تحولی نیست که بخاطر آن سرفراز باشید
دنیا مجبور است افغانستان را چه با دستاورد و چه بدون آن حمایت کند چرا که کاری به انجام شدن یا نشدن تعهدات ما ندارد و اهداف و آجندای خود را پیش می برد 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۶    ۱۳۹۶/۷/۱۳ کد خبر: 139577 منبع: پرینت

ثبت دارایی‌های مقام‌های حکومتی، نهایی‌سازی قانون تدارکات، اصلاح نظام انتخاباتی، مبارزه جدی با فساد اداری و آوردن اصلاحات در نهاد‌های عدلی و قضایی و تامین امنیت سرمایه گذاری‌ها از تعهدات مهم کابل در برابر جامعه جهانی است. درحالیکه نه تنها سیاسیون که مردم عادی نیز از عملی نشدن این تعهدات نگران هستند و هر روز صدایی تازه از فساد تدارکات، تصامیم پنهانی در مسایل انتخاباتی، فساد اداری، پیگیری نشدن پرونده های فساد بزرگ، فرار سرمایه ها و سرمایه گذاران بلند می شود اما سخنگوی وزارت مالیه مدعی شده است که حکومت افغانستان با دست پر در نشست مقام های بلند پایه سام شرکت کرده و تعهداتش را به جامعه جهانی عملی کرده و قناعت آنان را حاصل خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، صادقی زاده نیلی، عضو مجلس نمایندگان در گفتگو با "همگام" درباره اینکه گفته می شود حکومت با دست پر به نشست سام رفته است گفت: چیزی که سخنگویان حکومتی ادعا می کنند در بسیاری مواقع با واقعیت های عینی مطابقت نداشته و ندارد.

نیلی می گوید: حکومت روی سه مبحث شفافیت، اصلاحات و مبارزه با فساد اداری به جامعه جهانی تعهد داده است اما آنچه شب و روز در این کشور به آن مبتلا هستیم دست پر حکومت در این اجلاس را نشان نمی دهد که با آن احساس سرفرازی کند.

عضو مجلس نمایندگان، درخصوص برگزاری نشست اعضای ارشد سام در افغانستان اظهار می کند: دنیا مجبور است افغانستان را چه با دستاورد و چه بدون آن حمایت کند چرا که کاری به انجام شدن یا نشدن تعهدات ما ندارد و اهداف و آجندای خود را پیش می برد.

وی، با بیان انیکه تحولی نیست که بخاطر آن سرفراز باشیم بیان کرد: واقعیت این است که هر کس بخاطر منافع خود به افغانستان آمده و اگر آمریکا هم تعهدات نظامی و اقتصادی سپرده در حقیقت ماجرا به فکر اجرای آجنداهای خودش است نه آجندای طرف افغانستانی!

نیلی با اشاره به اظهارات سناتور آمریکایی مبنی بر احتمال حضور آمریکا برای ده سال دیگر در افغانستان گفت: علی رغم تبلیغاتی که می شود آمریکایی ها نه برای ما آمده اند، نه برای ما می مانند و نه برای ما خارج می شوند. این کشور تا زمانیکه منافعش اقتضا کند در افغانستان خواهد ماند چه کاری بنام اصلاحات و شفافیت در دولت ما انجام بشود و چه نشود.

این نماینده مجلس، درباره اینکه آیا نبود دستاورد از جانب حکومت در انجام تعهدات باعث کاهش کمک های بانک جهانی به افغانستان می شود یا خیر بیان کرد: بانک جهانی اختیارات خود را ندارد و آنها نیز بگونه ای در جهان تک قطبی که یک قدرت در آن حکمرانی می کند زیر امیال و خواسته های آمریکا رفته اند. بسیار مایه سرفرازی بود اگر با دست پر به نشست سام می رفتیم و می گفتیم ما کارهای خود را انجام داده ایم و شما نیز تعهدات خود را عملی کنید اما اوضاع اینطور نیست.

این مقام بیان می کند: اولین و مهمترین چیزی که برای بیرون رفتن از وضعیت کنونی مهم است تمام کردن فساد و خویش خوری ها است و بعد آن رفتن به سمت پروژه هایی است که بر زندگی مردم تاثیر گذار باشد. ضرورت است که زیربناهای کشور توسعه یابد و مشاغلی که کشور بخاطر آن زبانزد بار دیگر رشد یابد.

نیلی با اشاره به سابقه زراعت و مالداری در کشور خاطر نشان کرد: با تکیه بر مشاغلی همچون زراعت و مالداری که 80 درصد مردم در آن حرفه ای هستند و محیط مناسب برای آن در اختیار است افغانستان به سرعت می تواند روی پای خود بایستد.

وی می گوید: آب، زمین و نیروی کار وجود دارد و همین نیروی کار ارزان و حرفه ای کشورهای همسایه را آباد کرد چطور ما نمی توانیم از آن برای خود استفاده کنیم! در خاک جنوب دریای آمو را آب می برد اما شمال آن گل و گلستان است؛ چرا پس از 17 سال حکومتداری نتوانستیم آب این دریا را به زمین زراعتی برسانیم و بین مردم زمین توزیع کنیم؟

نماینده مجلس بیان کرد: درون حکومت بگونه ای است که نمی خواهد یا نتوانسته ظرفیت های افغانستان را رشد بدهد و به زد و بندهایی که برای مردم سودی ندارد همه را گرفتار کرده است. هرچند که برگزاری نشست سام در این وضعیت امنیتی افغانستان قوت است اما اینکه تغییرات سریع بیاید و تعهدات عملی شود باوری به آن نیست.

کد (26)

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست سام
نیلی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است