ارتش محلی، قوت نیست بلکه دزد است
طرح ارتش محلی از سوی آمریکایی ها ارایه شده است و نهادهای امنیتی در حالی از آن دفاع می کنند که پیامد آن در کشورهای دیگر نیز فاجعه بار بوده است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۲    ۱۳۹۶/۶/۳۰ کد خبر: 139008 منبع: پرینت

طرح ارتش محلی اگرچه که در نگاه اول ایده خوبی برای نگهداری و حفظ مناطق تحت تسلط بنظر می رسد اما واکاوی چگونگی اجرایی شدن این طرح پرده از قسمت های تاریک آن برمی دارد. سخنگوی وزارت دفاع گفته است که ارتش محلی از ذخیره سربازان و افسران این وزارت دفاع ایجاد خواهد شد و این نیروها مانند دیگر نیروها از وزارت دفاع تنخواه می گیرند. این درحالی است که بارها علت جنگ های شدید و سقوط پوسته ها نبود نیروی کافی و تجیهزات گفته می شود. باید از وزارت دفاع پرسید این نیروهای ذخیره در کجا بسر می برند که با آن می توان ارتش محلی 20 هزار نفری ساخت اما امروز در پوسته های در جنگ غایب هستند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapper)، عنیق الله امرخیل، آگاه مسایل نظامی در گفتگو با "نیمه روز" درخصوص رابطه تشکیل ارتش محلی و تامین امنیت گفت: تجربه نشان داده است که پیاده کردن اینگونه طرح ها تنها دشمنی ها، خصومت ها و چور و چپاول ها را بیشتر کرده است و اگر واقعا نهادهای امنیتی به فکر تامین امنیت هستند شمار نیروهای اردو و ارتش را بیشتر کنند.

عمر خیل می گوید: طرح ارتش ملی از سوی آمریکایی ها ارایه شده است و نهادهای امنیتی آنها را ابتکار خود اعلام می کنند و در حالی از آن دفاع می کنند که پیامد آن در کشورهای دیگر نیز فاجعه بار بوده است. این تجربه را آمریکایی ها در عراق پیاده کردند و نتیجه این شد که امروز کردها ازادی خود را می خواهند.

این آگاه نظامی وضاحت داد: در هر منطقه ای چندین قوم زندگی می کنند که بایکدیگر در دشمنی هستند و در بدبختی بسر می برند، وزارت دفاع از کدام قوم می خواهد نیرو جذب کند؟ اگر از چهار قوم یک منطقه ملیشه سازی کند آنها دشمنی ها را در بین خود شروع می کنند و زیر سایه قانون شما نمی آیند!

وی، با بیان اینکه بجای ملیشه سازی و ارتش محلی باید شمار نیروهای دولتی افزایش یابد اظهار کرد: هر ولسوالی قوماندان امنیه و ارتش دارد؛ اینکه مردم هر چقدر هم که با ارتش و اردو مشکل داشته باشند با آنها کاری ندارند چرا که آنها وظایفشان را مطابق اصول نامه، تعلیم نامه و قانونی برعهده گرفته اند اما کدام تعلیم نامه برای این ملیشه ها تنظیم شده است که مطابق آن کار کنند؟ هیچ اصولی برای آنها وجود ندارد و عملی شدن ملیشه گیری غیر از اینکه مردم را از حکومت بیشتر فاصله می دهد چیز دیگری ندارد.

عمرخیل ، درخصوص سابقه ملیشه سازی در کشور اظهار کرد: سابقه این برنامه در کشور فجایع عظیمی در پی داشته است. از چمتال خبر رسید که وقتی این نیروها به اینجا آمدند به ناحق افراد را کشتند و مردم قسم خوردند که حتی لباس های زنانه را از خانه های مردم دزدیدند. آنها وظایف شان دفاع از مردم نبوده و دفاع از پول بوده است و اینکار را هم برای چور و چپاول می خواهند تا جیب هایشان پر پول شود.

این آگاه سیاسی می گوید: تجربه جهان نشان داده است که هرچقدر نیروهای دارای قواعد و قانون در منطقه ای بیشتر شود به همان میزان امنیت بیشتر می شود. اگر طرح ملیشه سازی بنام ارتش محلی عملی شود، واضح می گویم که اینها قوت نیستند و دزد هستند که روی کار می آیند.

وی، درخصوص راهکارهای تامین امنیت در کشور بیان کرد: یک میلیون و پنجاه هزار محصل امسال از صنف 12 فارغ شد که 60 هزار تن از آنان جذب دانشگاه می شوند و 60 هزار دیگر بیکار می مانند دولت می تواند اینها را به عسکری جذب کند، به انها معاش بدهد و به دانشگاه بفرستد. چرا این افراد جذب نشوند؟ و همینطور رها شوند!

عمرخیل افزود: اگر آمریکا قصد کامیابی در کشور را دارد باید اردو و ارتش را کامیاب کند. نتیجه طرح ارتش محلی در عراق این شد که امروز کردها آزادی خود را می خواهند و قرار است رفراندوم برگزار کنند، حقیقت این است که پشت پرده این مساله نیز همین سیستم است. آمریکا با این طرح بدنبال تشنج است تا مردم و دولت از هم دور شوند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارتش
اردو
نظرات بینندگان:

>>>   Maihandost
بعضی اعمال شوم شیونیستآن قومی در کشور نتایجش بصورت آنی وبزودی محسوس نبوده ولی عواقب بسیار خطرناک و جبران ناپذیر می داشته باشد که متاسفانه از طرف مسولین و شخصیت های دخیل در موضوع توجه صورت نمی گیرد .
مثلا:
تعین ونصب افراد دلخواه ارگ نشینان در عضویت کمیسیون انتخابات غرض بر پایی تقلب در انتخابات .
انتقال و جابجایی پشتون های قبایل دوطرف سرحد در شمال ، شمال شرقی ، شمال غربی ودر کل مناطق فارسی زبانان به بهانه های مختلف غرض افغانیزه سازی این سرزمین .

>>>   ای برادر تو به چی اندیشی ، خودی با بخود زند با تیشه ای ، ارتش بیچاره که چاره ای ندارد خود بی بیچاره ترین قشر جامعه دفاعی کشور است ، از ترس از دست ندادن سنگر حتی لقمه نانی برای خوردن ندارند ، جز یاس نا امیدی که از طرف قومنده ما فوق که همش جواب منفی می گیرند چه توقع باید داشت ، باز هم درود و سپاس به سوگند که در مقابل مردم و وطن خورده اند قابل بهترین ها هستند .

>>>   راستی که امرخیل صا حب یک جنرال با تجربه است اگر نظر من را غ می خو اهد باید این شخص وزیر دفا ع شود

>>>   بلی با تاید نظر جترال عمرخیل صاحب در مورد ملیشه سازی دوره حکومت داکتر نجیب تجربه شده کی همین ملیشه سازی دوستم باعث نایودی یک حکومت ونظام گردید نشود که سران این حکومت بنام را هم نابود نمایند مردم کشور از ناامنی ها وهرج ومرج مسترسند با وجود کی از این حکومت هم خیری ندیده اند خداوند زود وقت این سران بی صلاحیت را ختم کند تا مردم از گروگان گیری ایشان خلاص گردند
ابدال


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است