آیا یک سوم بی سوادان ایران، افغانستانی اند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۸    ۱۳۹۶/۷/۲۰ کد خبر: 139902 منبع: پرینت

رییس سازمان نهضت سواد آموزی ایران در نشستی در شهر اردبیل گفته است، که یک سوم بی سوادان ایران را افغانستانی ها تشکیل می دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، علی باقرزاده رییس سازمان نهضت سواد آموزی ایران در نشست پشتیبانی سوادآموزی در شهر اردبیل ایران گفته است، که ما اگر جمعیت بی سواد ایران را 2 میلیون و 670 هزار نفر محسوب کنیم یک سوم این آمار افراد افغانستانی، یک سوم آموزش‌ناپذیر و یک سوم نیز افراد واجد شرایط برای سوادآموزی هستند که با برنامه ریزی دقیق می‌توان در این زمینه به اهداف مورد نظر دست یافت.

او در این نشست همچنان گفته است، که ما یک رشد قابل قبولی را در این حوزه در ایران شاهد بودیم به طوری که از میانگین برنامه‌های جهانی نیز جلوتر هستیم.

باقرزاده در ادامه گفته است، که هم اکنون در جهان شمار بی سوادان به 800 میلیون نفر می رسد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجرین
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   عجب
از کی افغانستانی ها شامل احصاییه ایران شدند؟

>>>   از سایت افغان پیپیر تقاضا دارم اخبار را دستچین نکنند و اگر نمی شود همه اخبار مربوط به افغان های ایرانی را پوشش دهند لااقل توازن و تعادل را بر قرار سازند. چند هفته پیش دکتر علی کریمی فوق تخصص زانو که اصالتا افغانستانی اند در ایران عمل جراحی تعویض مفصل زانو را انجام دادند که در رسانه های ایران هم منتشر شد اما شما منتشر نکردید و یا اخبار مربوط به موفقیت ها در المپیادهای علمی را منتشر نمیکنید فقط اخبار بد را منتشر میکنید.
این باعث ایجاد ذهنیت خاصی از شرایط ایران و همچنین افغان های ایران میشود که با واقعیت منطبق نیست.
به همین خاطر از شما تقاضا دارم در کنار خبرهایی مثل خبر بالا که خوش آیند نیست اخبار مربوط به موفقیت ها را هم منتشر کنید.
آدرس اینترنتی زیر مربوط به گزارش تصویری خبرگزاری فارس از جراحی تعویض مفصل توسط دکتر کریمی است که میتوانید مشاهده کنید:
http://af.farsnews.com/multimedia/photo/13960613000597

>>>   تاهنوز مهاجرین مقیم ایران هیچگاه جزوآمار جمعیتی، درهیچ برنامه ی اعم ازاقتصادی واجتماعی و... قرارنگرفته اند، ودائم برنامه های دولت ایران، منهای جمعیت مهاجرین برنامه ریزی شده است، حالا برای سیاه نمایی از وجهه مهاجرین، شاید بیسوادی را به جمعیت مهاجرین نسبت داده است.
اما اگر هدف دولت ایران از ارائه این آمار، کمک انسانی واسلامی ونوع دوستی نسبت به مهاجرین بوده وبخواهد برنامه های درجهت رفع بیسوادی آنها داشته باشد، این کارشان هم خداپسندانه وهم انسان دوستانه خواهد بود وماهم خداقوت میگوئیم. درضمن امیدواریم که دولت ایران برای خانواده های مهاجرین افغانی مقیم ایران کشته شده درسوریه نیز شناسنامه داده وازآنها حمایت کنند.
حاجی افضل

>>>   سلام. دانش آموزان افغان نسبتاً انگيزه و تلاش كمتري در درس خوندن دارند
استعدادهاي اونها به نسبت دانش اموزان ايراني پايين تر هست و اينرا با مقايسه دانش اموزان توانمند مالي افغان كه وضعيت اقتصادي خوبي هم
به نسبت دانش اموزان ايراني دارند ميشود متوجّه شد
در كلاس درس من از بين ٣٣ دانش اموز ١٨نفر (١٣٩٤)افغان بودند
و متوسط نمره تعيين سطح و ازمون علمي اونها كه بصورت استاندارد
گرفته شد به مراتب پايين تر از ١٥دانش اموز ايراني بود
بلوغ جنسي اونها سريعتر ، افسردگي بيشتر ، دعواهاي بين افغاني
زياد ، عدم توانايي در برقراري ارتباط سازنده بالا و بيان اونها پايين
و نوعاً مظلوم در مقابل قوي و ظالم در برابر ضعيف تر از خود ظاهر
ميشوند ولي تاحدودي قدرنشناسي خوبي دارند
اينها تجربه من بود
سپاس از شما جليلي منطقه ١٥تهران

>>>   نه پس یک سوم دکتران و دانشمندان و پروفسوران و سرمایه داران ایران از افاغنه هستند، خوب حقیقت تلخ است مانند شرنگ !!!

