اداره حقوق بشر ، حقوق بشر را نقض می کند
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۳    ۱۳۹۶/۷/۲۲ کد خبر: 139969 منبع: پرینت

يکى از کارمندان دفتر ساحوى حقوق بشر در ولايت پکتيا مى گويد که از سوى رييس اداره، به اين اتهام از وظيفه برکنار شده که از گوسفندان وى مواظبت درست نکرده است.

اين خانم، خديجه نام دارد و براى سه سال در بخش تلاشى خانم ها در کميسيون ايفاى وظيفه نموده است.

موصوف افزود که وضعيت اقتصادى اش خيلى خراب است و در يک خانه مخروبۀ مهاجرين در شهر گرديز زندگى مى کند و از وظيفه نيز برکنار شده است.

خانم خديجه در مصاحبۀ ويژه با پژواک گفت که رييس و ساير کارمندان دفتر ولايتی حقوق بشر، شش گوسفند را در ساختمان رياست نگهدارى مى کردند.

او افزود که خلاف اصول و قانون، وى را به نگهدارى از گوسفندها وا مى داشتند.

موصوف گفت: "يک روز خيلى مصروف بودم و براى آب دادن به گوسفندان وقت نيافتم، اين کار باعث شد که از سوى رييس اداره برکنار شوم."

خديجه افزود که از شش گوسفند؛ دو راس آن به رييس، دو راس به مدير امنيت دفتر، و دو راس ديگر به نورگل مخلص يکى از کارمندان ديگر تعلق داشت.

به گفتۀ او: "يک روز به گوسفندها علف داده بودم، رييس گفت که بازهم بايد علف بدهم؛ اما مصروف کارهاى ديگر شدم و فراموش کردم؛ فردا که به دفتر آمدم، نخست با من جنجال کرد و بعدا مرا برکنار نمود."

خانم خديجه گفت مى دانست که نگهدارى از گوسفندان مسووليت وى نيست؛ اما مجبور بود که اين کار را انجام دهد؛ چرا که يگانه نان آور اولادهاى خود بود.

او افزود که به دفتر مرکزى حقوق بشر و ادارۀ ولايتى نيز مراجعه کرده و با وجود شکايت هاى مکرر نيز تاکنون در اين امور کدام اقدام نشده؛ اما اگر صداى وى شنيده نشود، خود را در مقابل کميسيون به آتش خواهد کشيد.

خدیجه، مادر پنج طفل است، شوهرش سال ها قبل در يک حملۀ انتحارى کشته شده و بعداً وى مجبور شده که سرپرستى پنج اولاد خود را بر عهده بگيرد.

او افزود که علاوه بر تلاشى مراجعين زنانه، مسووليت نگهدارى گوسفندان را نيز بر عهده داشت و علاوه بر آن؛ کرتى، لباس و دستمال بينى رييس اداره را نيز مى شست، بوت او را پاک مى کرد و آب وضو نيز براى وى تهيه مى کرد.

خانم خدیجه گفت: "کسى صداى فقرا را نمى شنود، از مجبوريت چيزى نمى گويم. به اساس مجبوريتى که داشتم، در اقدام انجام دادن کار؛ به پدر، برادران و ايورهايم عذر و زارى کردم. از سويى هم از طالبان زندگى خوش ندارم، در اينجا دولت صداى ما را نمى شنود، از دولت خيلى زياد نا اميد شدم."

اما نوراحمد شهيم مسوول دفتر محلى حقوق بشر، اين اتهامات را رد کرده و گفت که خانم خديجه، به اساس اصول ادارى، بعد از ختم قرارداد يک سالۀ کار، از وظيفه برکنار شده است.

موصوف افزود: "وى را به اساس اصول و ملحوظات ادارى از وظيفه برکنار کرديم، بد مى کند؛ همچو چيزى که او مى گويد وجود ندارد، با وى کمک زياد کردم؛ اما او اکنون تبليغات نادرست مى کند."

فعالان مدنى، اين کار کميسيون را نقض حقوق بشر و در تضاد با ساخت و اهداف اين اداره خوانده و تاکيد ميکنند که خانم خديجه، بايد دوباره به وظيفه اش گماشته و حقوقش به وى داده شود.

