هرات در بهشت سرخ
ولایتی که یادآور شکوه هنر گذشته است و زخم جنگ و ترریسم را به دوش می کشد، بهشت طلای سرخ است و مبارز کوکنار که می تواند سرمشق تمامی ولایت هایی باشد که در مرداب مواد مخدر غوطه وراند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۸    ۱۳۹۶/۶/۳۰ کد خبر: 139001 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، هرات، آشناترین نامی که از باستان تاکنون در جغرافیای استراتژیک، همواره نگاه ها را به خود جلب کرده اما در چه سال آشوب افغانستان روزگار پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و همچنان از گزند تعصب و قوم گرایی رهایی نیافته است.

حکومت طالبان همچنان که پویایی را از این شهر گرفت کوچه ها آن را خالی از شور و شعفی کرد که از دیرباز محل رفت و آمد هنرمندان بود اما طی چند سال گذشته ناامنی و کوکنار همچنان که زندگی را بر باشندگان این شهر سخت کرد سبب لطمه های جبران ناپذیر به این قطب اقتصادی کشور شد.

این جغرافیایی باستانی اکنون تبدیل به بهشتی برای طلای سرخ شده است که توانسته با پیروزی بر تجارت سیاه کوکنار نام افغانستان را در سه سال گشته به قله مرغوب ترین زعفران جهان برساند.

زعفران که در ابتدا به گونه آزمایشی در تعداد معدودی زمین کشت شد اکنون به سودآورترین صادرات کشور بدل شده که نشان می دهد جدای از زمین های مرغوب و پشتکار کشاورزان این ولایت هرات است که توانسته از آزمون سخت با سربلندی برآید و آن جایگزین کردن زعفران به جای کوکنار می باشد.

بنا به اطلاعات وزارت زراعت، در سال جاری سطح تولیدات زعفران به هشت و نیم تن می رسد در حالی که سال گذشته شش و نیم تن زعفران تولید شد و ولایت هرات تولیدکننده اصلی می باشد.

یکی از روش های کارآمد اداره مبارزه با مواد مخدر هرات، توزیع پیاز زعفران در مناطق تحت کشت کوکنار برای تشویق کشاورزان برای طلای سرخ موفقیت آمیز بوده زیرا جدای از اجبار به کشت کوکنار از سوی طالبان، کوکنار تنها راه پیش روی کشاورزان برای کسب درآمد و زنده ماندن می باشد.

موفقیت کشت و بازار زعفران نشان داد که مردم و بخصوص کشاورزان برای رشد اقتصاد و خودکفایی آماده هستند حتی در برابر افراط گرایانی که خواهان کوکنار برای تجارت سیاه می باشند و حال این حکومت است که باید با برنامه ریزی کارآمد هم دامنه حمایت خود را از کشاروزان گسترش و هم زمینه تولید و صاردات این محصول را فراهم کند.

طی یک و نیم دهه گذشته تمامی تلاش ها برای مبارزه با مواد مخدر از ایجاد اداره ها گرفته تا صرف هزینه های هنگفت نه تنها موجب کاهش مواد مخدر نشد بلکه روز به روز توسط مافیای خارجی و داخلی در کنار تلاش بی وقفه طالبان به تجارتی سرسام آور رسید تا آنجا که افغانستان در رتبه اول تولید مواد مخدر قرار گرفت و در حالی که خزانه تروریستان تامین، مردم در جای جای افغانستان قتل عام می شود.

نکته قابل تاسف، نگاه سلیقه ای حکومت به ولایت هرات می باشد که سبب از میان رفتن زمینه های سرمایه گذاری و رکود اقتصاد شد در حالی که این ولایت، استعداد بلقوه ای برای تبدیل شدن به قطب اقتصادی دارد، ضعف امنیتی در کنار فساد اداری به بزرگی تهدید گروه طالبان بر این ولایت می باشد.

افغانستان با دارا بودن جغرافیای خشکِ مناسب کشت زعفران، نیروی کار فراروان و ارزان می تواند به برند جهانی برای این گیاه سود آور تبدیل شود.
این موفقیت اگر چه در میانه خبرهای تکان دهنده هر روزه، چندان به چشم نیامد اما نشان می دهد که مردم این سرزمین با تمامی تلاش به دنبال ثبات و شکوفایی هستند اگر دولتمردان و سیاست قبیله گرایی فرصتی برای رشد باقی بگذارد.

