غنی: هرکس خود را داکتر خواند، داکتر نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۸    ۱۳۹۶/۷/۱۱ کد خبر: 139457 منبع: پرینت

یک حلقه خبیث برای داکتران و دواخانه‌ها قرارداد فراهم سازی داروهای بی‎کیفیت دارد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در مراسم افتتاح شورای طبی افغانستان امروز سه شنبه 11 میزان 96 با انتقاد از شماری از پزشکان و شفاخانه ها در کشور گفت: باید به پزشکان براساس گواهینامه‌هایشان پزشک گفته شد نه‌ اینکه هر کس خود را داکتر خطاب کند؛ باید تفکیک شوند و اعتبار آنان نزد مردم روشن شود.

رییس جمهور همچنین درخصوص موجودیت داروهای بی کیفیت در کشور اظهار کرد: یک حلقه خبیث برای داکتران و دواخانه‌ها قرارداد فراهم سازی داروهای بی‎کیفیت دارد، چه فکر می کنید که بر دیگر مردم این کشور چه می گذرد؛ در سیستم دوا باید تغییرات جدی ایجاد شود تا فضای بی اعتمادی را در این بخش از کشور بر طرف نماید.

وی همچنین وضعیت شفاخانه های پولیس را در کشور ناگوار خواند و بیان کرد: روند مبدل ساختن شفاخانه ۳۰۰ بستر پولیس به یک شفاخانه معیاری همانند شفاخانه‌های ۴۰۰ بستر داوود خان وشفاخانه امنیت ملی آغاز شده است.

بگفته غنی، پزشکان در برخی از موارد داروهای نادرست به بیماران تجویز می‎کنند و از همین‌رو روند عرضه خدمات بهداشتی در کشور پذیرفتنی نیست.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای طب
رییس جمهور
نظرات بینندگان:

>>>   غنی راست میگه که:"هرکس خود را داکتر خواند، داکتر نیست".
ولی غنی اینرا هم بپذیرد که: " هر کس بنفع خود توسط دگران شایعه پخش کند که
"دومین متفکر جهان" است.هیچ .. نیست!!!

و یا هر کس در شرایطیکه ده ها سرباز وطن ما توسط داخلیها و خارجیها بمبارد شود خود را با قلقله" سرقوماندان اعلی"
بگوید حتی باندازه یک خورد ضابط هم اهمیت ندارد!!!!!

>>>   راست میگوید بنده بسیاری را میشناسم که در وزارت صحت عامه به حیث داکتر ایفای وظیفه مینمایند که سند فراغت خود را در بدل 5000-10000 کلدار پاکستانی از کارخانو بدست آورده اند. و از طریق وزارت صحت عامه همه ایشان به بورسیه های ماستری صحت عامه Public Health رفته اند و یک تعداد دیگر در راه اند که بروند.

>>>   عکس سند داکتر خواند ن محمد اشرف غنی، رییس جمهور فغانستان را مى خواهم.

اين آدمک بيگانه گان بايد خود فرق پزشک يا معرف طبيب (مطب دار و غير مطب ; جاى نگاريدن کتب و مکتب; طيار هپرنده مطار جاى پريدن "منطق الطيور" منطق پرنده گان- عطار که هفت شهر عشق)! ميکرد.

"پزشک" در کل دنيا بدون تحصيل درجه علمى و اکادميک داکترى همچم کارشناسى ارشد (ماسترا) است که با اخذ گواهىنامه و سوگندنامه منسوب به بقراط، پزشک یونان سده پنجم پیش از میلاد که دانش‌آموختگان رشته پزشکی سوگند می‌خورند به آن وفادار باشند.به اين پزشکان MD= medical doctor ناميده مى شود و نه DR.med

ولى اين ماسترى افغانستان اکنون حتى به عنوان کارشناسى (کالجى ويا بکلور) به رسميت شناخته نمى شود.

دريافت عاليترين لقب علمى و اکادميک افتخار و اعطا قدردانی و اخذ آن در کليه رشته هاى دانشگاهى دانشورى و دانش پژوهشى بدون پاياننامه کتابگونه (dissertation) معارفه Inauguraldissertation یا تحلیف مراسم نمى شود به همه ماسترا و يا کارشناسان ارشد پس از اخذ ليسانس و يا ديپلوم وادامه تحصيل براى گرفتن درجه داکترى امکان ناپذير است.