اجمل مسعود يکى از فعالان مدنى گفت که در دفتر حقوق بشر، حقوق بشرى زير پا شده است.

او افزود: "اداره مدافع حقوق بشر، حقوق بشر را نقض مى کند، پس از کى توقع داشته باشيم و کى ها براى آن کار مى کنند؟ اصلاً اين عمل، خلاف لايحۀ کارى است؛ اول خو اينکه رييس يک اداره در ادارۀ مربوطه گوسفند نگهدارى مى کند و بعداً يک کارمند اداره را خلاف قانون ادارى، براى پرورش آن استخدام مى کند، که بعداً از وظيفه نيز برکنار مي شود."

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حقوق بشر
خدیجه
نظرات بینندگان:

>>>   خیر است انتخابات گسفندی بود

>>>   به یادداشته باشیم که هیچگاه بدون تحقیق چیزی را برزبان نیاورده وآن راپخش نکنیم. چراکه ضرب المثل است که یکطرفه به قاضی نرویم، بلکه هردوجانب اختلاف ودعوی حضورداشته وباهم بروند، تا قاضی کلام هردو رابشنود بعد حکم وقضاوت نماید. الآن دراین موردخاص نیز تحقیق صورت گیرد بعد نتیجه اش اعلام شود. اگر این خدیجه خانم مقصر شناخته شد، آنوقت شما دربرابر این خبر کذب ویا تهمت تان به حقوق بشر دراین سایت چه پاسخی دارید؟
باکول

>>>   گوسفند عنصر تعین کننده در انتخابات بود و هست و جابش همراه با دیکر گوسفندان در دفتر حقوق بشر است. تا این جای کار مشکلی وجود ندارد.یک هیات بلند پایه به ریاست آغای امر خیل توظیف شود تا از وضعیت گوسفندان به ملت اطمینان بدهد.
میماند کار این خانم . سیما ثمر به همکاری وزارت زنان درخواست یک پروژه چند ملیون دالری از جامعه ملل و دونر های گوسفند پرور کند و بعد یک فیصد آن پول را مصرف یک کورس گوسفند داری کند تا ابن خانم و باقی کارمندان دفتر های حقوق بشر به گونه مسلکی گوسفند پروری را یاد بگیرندو بیشتر از این آبروی این اداره را نبرند.
و میماند مسله آب وضو .
تکلیف این موضوع را باید شورای سرتاسری علما تعین کند که آیا یک خانم اجازه تهی آب وضو به یک مرد را دارد. البته مرد ریس است .
رادیو ها تلویزیون ها شما کحا هستید بشتابید و این همه سیمینار و کمیسیون را پوشش دهید تا نتیجه اش معلوم شود.

>>>   کارمندان حقوق بشر از اسمان پائین نشده اند آنها نیز همانند این سانهای روی زمین حق دارند همانند دیگر انسانها از حقوق دیگر ان استفاده نمایند . میگویند خربوزه خربوزه را دیده رنگ میگیره.در کشوریکه پارالمانش مفسد، ارگش فاسد پیشه ووزرا خاین باشد.پس از دیگران چه گیله

>>>   فکر میکنم در هر دفتر یک ویا بیشتر از یک نفر یا کارمند مستند ساز وتوطعه گر با کمره ودیگر اشیای مورد ضرورت وجود دارد ودر شرف جور وتیار کردن همچو قضایا وتوطعه استند وبا نرسیدن به اهداف شان در پی همچو توطعه ها وجنجال ها استند. در دفتر ما هم همین قسم ادم ها استند که همه روزه کمره در دست شان است از حاضری عکس میگیرند،کمره ها رادر گوشه وکنار بخش فعال ساخته از همکاران عکس میگیرند ودسیسه میسازند ویا در پی دسیسه سازی برای رئیس وهمکارانشان استند.این ها از دفتر مرکزی شایدحمایت میشوند وبرای شان تاکیر میگردد که علیه رئیس وکارمندان که مخالف خواست هایشان هستند توطعه ودسیسه نمایند .به امید روزیکه همچو افراد توبه واستغفار نمایندواز دسیسه سازی وتوطعه بپرهیزند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است