نشست شانگهای:
با نام افغانستان به کام رقبا
حکومت قوم گرای غنی چنان درگیر اختلاف های درونی و مقابله با مخالفان قدرتمند است که فرصتی برای تمرکز بر رویدادهای منطقه ای همچون نشست های مختلف و دخالت های خارجی به بهانه جنگ و صلح افغانستان ندارد 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۸    ۱۳۹۶/۷/۱۹ کد خبر: 139858 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، گروه تماس سازمان همکاری های شانگهای در حالی برگزار شد که قدرت های جهان و منطقه بارها بدون در نظر گرفتن حکومت افغانستان اقدام به گفتگو و نشست های چند جانبه در خصوص صلح و جنگ افغانستان کرده اند در حالی که نقش دو دشمن دیرینه یعنی امریکا و روسیه بسیار مشهود است.

حضور بی رقیب امریکا در افغانستان با تغییر سیاست روسیه به چالش کشیده و حرکت های تحریک آمیز مسکو سبب رویاروی آشکار این قدرت در کشور شده است.

از سوی دیگر، حکومت همواره در تلاش برای عضویت دایمی سازمان همکاری های شانگهای بوده زیرا نیازمند روابط متوازن با تمامی قدرت های منطقه ای و جهان است اما چرا همواره بیش از یک شکست خورده ای ضعیف عمل نمی کند؟

ضعف اصلی حکومت کرزی و بیش از آن، وحدت ملی ناهماهنگی سیاسی و اختلاف های درون حکومتی است که در سیاست خارجی نمود پیدا می کند، مقام ها همواره با سو استفاده از قدرت در پی ارتباط با دیگر کشورها از آدرس جناح و تباری خود بوده اند و بر همین اساس، کشورهای جهان و منطقه با بی توجه به نظام، اقدام به دخالت های سیاسی و گفتگو با گروه های تروریستی چون طالبان می کنند.

نادیده گرفتن نظام برحال افغانستان هرچند پیامدهای ناگواری برای کشور دارد اما این نکته قابل تامل است که چگونه قدرت های منطقه ای چون روسیه و ایران می توانند با وجود مرزهای گسترده با کشور به حکومت ضعیف و درگیر با اختلاف های درونی نسبت به کنترل افراط گرایان اعتماد کنند؟

با توجه به اینکه از تجارت مواد مخدر گرفته تا افراط گری خارج از دایره اختیارات حکومت وحدت ملی و سیاستمداران است زیرا بدون اجازه امریکا هیچ اقدامی آنهم برای کشور و مردم خود نمی توانند انجام دهند چه برسد به سیاست خارجی در راستای منافع ملی!

در همین راستا، حکومت نیز به دلیل بحران جاری در فضای سیاسی و فشارهای داخلی نسبت به ضعف های امنیتی چنان درگیر است که فرصتی برای تمرکز بر رویدادهای منطقه ای همچون نشست های چهار و سه جانبه بدون حضور افغانستان اما برای صلح و جنگ افغانستان ندارد.

اشرف غنی زیر فشار مخالفان داخلی و تحت فشار جامعه جهانی برای کاهش فساد و ناامنی های جاری در کنار وابستگی شدید به کمک های امریکا، تمامی توان خود را صرف بقای نظام حاکم و تداوم حکومت در انتخابات آینده می کند و به همین دلیل نه اراده ای برای مقابله با دخالت های خارجی کشورهای منطقه ای دارد و نه خواهان تنظیم سیاست خارجی مقتدرانه است.

نشست شانگاهی با ریاست روسیه در سطح معاونان وزارت های خارجه افغانستان، روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان در حالی در جریان است که طی سال های اخیر، پنج نشست چهارجانبه میان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا و چند نشست سه جانبه میان لندن، کابل و پاکستان و همچنین نشست سه جانبه دیگر میان کابل، واشنگتن و پاکستان در خصوص صلح با طالبان برگزار شد.

و نکته قابل تامل در این نشست های بیشمار، تنها وعده های بوده در سطح حرف و قدرت نمایی کشورها در برابر هم که نتیجه ای جز قربانی شدن افغانستان نداشته است.

