قدرت شوم در عصر پس از طالبان
حاکمیت فساد در عصر پس از طالبان سبب ظهور دگرباره تروریستانی شد که با تکیه بر خزانه حامیان خارجی و درون حکومتی در نظام مشروع ریشه دوانند و هر روزه فجایع قندوز و تیوره را تکرار کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۱    ۱۳۹۶/۷/۲ کد خبر: 139105 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper، بهار سخت که کابل را سیه پوش کرد در روزهای تابستان مدام شد و خیال خشونت های فزاینده در فصل های آینده دارد و باشندگان پایتخت هراسان از تکرار روزگار هرج و مرج داخلی و حاکمیت تاریک طالبان می گویند.

جناح مخالفان و حکومت هر کدام یکدیگر را به براندازی اختلاف های قومیتی متهم می کنند و ایتلاف جدید نجات شکل گرفته از سوی رهبران احزاب جنبش، وحدت و جمعیت نشان از میران اختلاف های حکومتی و صف بندی های سیاسی برای ماندن دارد.

با توجه به گذشته این سرزمین، رهبران و قدرتمندان همواره راهی برای بازگشت به قدرت و برخورداری از امتیازها در معامله به دست می آورند اما اوضاع برای مردم به مانند چهاردهه گذشته وخیم است و مرگ و خون در انتظار هر باشنده ای چه در دورترین نقطه و چه در کابل.

در این میان، هرچند بخش اعظم هراس و کشتارها از سوی تروریستان بخصوص طالبان در افغانستان صورت می گیرد اما زمینه مساعد برای قدرت یابی و تغییرات جغرافیای جنگ را دولتمردانی به وجود آورده که برای اهداف سلطه جویانه خود دست به متشنج کردن فضای سیاسی افغانستان می زنند.

ناامیدی از حکومت در میان مردم گسترش بی سابقه ای یافته که عواملی مختلفی مانند خشونت طالبان و دیگر گروه های تروریستی در جای جای کشور، دولت ناکارآمد و زدو بندهای سیاسی در کنار فساد شایع از امنیتی ترین نهادها تا سطح جامعه سبب دورمانده حکومت از مردم شده است.

نیروهای امنیتی افغانستان که طی 15 سال گذشته نتوانست تکیه گاه قابل اعتمادی برای جامعه باشد خود درگیر با فساد ریشه ای و اعمال فراقانونی ملیشه های محلی است که در وابستگی به این نهاد می باشد که بر اساس آمار سبب بروز خشونت و کشتار غیرنظامیان در حمله و عملیات ها هستند.

فساد سبب شد که دوران پس از طالبان با وجود برقراری نظام مشروع در ناامنی های فزاینده فرو برود و در کنار رشد گروه های مافیایی، طالبان زمینه نفوذ در لایه لایه نهادهای مهم حکومت را به دست آورند که نتیجه در میدان نبرد و بی اعتمای دولتمردان در برابر ناامنی ها نمود پیدا می کند.

طی یک و نیم دهه گذشته هر مقامی که به قدرت رسید و نقشی در حکومت یافت تنها بهانه جنگ، کشتار، رکود اقتصادی و ... را پاکستان عنوان کرد و اگرچه اسلام آباد با شروع ناآرامی های افغانستان با حمایت گروه ای مختلف جهادی و سپس تمویل و سازماندهی طالبان در پی برقراری دگرباره امارت افراط گرایان و گسترش هویت ستیزه جویانه خود بوده و هست اما چنین فرافکنی های بیشتر سرپوش بر حقایق نظام سلطه جو و قوم گرایی می باشد که خود سرچشمه بحران است.

اگر حکومت کرزی و غنی با اقتدار به دنبال منافع ملی و به ثبات رساندن کشور برای تمامی قومیت ها و مذاهب بودند اکنون چنین اسلام آباد با گستاخی، جنگ افغانستان را در رابطه مستقیم با موضوع کشمیر عنوان نمی کرد و قدرت های منطقه ای برای منافع خود آشکارا با طالبان به گفتگو نمی پرداختند.

