بحران امروز نتیجه خیانت حکومتداری حامد کرزی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۴    ۱۳۹۶/۷/۲۳ کد خبر: 140004 منبع: پرینت

در اینکه حکومت وحدت ملی آنچه را که تعهد کرده بود بصورت صد در صد عمل نکرد شک و تردیدی وجود ندارد. اما این به آن معنا نیست که کاری صورت نگرفته است.

بلی افغانستان و حکومت موجود مشکل دارد اما به معنای این نیست که افغانستان را به گذشته های دور برد. مگر حکومت به رهبری حامد کرزی چه برتری به حکومت وحدت ملی داشت که او امروز دهل بر برگزاری لوی جرگه عنعنوی می زند و حواریون دسترخوانش بر آن می رقصاند.

مگر حامد کرزی سیزده سال طلایی ترین دوره و فرصت ها را برای حکومتداری، حاکمیت قانون، بازسازی و نوسازی افغانستان را نسوزاند؟
آیا این افغانستان نبود که در زمان رهبری کرزی بزرگترین حجم مواد مخدر جهان را تولید می کرد؟
آیا حکومت او نخستین کشور مفسد جهان نبود؟

مگر این کرزی نبود که طالبان را برادر می گفت و زندانی های طالب را که بالفعل توسط نیروهای امنیتی از میدان جنگ دستگیر شده بودند، گروه گروه رها کرد. مگر قتل های زنجیره ای بهترین شخصیت های سیاسی، مردمی و حتی برجسته ترین کدرهای امنیتی کشور در چوکات نظام در زمان رهبری او صورت نگرفت. همین حامد کرزی نبود که جرگه ی مشورت دهی بخاطر امضای تفاهمنامه امنیتی با آمریکا را فراخواند اما خلاف تصمیم جرگه عمل کرد.

افغانستانی که امروز حکومت مشروع بر اساس آرای مردم ندارد، نتیجه خیانت حکومتداری حامد کرزی است. بر اساس قانون کرزی مسوولیت برگزاری انتخابات شفاف و تحویل دهی قدرت را به یک حکومت مشروع داشت اما متاسفانه او خود ضلعی از طرح و پلان یک تقلب گوسفندی بود.
کرزی با زمینه سازی تقلب گوسفندی در پی آن بود که با تشدید اختلاف میان دو تیم رقیب انتخاباتی و بحران آفرینی بقای خودش را در ارگ تضمین کند اما با توافق سیاسی و تشکیل حکومت وحدت ملی پلان کرزی خنثی شد.

بحرانی که نزدیک بود افغانستان در آتش آن بسوزد، نتیجه خیانت حکومتداری حامد کرزی به آرا و اراده مردم بود که با توافق سیاسی برای تشکیل حکومت وحدت ملی نجات پیدا کرد.
افغانستان امروز چالش های بزرگی پیش رو دارد و حکومت وحدت ملی هم بدون مشکل نیست اما برای بیرون رفتن از چالش های موجود و فایق آمدن بر بحران برمی گردد به طرف قانون، قانونمداری، حاکمیت قانون، ارج گذاری به نهادهای قانونی و رسمی در کشور.

امروز در موجودیت حکومت، پارلمان، قضا، قانون و نهادهای رسمی، اگر قرار باشد مشکلات کشور و چالش های موجود را با جرگه، عنعنه و عرف قبیلوی قرون وسطی حل و فصل کنیم و تمام ساختارها دور زده شود. این نظام و حکومتداری به چه معناست و خون فرزند مردم هر روز برای چی ریخته می شود؟ برای ایجاد حکومتداری و حاکمیت قانون و یا نهادینه ساختن جرگه های عنعنوی و عرف قبیلوی.

بلی حکومت مشکل دارد، فساد وجود دارد، کم کاری است. اینکه برای نجات کشور و حکومتداری خوب در روشنایی قانون و چارچوب نهادهای قانونی تلاش صورت گیرد کرزی و حلقه ناکاره بر دور او به جرگه عنعنوی غیر قانونی چسپیده اند. آقای کرزی مردم کاه نخورده اند که نفهمند نیت شما با طرح لوی جرگه عنعنوی چیست.

امان الدین معنوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرزی
لوی جرگه
نظرات بینندگان:

>>>   با امان الدین معنوی موافقم تمامی این خیانت کاران دست شان در یک کاسه است از روح لبخند و امید به مردم مظلوم پیش کش میکنند واز پشت خنجر میزند آقای کرزی ادعا دارد سرک جورکرده دولت جور کرده شبکه های اطلاعاتی جورکده و امسال اینا باید خدمت آقای کرزی بگویم کی همه ای مردم میداند دولت فاسد جورکدی کی دالر هاره تو و امسالای تو بگیرن ولی فرزندای مومن ما زن وکودکان ما بمباران شود سرک جور کدی ولی هزاران برابر از معادن وطن مارا توسط اربابانت اخراخ کدی شبکه های که جورکدی فرهنگ کفر غرب را به مردم مظلوم ما تحمیل میکند اینا نشانه خیانت تو واترافیانت به مردم و اسلام و وطن است چنتا چرخ بال بدرد نخور متحدانت دادن که بدرد نمیخرند دولت تو توان کنترل چنتا افراد مسلح راهم نداشت این فرزندان این مملکت بود که بادستان خالی دلی همرا با خداوند متعال پیش از ۵هزار سرباز غربی را مرتد کرد چیشده دلت بحال متحدانت سوخت وطن فروشی تابکی کجای شه دیدی بزودی میبینی که فرزندان قهرمان مجاهد این ملت مظلوم چتو متحدانت را به جهنم روانه میکند جهاد دفاع از ناموس مان از وطن اجدادی مان تمام نشده بلکه شرو شده به امید آن روز که بهترین روز زندگی مانه درود خدا بر بر ملت غیور این سرزمین اسلامی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است