پولیس جنگجو و پولیس قانون
پولیس چه در خط مقدم باشد و چه تنفیذ کننده قانون برای امنیت گام برمی دارد اما چالش اصلی افغانستان وجود مقام های خاین و رییس جمهوری است که خود دلیل فساد و گسترش دامنه جنگ می باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۵    ۱۳۹۶/۷/۱۴ کد خبر: 139588 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، پس از سقوط طالبان و امید برای رسیدن به ثبات و از میان بردن گروه های افراطی و تروریستی نه تنها جنگ کاهش نیافت بلکه با ابعاد گسترده و پیچده تر بر دامنه هراس افکنی طالبان افزود اما این گروه نه برای دولت دشمن است و نه دوست.

سیاست دوپهلوی حکومت که میدان های نبرد را احاطه در ضعف و شکست کرده است ریشه در دیپلماسی پشتون نشینان ارگ دارد که از یک سو، مردم و نیروهای امنیتی را قربانی طالبان می کند و از جانب دیگر به این گروه به عنوان ذخیره های قومیتی برای تحقق رویای پشتونیزم کردن افغانستان می نگرد.

نکته قابل تامل، رقم بالای تلفات نیروهای امنیتی در میدان های نبرد است به طوری که نشان می دهد هیچ راهکار نظامی کارآمدی در جریان نمی باشد و رهبران جنگی از میان ضعیف ترین مقام ها دلیل بزرگ شکست های جنگی هستند و قدرت یابی گروه های تروریستی.

سربازان که با سردرگمی، ماه ها در انتظار حکم حمله از سوی رده های بالای نظامی چاره ای جز انتظارکشیدن در پایگاه ای خود ندارند، تبدیل به اهدافی آسان برای تروریستان برای قتل عام می شوند که نمونه بارز آن، حمله به قول اردوی شاهین است.

این در حالی است که طی شانزده سال گذشته، نیروهای پولیس پا به پای اردوی ملی در جبهه های جنگ مشغول نبرد با دشمنان بوده اند که خلای بزرگ امنیتی در شهرها و مناطق را به وجود آورد و همانگونه که سرپرست وزارت داخله عنوان می کند: وظیفه پولیس نه جنگیدن در خط مقدم بلکه تنفیذ قانون می باشد.

اما زمانیکه قلب پایتخت و ولایت های بزرگ تبدیل به خط مقدم می شود، گزینه ای جز استفاده از نیروهای پولیس برای مقابله با گروه های تروریستی نمی ماند که هم نشان دهنده گستردگی میدان نبرد است و هم ناگزیر بودن از حضور نیروهای پولیس در جنگ.

چنین روندی طی شانزده سال گذشته سبب شده که پولیس به یکی از فاسدترین نهادهای کشور بدل شود که بارها مورد هجوم انتقادها قرار گرفته است اما آیا اراده ای در دولت وجود داد که حافظان امنیت و ثبات را تهی از فاسد پیشگان کند؟ به طور قطع پاسخ منفی می باشد زیرا زمانی که رییس جمهور خود از دل معامله و تقلب به قدرت رسیده و جنگ و فساد حاشیه امن برای بقای حکومت وی می باشد، مبارزه با فساد فریبی بیش نیست.

از سوی دیگر، کرزی و غنی هیچ گاه طالبان را به عنوان دشمن خطاب نکردند و برای یکی حکم برادران ناراضی را داشت و برای دیگری به عنوان ذخایر قومی برای پیشبرد اهداف سلطه گرانه است و می ماند، هزاران هزار سرباز اردوی ملی و پولیس که در سردرگمی از تعریف دوست و دشمن حکم قربانیان تروریستان را دارند.

افشای فساد مقام های بالارتبه نظامی به جایی رسید که می توان پی برد چرا افغانستان به سوی ثبات گام برنمی دارد و اینگونه محاصره شده در میان دولتمردان خاین و معامله گر تبدیل به سرزمین جنگ نیابتی شده است.