مشکل همیشه و مدام این سرزمین نگاه قومیتی و منافع تباری رهبران می باشد که همواره به جای اشتراک در حکومت به دنبال نبرد با قومیتی های دیگر حتی در توسل به دشمنان است.

راهی که اجداد این سرزمین و رهبران دخیل در ناامنی و جنگ های چهاردهه گذشته رفتند با تاوانی گران از سوی مردم بی دفاع پرداخته شد، مسیری که اکنون نیز دولتمردان در آن حرکت می کنند و کشتارها خبر از هزاران هزار باشنده ای می دهد که دخیل در هیچ تصمیم و عملکرد راس قدرت نیستند و برای منافع هر دو سوی نبرد باید قربانی شوند.

عصر پس از طالبان را باید دوران فساد دانست، فسادی که سبب شد دگرباره تروریستان با خزانه های سرازیر شده از پول حامیان، قاچاق مواد مخدر، غارت ولایت ها و کمک های درون حکومتی در درون نظام حضور یابند و از ارگ گرفته تا قانون و نهاد های مهم دولتی زیر سلطه مافیا قرار گرفته و مردم در هر گوشه ای از این سرزمین کشته و زخمی شود.

اگر طالبان در حمایت آشکار پاکستان و تمویل قدرت های جهان و منطقه در افغانستان حضور یافتند اما توسط خودی های حکومتی به زمین های حاصلخیزی دست یافتند که می توانند هر جنایتی را بر مردم اعمال و زیر چتر حمایتی حکومت فاسد و معامله گر به هر نقطه ای یورش برده و فجایع قندوز و تیوره را تکرار کنند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   سفر وزیردفاع امریکا به دهلی وبعدا سفر هیئت روسی به هند :
به گزارش منابع بین المللی، وزیردفاع امریکا روز دوشنبه رهسپار دهلی جدید خواهد شد تا با صدراعظم هند در مورد وضعیت افغانستان و همکاری های مشترک بین دو کشور گفت و گو کند. در برنامه سفر ماتیس به دهلی واگذاری جنگنده جت های پیشرفته و هواپیما های بی سرنشین به هند گنجانیده است. یک بیانیه پنتاگون می گوید که هند از نظر امریکا یک همکار با نفوذ است و همکاری های مشترک بین دو کشور فراتر از حوزه جنوب آسیا می باشد.
بیانیه پنتاگون مشعر است که ماتیس درین سفر از مقامات هندی به خاطر سهم گیری آن کشور در تقویت دموکراسی، ثبات وامنیت در افغانستان قدردانی خواهد کرد.
ماه آینده یک هیئت از روسیه به هند میرود تا درمورد افغانستان باهند گفتگو کند
ر

>>>   جای تعجب است که کشورهای بزرگ جهان وافغانستان درمورد تروریستان تحقیق نمیکنند که اسلحه شان را ازکجا بدست آورده اند؟ باید کسانی راکه اسلحه به تروریستان میفروشند مورد مجازات قرارگیرند. چونکه تشخیص اسلحه بسیارساده واینکه ازکدام کشورخریداری وچه کسی خریداری کرده است.
نعمت خان

>>>   آن های که دوباره جنگ فساد آشوب را برگرداندن خداوند جزای اعمالشان را بدهد

>>>   در این بلبشور خانه پر از خون آتشی که ما خودمان بنام اسلام بر سر خود و مردممان زده و درست کرده ایم معلوم هست که توانسته نخواهیم کرد کشورمان را اداره کنیم، ما هنوز هم محتاج نان خالی خود به خارج هستیم و نمی توانیم گندم و نان خالی خود را تولید و تاًمین کنیم، زیرا در کشور ما ثبات و امنیت سیاسی درکار نیست و هر شخص و گروه تروریستی اسلامی برای خود دولت است، آنوقت از بیگانه چه انتظار و توقعی دارید؟ بدون امریکا همین دولت مرکزی ماهم سقوط کرد و کل افغانستان بدست طالبان خواهد افتاد، بنابراین شعارهای ضد آمریکایی ما به نفع گسترش ترور و وحشت در خدمت طالبان بوده و هست، حالا به چه چیز و دست آورد خود افتخار کنیم ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است