ولایت هرات با وجود قرار گرفتن در منطقه ای تجاری با استعدادهای بیشمار اقتصادی همواره در تهدید طالبان و افراط گرایان داخلی و متعصبان حکومتی قرار دارد و راه حل گذر از این بحران مربوط به حکومت می شود که باید به دخالت های سلیقه ای و ایجاد زمینه های بی ثباتی این ولایت پایان دهد.

هرات اگر چه آن شهر پر شکوه هنر باستان نیست و سال هاست زخم های بیشمار جنگ و تروریسم را دارد اما می تواند سرمشقی برای ولایت های دیگر باشد که همچنان در مرداب کوکنار و مواد مخدر غوطه ور می باشند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هرات
زعفران
نظرات بینندگان:

>>>   اصل زعفران از ایران است که متاسفانه پیاز آن از سالهای گذشته تا الان به افغانستان قاچاق شده وهنوز هم این قاچاق ادامه دارد.زعفران بومی افغانستان نیست.

>>>   اگر مردم هرات دعوای جهاد کنند درعمل شان هم ثابت کرده اند که مردم خیراندیش نیک عمل هستند اما کسانیکه چرس تریاک وبنگ میکارند وخلاف هدایات دین خودعمل میکنند اگر بگویند جهاد میکنیم معنی اش اینست که ... رهبری شانرا بدست گرفته است
ر

>>>   Maihandost
بعضی اعمال شوم شیونیستآن قومی در کشور نتایجش بصورت آنی وبزودی محسوس نبوده ولی عواقب بسیار خطرناک و جبران ناپذیر می داشته باشد که متاسفانه از طرف مسولین و شخصیت های دخیل در موضوع توجه صورت نمی گیرد .
مثلا:
تعین ونصب افراد دلخواه ارگ نشینان در عضویت کمیسیون انتخابات غرض بر پایی تقلب در انتخابات .
انتقال و جابجایی پشتون های قبایل دوطرف سرحد در شمال ، شمال شرقی ، شمال غربی ودر کل مناطق فارسی زبانان به بهانه های مختلف غرض افغانیزه سازی این سرزمین .

>>>   به نظر من به عنوان یک خارجی که شرایط افغانستان را از دور می بینم علت پیشرفت و موفقیت هرات در بیشتر مسائل خود مردم هرات هستند.
به عنوان مثال این ولایت در اقتصاد در فرهنگ در کشاورزی و حفظ اثار باستانی و صنایع باستانی مثل کاشی سازی از بقیه مناطق بهتر عمل کرده کشت خشخاش در آن کمتر شده و با وجود شهروندان سنی و شیعه جنگ مذهبی در خود ندارد و اینها همه به واسطه فرهنگ مردم هرات است که نسبت به دیگران فرهنگ پیشرفته تری دارند.
به وضوح تفاوت را میتوان در آنها دید

>>>   تا پیش ازاین تا نام هرات مطرح میشد علم وهنر و ادب و آثار باستانی و شخصیت های بزرگ آن در ذهن انسان جلوه گری میکرد و حالا زعفران هم بر آن علاوه شده است. خداوندهرات از نظر تنگ نظران و شر دشمنان نگاه دارد.

>>>   ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر پیاز زعفران رابه افغانها دادو طریقه مستان را اموزش داد ایران خدمات زیادی به افغانها کرد ولی در جواب حسن نیت ایران افغانها فقط دشمنی کردند وطوری وانمود می کنند که نامی از کمکهای ایران نبرند ولی خدا جوابتان را می دهد

>>>   حالا برعلاوه ادب و هنر و زعفران نام کفش هم اضافه شد
ر

>>>   مرغوب ترین زعفران جهان مربوط به شهرستان غوریان استان هرات در غرب افغانستان است .
امسال بگونه ی چشم گیری مردم غوریان زمین های کشاورزی خود را زیر کشت زعفران برده اند و میشه گفت که زمین های زیر کشت رفته ، دو برابر سال های گذشته است .
بامید خدا بزودی غوریان عزیز به عنوان قطب اقتصادی کشور زبان زد خاص و عام خواهد شد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است