پاکستان در تلاش دیوار برلین ساختن خط دیورند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۳    ۱۳۹۶/۷/۱۹ کد خبر: 139848 منبع: پرینت

شماری از روستاهای پشتون نشین که در امتداد خط دیورند میان افغانستان و پاکستان واقع شده است با حصارهایی شبیه دیوار برلین به دو بخش تقسیم شده اند.

صدای آمریکا نوشت، محمد عثمان، فرمانده قول اردوی سرحدی پاکستان گفته است که دیوار مرزی در آلمان، مکزیکو و در تمام دنیا وجود دارد، چرا میان افغانستان و پاکستان وجود نداشته باشد؟ قبایل باید بدانند اینجا پاکستان و آنجا افغانستان است.

7 روستای از این قبیل در ساحۀ چمن در ایالت بلوچستان پاکستان و چندین روستای دیگر در ساحه خیبرپشتون خواه واقع شده است.

پاکستان در نظر دارد که بیش از ۱۰۰ پوسته جدید امنیتی را در امتداد خط دیورند اعمار کرده و بیش از ۳۰ هزار سرباز دیگر را امتداد این نوار مرزی جابجا کند.

حکومت‌ وحدت ملی افغانستان نیز مانند حکومت‌های دیگر مخالف اعمار هرگونه تاسیسات و حصارکشی در امتداد خط دیورند بوده و گفته است که از چنین اقدامات جلوگیری خواهد کرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خط دیورند
حصار کشی
نظرات بینندگان:

>>>   پاکستان کار نیک می کند

>>>   ديوارها در ممالک
به نظر می رسید شمار روزهای دیوار مرزی پس از سقوط دیوار برلین در تاریخ 9 نوامبر 1989 .در جهان و آلمان به پايان رسيده اما آنها هنوز هم وجود دارد - و در دهه های گذشته چندین مورد جدید وجود دارد. دیوار برلين از ديدگاه مادى يا موادى ويران شد ولى ديوار هاى معنوى و مغزى بين آلمان غرب و شرق هنوز وجود دارند .
دیوار مرزی فلسطين از طرف اسراييل سر کل ديوارهاى مادى و معنوى جهان را خاريده

چند مثال
مجارستان وانمود کرد که در حاشیه مرزی خود با اسلوونی و کرواسی حصار بسازد. در حال حاضر، رئیس اداره پلیس آلمان گفت:"اگر ما می خواهیم کنترل های مرزی جدی را انجام دهیم، ما باید یک حصار در امتداد مرز آلمان ایجاد کنیم.

دیوار برلین
پس از جداسازی آلمان به دو ایالت در سال 1949 مهاجرت اقتصادی عمدتا جمعیت جوان شرق را به آلمان غرب جذب کرد و آمدن گروهى مشتريان غربى براى خريد مواد در فروشگاه هاى ارزان قيمت آلمان شرق با مشکلات بیشتری مواجه کرد. به منظور جلوگیری ازاين مشکلات ، رهبری آلمان شرق ساخت یک دیوار در 13 اوت 1961 را دستور داد

کره
منطقه غيرنظامى شبه جزیره کره, کره را به یک سرمایه داری جنوبی و یک کمونیست شمالی تقسیم می کند. منطقه مرزی 248 کیلومتر طول دارد . از زمان پایان جنگ کره، این یکی از مرزهای نظامی ترین مرزهای جهان بوده و نمی تواند وارد شود.

دیوار بزرگ چین
ایده اصلی دیوار بزرگ این بود که کشور چین را از دهانه های شمالی محافظت کند. سپس امپراتور چین شیخواندی ساخت دیوار 21000 کیلومتری را آغاز کرد که پیروانش ادامه داد. امروزه حدود 8500 کیلومتر هنوز حفظ شده و یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری چین محسوب می شود.

