان را به نفر و گروه بعدی می دهند تا همین سلسله ادامه پیدا کند.

می دانیم کشور های که میخواهند کشور دیگری را تحت سیطره خود داشته باشد، دست آن های را از اقتصاد کوتاه می کنند و می خواهند که مستعمره آن ها باقی بمانند، دریغا که در این کشور، یک گروه می خواهند اقوام دیگر این کشور را مستعمره خود بسازند و تمام پول باید در جیب های آن های بریزد و دیگر هیچ کسی نتواند در اقتصاد با آنها مقابله کند، که همان سیاست مستعمره سازی است و داد از ملت و کشور هم میزنند، فکر می کنند مردم احمق اند.

آنانی که خود را سیاستمدار و چیز فهم می گیرند، چرا تا هنوز جرأت نکرده اند و نمی کنند تا همین مساله را به گونه درست با این فیودال های استعمارگر درمیان بگذارند؟ چرا در برابر این ظلم آشکار خاموش اند؟ باز نام خود را هم می گذارند رهبر؟ چرا در میز مذاکره در مورد این مهم ها سخن نمی زنند؟ و هزاران چرا های دیگر هم است، در موقع مناسب آن چرا ها را هم می پرسیم، ما ناظر بر اوضاع هستیم.
این مشکل بگونه اساسی باید حل شود وگرنه ما هیچ وقت روی ملت شدن و صلح و آرامش را نخواهیم دید.

نباید در برابر این همه خیانت و جنایت خاموش بود و باید به هر نحوی که می شود صدا بلند کرد و حق خود را و حق ملت را باید خواست. این ها می دانند که اگر اقتصاد و پول داشت همه کار را می توان کرد، نمونه اش انتخابات دو سال پیش بود که از همین مجرا آب می خورد، پول این ملت بود که به سود یک گروه خاص بکار گرفته شد و این سلسله و سیاست هنوز هم ادامه دارد. پول خود ما را علیه خود استفاده می کنند و نام اش را هم می گذارند، ملی!!!

برنامه های این وزارت هرگز ملی نیست و به گفته عام از گاو به ملت غدود را می دهند و متباقی پول ها در قومی سازی سیاست و اقتصاد کار گرفته می شود که ما را سال ها از کاروان پیشرفت و تمدن عقب می اندازند.

اگر خواستن این حق و پرسش در این مورد تعصب است، پس آنانی که این وزارت و ارگان های وزارت به قوم خود انحصار ساخته اند، اصلاً انسان نیستند.
این مساله یکی از موضوعات مهم و متنی است که هیچ کسی تا هنوز به آن نپرداخته و باید در محراق توجه سیاستمداران جوان قرار گیرد و برای احقاق حق خود باید کار کنیم.
این چرا ها باید پاسخ داده شود!!!

بهار خراسان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شاهرگ اقتصادی
افغان ملت
نظرات بینندگان:

>>>   کی باید پاسخ بگوید؟

>>>   به این (چرا )های ....و پر از عقده وتعصب هر وقت بهاری شد و خراسانی ایجاد کردی و انجا رفتی پاسخ دریافت میکنی۰
اما ما افغانیم و در بدبختی و خون حالا چهل سال از دست همچون انسانهای عقده ای و جاهل (دشمنان داخلی ) کسانی که هیچ علم و کسبی ندارند غیر از نفرت پراگنی و دشمنان خارجی که به همه چیز ما چشم دزدی و چپاول دوخته اند تپیده ایم۰

>>>   از دوزد هاى پينجشيرى كه چندين وزارت و ده ها معينيت و صد ها رياست و ديگر پوست هاى كليدى را اشغال نموده از سقاو هاى پينجشير گرفته تا دوزدهاى ارگ ، بأنك ها، وتمام تأسيسات عام المنفعه كه چور و چپاول شده كه به صد ها ميليارا دالر به أين كشور فقير خساره وارد نموده يك كمى ازنها نيز بنويس وجدان پيداكن

