افزایش اعدام ها در عربستان، کویت و بحرین
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۸    ۱۳۹۶/۷/۲۲ کد خبر: 139949 منبع: پرینت

سازمان دمکراسی و حقوق بشر بحرین (ADHRB) طی گزارشی با اشاره به زیاده روی در اجرای حکم اعدام در برخی کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس به ویژه عربستان، کویت و بحرین خواستار کاهش صدور آن از سوی همه کشورها به ویژه این 3 کشور شد.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری العهد لبنان، سازمان دمکراسی وحقوق بشر در بحرین در این بیانیه ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام، خواستار لغو فوری احکام اعدام در 3 کشور عربستان، کویت وبحرین شده است.

این گزارش حاکی است عربستان یکی از کشورهایی است که بیشترین آمار اعدام را به خود اختصاص داده است و در 3 سال گذشته، سالانه بیش از 100 نفرا را اعدام کرده است؛ این در حالی است که بحرین در ژانویه (جدی) با لغو حکم توقف اعدام، 3 تن از زندانیان را پس از شکنجه اعدام کرد.

همچنین کویت پس از 4 سال به توقف مجازات اعدام پایان داد و حکم اعدام 7 مرد را صادر کرده است.
بر اساس این گزارش، عربستان نیز حکم اعدام را برای چند جرم از جمله قتل، قاچاق مواد مخدر و مخالفان اجرا می کند در حالی که جرایمی از جمله ارتداد، زنا، کفر و جادوگری با مرگ مجازات می شوند.

اکثریت قریب به اتفاقات احکام اعدام در عربستان سعودی برای قتل، مواد مخدر و جرایم سیاسی انجام می شود.
بر اساس این گزارش عربستان برای سومین سال متوالی تا 2 اکتبر سال 2017 حدود 100 اعدام وسال 2016 حدود 154 تن و در سال 2015 حدود 157 مورد اعدام داشته است.

درمیان افراد اعدام شده از ماه ژوین (جوزا) 4 مخ الف سیاسی که به دلیل مشارکت در تظاهرات مسالمت آمیز دستگیر شده بودند وجود دارند که مقام های سعودی با شکنجه آنها در صدد اعتراف گیری از آنها به مشارکت در ارتکاب جنایات تروریستی بودند این در حالی است که 18 زندانی دیگر به جرم شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز منتظر اجرای حکم اعدام هستند.

حسین عبدالله مدیر سازمان دمکراسی وحقوق بشر بحرین گفت که متاسفانه مجازات اعدام در برخی کشورهای عرب شورای خلیج فارس به عنوان نوعی مجازات جرایم از جمله مخالفت سیاسی (مسالمت آمیز) پذیرفته شده است به طوری که بحرین وعربستان از آن به عنوان سلاح سیاسی علیه فعالان ومخالفان سیاسی پس از شکنجه و محاکمه غیرقانونی استفاده می کنند.

وی اجرای حکم اعدام در کشورهای مذکور را مغایر با قوانین بین المللی دانست و گفت: بیشتر افرادی که منتظر اجرای حکم اعدام هستند جرم آنها به دلیل شدت جنایات آنها نیست بلکه به دلیل مشارکت در حقوق انسانی شناخته شده خود در سطح بین المللی است.

وی ضمن محکوم کردن سکوت جامعه بین المللی نسبت به این مسایل ،خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از اعدام در این کشورها شد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کویت
بحرین
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است