ديوار کوه شير دروازه کابل
یکی از بلندترين (١٢ متر بلندى) ديوار کوه "شاه کابل" یا "شیر دروازه" سر کوه شير دروازه٬ روبروى کوه "آسمايى" تا به دژ کابل که ميدان رستم (يعنى آغاز اش امروزچمن حضورى) ٬در نزديکى کوه هندکى همان کوه که در سوى "شيواه کى" نه بلکه در طرف جنگلک تقربيا همانجا که "قصر جهان نما چلستونى" که عالمگير دوم براى دختر خود و پسر نو به دنيا آمده داماد خود (شهربانو تيمورشاه درانى) در غار کوه بنام تخت رستم همان تالار کوه که بزرگان ما در نوروز در باغ جهان نما (پسان حاکمان پشتون به کوه چلستون تغيردادند) چاى و چاينکى مى خوردند. رستم گرچه استوره است ولى داستان يا رمان نيست. درخت فاميلى (شجره ): مادر رودابه کابلى پدر زال زابلستان٬پدر رودابه محرابشاه شاه هند و کابل منظور کشور کابلستان - و پدر زال سام بود شاه زابلستان. در همين زمان گشتاشب در بلخ شاهنشاه ٢١ کشور ايران زمين بود.

پسر اش اسپنديار با پسران با آذر نوش و بهمن ونوش آذر به ديدار رستم در ساحل رودخانه هيرمند ودرياچه هامون در زابلستان (بلوچستان و سيستان) آمده بودند زيرا "ستون پنجم" پدر اسپنديار بازى داد تا ديگر تهمتن ايران زمين نجات دهنده ايران را نه بمانند رستم از پدر دور نمايد و رستم را گوشمالى کنند که ازکه دير شده به درياب شاهنشاه نه يامده.
اين ديوار در زمان هندوشاهان काबुल शाही پيش از تاريخ ساخته شد اديان ميترايى که هندويزم آن است پيش از زردشتى وبوديزم ريگويدا وزردشتى و گاتاها در هند و ايران بودند.

دیوار های که در امتداد کوه شیر دروازه بنا شده از دید تاریخی و به عنوان جذاب ترین اثر برجسته در پایتخت هندوشاهى (1000 سال دوران غزنه) در پايتخت اول مغلهاى بزرگ ظهیرالدین محمد بابر - (1526- تيمورشاه درانى) محسوب میشود. (کابل پايتخت پشتون

در یاد داشته های خویش این کوه را به نام "کوه شاه کابل" یاد کرده و به تفصیل سخن رانده و راجع به کوه شیردروازه میگوید: جاذبه های گردشگری از زمان تيمور پسر احمد خان

"دیوار صلح" ایرلند شمالی
دولت بریتانیا دستور ساخت دیوار صلح را در سال 1969 برای متوقف ساختن مناقشه بین ملی گرایان ایرلند و اتحادیه های طرفدار اتحاد جماهیر شوروی.

دیوار اسرائیل
در سال 2002، اسرائیل شروع به ساخت یک سیستم مرزی غنی شده در غرب اردن کرد که از سال 1967 اشغال شده بود. به رغم اعضای قوی جامعه بین المللی و بسیاری از فلسطینی ها، 760 کیلومتر تا کنون برنامه ریزی شده دو سوم تکمیل شده است.

دیوار شهر صدر
برای جدا کردن مناطق محصور سنی محله های شیعه، ارتش ایالات متحده یک دیوار نزدیک به چهار متر ارتفاع و پنج کیلومتری بتن در مقر شیعه صدر در شمال بغداد 2007 ساخت شده است. این جمعیت شهری ساکن دو میلیون نفر را به بخش شمالی و جنوبی تقسیم می کند. شهر صدر یکی از بزرگترین خطرات امنیتی برای ارتش ایالات متحده بود تا زمانی که دیوار ساخته شد.

حصار مرزی ملیله
حصار مرزی ملیا جدا از محاصره اسپانیا از منطقه ایالت مراکش است و یکی از بهترین تاسیسات مرزی در جهان محسوب می شود. با سنسورهای محدود، سیستم های ویدئویی، دوربین های حرارتی تصویری و سایر تجهیزات، حصارهای مرز تا شش متر و کیلومتر بسیار مدرن است و "غیرقابل تحمل" است. حداقل، پناهندگان از آفریقا تلاش می کنند تا دوباره با غرفه های سنگین و کفش های ویژه غلبه کنند.