>>>   شهرکهای اقتصادی دردست دزدان بلند منزل والا است که سابق یک خرلنگ هم نداشتند وانشاء الله بزودی نابود میشوند

>>>   این سرزمین پښتون هست. شما متوانیند به خراسان تان بروند.اصلا شما از پدر پدر کلان دزد هستین به همین خاطر حق ندارند.
پښتون

>>>   اولتر این فکر چتل که دارید غلط است ولی باز هم اګر باشد شاید یک قوم از توان ان برامده بتواند ولی قوم تو تاقت نګهداشت یک دالر دولتی را ندارد وقتیکه یک دالر را بیبند دستها پاها وجیبهای ایشان به خارشت میاید باز نی وطن است نی ناموس است و نی غیرت باز همه فکر و هوش برای دزدی و چور است

>>>   جواب چرا را از وزارت های امورخارجه، داخله و سایر وزارت خانه باید پدا کرد.
پاسخ چرا

>>>   بهار خراسان !سوال اینست که چرا یک مجموعه یا یک قوم یا یک کشور مورد استعمار قرار میگیرد؟ به نظر من باید دنبال علت و ریشه علت بود زیرا همینطوری که ممکن نیست فرد یا افراد یا ملیت ها را مورد سوء استفاده و بهره کشی قرار داد. به باور من یکی از علت های عمده وجود تفرقه در بین یک مجموعه یا مجامع میباشد وبه یقین کامل عامل ایجاد و دامن زدن به آن تفرقه مجموعه ای است که قصد بهره گیری دارد . اما چطوری ؟ یکی از ریشه های این علت (تفرقه ) سطح پائین آگاهی ، دانش و فقر فرهنگی مجموعه استعمار شونده است که این فقر فرهنگی و عدم آگاهی باعث میشود تا دشمن از طریق آن دست به کار شود و برای فراهم ساختن شرایط خود (ایجاد تفرقه ) اقدام کند و آسانترین راه برای رسیدن به آن استفاده از تعصبات مذهبی البته با همکاری شکم باره ها و شهوت پرستان جنسی که در مقام رهبران قومی و حزبی قرار دارند و یا در لباس روحانی ، ملا و مولوی در موقعیت بلند اجتماعی قرار دارند میباشد. و همه ما از زمان سقوط حکومت داکتر نجیب الله تا کنون شاهد چنین سوء استفاده ها هستیم .بنا بر این در رابطه به وضعیت کشور ما بهتر است مسایل را چنین مطرح کنی: طرد افکار پلید وهابیت که دشمن انسانیت است از جامعه - طرد رهبران شکم پرست و شهوت پرست - طرد ملا ها و یا افراد که به تعصبات مذهبی ، قومی و زبانی دامن میزنند - بزرگ سازی وجوه مشترک بین اقوام تحت ستم ، منظور از وجوه مشترک یعنی زبان مشترک ، ستم های تحمیلی حد اقل صد سال اخیر بالای اقوام مختلف و .... کوتاه ساختن دست مذهبیون متعصب از امور سیاسی ، همدیگر پذیری و اتحاد . آنوقت است که زور یک قوم بی انصاف بالای اقوام متحد نمیرسد و ناچارا دست از حق تلفی میکشند و بقیه اقوام را به عنوان انسان به رسمیت میشناسند در غیر آن قرن های دیگر همه ای تان را استثمار خواهند نمود.
عثمان

>>>   این یک واقعیت تلخ است چرا هیچگاهی وزارت مالیه به هزاره،تاجکها ویا ازبکها سپرده نمیشود. دقیقا عامل سوء استفاده مالی و دزدیهای ملیارد دالری در افغانستان همین است که همیشه شاهرگهای اقتصادی بدست قوم پشتون آنهم از پشتونهای که خاصیت پشتون درآنها دیده نمیشود.
کارگر از فاریاب

>>>   چون دزدان دیگر مانند قانونی و بسم الله و غیره سرمایه های دزدی شده را به لندن انتقال داده اند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است