حکومت اشرف غنی به مانند کرزی با اشتباه های کلان سیاسی بخصوص در منطقه سبب گسترش تروریسم شد که بزرگترین آن، عدم سیاستمداری داخلی و سطح جهانی است و تا زمانی که تمامی هزینه های مادی و معنوی کشور صرف قوم گرایی و سلطه گری شود نه جنگ کاهش می یابد و نه مشروعیت در کنار نظام قرار می گیرد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست شانگهای
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   گئورگی باریسنکو، مدیر دیپارتمنت امریکای شمالی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که عملیات امریکا در نزدیکی پایگاه التنف در سوریه شبیه تلاش برای تجزیه این کشور است

>>>   جعفر عطايى
در افغانستان چقدر قانون و نهادهای قانونی مسخره و ملعبه است: جنرال دوستم متهم شد که ایشچی را لت‌وکوب کرده، مورد شکنجه و تجاوز جنسی قرار داده و بعد رها کرده است. در پی آن سفارت‌خانه‌های قدرت‌های خارجی بیانیه دادند؛ دادستانی کل فوق العاده موضع گرفت؛ جنرال دوستم تحت محاصره خانه‌گی قرار داده شد و ریاست جمهوری شبانه‌روزی قضیه را تعقیب کرد. تا این که جنرال دوستم تن به تبعید و خلع قدرت داد.
چند ماه بعد ده‌ها خانواده مدعی هستند که سید منصور، فرخنده نادری، سید سعادت نادری و سید داوود نادری از چهره‌های برجسته حکومت وحدت ملی در قتل هفتاد تن از نخبه‌های اسماعیلی دست داشته‌ و آنها را شکنجه کرده‌اند؛ شکنجه‌های قرون وسطایی از قبیل شاشیدن به دهان قربانیان. با این وضعیت حالا سفارت‌خانه‌های قدرت‌های خارجی کجا هستند؟ آن دادستان کل مدعی شایسته‌سالاری و دادستانی قانونی و بی‌طرفانه و غیرسیاسی در کدام گور گم است؟ ریاست جمهوری و در رأس آن اشرف غنی با آن همه شعار از قانون و عدالت چرا خفه‌خون گرفته است؟
مهمتر از همه جامعه هزاره و بزرگان جامعه هزاره در برابر این همه ظلم چه می‌کنند؟ چرا این همه ستم از سوی یک خاندان باید تحمل شود؟

>>>   چرادراففانستان ریس جمهور باید پشتون باشد ولو اگرکوچی که نه مالیه میدهدونه خدمت زیر بیرق میکند در حالی که در پایتخت پشتوحرف نمیزنند

>>>   اگر یک کوچی با فرهنگ قبیلوی ویا یک غدار چنین حق دارد ، بنآ یک فرزند سقآ زاده هم که سرزمین اصلی اش است که پیشینه ناقلی هم نذارد پس باید چنین حقی داشته باشد. زیرا سرزمین اش است

>>>   اوغانها در ادامه سلسله ی جفا ها و خیانت های شان در حق این خاک طی دو صد سال گذشته مرتکب خیانت بزرگ ملی شده اند اینها از خراسان اوغانستان ساختند و از اوغانستان سرزمین جهل، فقر، عقب مانده گی، ترور و وحشت ساختند اما هنوز هم قانع نیستند

>>>   Azizullah Azizi
چه كسى متعصب و فاشيست است ؟
ما كه از قانون و هويت و تمدن و اقتدار سخن مى كوبيم يا تو كه تمام تاريخ و تمدن و هويت را به يك تار عنكبوتى جعل، جهل و استبداد بسته اى ؟

من از تمام شهروندان پشتون ( افغان) كه اهل خرد و انديشه و انصاف هستند، سوال مى كنم ، كه من نوعى به عنوان ميراثدار تمدن ، فرهنگ و تاريخ خراسان در گجايى اين هويت و نماد هاى ملى افغانستان قرار دارم ؟

نماد هاى اقتدار و ملى يك كشور اين ها مى باشند.
نام كشور: افغانستان
١- سرود ملى : به زبان افغانى ( پشتو)
٢- واحد پول كشور: افغانى
٣- مليت : افغان / افغانى
٤- نشانهاى درجه اول : وزير محمد اكبر خان / وزير محمد ايوبخان / ملالى ، همه افغان
٥- اصطلاحات ادارى ( ملى) : افغانى ( پشتو)
٦- متن اعتماد نامه ها : به زبان افغانى
٧- تاريخ رسمى : مطابق روايت جعلى افغانى
٨- قانون نانوشته : رئيس جمهور بايد افغان باشد.