دیوارهای فاولا در ریودوژانیرو
از سال 2009، دیوارهای فالا بخش های فقیر ریو دو ژانیرو را از آن دسته از افراد ثروتمند جدا می کند. به طور رسمی، به اصطلاح موانع محیطی باید از فقرای ترقی نکنند تا به تپه های پوشیده شده در اطراف میلیون ها کلان شهر منتقل شوند. دیوارهای سه متر با بودجه از صندوق حفاظت از طبیعت ساخته شده است.

حصار مرزی بین ایالات متحده و مکزیک
سیستم حصار، که توسط دوربین های مادون قرمز تامین می شود، در حدود 3100 کیلومتر در مرز جنوبی ایالات متحده به مکزیک قرار دارد. جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور ایالات متحده، در سال 2006 برای جلوگیری از مهاجرت غیر قانونی به ایالات متحده، ساخت و ساز را آغاز کرد. باراک اوباما این طرح را متوقف کرد و اعلام کرد که شکست خورده است. تا به امروز، مکزیکی ها و بالاتر از همه، کودکان از مرز فرار می کنند. ترامب مى خواهد پول اش را مکزیکبپردازد

دیوار مراکش
در سال 1975، مراکش یک ديوار ريگى 2700 کیلومتری را به نام برم در صحرای غربی ساخت. این بخشی از منطقه را که از منطقه به اصطلاح آزاد اداره می شد و توسط مراکش کنترل می شد، کنار گذاشت.

خطرناک تر ديوار هاى حاکمان پشتون : من پشتون حلالى و غير پشتون حرامى من پشتون بومى و اصلى ام و غيره :پدران بزرگان شما حاکمان بى غيرت را رحمت: احمد خان ابدالى و تيمور شاه آخرين دربا شاعرانکه فارسى وزبان فارسى تقويت و غزت مى شد. درود به روح و روان ات تيمور شاه!
امروزى
حاکمان پشتون بايد پندار رفتار و کردار خوده تغير و نيک سازيد تقلب نکنيد

>>>   سال 2001 براى خدمت به هم ميهن نان خود رفتمو پيش اينکه در پايتخت پشتونخواه برسيم دريک شهر کوهى و پراز برف پيلوت هواپيما پايين کرد و من فکر کردم که به پشاور رسيدم و از يک نفر پشتون اشاره کردم پشاور؟ نه از کجايى هستى من گفتم فارسى زبان از کابل و خودش گفت که قدمهايت بالاى چشمان .

من از افغان در زادگاه م توهين شدم ولى از پشتون به پختونخواه نى. اين جوان پرافتخار گفت در شهر ما پارسى اردو انگليسى و پشتو صحبت مى شود و ما به کسى توهين نمى کنيم.
توعزت ما هستى و دوساعت در ميدان فرودگاه شهر اش فقط بخاطرمن پاىيد ومهمانوازى کرد. و زمانيکه به افغانستان آمدم افغان تو بايد افغانى صحبت کنى. در تليويزون هاى شان همين کهنه پيخ هاايراني نبگو افغانى بگو ايرانى نخوان افغانى بخوان.

صد بار سر تعظيم به انسانيت پختون پختونخواه فرو مىآورم و صدبار نفرين از رفتار ضدانسانى افغان افغانستان
سعدی (غزلیات 1)
تن آدمی شریفست به جان آدمیت
نه همین لباس زیباست نشان آدمیت
اگر آدمی به چشمست و دهان و گوش و بینی
چه میان نقش دیوار و میان آدمیت
خور و خواب و خشم و شهوت شغبست و جهل و ظلمت
حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت
به حقیقت آدمی باش وگرنه مرغ باشد
که همین سخن بگوید به زبان آدمیت
مگر آدمی نبودی که اسیر دیو ماندی
که فرشته ره ندارد به مقام آدمیت
اگر این درنده‌خویی ز طبیعتت بمیرد
همه عمر زنده باشی به روان آدمیت
رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند
بنگر که تا چه حدست مکان آدمیت
طیران مرغ دیدی تو ز پای‌بند شهوت
به در آی تا ببینی طیران آدمیت
نه بیان فضل کردم که نصیحت تو گفتم
هم از آدمی شنیدیم بیان آدمیت

