شرایط اشتغال مهاجران در ایران سخت‌تر می شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۵    ۱۳۹۶/۷/۱۳ کد خبر: 139582 منبع: پرینت

کاهش اشتغال مهاجران یکی دیگر از سیاست‌های دولت حسن روحانی رییس جمهوری ایران برای بهبود وضعیت اشتغال در آن کشور است.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران از سه سال قبل به صورت علنی سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری را برای اشتغال مهاجران به اجرا گذاشت.

به گزارش احیا نیوز، ربیعی وزیر کار ایران شامگاه چهارشنبه ۱۲ ماه میزان گفت که وزارت کار در چهار سال گذشته ۴۲ هزار «اتباع خارجی غیرمجاز» را شناسایی و از کار اخراج کرده است.
او افزود: کارفرمایانی که از «اتباع خارجی غیرمجاز» استفاده کردند، جریمه شده و «۸۰ هزار کارگر ایرانی به اجبار به آن‌ها معرفی شده است».

وزیر کار ایران همچنین از شناسایی ۷۰۰ هزار کارگری که به گفته او «به صورت غیرمجاز در ایران سکونت دارند»، خبر داد و گفت که ۱۹۷ هزار تن از این کارگران «اخراج و نیروی کار ایرانی جایگزین آنها شده است».

اگرچه او از بیان جزییات بیشتر در باره این کارگران خودداری کرده، اما برپایه آمارهای دولتی می‌توان گفت که مهاجران افغانستانی بیشترین سهم را در «کارگران مهاجر اخراج شده» دارند.
براساس اعلام منابع دولتی نزدیک به سه میلیون افغانستانی در ایران سکونت دارند که پس از اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه اشتغال آنها به فهرست اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محدود شده است.

دولت جمهوری اسلامی با همکاری شوراهای اسلامی کار سه سال پیش همزمان با مراسم روز جهانی کارگر، کارگران خارجی را یکی از علل افزایش نرخ بیکاری در ایران جلوه داد.
این سیاست از سوی دیگر نهادهای دولتی و عمومی نیز به کار گرفته شده است بگونه‌ای که در یک‌سال گذشته تعداد تبلیغات شهری علیه کارگران مهاجر افزایش چشمگیری یافته است.

همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت داخله ایران اعلام کرده‌اند که مجازات شدیدتری علیه کارفرمایانی که از «اتباع غیرمجاز» استفاده کنند، اعمال خواهند کرد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
مهاجران
نظرات بینندگان:

>>>   بهترین راه اسکان مجدد مهاجرین در کشورهای ثالث میباشد

>>>   مهاجران در ایران ممکنه از وضعیتی که دارند راضی نباشند و حتی خود من به عنوان یه ایرانی هم دوست دارم اونا در وضعیت بهتری باشند چون مهاجرانی که به ایران آمدند را به شخصه مثل یه ایرانی میدونم با این اوصاف نباید فراموش کرد که مسئول نخست در برابر این مردم دولت اشرف غنی و سپس انهایی هستند که افغانستان را اشغال کردند. چرا هیچ وقت انها پاسخگوی عملکردشان نیستند؟ ایران نه حکومت اون سرزمین را به دست دارد نه 16 سال انجا را تصرف کرده اما شرایط به شکلی هست که از دولت افغانستان و امریکا بیشتر در مورد مردم افغانستان مسئول شناخته میشه.
اگر بنا بر این بوده که ایران احتیاجات کار ، مدرسه دانشگاه بیمارستان و غیره این مردم را برطرف کند چرا به ایران ملحق نمی شوند؟ این چه مدل از کشورداری و حکومت شد؟
مثال حکومت کردن پشتون ها بر سرزمین خراسان مثال "همسایه ها یاری کنید تا من شوهر داری کنم"هست. همه باید به اشکال گوناگون به این قوم ظالم یاری کنند تا کشوری تحت عنوان قوم افغان(پشتون) محلی برای حکومت کردن انها باشد.
اگر وجدان و انصاف دارید نظرم را منتشر کنید.

>>>   سیاست دولت مردان تمام کشور ها متمرکز به قشر فقیر جامه بوده و یگانه سلاحی است انتها ندارد میتوان در هر شرایط و زمان مانند ابزار استفاده کرد. و ایران هم ازین قاعده مستثنی نیست.
برای مهاجرین افغانستان این مثله تازگی ندارد فقط مثل رژیم احمدزی مخشوش کردن افکار عامه است .
ایران حدودا دو ملیون جوان دوازده پاس، لیسانس، فوق لیسانس. .....بیکار دارد که دنبال کاری استند که مطابق رشته شان باشد. اما مهاجرین در کار های سطح پایین وطاقت فرسا مشغول اند مانند سنگبری،کوره های خشت پزی، مالداری، زراعت. ....که هیچ ایرانی حد اقل تحصیل کرده نمی خواهد درین جاها کار کند.
و ازین موقعیت گروه های داخل افغانستان هم استفاده سو کرده تا ذهنیت مردم را جاها دلخواه شان معطوف دارند و رسانه ها هم بخاطر (؟ ) همصدا با آنها است.

>>>   به امیدبازگشت مهاجرین افغانستانی به کشورخود تا آخرین نفر...

>>>   از انها شکی نیست که هر کاری بدی را در مورپد مهاجرین افغانستانی انجام دهند چون دوست هستند و دوست چنین سختی ها را بدوست خد میاورد عیبی ندارد .

>>>   ما افغانها اخر هرچی بی غیرت استیم چرا چشممان به ایران است اما نظری به وطن خود نداریم علت این همه بدبختی در وطن مردم ما است نه دولت چون مردم کشور ایران را دوستر دارند تا وطن هرکشوری امن و اباد شد بخاطره ملتش شد اما ملت ما نمیفهمد و همه خیانتکار استند

>>>   رسول اکرم (ص) بترسید از آه مظلومی که جز خدا یار و یاوری ندارد. این هم می گذرد.

>>>   کارگر ایرانی بیکار است کارگرافغانی مشغول به کار این یعنی خروج سرمایه ایران به افغانستان وبرگشت موادمخدر وقاچاق به ایران
عبدلی مشهد

>>>   به امید روزی که مجددا دو کشور ایران و افغانستان یک کشور واحد شوند.

>>>   رسول اکرم (ص) بترسید از آه مظلومی که جز خدا یار و یاوری ندارد. این هم می گذرد.
....اره مظلوم ولی نه یه افغانی که به زور ودزد ی وارد ایران میشودوقتل وتجاوز و...می کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است