راهبرد آمریکا چالش های منطقه ای را دامن می زند
ترامپ تضعیف موقعیت منطقه ای قدرت های تاثیرگذار منطقه را در راهبرد جدید خود مورد نظر قرار داد، افغانستان هم اگر قرار باشد که از این راهبرد تبعیت کند جنگ نه تنها ختم نخواهد شد بلکه بیشتر به آن دامن زده می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۵    ۱۳۹۶/۷/۱۰ کد خبر: 139421 منبع: پرینت

حاشیه های صحبت های رییس جمهور غنی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و استقبال بسیار گرم رییس جمهور افغانستان از راهبرد جدید آمریکا نوع نگاه تازه حکومت افغانستان را نشان می دهد. رییس جمهور غنی گفته است که راهبرد جدید آمریکا نواقص قبلی و راهبرد اوباما را پر ساخته است. آیا راهبرد تازه آمریکا واقعا می تواند مشکلات امنیتی کشور ما را بهبود ببخشد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر لطیف نظری استاد دانشگاه در برنامه «تحول» گفت: فکر می کنم که اشرف غنی با درک این وضعیت تلاش کرد که یک نوع انعطاف پذیری در برابر سیاست ها و رویکرد سیاست خارجی امنیتی پاکستان از خود نشان دهد. جدال دیرینه و تاریخی که بین افغانستان و پاکستان وجود دارد و اتهام های پاکستان و اینکه همیشه زاویه مهماتی تروریست ها بوده شرایط را در سطوح بین المللی بازتولید کرده است که اشرف غنی تلاش کرد بر خلاف ترامپ رویکرد جدیدی را نسبت به پاکستان مطمح نظر قرار دهد.

وی افزود: گمان می رود اگر این وضعیت با یک اجماع ملی در داخل افغانستان همراه شود ما می توانیم به تدریج امیدوار باشیم که فشارهای جامعه بین المللی سرپاکستان موثر تمام شود و افغانستان یک فاز جدید را که بیشتر مبتنی بر فرآیندهای دیپلماسی باشد با پاکستان آغاز کند.

داکتر نظری در خصوص سیاست های امنیتی آمریکا در جهان بیان داشت: اما سیاست های ترامپ نشان داده است که بیشتر سیاست هایی متناقض بوده است. اگر ما رویکرد ترامپ و در کل آمریکا را نسبت به کره شمالی، ایران، روسیه و چین در نظر بگیریم نوسانات زیادی در سیاست خارجی شان نسبت به آنها می بینیم. بنابراین گمان می رود که تلاش های دیپلماتیک پاکستان اگر به همین منوال ادامه پیدا کند ما شاهد تغییر در رویکرد ترامپ نسبت به این کشور خواهیم بود. چرا که هنوز حلقه هایی در آمریکا پاکستان را به عنوان یک ذخیره استراتژیک و سودمند برای آمریکا ارزیابی می کنند و در واقع آقای عباسی هم در مصاحبه ای که با رسانه های آمریکایی داشت تاکید داشت که ما می خواهیم با آمریکایی ها کار کنیم و به نفع آمریکایی ها است که با پاکستان در مبارزه با تروریزم در تحولات منطقه از جمله افغانستان شریک و سهیم و همکار باشند. بنابراین با توجه به این وضعیت این رویکرد جدی ترامپ را نباید جدی گرفت. آقای ترامپ حتی از بحث تغییر رژیم در ایران و کره شمالی صحبت به میان می آورد. ولی هرازگاهی یک نوع عقب نشینی را نسبت به واقعیت های منطقه از آقای ترامپ شاهد هستیم.

استاد دانشگاه معتقد است تنش های منطقه ای که در صحبت های ترامپ به گوش می رسد به نفع افغانستان نخواهد بود و افزود: به هر میزانی که شیب تنش در منطقه تندتر شود افغانستان با توجه به ساختار اجتماعی و هویتی خود آسیب پذیر می شود. افغانستان باید همانطور که بافت قومیتی و مذهبی و فرهنگی مختلف دارد با کشورهای مختلف روندهای سیاسی خود را نیز باید دمساز کند. در حوزه سیاست خارجی هم اگر توازن را در نظر نگیرد بحران های مختلف در سیاست خارجی افغانستان رونما می شود. به همین دلیل است که اگر آنگونه که آقای ترامپ در هیاهوی سیاسی خود بیشتر مطرح می کند و تضعیف موقعیت منطقه ای قدرت های تاثیرگذار منطقه را در راهبرد جدید خود مورد نظر قرار داده است، افغانستان هم اگر قرار باشد که از این راهبرد مو به مو تبعیت کند جنگ در افغانستان نه تنها ختم نخواهد شد بلکه بیشتر به آن دامن زده می شود. در واقع ما عملا شاهد نمای جدید از جنگ های نیابتی و استخباراتی در حوزه افغانستان خواهیم بود. به همین دلیل افغانستان در عین زمانی که می تواند از راهبرد جدید آمریکا استفاده کند و اردوی افغانستان از لحاظ تجهیزاتی از این طریق تقویت شود ومورد حمایت قرار بگیرد تلاش کند که با مجاری دیپلماتیک و ساز و کارها و مکانیزم های مدرن و معتدل و عقلانی و پویا روابط خود را با سطوح منطقه ای همراه کند. در غیر این صورت سیاست منطقه ای آمریکا برای افغانستان، کشور را با چالش های جدید روبرو خواهد کرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
راهبرد آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است