جوانان عزيز !
هيچ كدام از موارد بالا تابو نيست ، هيچكدام ساحه اى ممنوعه نيست ، با متانت ، مدارا و مبارزه مستمر همه اى اين نماد ها را بايد به چالش گرفت و مورد بحث قرار داد

>>>   رک تیلرشون وزیرخارجه امریکا درجلسه ترامپ را احمق وابله خوانده درمقابل ترامپ از تیلرسون خواسته بیاید وتست آی کیو بدهد تا معلوم شود کی احمق است ؟
اداره منسا که چنین تست های را انجام میدهد حالا از هردو خواسته برای تست دادن آماده شوند،
ضریب هوشی چیست؟
ضریب هوشی (Intelligence Quotient) یا IQ امتیازی است که فرد بعد از شرکت در تست هوش می‌گیرد.
منسا ( Mensa) قدیمی‌ترین و معتبرترین انجمن تیزهوشان در دنیا، نتایج بیش از ۲۰۰ تست از جمله آزمون خودش را می‌پذیرد. بعضی تست‌ها یک ساعته هستند و بعضی دیگر زمان محدودی ندارند.
دکتر فرانک لوییس، روان‌شناس ارشد در منسای آمریکا می‌گوید تست هوش این انجمن عموما مهارت‌های هندسی، محاسباتی و لغوی فرد را اندازه می‌گیرد
به هر حال زمان حدس و گمان درباره ضریب هوشی آقای ترامپ ممکن است به زودی به پایان برسد چون منسا به او و آقای تیلرسون، هر دو پیشنهاد داده که تست هوش بدهند تا تکلیف ماجرا روشن شود.
اگر براستی این آزمایش نتیجه قابل قبول بدهد باید ع و غ ماهم اگر یکی خودرا از دیگری برتر میداند بروند وتست بیارندبعد دعوای پنجاه یا شصت درصد کنند

>>>   ايت اجلاس بيشتر شبيه گردهمايی راهزنان برای تقسيم غنايم است .
اينهابه جای نشست ها اگرواقعا صادق هستند فقط يک کار کنندوبس . قطع رابطه باتروريستان ومزدوران خود درافغانستان !
شيوای بلخی

>>>   رهبر حزب اسلامی خطاب به طالبان گفت: "جنگ را ختم کنید تمام کار را امریکا میکند ما را به جان همدیگر می اندازند آنها به هر دو طرف پول میدهد و هر دو طرف را توسط خودشان از بین میبرند".
حالاازگلبدین بپرسید که میگوید هردوطرف را امریکا پول میدهد !
خودت راهم امریکا پول میدهد مصارف ملیشایت راکی میدهد؟ سفارت امریکا میدهد

>>>   شرم و وجدان داشتن هم چیز خوب وانسانی است.
حرف از هویت دیگران میزنید،شماها که از بقای اعراب مهاجم در این سرزمین سرازیر شدید ودر اطراف کوههای سلیمان زندگی را آغاز کرده و به کوچیگری ورمه چرانی پرداختید،وبگفته الفستون انگلیسی در۱۸۰۹ خود را گاهی پشتون،وگاهی پتان خطاب مینمودید،ومطابق قول الفستون این نام وهویت افغان را هم خراسانی ها به شما اطلاق نمود،وانگریز ها نظر به سیاست جیوپولیتیک خود در منطقه از شما استفاده کرده و تکثیر تان در مناطق دیگر بنام ناقلین نمود. مهمان ازبکها وتاجکها زمین های خویش را در اختیار تان قرار داد،و نان ونمک خود را همراه شما تقسیم کردند،مگر شما طایفه نمک ناشناس نمک خوردید وحال به نمکدان شاش می‌نمایید.
خط دیورند توسط عبدالرحمن خان پشتون تبار خاین شما همراه باداران تان انگریز ها به امضاء رسید خلاف منافع ملی واراده مردم، وعبدالرحمان خان در بدل فروش این خاک خیلها پول وسلاح های مخرب بدست آورد ،که از آن سلاحها برای سرکوب دیگر اقوام استفاده غیر انسانی نمود.
همینطور عبدالرحمن،نادر کور،ظاهرعیاش،داود دیوانه،کرزی مریض روانی چشمکی وغنی مغز گندیده ومتعفن همه وهمه مزدوران استعمار بودند وهستند،اینها اصلا در قصه وطن و ترقی آن نبودند و نیستند،قوم گرایی وتضاد های زبانی اقوام بخاطر بقای قدرت طاعونی بالاتر از همه مسایل برای این هاست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است