از فرار دیپلمات های وزارتخارجه مطلع شوید
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۰    ۱۳۹۶/۷/۲۴ کد خبر: 140076 منبع: پرینت

203 تن از دیپلمات‌های وزارت خارجه پس از ختم ماموریت خارجی به وظایف شان باز نگشته اند. این افراد یا در کشوری که ماموریت شان در آن ختم شده و یا در کشور ثالث پناهنده شده اند.

اطلاعاتی که وزارت خارجه در اختیار یک قرار داده است، نشان می دهد که 203 تن از دیپلومات‌های این وزارت پس از پایان مأموریت خارجی شان به وظایف شان در وزارت خارجه نیامده اند.

زلمی حقانی سفیر افغانستان در فرانسه، عبیدالله عبید سفیر درهالند، زاهده سفیر در بلغاریا، عزیزالله امین سفیر در قطر، ملیحه سفیر در لندن ، عبدالرحیم سفیر در کویت، عبدالکریم خدام سفیر در ترکمنستان، کریم رحیمی سفیر در کوریای جنوبی، زلمی عزیز سفیر در سویس، محمد الله حیدری سفیر در لبیا، سید محمد سفیر در اردن، عبدالحی حیدر سفیر در پولند از جمله سفیرانی هستند که به وظایف خود در وزارت خارجه باز نگشته اند.

شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه برنگشتن این افراد به وظایف شان در وزارت خارجه را تایید می کند اما می گوید که برگشت نکردن این دیپلمات های ارشد و پایین رتبه به معنای پناهنده شدن اکثر آنها نیست بلکه برخی آنان مصروف کارهای دیگر در داخل کشور شده اند.

گفتنی است که از این میان تنها کریم خدام مدتی بحیث معاون شورای صلح و اکنون بحیث والی سمنگان گماشته شده و بسم الله بسمل نیز درهرات زندگی می کند.

پرداخت نشدن دو ماه معاش ماه های آخر ماموریت خارجی دیپلمات ها، گرفتن ضمانت و پرداخت معاش تشویقی از جمله راهکارهایی است که وزارت خارجه برای جلوگیری از فرار دیپلمات ها در نظر دارد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فرار دیپلمات
وزارت خارجه
نظرات بینندگان:

>>>   اکثریت "دپلوماتها" اتباع کشورهای خارجی اند. آنها پناهندگان دول خارجی اند ضرورت به اخذ پناهندگی ندارند. مثلا صیقل نماینده دایمی افغانستان در ملل متحد یک آسترلیایی است. درینروزها آقای مرستیال تبعه آسترالیا هم در امریکا کدام سگی مقرر شد.

>>>   فرار دیلوماتها یعنی عدم تعهد به کشورمان، کسیکه به کشورش تعهد ندارد، اویک خائن است، آنها نباید معاش وتشویقی داده شود، بجای آنها افراد لایق تری باتحصیلات عالی البته باضمانت استخدام شود.
باکول

>>>   کشور بدبخت و بدنام که تابعیت اش مایه شرم و سر افگندگی در جهان است و مردم جهان به این سر زمین به چشم یک جنگل وحشی و خطرناک مینگرند . وقتی پایت را فقط چند قدم از افغانستان بیرون کنی و بگویی افغان هستی انوقت میدانی که چی بلای به سرت میاید .
این روز ها بجای تلاش برای پاک کردن این لکه بدنامی از جبین مردم افغانستان سفیران اش هم یک به یک مفسد ترین و بدنام ترین مهره های زنگ زده ازدوران فساد و رشوت مقرر میشوند و لکه سیاه تری بدنامی بر جبین افغان بودن اضافه میشود ...
ابن همه هویت بدنام که نامردانه و مظلومانه به پیشانی 30 میلیون نفر بیگناه زده شده است از باعث خیانت کثیف ترین سیاست مداران است که فقط برای خود مقام و عیش و عشرت میخواهند و مردم را در بی سرنوشتی و بیکاری و اوارگی مجبور به انجام هرگونه جنایت و خیانت و وحشی گری میکنند .

>>>   تا جایی که اسناد و مدارک دولتی را در اختیار دستگاه های استخباراتی خارجی قرار ندهند،هرتبعه یک کشور چه کارمند سفارت باشد و یا فرد عادی،میتواند در خارج کشور بعد از ختم دوره ماموریت اش.در همان کشور،مطابق قانون و مقررات نافذه کشور موصوف،در بخش های مختلف کشور موصوف،مشغول کار شود و امرار معیشت کند،درصورتی که کشور متذکره برایش اجازه نامه کار بدهد.
زیرا ما در یک جهان گلوبالیزیشن قرار داریم که مهاجرت های کاری به شکل قانونی در همه کشور ها وجود دارد و اتباع یک کشور با داشتن اجازه نامه کار،میتوانند در کشور دیگری کار کنند.
برگرداشتن این کارمندان تنها درصورتی امکان پذیر است که موافقت نامه بین دولتین وجود داشته باشد که کارمندان سفارت بعد از ختم دوره کاری شان به کشور عودت کنند.
آنهم درصورتی که نظر به دلایل مختلف کشور های موصوف برای این دیپلومات ها بعد از ختم وظایف شان.بنا بر درخواستی آنها برایشان پناهندگی ندهند.