زمانیکه تروریستان به راحتی می توانند پایتخت را با حمله و انتحاری فلج کند و مردم را به خاک و خون کشاند این پولیس است که تبدیل به سربازان خط مقدم می شوند و حال چگونه می توان بار جنگیدن را تنها برای اردوی ملی دانست؟

پولیسی که با عناوین مختلف همچون ملی، محلی، نظم عامه، قوای سرحدی و قطعات خاص در میدان های نبرد می جنگد چنان درگیر با خشونت ها شده که در مواجه با اعتراض های مسالمت آمیز مردمی نیز از سلاح و زور استفاده می کند که نه اتهامی بر آنان بلکه نشات گرفته از ضعف حکومت و بی کفایتی مقام های امنیتی می باشد که چنان سرگرم زدو بندهای سیاسی و قوم گرایی که ناتوان از درک ضرورت ایجاد پولیس ضد شورش است.

پولیس چه در خط مقدم با گروه های تروریستی در نبرد باشد و چه در شهرها و مناطق تنفیذ کننده قانون برای ثبات کشور گام برمی دارد اما چالش اصلی افغانستان نه ضعف و کمبود نیروهای امنیتی بلکه وجود مقام های معامله گر و خاینی است که حتی از هزینه لباس و غذایِ سربازان دزدی می کند و در ابعاد بزرگتر، رییس جمهوری که خود بانی فساد حکومت و گسترش دامنه جنگ است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پولیس
برمک
نظرات بینندگان:

>>>   رییس جمهور افغانستان آنقدر هم خراب نیست که شما اظهار داشته اید ،او پلانهای خوبی را روی دست گرفته وانشأالله ملت ومردم افغانستان همکار شان شود به سرمنزل مقصود. نزدیک میشود ودر غیر آن اگر همین شکل اورا تغریب کنید وبنامهای مختلف وتاپه های مختلف او بدنام سازید پس رییس جمهور هم چیزی کرده نمیتواند ،نمیدانم او. زودتر کدام دستگاه دولتی را اصلاع کند همه غرق در فساد. اند اشخاص وافرادی زورمند. از آنها دفاع میکنند ، فلهذا عقل ومنطق و کار او درست است اما همکاران نیک بکار دارد .
عبدالله ریحان

>>>   Ghiathi
سابازی وسردهی شان قابل قدر است خیلی ها خدمت هم مطرح نخواهد باشد
تنگ دستی مسکینی ونبود کار خانواده ها و جوانان را مجبور کرده است تا تن را قربان زنده ماندن وزندگی کردن بدهند
یک بچی پولدار را تاحالا دیده ای خدمت کنه ویااز کشور وخاک خود دفاع کند

>>>   ﻓﺮﺯﻧﺪاﻥ ﺗﺎﻧﺮا ﺑﺪﺳﺖ ﻗﺎﺗﻼﻥ و ﺟﻼﺩاﻥ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﻧﺴﭙﺎﺭﻳﺪ

>>>   Raheel

آیا جنگ در فندقستان غوربند قومی بود؟ فندقستانیها تاجیک اند. کدام قوم بر فندقستان حمله کرده و آنرا از باشندگانش خالی کرده اشغال کرده بود؟ اگر این جنگ قومی بود، نیروهای دولت کابل علیه کدام قوم عملیات کردند؟ اگر این جنگ میان تروریستهای طالب و مردم محل صورت گرفته بود، پس چرا حالا مساله به شکل قومی حل و فصل می شود؟

اگر دولت مرکزی پشتیبانی قومی از طالبان غوربند که همه پشتون اند، نداشته باشد، وظیفه دارد که از تاجیکان به صورت خاص دفاع کند. در غوربند جمعیت پشتون آن با طالبان همدست اند و با استفاه از نیروی ترور و وحشت بر مناطق تاجیک نشین و غیر پشتون حمله می کنند تا به تصفیۀ قومی بپردازند. تصفیۀ قومی در غوربند در همدستی با طالبان و حلقات نزدیک به ارگ و حزب اسلامی حکمتیار ادامه دارد. آنچه در غوربند رخ داده است، پایان ماجرا نیست؟

آیا کسی هست پاسخ بدهد؟

>>>   بهروز جلال آبادی
از وزیر گرفته تا سرباز تاجیک خواب اند !
همین حالا تاجیکان در اردو ، پولیس و امنیت ملی ، بیشتر از ۶۰ در صد اند و هر روز برای بقای دولت فاشستی قربانی میشوند لیکن جرات یک کودتای جانانه را ندارند !

