کوبا درخصوص تصمیم عجولانه به آمریکا هشدار داد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۶    ۱۳۹۶/۷/۶ کد خبر: 139261 منبع: پرینت

درحالیکه آمریکا پیشتر از احتمال بستن سفارت خود در هاوانا به دلیل آسیب های جسمی مشکوک به دیپلماتهایش گفته بود، وزیر خارجه کوبا در دیدار با همتای آمریکایی خود نسبت به تصمیم عجولانه در اینباره هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا پیرامون آسیب های جسمی وارده به کارکنان سفارت این کشور در هاوانا، با «برونو رودریگز» همتای کوبایی خود دیدار کرد.

این دیدار که عالی ترین سطح ملاقات میان مقام های 2 کشور از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا است، به درخواست وزیر خارجه کوبا صورت گرفت.

تیلرسون 10 روز پیش گفته بود که در حال بررسی بستن سفارت آمریکا در کوبا است.
آمریکا دولت کوبا را درخصوص آسیب های جسمی مشکوک به دیپلماتهایش در هاوانا مقصر می داند. اما کوبا با رد این اتهام اعلام کرده است که در حال تحقیق در اینباره است.

وزارت خارجه کوبا در بیانیه ای با تاکید دوباره بر اینکه تحقیقات پیرامون این مساله در جریان است، از سیاسی کردن چنین موضوعی و همچنین تصمیم گیری بدون شواهد و تحقیقات قطعی ابراز تاسف کرد.

این بیانیه افزود که دیدار وزیران خارجه 2 کشور در محیطی محترمانه صورت گرفته است.
وزارت خارجه آمریکا نیز این گفتگو را 'محکم و صریح' توصیف کرد و افزود: تیلرسون بر وظایف مقام های کوبا در حفاظت از کارکنان سفارت تاکید کرد.

در پاییز سال 2016 برخی دیپلمات های آمریکایی و همسرانشان دچار ناشنوایی و سرگیجه هایی شدند که منجر به آغاز تحقیقات و کشف احتمال خطر و خروج آنان از کوبا شد.

به نوشته رسانه های آمریکایی، بازرسان اف بی آی در حال بررسی این موضوع هستند که عناصر وابسته به دولت کوبا دستگاه های صوتی داخل یا خارج محل سکونت کارمندان سفارت امریکا در هاوانا کار گذاشته اند که امواجی منتشر می کرده که موجب ناشنوایی آنان شود.

این رسانه ها مدعی هستند، دولت کوبا نظارت گسترده ای بر فعالیت افراد در این کشور دارد که درخصوص دیپلمات های آمریکایی بسیار شدیدتر بوده و غیرممکن است کسی بتواند بدون هماهنگی دولت هاوانا اقدامی علیه آنان کند.

کاخ سفید با این ادعا که مشکلات جسمی پیش آمده از سوی عناصر کوبایی بوده، 2 دیپلمات این کشور را در جوزا سال جاری از واشنگتن اخراج کرد و دولت هاوانا را متهم به دست داشتن در ایین رویدادها کرد. اما دولت کوبا هرگونه دخالت را رد می کند.

وزارت خارجه کوبا پس از اخراج دیپلمات هایش در بیانیه ای ضمن اعلام اینکه دولت هاوانا در حال تحقیق در این زمینه است، گفت: کوبا هرگز اجازه نداده و نخواهد داد که از خاک این کشور برای اقدام علیه ماموران دیپلماتیک و یا خانواده های آنان استفاده شود.

کوبا همچنین اعلام کرد که پس از آنکه در ماه فوریه سال جاری میلادی از طریق سفارت در جریان این حوادث قرار گرفته، تحقیقات فوری و جامعی را در این خصوص آغاز کرده است.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امریکا
کوبا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است