منفعت آمریکا در معادن افغانستان است
آمریکا به خاطر ما نیست که می خواهد بر معادن افغانستان سرمایه گذاری کند. تجربه جهانی نشان می دهد که در آفریقا و آمریکای جنوبی معادن شان رفت اما آنها فقیر باقی ماندند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۴    ۱۳۹۶/۷/۲ کد خبر: 139118 منبع: پرینت

در دیدار رییس جمهور غنی با ترامپ در نیویورک روی واگذاری معادن افغانستان به آمریکایی ها گفتگو شد رییس جمهور افغانستان پذیرفته است تا کمک های آمریکا به افغانستان با واگذاری معادن به آمریکایی ها جبران شود.
اما این موضوع باید در میان فرصت ها و چالش های اساسی در جغرافیای افغانستان بررسی شود. آیا شامل شدن معدن ها به نوعی در سیاست خارجی افغانستان و جنبه اقتصادی آن موثر است؟
حکومت در بحث معدن هایش چگونه با آمریکا تعامل می کند؟ فرصت های تکنیکی برای استخراج معادن افغانستان چقدر لازم است؟ آیا امکان سنجی از سوی حکومت افغانستان صورت گرفته است؟ از این همه مهمتر معدن های افغانستان تنها برای آمریکا نه بلکه برای قدرت ها در منطقه و گروه های هراس افکن همچنان با اهمیت است.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، آذرخش حافظی رییس اتاق بازرگانی در برنامه «خبر تودی» گفت: مساله ای را که شما اشاره نمودید مساله ای بسیار اساسی و مهم است در افغانستان طوری که دیشب یک عامر بخش تحقیقات و بررسی آمریکا که از دادستانی آمریکا نمایندگی می کند و از حسابداری مرکزی آمریکا هم نمایندگی می کند از پولهایی که در اینجا مصرف کرده اند راضی نبوده است و گفته است که ما در اینجا پول هایی مصرف کردیم و قصر ها و دفترهایی را ساختیم که شبیه آن در هیچ جای دنیا نیست. ولی اگر ما آن را معقول و سنجیده مصرف می کردیم و از آنها حساب می گرفتیم و برای آنها شرایط می گذاشتیم در افغانستان دستاوردهای زیادی می داشتیم. آنها بعد ازشانزده سال متوجه این موضوع شدند. این موضوع شامل حال کل دولت افغانستان می شود. در شانزده سال گذشته افغانستان در جایگاه خوبی از لحاظ شفافیت قرار نداشته است و ما گاهی در فساد اول و گاهی دوم بوده ایم و این مساله شوخی هم نیست. فساد یکی از موانع رشد در افغانستان است و اگر ما فساد را از بین نبریم فساد افغانستان را از بین برده و می برد.

وی در خصوص دیدار رییس جمهور آمریکا و رییس جمهور افغانستان و بحث آنها در مورد معدن کشور می گوید: اقدامی که روز گذشته میان رییس جمهور افغانستان و رییس جمهور آمریکا صورت گرفت و این اقدام ادامه خواهش قبلی رییس جمهور آمریکا بود که گفته بود ما در اینجا خون داده ایم و پول می دهیم. افغانستان هم پر از معادن است و ما علاقه داریم که بر آنها کار کنیم که هم منفعت ما در آن تامین شود و هم منفعت افغانستان. نکته جالب هم این بود که نگفت که به طور مثال ما از اینجا آهن و زغال سنگ می بریم بلکه آنها به عناصر نادر است که علاقه دارند. در دنیا بعضی از عناصر و بعضی از فرآورده های معدنی وجود دارد که در دنیا نادر است. به طور مثال لیتیم در سه چهار کشور دنیا فقط قرار دارد. اما کل دنیا به آن ضرورت دارند و این تکنولوژی های جدیدی که وجود دارد بدون لیتیم ساخته نمی شود. افغانستان در کنار چین و برخی کشورهای دیگر دارای غنی ترین معادن لیتیم است. یکی از جنگ های برخی مناطق افغانستان می تواند جنگ بر لیتیم هم باشد. چینی ها و ژاپنی ها هم به لیتیم افغانستان علاقه دارند و آمریکایی ها هم که بعد از به قدرت رسیدن ترامپ رسماً علاقمندی خود را اعلام کردند.