>>>   تمام جنگ افغانستان قومی و زبانی است هرکه میگوید نه هنوز خواب است

>>>   ما خواب نیستیم .
خود را به خواب زده ایم .
تا سر از تن مان جدا نکرده پشتون (اوغان) خفقان گرفته ایم .

>>>   د فر اویانی
با درود؛ همه آنچه کرده اند و همه اینچه دارند انجام میدهند، خیلی هم روشن است که در چوکات سفارش ها و فرمایش های فاشیستی ی نویسنده های «سقاومی دوم» که همیندم فرمانداران دوره دوم طالبانی در کشور اند، می باشد و که آزادانه و اعلان شده نسل کشی و تسخیر گری و تبهکاری دارد.
بیانیه یی اشرفغنی احمدزی را در تالار «ملل متحد!»، که پوست کنده یک برنامه فاشیستی است، بخوانیم که بسیار بی پرده گفته است:
«ما قدرت را به نسل دهه نود میلادی که اکثریت کشور من اند، یکجا می سپاریم و ..‌‌..».
دردا که جوانان ما و هتا یگان «تحلیل گران!» ما را گوارا و پر بار و نغز به مغز خورده است.
افسوس که کسی را ندیدیم این برنامه فاشیستی فرمانروایی را به مردم ما بازگردانی کند.
خواهش دارم، کوچک و بزرگ مان بخوانند این برنامه ستمگری را!

>>>   برادر !
شما مگر هنوز هم شک دارید، از اینکه خود آمریکایی ها بانیان و حامیان اصلی طالب اند ؟
شاید تخم .....این پدیده های جهل و جرم و جنایت(طالب،داعش،القاعده،بوکوحرام) را در کشور کانگو هم ریخته باشند،
اما بیخبر از حال شان نیستند.

>>>   مردم ما انقدر ضعیف شده اند که اشغال گر صرف از کشور خود فرمان میدهد ومزدورش انرا بالای مردم اجرا میکند خیلی ماهرانه که حتی خیلی های گول میخورند فرموده شما دقیق است

>>>   بهروز جلال آبادی
ارگ در دست فاشست های پشتونیزم !
گروه تروریستی طالبان، فاشست های پشتونیزم !
آدم کشان داعش از قوم پشتون !
وای به حالی یک تعداد گوساله های تاجیک تبار که در سگ جنگی بین قبایل پشتونیزم جان های خوده فدا میکنند !
بهتر نیست رها کنید تا طالب، غنی و گلبدین را به شمول کرزی و اتمر به سرنوشت نجیب دچار کند !
فقط از مناطق تان دفاع کنید و این قوم طالب پرور را رها کنید تا طالب و داعش در مناطق ایشان حاکم باشد!

>>>   Ariaee
حکومت قبیله یی است! یک روز عقده های توده مردم طبقه یی تحصیل کرده که از عدالت اجتماعی محروم اند انقلاب عظیمی را خواهد آورد!

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک

ترويج تبعيض آشكار و سيستماتيك در وزارت دفاع!
اسناد فاش شده نشان مي دهد؛ از ميان ٥٥ تن افسران رياست حقوق ستاد ارتش، ٤٣ تن آنها برادران پشتون استخدام شده اند، بقيه ساير اقوام كشور.

پ ن: تفكر بيمار "مخكش" در كُل حكومت غني بيداد مي كند!
فطرت

>>>   من اعتماد خود نسبت به این رئیس جهوری را از دست داده ام، در زیر ریشش دختر صنف دوازدهم را در بست 3 مقرر می کنند، ولی کارمندان دارای ماستری با لیاقت و تا تجربه را از بست دوم به چهارم می آورند. این گونه اعمال به هیچ قابل بخشش نیست، من دیگر کاملاً امید و اعتمار نسبت به دولت، رهبری، و آینده را به نسبت تقسیمات کمپاینی قدرت و کار درین کشور از دست داده و شدیداً ناراحت هستم، من به آینده مردم بیچاره خود حیران هستم که هیچ مدافعی ندارند، حتی رهبران آن هم دشمن آنها می باشد.
مرگ بر این حالت
هوشیار

>>>   بهروز جلال آبادی
روزیکه ریس جمهور نورستانی ، وزیر دفاع ترکمن ، وزیر داخله بلوچ و وزیر خارجه پشه ای داشتیم، بدانید که یک ملت واحد ایم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است