در اروپا پيش شرط اخذ درجه دکترى از يک سو با ديپلوم کارشناسى + ديپلوم کارشناسى ارشد و شمار درجات "گواهینامه‌ عالى" بستگى دارد.
براى ديپلوم کارشناسى شمار تصديق از سوى استادان دانشگاه که درجه داکترى و درجه دولتى کرسي پروفيسور دارند.

اشتباه افغان در آن است که "پروفيسور" عالى ترين درجه اکادميک دانشگاهى مى پندارند. اين درست نيست.

"شایستگی" (به انگلیسی، آلمانی و فرانسوی: Habilitation) به بالاترین درجهٔ علمیِ در دانشگاه های اروپا، آسیای مرکزی و قفقاز، شمال آفریقا و آمریکای لاتین گفته می شود.
دارندگان این سطح علمی هنوز (Privatdozen =PD) گفته مى شوند و به مجردايکه يک کرسى يا چوکى دولتى گرفت "پروفسور" در رشته خود شناخته می شوند.
درجه دکتر علمی دانشگاهی (آکادمیکی)
دکتر از لاتین (doctus یا docere به معنای آموخته یا تعلیم دادن) بالاترین مدرک و درجه علمی دانشگاهی (آکادمیکی) است و طبق قوانین ثبت احوال برخی کشورها، بخصوص در دنیای غرب لقب رسمی شمرده می‌شود. این لقب پس از نوشتن رساله دکترا (که پیوسته در رابطه با موضوعی کاملاً نو در جهان باید باشد) و دفاع از رساله دکترا در برابر هیئت آزمون به افراد حقیقی اعطاء می‌شود و دارنده این درجه می‌تواند آنرا به شکل رسمی در شناسنامه خود ثبت کند (ر. ک. قوانین بومی). اما نه به عنوان لقب مانند نجبا شاه امير فون و لورد و شاهزاده پادشاه و شاهنشاه

"مدرک دکترا عموماً پیش شرط کسب مقام استادی یا پروفسوری در دانشگاه‌ها محسوب می‌شود. در ضمن عنوان پروفسور (به معنی آموزگار یا مُدرس) لقب یا درجه آکادمیک نیست بلکه نام شغل محسوب می‌شود."

دکترا افتخاری
نوع افتخاری دکترا که شخصیت جایزه ای داراست، بدون هیچگونه پیش شرط تحصیلاتی یا نوشتن رساله، از طرف دانشگاه‌ها به خاطر زحمات، پشتکار و غیره به اشخاص "نمونه" اعطاء می‌گردد.

در این رابطه اغلب از مخفف .Dr. h. c استفاده می‌شود (Dr. honoris causa). مشخص نکردن دکترای افتخاری طبق قوانین مدنی هر کشوری جرم محسوب می‌شود.اين افتخار بخش از نام شده نمى تواند و از نگاه قانون در شناسنامه ها و وگذرنامه هاممنوع است چون اين داکترى افتخارى است و نه قسمت نام شده مىتواند ونه قسمت لقب!

اما پشتون آزادى تمام دارد. لقب هاى فروان دارد.
پټهان = افغان = روهيله اصلى و افتخارى. شوربختانه فقط از سه نام نازنين شان که با شان و نشان وافتخار معنى ومفهوم شايسته و زيبنده دارد معنى ناله وفغان واويلا شيون داد وفرياد و چيغ وغالمغال درج تذکر و ثبت شناسنامه و گذرنامه دفترچى و تومارى برقى و برگى مى شود. ومى کند هويت همه را مخدوش و مغشوش و مجنون!
ڀروردگار را سپاس که ستان ازمن است وافغان نبايد اين نام با معنىناشايسته راقبول کنند و يا اينکه همين هويت را در جلد و پوست و خون خود اگين ساخته اند.

>>>   وقتی سرفوماندان اعلی یک ثانیه را هم منصوب قوای مسلح نبوده چه گله از داکتر های ماشینی.
همان قصه راست یابی در شتر است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است