فاروقی در ارتباط با هدف آمریکا از کار بر معادن افغانستان بیان داشت: آمریکا به عنوان شریک استراتژیک افغانستان و یک مملکت بی نهایت دخیل در امور افغانستان و تصمیم گیری های افغانستان است و ما بسیار تحت تاثیر این کشور هستیم. به قولی: بی بضاعتان بی دل، ناگزیر آفاتند، رنج خار و خس بردن از برهنه پایی هاست. ما بی نهایت فقیر هستیم، ما معاش مامور و سرباز خود را نداریم. آمریکا هم به خاطر ما نیست که می خواهد بر معادن افغانستان سرمایه گذاری کند. تجربه جهانی نشان می دهد که در آفریقا و آمریکای جنوبی معادنشان رفت اما آنها فقیر باقی ماندند. برای اینکه چنین بلایی سر ما نیاید و ما بتوانیم به حق خود برسیم. باید خود و حقوق بین المللی خود را بشناسیم. این کار هم با وجدان کاری سران ما صورت می گیرد. اگر سران ما وجدان بیدار داشته باشند و به خاطر منافع خود با خارجی ها معامله نکنند و افغانستان را نفروشند می توانیم فایده هم ببریم. پس برای ما پیش از هر چیزی، پیش از وجود امکانات مادی، وجدان نیاز است.

وی در مورد هدف جنگ در افغانستان می گوید: جنگ در افغانستان ابعاد مختلف دارد و مهم ترین آن جنگ استراتژی است که سرنوشت دنیا در اینجا تعیین می شود. و جهان داری دنیا از همینجا مسلم می شود. آمریکا به عنوان ناظم نظم جهانی می خواهد که حضور خود را به تمام دنیا اعمال کند. در این امر رقیب وی چین و روسیه است. پس برای حفظ موقعیت برتر خود به افغانستان و جفرافیای افغانستان ضرورت دارد. این مهم ترین دلیل موجودیت نیروهای خارجی در افغانستان است. تروریزم و این حرف ها هم است. همیشه افغانستان دروازه آسیای جنوبی وآسیای مرکزی بوده است. از آسیای جنوبی به طرف آسیای مرکزی و از آسیای مرکزی به طرف آسیای جنوبی همیشه افغانستان جایی بوده است که می شود از اینجا به هر طرف اعمال نفوذ کرد به همین دلیل است که افغانستان مهم است.

فاروقی در رابطه با جنگ بر سر معادن کشور گفت: در کنار این دلیل، دلایل فرعی دیگر برای اهمیت افغانستان وجود دارد. در داخل افغانستان بسیاری از جنگ ها جنگ بر سر معادن است و حتی مثل اینکه دیگر چیزهای خیالی داریم طالب خیالی هم داریم. بسیاری از همین طالبان طالب نیستند. اینها فقط معدن کارها هستند که برای اینکه یک ساحه ای را بگیرند خود را در لباس طالبان برای ایجاد ترس جا می دهند. چرا که حکومت در این خصوص سخت گرفته است و اجازه استفاده درست به کسی را نمی دهد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
معادن افغانستان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   حالا همكاران دزد هاى دريايى هم با صاحبان خانه يكجا مى كويند دزد .

>>>   این حقیقت نیست امریکا هرچه که میخواهد در خاک امریکا دارد اگر چنین نیست که نمونه اش که معادن افغانستان را برده نام بیگرد

>>>   Karim Said Karim
مردم غیور پنجشیر كمال الدين نظامی والی کوچی پرست پنجشير را اجازه ورود به مقام ولایت پنجشیر ندادند.
وقت آن رسیده تا با عبدالله عبدالله نیز با چنین قاطعیت برخورد شود.

>>>   آمریکا به خاطر ما نیست که می خواهد بر معادن افغانستان سرمایه گذاری کند. تجربه جهانی نشان می دهد که در آفریقا و آمریکای جنوبی معادن شان رفت اما آنها فقیر باقی ماندند
۱۰۰ ٪ درست و راست است اگرمعدن ميفروشی وطن ميفروشی

>>>   استخراج معادن افغانستان زمانی به نفع مردم ما می بود، که یک دولت دلسوز و مردمی می داشتیم و افراد متخصص و کاری، که در بستن قرارداد ها با خارجی ها مفاد مردم خود را نیز مدنظر می گرفت.
اما درین کشور بی در و دروازه و حکومت دستنشانده از امکانات که ذکر شد، محروم ایم. فلهذا همه چیز به نفع کشور های خارجی تمام خواهد شد و مردم مانند مردم افریقا و امرکای لاتین فقیرتر از امروز خواهند ماند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است