فرازهایی از گفتگوهای امنیتی در هرات
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۸    ۱۳۹۶/۷/۲۳ کد خبر: 140032 منبع: پرینت

ششمین دور از گفتگوهای امنیتی هرات تحت تدابیر امنیتی و به صورت تخصصی در هتل ارگ بر گزار گردید که گفته های صاحب نظران و مهمانان از کشورهای گوناگون حکایت از تعارض شدید منافع کشورها در خصوص افغانستان داشت که در پی به فراز از بیانات انان اشاره می گردد:

1. گاتم موخو پادیایا: (سفیر سابق هند در افغانستان) هند از استراتژی جدید امریکا حمایت می کند و هند در راستای توسعه افغانستان گامهای موثر برداشته و بر خواهد داشت.

2.جمعه خان صوفی: (استاد دانشگاه پیشاور پاکستان) استراتژی جدید امریکا استراتژی جنگ است و امریکا برای توجیه ناکامی های خود این بار تلاش دارد پاکستان را قربانی سازد، در پالیسی جدید امریکا موازنه لحاظ نشده است دست هند کاملا باز گذاشته شده است در حال که پاکستان با افغانستان مشترکات زیاد دارند و هم به لحاظ جغرافیایی دارای مرزهای طولانی، پیوند فوق را کسی نمی تواند تغییر دهد پس گفته های امریکا جدی نیست.

3. سوجی: (رییس انستیتیوت بین المللی چین) چین و آمریکا همکار هستند هدف هردو کشور مدرن سازی افغانستان است اما استراتژی جدید امریکا بیشتر یک طرح تخنیکی است تا یک استراتژی آنچه که موجب بسیاری از نا بسامنی ها در افغانستان گردیده فقر است و مردم گرسنه بیشتر از گسترش ارزش های دموکراسی نیازمند به توسعه اقتصادی است بنابراین چین همکار جامعه بین المللی در راستای انکشاف افغانستان خواهد بود.

4. خانم برایان تود: (دانشگاه دفاع ملی امریکا) امریکا در مورد پاکستان سیاست چماق و هویچ را در پیش گرفته است هرچند اندیشمندان و مردم آمریکا سوالات زیادی در مورد استراتژی جدید امریکا دارند اما توضیحات همکاران ما در افغانستان تا حدودی سوالات را بر طرف می کند افعان ها در تصمیم گیری کاملا ازاد هستند امروز تشخیص داده اند که با امریکا همکار باشند.

آنچه که از گفته های فوق بدست می آید این است که افعانستان شدیدا مورد توجه کشورهای منطقه ای، فرامنطقه ای و بازیکران قدرتمند عرصه ی بین المللی قرار گرفته است که فرصت ها و چالش های جدی را فراروی قرار داده است. استفاده از فرصتها و فایق امدن بر تهدیدات بستگی به پلان ریزی نخبگان سیاسی و دولت مردان افغانستانی دارد که راهکاری در راستای ایجاد موازنه استراتژیک دارند و یاخیر که در غیر آن افغانستان بار دیگر قربانی خوهد شد و نه کشور دیگری!!

آصف محسنی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گفتگوهای امنیتی
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   مهم این است که ما ظرفیت استفاده از فرصت ها را پیدا کنیم.
وقتی پاس به موقع میرسد مسوولیت شوت کردنش با ما است.

>>>   Amiri
متاسفانه بهترین راه تجزیه است؛
هیچ امکان ندارد و راه دیگری برای حل این مشکلات وجود ندارد بجز تجزیه افغانستان به دو کشور مستقل خراسان و افغانستان؛
ما نمیتوانیم و نمیخواهیم کنار هم به خوبی زندگی کنیم؛
و در آینده نزدیک شاهد جنگهای داخلی و هرج مرج خواهیم بود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است