تروريسم را طالبان و داماد ملاعمر به پاکستان برد. پاکستان را داودخان ميخ کن بينى هزاره ها تحريک و نزديک بجنگ کشيد. و خوب جانانه قصد خود را از افغانستان گرفت. از هند يادگيريد ميليونها کيلومتر سرزمين هند به دست پاکستان افتيد. پاکستان زورشد. مرز را برسميت بشناس و توبه به پاکستان اگر نه برادران ات را عليه ات مى خيزان شما افغان حکومتدارى خوب را در 2000 سال آينده ياد نمى گيريد بهترين گزينش: تجزيه افغانستان و هر منطقه به صاحبان اصلى!
ميزبانان چار ميليون افغان و شهروندان افغانستانى پختون و پنجابى بلوچ وسندى اند لاف و پتاق بس است گستاخى مکن!

>>>   کشورما در طول حکمرانی پشتونها، هرچه بی آبروی وتخلف وبی لیاقتی وکارغیر انسانی تصورکنی هست. کدام نماد تمدن وجود دارد که ما ازآن یادکنیم، تنها نماد ضد تمدنی هرجه تصورکنید وجود دارد

>>>   آنها حصار میکشند و اینها داردار میکنند.
اصل گپ را یون شوهر یون گفته:
هر وقت زور ما برابر زورش شد باز پس مبگیریم.
گپ حل است.
اما یک چیز را به یاد داشته باشید ده سال بعد تفاوت فرهنگی وعلمی و اقتصادی آنطرف سیم خاردار با اینطرف سیم خار دار قابل مقایسه نخواهد بود. اگر واقعن دل تان به خود تان میسوزد پا به پای آنطرف سیم خاردار اینطرف سیم خاردار را هم از هر نگاه تقویت کنید تا سیال از سیال پس نماند .

>>>   این یک بهانه است که دیوار اقوام دو طرف سرحد را جدا میکند.
اگر چنین باشد ما هم در غرب سرحد داریم و هم در شمال هم در شمال شرق.
در تمام این سرحدات، اقوام دو طرف سرحد زبان مشترک و کلتور و عنعنات مشترک و حتی بعضأ باهم خویشاوندی نیز دارند.
بنأ امنیت یک مملکت مهم تر از آن است که اقوام دوطرف سرحد جدا شوند.
اگر اقوام دوطرف سرحد جدا شوند، در هردو طرف سرحد به کار و روزگار خود میپردازند و زندگی خود را پیش میبرند. چنانچه میلیون ها افغان مهاجر دیگر نیز از پاکستان و ایران گرفته تا اروپا و امریکا و آسترالیا زندگی میکنند. علاوه بر آن آنها میتوانند با گر فتن ویزه به داخل کشور یکدیگر رفته و از حال و احوال یکدیگر خبر شوند. حتی در صورت موافقت دولت ها میتوانند آنها حق زندگی با اقوام خود را در یکی ازین دوکشور بدست آورند و زمین و جایداد خود را در مملکت دیگر سودا کنند.
اما امنیت مهمتر از همه چیز است. زیرا موضوع زندگی و مرگ و زخمی شدن ده ها هزار انسان در هردو کشور است که هر سال رخ میدهد.
بنأ همان ضربا المثل قدیمی است که مردم میگویند: اگر در میان دو بلا ماندی، باید بلا آسانتر را متقبل شوی.

>>>   اکثریت مردمان افغانستان با حصار کشی سرحدی پاکستان با افغانستان کاملا رضایت دارند و یک کار خوب میپندارند ایکاش که پاکستان توان ساخت دیوار های فولادین را میداشت تا مانع تردد ترورستان بخاک افغانستان از خاک پاکستان میگردید کسانی مخالف این سرحد بندی هستند و ازین بابت منفعت بدست میاورند .

>>>   صد ها ديوار باشد پاكستان خودش تروريست پًرور است در چشم خاك ميزند مردم فريبي ميكند به اين كار٠


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است