>>>   کجای این گزارش منفی بود و یا برای کوچک شمردن برادران افغانی؟او در ضمن اینکه وجود باشندگان بی سوادایرانی را تأیید میکند و جود افغانیهای بی سواد را هم گوشزد میکند. به این معنا که که بی سواد در هر صورت و شکل آن در کشور ایران وجود دارد. و برای ریشه کن نمودن بیسوادی باید با برنامه حرکت نمود.
بهرام از ایران

>>>   به اونی که از تجربیات خودش گفته: بیان شما در مسخرگی دیگران عالیست، بیانات تو کاملا بی ارزش و مورد اعتبار امثال خودت هست و فاقد ارزش علمی و اماریست. آیا مهاجرین افغانی در شرایط خانوادگی مساوی با ایرانی قرار دارند یا نه؟ یا نه هم پدر و هم مادر و هم کل فامیل بیسواد دارند؟ مهمتر از همه آیا منابع تبلیغی برای تحصیل بین مهاجرین افغانی با ایرانی یکسان است؟ یا نه افغان ها بجای درس خواندن همواره به کار پست مجبور می شوند؟ آیا منابع مالی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالا فراهم است که انگیزه درس خواندن فراهم و برقرار باشد ؟ یا نه هر مقطع در محدودیتها و چالش های بیشتری قرار میگیرند؟ آیا آینده ادامه تحصیل برای مهاجرین افغانی روشن و واضح است یا کاملا تیره و تار ؟ آیا شرایط کشور مبدأ، افغانستان، تشویق کننده به ادامه تحصیل به جامعه آماری مهاجرین افغانی اسیر در ایران است یا نه برعکس؟ کدام یک با آرامش بیشتر تحصیل میکند یک دانش آموز مهاجر افغانی یا یک ایرانی؟ با وجود شرایط سخت و طاقت فرسای زندگی در ایران، بنده کاملا تحسین میکنم هر افغانی که کتاب و دفتر به دست می گیرد و از خدا می خواهم شرایط ادامه تحصیل را برای ایشان فراهم گرداند. نتایج خودت رو با دلیل و مدرک بگو. من خودم تو همچین شرایطی درس خوندم، اکثر دوستانم به کار اجباری ناگزیر شدند، در ضمن معدل افغانی ها کم تر از ایرانی نیست و نمرات ما همیشه بالاتر بوده است، من 12 سال تحصیلم رو با نمره بالای 19.8 تموم کردم، و دوستانم هم با نمرات بسیار عالی ، دلیل ادامه تحصیل هم امکانات مالی است که اعضای خانواده از خارج از ایران می‌فرستند. کلاس تو نمونه یک جامعه نیست که حکم به کل می کنی، وضعیت درگیری بین دانش آموزان افغانی بسیار کمتر از بین افغانی و ایرانی است، و درگیری بین افغانی و ایرانی همواره به صورت توهین ایرانی به افغانی شروع شده است، بلوغ زودرس بین افراد فقیر به علت شرایط سخت تر در خانواده نسبت به ایرانی امری طبیعی است که دلیل اون تغذیه نا مناسب و استرس و محدودیتها در رشد فکری است، پس من بعید می دانم که حتی اون کلاس در شرایط یکسان اقتصادی بوده باشد و ...
حرف های شما بیشتر بازتاب دهنده یک فرد بی ادب و بی فرهنگ و بیچاره ایست که سعی در اثبات وجود حقیر خود به دنیای کوچک یک دانش آموز بی گناه افغانی، داشته است.
موسوی، مشهد

>>>   من به عنوان یک دانش آموز 18 ساله ایرانی که پشت کنکوری هستم حدود سه سال دوران اول تا سوم راهنمایی با چهار دانش آموز افغانی هم کلاس بودم و باید بگم این چهار دانش آموز جز درس خوان ترین دانش آموزان کلاس ما بودند و حرف کسی که گفته دانش آموزان افغانی درس خوان نیستن رو به طور کامل تکذیب میکنم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است