گوام در پی جدایی از آمریکا است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۳    ۱۳۹۶/۷/۱۸ کد خبر: 139764 منبع: پرینت

نمایندگان گوام از سازمان ملل قاطعانه خواستند از نفوذ‌ خود برای وادار کردن آمریکا به همکاری در زمینه استقلال این جزیره استفاده کند.

روزنامه یواس‌ای تودی در گزارشی نوشت برخی از گروه‌ها در جزیره گوام -که تحت مالکیت آمریکاست- از سازمان ملل متحد خواستند به آنها کمک و این کشور را وادار به دادن استقلال به این جزیره کند.

در این گزارش آمده است: نمایندگان گوام در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، قاطعانه از کمیته چهارم این سازمان خواستند آمریکا را به سبب ایجاد تاخیر پیشرفت‌های گوام در مسیر تعیین سرنوشت خود، پاسخ‌گو بداند.

شانزده هیات از گوام و قاره آمریکا، در نشست این کمیته حاضر شدند؛ کمیته‌ای که بر روند استعمارزدایی نظارت می‌کند. آنها از بی‌عدالتی‌هایی سخن گفتند که موجب شده است گوام از قلمرو آمریکا جدا نشود.

«ترسی ترلاجه دی یونا»، معاون مجلس گوام، به «رافائل دارئو رامیرز کاریو»، رئیس کمیته چهارم سازمان ملل متحد، گفت: «اوضاع ما درباره گوام اضطراری است؛ زیرا سرزمین ما و اقیانوس ما به صورت فزاینده‌ای تحت تهدید قرار گرفته است.»

این هیات‌ها به طور جمعی اعلام کردند آمریکا هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده است. رویداد‌های اخیر -از جمله 2 پرونده قضایی فدرال و تحرکات در یک پایگاه نیروی دریایی آمریکا در گوام- بار دیگر سبب تأکید بر حق این جزیره در تعیین سرنوشت خود شده است.

«لیزالیندا ناتیویداد»، عضو کمیسیون گوام در روند استعمارزدایی، گفت: مردم گوام چهار نسل است که به سازمان ملل مراجعه و همین درخواست را ارایه می‌کنند، اما هنوز به این درخواست جامه عمل پوشانده نشده است.

ناتیویداد گفت: با توجه به شرایط سیاسی کنونی گوام، مهم است که سازمان ملل متحد از نفوذ‌ خود برای وادار کردن آمریکا به همکاری در زمینه استقلال گوام استفاده کند. این هیات‌ها با اجماع خواستار مداخله سازمان ملل متحد در این موضوع شدند و این که یک هیات را به گوام اعزام کند.

اکثر این هیات‌ها به تاثیرات منفی حضور نظامی (آمریکا) در این جزیره اشاره کردند. تاسیسات نظامی از جمله پایگاه هوایی اندرسون و پایگاه نیروی دریایی در گوام یک سوم خاگ گوام را اشغال کرده‌اند.

«تیارا ناپوتی»، نماینده یکی از این هیات‌ها، گفت: «وزارت دفاع آمریکا آلوده‌کننده‌ترین عامل در جهان است.» او گفت: «این وزارت خانه خطرناک‌ترین زباله‌ها و دیگر مواد سمی را برای بشریت تولید می‌کند.»

ناپوتای افزود: حدود صد مکان سمی در پایگاه‌های نظامی در گوام یافت شده است و باید این روند متوقف شود.

او اضافه کرد: «طی چند نسل، خانواده‌های ما با وعده دروغ تامین امنیت سر کرده‌اند در حالی که آنها (آمریکایی‌ها) منابع طبیعی ما را تصاحب کردند، سرزمین ما را آلوده کردند و ویرانی‌های برگشت‌ ناپذیری را به بار آوردند.»

دیگر هیات‌ها نیز مخالفت خود را با پایگاه نیروی دریایی آمریکا اعلام کردند که قرار است در این جزیره احداث شود.

«سناتور تلنا نلسون دی دددو» به کمیته سازمان ملل متحد گفت: گوام در مذاکرات بین جاپان و آمریکا در ارتباط با انتقال حدود 5 هزار نیروی دریایی و خانواده‌هایشان از اوکیناوا به گوام نقشی ندارد.

نلسون گفت: «ما توانایی رای دادن نداریم، ما توانایی حاکمیت بر خود نداریم. همه کار‌ها بر عهده دولت آمریکاست. ما حق انتخاب نداریم.»

«سامانتا بارنت»، نماینده یکی دیگر از هیات‌ها به نام پروتهی لیتکیان، گفت: رزمایش برنامه‌ریزی شده با سلاح‌های واقعی بخشی از گسترش فعالیت‌های نظامی است که تهدیدی برای منابع فرهنگی و طبیعی این جزیره محسوب می‌شود.

ویکتوریا لولا لیون گویررو -یکی دیگر از فعالان- نیز گفت: حضور نظامی (آمریکا) سبب شده است گوام در کانون جنگ قرار گیرد.

او گفت: «به ما گفته شده است راه را برای ایجاد پایگاه‌های نظامی بیشتر هموار کنیم؛ زیرا آمریکا برای دفاع از خود به ما نیاز دارد. ما نمی‌توانیم برای از بین بردن استعمار، یک دهه دیگر منتظر بمانیم.»

شایان ذکر است کره شمالی نیز پیشتر اعلام کرده بود قصد دارد در واکنش به لفاظی‌های واشنگتن، موشک‌هایی را نزدیک جزیره گوام در اقیانوس آرام پرتاب کند. اما پس از بالا گرفتن تنش‌ها، رهبر کوریای شمالی اعلام کرد که حمله موشکی به جزیره گوام فعلا به حالت تعلیق درآمده است.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امریکا
گوام
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است