دومین کنفرانس ملی تقویت اطلاع رسانی
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۵    ۱۳۹۶/۷/۱۶ کد خبر: 139683 منبع: پرینت

دومین کنفرانس ملی تقویت اطلاع رسانی در محلات صبح امروز با حضور معاون دوم ریاست جمهوری در هوتل کانتیننتال کابل آغاز به کار کرد. این کنفرانس از سوی اداره مستقل ارگان های محلی برگزار و برای سه روز ادامه دارد. اشتراک کنندگان این کنفرانس مسوولین مطبوعاتی ولایات، شاروالی‌ها و شوراهای ولایتي از 34 ولایت کشورمی باشند.

نکاتی از صحبت‌های من در این نشست:
1. عصر انحصار خبر به پایان رسیده است. درگذشته‌ها تنها حکومت‌ها خبر را تهیه و انحصار نشر آن‌را داشت. اما حالا بیش از هفتاد تلویزیون، بیش از دو صد رادیو، بیش از ده‌آژانس خبری و هم‌چنان حل اقل بیست روزنامه از زاویه‌های مختلف حکومت را مورد نقد و تحلیل قرار می‌دهند. همچنان هرشهروند در نقش یک خبرنگار در فضای مجازی عمل می‌کند.
عصر تک صدایي «‌صدای شریعت» و تنها نشریه طالبان‌ »ضرب مومن» هم به پایان آمده است. امروز در جامعه چند صدایی کشور، نشریه‌های مختلف با عناوین و دید‌گاه‌های متفاوت سیاسی مشغول فعالیت می‌باشند.

2. در عصرچند صدایی رسانه‌های حکومتی باید از ظرفیت و امکانات بهتری برای رقابت با رسانه‌های آزاد برخوردار شوند. تا زمانی‌که رسانه دولتی و ملی توان رقابت را با رسانه‌های آزاد و خصوصی کسب نتواند صدای حکومت شنیده نخواهد شد. رسانه‌های ملی به رغم تجربه‌های نود ساله و فراتر از آن هنوز در میدان رقابت بازنده است. تنها تحول بنیادی و همه جانبه می‌تواند ما را در وضعیت بهتر قرار دهد.

3. امروز یک جنگ تمام عیار روانی و عملیات روانی علیه حکومت، مردم و مسوولین جریان دارد. جنگ روانی پدیده‌ای است که تمام افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
جنگ نرم امروز، موثرترین، کارآمد‌ترین و کم هزینه‌ترین و در عین حال خطرناک‌ترین و پیچیده‌ترین نوع جنگ علیه کشور است.
در این جنگ اهداف چون، القای غم، القای یاس و ناامیدی، ایجاد رعب و حشت، دامن زدن به اختلافات قومی، مذهبی، زبانی، سمتی و همچنان ایجاد فضای بی‌اعتمادی نسبت به حکومت دنبال می‌گردد.
اکنون جنگ روانی و عملیات روانی علیه مردم و حکومت به شدت جریان دارد. مقابله با این جنگ، ابزارها و امکانات خاص خود را می‌طلبد، تا بتوانیم در برابر این جنگ خشن، ویرانگر و بی‌رحم مقابله کنیم.

4. اطلاع رسانی موثر و به موقع سبب می‌گردد تا از یک‌سو مردم از دست‌آوردهای حکومت آگاهی پیدا کند و از سوی دیگر به فضای شایعه خاتمه بخشیدشود.
در مواردی سکوت سخنگویان سبب می‌گردد تا شایعه شکل گیرد. از بین بردن فضای شایعه و پاسخ به سوا‌ل‌های که در این فضا شکل می‌گیرد کار دشوار است.

5. ضرورت بازنگری در سیاست اطلاع رسانی نهاد مختلف می‌باشد. پرسش اساسی از همه نهاد این خواهد بود که آیا اطلاع رسانی مفید و موثر در این سه سال صورت گرفته است یا نه؟ اگر صورت گرفته آثار آن در افکار عامه دیده می‌شود؟ و اگر موثر نبوده عوامل و موانع آن چه بوده است؟
بررسی همه جانبه در شیوه اطلاع رسانی دستگاه حکومت کمک می‌کند تا بتوانیم پس از دریافت چالش‌ها و موانع اساسی در عرصه اطلاع رسانی، راه را برای اطلاع رسانی موثر و مقابله با جنگ نرم هموار سازیم.

6. همکاری رسانه‌ها با سخنگویان حکومت در اطلاع رسانی موثر و مفید مهم است. رسانه‌های جمعی کشور با رویکرد گزارش‌های تحقیقی می‌تواند از یک‌سو حکومت را وادار به پاسخگویی نموده و از طرف دیگر نقش عمده را در کنار اطلاع رسانی در بخش مبارزه با فساد و تامین اصلاحات همه جانبه انجام دهند. رسانه‌های جمعی در کنار رشد کیفی ضرورت به غنامندی محتوایی دارد.

شاه حسین مرتضوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اطلاع رسانی
کنفرانس
نظرات بینندگان:

>>>   تمام داعیه و ماموریت پشتونیزم تکنوکرات، مجاهد و طالب را تداوم خشونت، انتحار، ویرانگری و امتیاز طلبی قبیلوی در سایه ماشین نظامی، مالی و حمایت سیاسی نیروهای خارجی تشکیل می دهد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است