>>>   سرشان را مار نه کنده که بیایند و در یک ملک بی قانون که رییس جهورش
صرف همان قانونی را تطبیق می کند که منافع خودش را و هیءت حاکمه اش
را و مافیای شریک آنهارا تآ مین کند و بس .به فکر جامعه نیستند . مثال ثابت
و روشن را بخوانید و بر تآسف خویش بیفزایید.
قانون محافل عروسی که مصارف از حالت افراط بیرون آورده شد در اثر
مبارزه یک تعداد اشخاص خیر اندیش و جوانان تدوین وبا مساعی مراحل
قانونی و پروسه را طی کرد اضافه از یک سال در دفتر ریاست جمهوری انتظار
توشیح آقای اشرف غنی رییس معظم جمهوررا می کشید میدانید چرا ؟؟
این سالون های پر خرچ که به سرمایه ای اکثرآ مافیا که کثیرآ مربوط تکه داران
و دکانداران . . .که یا قوماندان اند یا مانند وزیر با زرق و برق زیاد و افراطی آباد
شده مانع توشیح و تنفیذ شده اند (مردم طرفدار آبادی ملک هستند و هستیم که لا ریب هستیم)
اما در هر امور باید پهلو های اثرات خوب و خراب ابداعات در مد نظر قرار
گیرد . در قانون محافل عروسی اولآ در مرحله ای پیش نویس و درافت
مدعویین تا دوصد نفر قید شده بود بعدآ سه صد نفر شد و در شوری ملی به
پنج صد نفر بالا برده شد . اما بازهم سالون داران را خوش نیامد .
بعد از فشار علنی و پنهانی مردم جانب دار آخیرآ به خاطر نشر در جریده رسمی و انفاذ
به وزارت عدلیه ارسال شد . میدانید چه شد ؟ مقاومت های مریی مانع نشر آن
در جریده شد و اداره امور یا شاید مقام دیگر آنرا از ردهء طبع خارج و واپس
خواسته شد . در قانون مکلفیت ها و وجایبی برای سالون داران عزیز از جریمه
تا پابندی های دیگر قید و حکم شده که باید مدعویین بیش از پنجصد پذیرفته
نه شوند ولی ایشان آنرا مخالف منافع خویش میدانند زیرا محافل افراطی و خرافی
بالا از توان اکثر فامیل های داماد و جوانان تازه بنیاد است .
مردم میگویند دست های قوی درین مقاومت فعال است .

(تو حدیث مفصل بخوان ازین مجمل )
م . ش . فروغ کابل

>>>   چند تن ازینها پنچرمین بودند؟

>>>   همه پنچرمین یه هزاره های جاهل اند دیده شد که بعد ازی نی کدان کسب کمال داشتند همه یا هزاره های میخ کوب اند یا پنجشیری های سقو باید درین جا دوباره به وظیفه جوالی گیری و یا سقوی بروند

>>>   آیا متقاعدین مجبورند به کشور برگردند؟

بهترین گزینۀ پاسخدهی به رسانه ها این بود هرگاه گفته می شد:
«اکثر دیپلومات هایکه ادعا می شود برنگشته اند، باز نشسته بودند».
پرسش اساسی اینست که مأمور باز نشسته را کدام الزامات قانونی و اخلاقی ملزم به برگشت به کشور میکند؟!
مأمور باز نشسته در هر سطحی که باشد حق دارد در هر کجای دنیا که بخواهد سکونت اختیار کند.
زمانیکه رابطه‌ی قراردادی یک کارمند با یک نهاد یا دولت متبوعش قطع می گردد، لزوماً از تمامی قید و بند های اداری رهایی می باید.
سفرای معززی که هرکدام هوای کمتر از تخت روان بر فراز کوه های بابا و هندوکش را نداشتند، تنزل کردند و این هوای گرد آلود کابل را در بدل امتیاز سوپر سکیل ناچیز USAID به اکراه پذیرفتند و سفیر شدند و مهمتر اینکه: افغانستان را از وضعیت قهقهرای بیرون کشیدند، چه عیبی دارد که اگر هنگام بازنشستگی به خانواده های منفصل شده‌ی خویش در اروپا و آمریکا «جاین» کنند؟!
آخر، جانب انصاف را رعایت کردن لازم!!!
ولی زاده

>>>   چرا رفتند که باز آیند

>>>   برادری نوشته اند که دپلوماتها "اتباع" کشورهای خارجی اند. رئیس جمهور کشورت با تمام حواریون اش در ارگ همه اتباع کشورهای خارجی ومخصوصا امریکایی هستند!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است